Gå till innehåll

Bono´s Molly Hotell


Bono

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag burkade kolla salthalten och sen låta det stå i minst 12 timmar så allt löser sig. Har aldrig bytt vatten direkt efter jag blandat det. Så alla ämnen o reaktioner får lösa sig.

Dave

Då räcker det med den cirkulationspump jag har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då räcker det med den cirkulationspump jag har?

det räcker absolut ! min cirkulerar kanske 300l/h och jag kör 25l åt gången... dock måste jag ha min att köra MINST 20 timmar....

tänk på att osmosvattnet måste stå och bli tempererat innan du lägger i saltet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det räcker absolut ! min cirkulerar kanske 300l/h och jag kör 25l åt gången... dock måste jag ha min att köra MINST 20 timmar....

tänk på att osmosvattnet måste stå och bli tempererat innan du lägger i saltet!

Hade en dunk med 25L på balkongen under ett bord. Inget direkt sol på den. Jag tog tempen på vattnet innan jag la i saltet och den stod på 25,5 grader. Nu står den på 25,1 grader.Det är väl bra temp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Mitt saltvatten är nu klar efter att den har fått stå i 22 timmar.

Har mätt ph i de nya vattnet och den visar 8,6 , har i karet 8,2-8,4. Sg ligger i nya vattnet på 1.022-1.023 beroende de sju ggr jag testade vattnet. Temperaturen i karet ligger på 25,9 och i nya vattnet på 25,4 som jag håller på att höja med doppvärmaren. Saliniteten funderar jag på om man ska sänka från 1.025 till 1.023. Har läst i Saltvattenskemi för dummies hur man sänker salinitet men det är för när det ligger högt i karet misstänker jag?? Rätta om jag har fel. Hur går jag till väga för att sänka salinitet nu när jag ska byta 20% av vattnet? Ph får jag kolla hur jag ska sänka så snabbt det går.

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen så är frågan större i forumet om hur man HÖJER pH än att hur man sänker pH!! Misstänker att det kan gå åt hel¤#% om man har för högt pH i karet. Men om man blander 8,2 med 8,6 vad får man då? Jag är helt värdelös på kemi så därför ställer jag frågan.

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen så är frågan större i forumet om hur man HÖJER pH än att hur man sänker pH!! Misstänker att det kan gå åt hel¤#% om man har för högt pH i karet. Men om man blander 8,2 med 8,6 vad får man då? Jag är helt värdelös på kemi så därför ställer jag frågan.

Tack

Citerar min egen fråga med en annans citat från ett annat forum som svar på min fråga (ja, lite snurrigt):

Hej!

Om vi först bara svara på frågan om pH sänkning, oavsett om jag tycker du skall göra det eller ej, så gör man det med saltsyra, HCl. Mkt ovanligt o de krävs väldigt små doser. Ett annat alternativ är ättiksyra...är ju en svagare syra o inte lika stor risk för överdosering och FÖR mkt pH sänkning. Men, ättiksyra är också en kolkälla, dvs ett organiskt ämne, vilket du ju inte vill ha i just nu. Saltsyra är oorganiskt o tillför inget ytterligare är vätejoner och obetydligt med kloridjoner...så detta gör inget mer än bara just en ph sänkning.

Dock tycker jag inte du skall göra detta, ph 8.6 är helt ok, o du byter bara 20%..så det kommer inte påverka ditt slut-ph så mkt eller inget alls(se ps 1 nedan), o isåfall bara i positiv riktning.

Beträffande salthalt tycker jag du skall ligga på 1.025, dvs ej sänka detta heller.

I ett nyblandat salt utan organiskt material i etc är det bara kh:t som styr ph:t.

Ditt nya salts ganska höga ph beror alltså på att det har ett högt kh värde. Detta är bara bra. Sen kan du dessutom räkna med att det nyblandade saltets ph sjunker efter ca 24 timmars genomluftning, då koldioxidhalten i vatttnet vid de laget stigit till luftens halt. Dvs ett nyblandat salt innan ordentlig genomluftning kan visa ett lite falskt högt värde. Ytterligare ett skäl att inte mixtra med att sänka ph.

ps 1: Till sist vill jag betona att det går inte att räkna ut vilket slut-ph man får bara genom att addera två lösningars pH o dela med dess procentuella bidrag, så som när man räknar ut medeltal i största allmänhet. Med alkalinitet kan man göra så, men inte med pH. Det är alltså så att om man blandar en 2 liters lösning med ph 8 o en 2 liters med pH 9, så får man inte pH 8.5!

Mvh

XXXXX XXXXXX (anonym)

ps 2:Om man trots allt vill sänka sitt pH dvs egentligen sänka sitt dKH så görs det alltså med saltsyra. Doser har jag inte i minnet men inte långt borta om du vill ha dessa trots allt.

