Gå till innehåll

Hej jag är sugen på att köpa saltvattensakvarie och har några frågor


predator325

Rekommenderade inlägg

hej jag funderar på att köpa salt vattens akvarium Det ska vara mellan 100l till 600l. Hur gör man när man startar upp salthalt ph och nitrat.Vilket är bäst med eller utan sump.och vilka fiskar är lättast.

Sen när man har startat upp ska man byta vatten och eller . hur sköter man sen kvariet.

Jag är glad för alla svar och tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en väldigt bra guide här på Sg också läs igenom den å återkom med dina frågor :D om du fortfarande har frågor ska vi självklart hjälpa dig så gott vi kan.

Såg din fundering på storlek 300 400 liter e nog en bra volym att starta på OM det skulle vara så att du kanske tröttnar så kostar ett 600liter mycket mer än 300 liter.

Till sist Välkommen till saltvattensguiden om du bestämmer dig för att starta så har du år av glädje framför dig utav ditt kar.

Mvh kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en väldigt bra guide här på Mr också läs igenom den å återkom med dina frågor :D om du fortfarande har frågor ska vi självklart hjälpa dig så gott vi kan.

Såg din fundering på storlek 300 400 liter e nog en bra volym att starta på OM det skulle vara så att du kanske tröttnar så kostar ett 600liter mycket mer än 300 liter.

Till sist Välkommen till minirevet om du bestämmer dig för att starta så har du år av glädje framför dig utav ditt kar.

Mvh kenneth

Här på Mr? :s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Sump kan jag säga direkt att jag tror du kommer ångra dig om du inte har det från början, jag tycker det är skitsmidigt och du kan gömma en massa teknik, och säger som alla andra här, börja gärna med ett lite "mindre" kar typ 100-300l, då kan du ändå välja ganska roliga fiskar men får ett hyffsat billigt/lätt skött akvarium. Det är bara att ställa massa frågor och läsa på massor :)

Ps. Jag började med ett 58L clownhotell, och kände ganska snabbt att jag ledsnade på det och ville ha större då man är Väldigt begränsad med ett så litet akvarium

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började för några månader sen själv.

Köpte ett nylimmat kar som bara körts i 3-4 månader innan jag köpte det. Jag tog dock beslutet att gå BIG redan från början. Och redan nu säger jag till mig själv, nästa boendeform ska få något ännu större dock inte mycket större.

Mitt är 540 liter plus en sump på 200 liter. Hobbyn kostar kan man ju lugnt säga.

ligger nog lite över 23-25 tusen just nu och mer kommer det kosta, redan planerat in 4 fiskar till som kommer kosta en hel del är jag rädd. Men det är det värt det, något måste man spendera pengarna på.

Sitter faktiskt och går igenom listan just nu på kommande fisk som ska beställas. Sen får man inte glömma bort elräkningen med all teknik. Men det är något av en dold kostnad som man inte tänker så mycket på.

Lycka till och ta steget! Vare sig det är stort eller litet. Bilder på mitt kar ser ni i signaturen, den vita stenen är bara någon dag gammal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som någon föregående talare påpekade, så kan ekonomi vara en del av vilket kar man satsar på! en annan aspekt är plats i hemmet...

jag körde på ett 440l kar det första, men jag visste att jag ville ha ett stort kar! är man lite osäker så är 250 inte helt fel! om du räknar med 1000kr/l så är de gasnka så nära sanningen (tyvärr)

ett tips är att skaffa en mentor som bor i närheten som du kan besöka och ställa lite dumma frågor, men de går sjlävklart bra att ställa dem här med ! ;) ett annat tips om du börjar bli mer sugen är att skaffa en bra bok som "andra talare" påpekade!

till sist, välkommen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekomenderar också att du tittar runt på begnade saker, kanske köpa ett färdigt begnat akvarium, på de kan du tjäna väldigt många tusenlappar. Eftersom andra handsvärdet oftast inte alltid är de bästa på sakerna speciellt sett till hela paket. Om inte annat så skaffar du dig ett sprillans akvarium, men kanske hittar ett beganat paket där du kan ta vara på alla sakerna runt omkring, teknik, levande sten, koraller, fiskar m.m... och sen sälja iväg de beganade akvariumet bara.

De ångrar jag själv att jag inte gjorde, hade sparat mig många tusenlappar istället för att köpa allt nytt. ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara stenen som följde med mitt kar skulle kosta mer än 10 000 kr. för att inte prata om teknik osv som följer med, visserligen byter man ju ut tekniken allt eftersom men det är en bra start.

Så visst lönar det sig att köpa begagnat, fast det är ju lite meck att hålla på att flytta osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte hade varit värt det så hade man ju inte gjort det. :)

Man får se till sig själv, vill man ha ett kar som kräver mycket tillsyn eller kan man klara sig på ett low-tech kar som man kan ställa till en foderautomat och en behållare med påfyllnadstvatten så man kan titta till de delarna en gång i veckan, isf är det bara att leta efter något som passar ens egna tanakr. Om inte, så får man fortsätta att gå och titta i närmaste butik när man har tid och lust, eller tills man anser sig ha råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hel del meck tills man kommit igång, men när alla värden stabiliserats sig och du känner dig bekväm med all teknik och har koll på allt så är det inte jobbigare än att fylla på vatten då och då samt mata fiskarna 1-2 ggr om dagen.

Men det tar tid och det är meckigt att hålla på.

Du kanske skulle titta på red sea paketen som finns och köpa någon enkel modell och bara koncentrera dig på en lite enklare uppstart. Och satsa på 3-6 fiskar och någon korall. Då är det inte lika jobbigt, iaf inte i början. Men i slutändan slutar det nästan ändå med samma jobb varje dag. mata 1-2 ggr ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det en heldel jobb och jag kan säga att ibland blir det för mycket när saker inte går som dom ska och man ledsnar, jag höll på och lägga ner mitt för ett tag sen då jag hade problem med koraller som dog fast allt verkade bra, men nu har korallerna börjat växa och det börjar arta sig väldigt fint, och då får man upp gnistan igen och tycker det är roligt. Det är mest jobb i början sen som dom andra skriver flyter det på ganska så enkelt, finns ju en hel uppsjö av teknik att köpa som sköter "det mesta" i akvariet.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor kar du köper styrs av hur mycke pengar du vill lägga, som andra säger så är de skönt med sump då man kan göma en del teknik.

Sen hur mycke de kostar beror ju på om man köper nytt eller begangnat, mitt hörnakvarium på 450l kosta mig ungefär 25kr/l att starta upp men då gjorde jag iof några riktiga fynd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...