Gå till innehåll

Om Cree's ledlampor mfl.


PatriksS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sådärja. Nu har 20st Cool White LEDs hittat hem till norrland och jag passade på att ta lite bilder.

Först blev jag lite besviken för jag trodde paketet (eller vadderade kuvertet) skulle vara större, eftersom det är 20st dioder det är frågan om. Sedan slår det mig när jag öppnade paketet hur fantastiskt små dom faktiskt är:

[ATTACH]37710[/ATTACH] [ATTACH]37711[/ATTACH]

Brickan är endast 20mm och det är rätt så fräckt med en sån liten rackare kan spotta ur sig så mycket ljus. Som ni ser så är baksidan helt solid och vad jag vet är centrum på plattan genomgående på mitten, för att agera som värmeledare.

Kylflänsarna som kommer från HeatsinkUSA.com:

(Large 2 foot plus)

[ATTACH]37712[/ATTACH] [ATTACH]37713[/ATTACH]

Det är slående vilken kvalité det var på materialet. Väldigt blankt och fin yta och jag kan inte tänka mig att någon efterpolering behövs innan montering. Vilkten är ett kapitel för sig... 5,2kg!

[ATTACH]37714[/ATTACH]

Här ser ni en stjärna bara lagd på ytan. Det är tänkt att jag ska montera 75 (50RB+25CW) dioder fördelad över två kylflänsar, men med ett snålt avstånd rymms säkert det dubbla! Priset blir säkert intressant också...

Riktigt hur dom ska ritas upp får bli något att tänka över i helgen.

Saknar just nu:

- tillräckligt med kylpasta

- lämpliga kablar

- M3 skruvar

- vinylbrickor till skruvarna

Det här får du detaljera eftersom du bygger kanonintresant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant teori att tejpen torkar och lossnar.

Lossna och ramla ner i vattnet kan den ju inte eftersom den sitter fast i kablarna.Frågan är vilken lossnar först:tejpen eller kem. lim....?

Materialet i flänsarna bör vara aluminium eller koppar.I detta fall bör det vara aluminium. Koppar är tungt och dyrt.

RAMQ

Fick du betala någon tull och moms från USA?

Hur mågna lumen ger varje diod vid vilken mA?

Jag följer ditt projekt noga för att eventuellt kopiera dej.

Ändrat av thore kjellberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore,

Det är aluminium. Vet inte om det framgått tidigare i tråden, men så är det.

Det blev ingen tull eller moms på kylflänsarna vilket jag misstänkte, men man vet ju aldrig... Varje diod ger 230 lumen på 1000mA.

Min nuvarande belysning (6x24W T5) skulle motsvara ~40 dioder, så det ser ut som jag nästan dubblerar denna mängd i min kommande lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så säker på 100 lumen per watt. I så fall är det en helt banbrytande teknologi som skulle få dom flesta belysningsfanatiker att hoppa av glädje.

Nej jag vill minnas nånstans kring 65-70 lm/watt. (klockan är mycket, så jag kan ha fel)

Under tiden så har jag ägnat en stund av kvällen till att fundera ut en vettig layout av LED-brickorna. Tror detta blir det vinnande konceptet:

post-2432-14468918188911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysko.

Jag har skrivit tidigare i någon tråd om olika ljuskällor men jag vill inte minnas att det var sådana siffror... Finns det fler källor, Lasse?

Nja - de siffror som visas i den katalogen är troligtvis från tillverkarna själva men det är nog så att vi båda har rätt. Om du botaniserar lite så ser du att specialrör - typ fullfärg ligger nere på dina 50 - 70 lumen per watt och de 100 lumen är för de industriella rören.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - de siffror som visas i den katalogen är troligtvis från tillverkarna själva men det är nog så att vi båda har rätt. Om du botaniserar lite så ser du att specialrör - typ fullfärg ligger nere på dina 50 - 70 lumen per watt och de 100 lumen är för de industriella rören.

Det finns nog en poäng i det du säger, Lasse. Låter rimligt i mina öron.

Tittar man på dom lite mer vita rören så sjunker genast ljuset neråt 77 lm/w. Fullfärgs (9xx) är till och med ännu sämre - 58-70 lm/w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj. Det tog ungefär 2 veckor och det postades med USPS Priority Mail International Flat Rate Box.

Men mitt paket kom med FeedEx

suttit och läst igenom denna tråd idag,

hur många skulle man behöva till 300l? 50djupt.

Läs igenom tråden en gång till så kan du räkna ut hur många dioder du kan ha över ditt akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just och fungerar över min placering av dioderna.

I teorin skulle jag kunna placera dubbelt så många dioder med min layout av rutnätet i tidigare bilden. Klokt eller inte? Det springer iväg rätt många slantar och frågan är om det är lite väl overkill...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan det jag är inne på faktiskt, borra hålen och gänga. Steget blir dock lättare då om inte plånboken vore ett hinder...

Sedan har jag fortfarande oklart för hur jag ska göra med armaturen, om det nu blir en form av armatur eller om den ska få vila på stagen som min nuvarande armatur gör. Nackdelen med den här är att den är ~20cm, kontra 30cm som T5-armaturen är. Ska jag ha den riktigt nära ytan som nuvarande är, ja då måste jag bredda den och behöver troligtvis ännu bredare kylfläns att montera på.

Kanske gör bäst i ändå att försöka mig på att göra en hängande armatur, även om jag inte gillar det. Får se vad frugan säger om planerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Älskling det är normalt att slagborra i taket... alla gör det"
Jaaaa...? Så är det väll? Jag har 16 hål i taket, i storarummet. Taklampa, och takfläkt. Tycker det verkar fullt normalt att borra i taket. Men jag HATAR folk som börjar borra, 20 minuter senare håller de fortfarande på med samma borrhål. Låna en riktig borrmaskin för h-vete.

;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...