Med andra ord så ska det inte vara några problem med ett högt pH och att jag ska höja SG i det nya vattnet till 1.025, låta det stå en natt till och sedan göra vattenbytet.

Med detta så märker jag att saltmåtten är helt åt hel"#¤#". Tittade igen på dem igår kväll och visst hade jag räknat ut rätt.Ska hålla mig till måtten som står i "Saltvattenkemi for Dummies". Fick hälla i lite till och låta de cirkulera kraftigt under natten. Men idag sker vattenbytet om inte Gud eller djävulen vill något annat.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte hälla saltsyra i akvariet. Det är extremt sällsynt med en saltblandning som ger för högt pH. Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon annan som råkat ut för det här på forumet under de dryga fem år jag läst alla inlägg här på forumet.

Köp ett annat pH- test så får du ett bättre mätvärde. Saliferts pH test t.ex är riktigt bra om du har fullgott färgseende.

Läs av testet i dagsljus - inte under akvariebelysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte hälla saltsyra i akvariet. Det är extremt sällsynt med en saltblandning som ger för högt pH. Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon annan som råkat ut för det här på forumet under de dryga fem år jag läst alla inlägg här på forumet.

Köp ett annat pH- test så får du ett bättre mätvärde. Saliferts pH test t.ex är riktigt bra om du har fullgott färgseende.

Läs av testet i dagsljus - inte under akvariebelysningen.

Tester är ett annat jippo inom saltvärlden. Vissa märken till vissa tester osv.

Nästan ingen som köper kitet av X märke för allt tydligen. Vilka kör ni och till vad?

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag inte minns fel, så har man lägre pH på morgonen och högre på kvällen.... kan dvs variera lite med tiden! ta de lugnt och lägg inte i en massa skit, du är fortfarande i uppstartsfasen!

av mina små erfarenheter av vattentester är att Salifert duger till allt, utom fosfat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag inte minns fel, så har man lägre pH på morgonen och högre på kvällen.... kan dvs variera lite med tiden! ta de lugnt och lägg inte i en massa skit, du är fortfarande i uppstartsfasen!

av mina små erfarenheter av vattentester är att Salifert duger till allt, utom fosfat...

Tänker avvakta ett par veckor till innan jag slänger in ett par fiskar.Kanske köper några eremiter till och några turbosar.

Igår såg jag att en av mina eremiter hade ömsat. Först trodde jag att nån hade dött men efter att jag kollat runt så var alla levande. Ska man ta ut det resterna av eremitern? ligger som ett dött kadaver....

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja får man fuktigt salt så förvarar man inte det rätt. Sen kontrollerar man salthalten då man blandat klart. Att sitta med köksvåg är för dem som vill göra så. Jag har aldrig gjort det och har aldrig sett någon annan göra det heller. Bara o välja vad man vill lägga pengar och tid på!

Dave

tycker det funkar skitbra att göra det, går nog minst lika snabbt som att mäta i decilitermått. om inte snabbare då man bara pyttsar i i en större bunke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag har bytt vatten igår (20%) så ser mina värden ut så här idag:

Salt: 1.024 (sjönk)

Temp: 26,8

pH: 8,2

Nitrat: 30

Nitrit: 0,1

Ammonium: 0,25

Jag sköljde av allt med saltvatten. Pumpen, cirkulationspumpen, alla filter osv.

Märkte däremot att allt salt inte löstes upp i dunken när jag blandade den med osmosvattnet. Stod i 48 timmar och blandade. Får väl köpa en kraftig pump istället.

Allt levande lever och här är lite bilder:

post-4607-14468917723262_thumb.jpg

post-4607-14468917723453_thumb.jpg

post-4607-14468917723672_thumb.jpg

post-4607-14468917723891_thumb.jpg

post-4607-14468917724087_thumb.jpg

post-4607-14468917724285_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter 6 veckor så funkar allt om det ska. Har fått i present en massa levande till karet som t ex:

2st Clown fiskar

1 st putsräka

3 st turbosniglar

1 st pompon krabba

1 st rörorall som jag inte har hittat id på ännu.

Förutom dessa djur så har jag 4 st rödbenta eremiter, 3 st turbosar & 2 st sandvändande stjärnor.

Bilder kommer snart! Dessa djur fick jag för 2 veckor sedan. Fick lite panik eftersom karet är nytt. Men jag fick chansa och alla lever.Koppade alla i ungefär i 1 och en halv timme och la i 10 ml vatten varje 20 min.

Har satt ditt 2 st 8w t5 i karet. Fick bättre belysning men det räcker väl inte till ljuskrävande djur & koraller? Varje rör är på 18000K + 10000K som redan kom med mitt kar. Ska se om jag lyckas hitta några rör som är lite större.

Jag ser nu att det börja komma kiselalger här och där men inget märkvärdigt.

Kommer med bilder så fort jag bara kan.....

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...