Gå till innehåll

Bono´s Molly Hotell


Bono

Rekommenderade inlägg

Jag är ny här och ny inom saltvatten. Har läst på i några veckor nu och bestämde mig för att köpa in ett Mollyhotell. Var igår och handlade allt och det blev det här

Inköpslistan:

1 st Mollyhotell

1 st Doppvärmare 50 w (tror att den är för liten)

1 st Koralia Nano Cirulationspump 900L

1 st RS testkit Max (Sand, Salt, Testkit för de mesta+Calcium test mm)

3 st Dunkar med vatten (50 L inkört vatten från deras akvarium

25L med Saltvatten) 75 L totalt

1 påse NO Argonite Reef Subst 5mm 7,26Kg (Lite grövre sand med snäckor

och som innerhåller bakterier och lite saltvatten)

4,8 Kg Levande Sten.

När jag kom hem med detta var det bara att köra igång. La i vattnet,sand & levande sten och körde igång pumpen och cirkulationspumpen. Lät den stå över natten fram till nu och har kollat värderna och temperatur:

PH= 8,2

Nitrit = 0,1

Nitrat = High Rate 5 & Low Rate 10

Ammoniak = 0,0

Densitet = 1,022 med en temperatur på 26-28*C

I nitrat tabellen som kommer med testerna så vet jag inte vilken av dessa rate som gäller. Fanns både Low & high rate. Någon som vet hur jag ska läsa av testet? Jag kommer att köpa 2-3Kg sten till om ett par veckor.

Kommer upp med lite bilder på karet senare idag. Jag tar gärna emot synpunkter, konstruktiv kritik och ideer.

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite bilder på karet. Nu är det bara att avvakta 3-4 dagar innan jag släpper ner några ermiter och någon stjärna.

Tack för svaret stigigemla misstänkte att det vara så.

Det verkar som det inte kom några levande kryp i stenarna. Kollade på dem och de är gaaaaanska ihåliga, är det bra eller dåligt? Massa hål som går rakt igenom stenen. Får se om jag köper från ett annat ställe nästa gång.

Är det en bra idee att ha doppvärmaren i samma fack som pumpen?

Jag fick med mig något som heter El Symbionit, ett slags pellets som ser ut som sten. Men tydligen så ska man använda den i ett specielt filter/pump. Ska man köra med sådant nu eller avvakta? Och kan jag lägga dem i en strumpa istället för i en maskin som dem egentligen ska ligga i?

post-4607-14468917622498_thumb.jpg

post-4607-14468917622658_thumb.jpg

post-4607-14468917622879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller stenen så är det väl bättre att ha i allt på en gång, så man slipper gå genom mognadsfasen flera gånger...

Sen någon värmare tror jag inte du kommer behöva, det blir väldigt varmt i karet med hjälp av övrig utrustning. Dock så vet jag ju inte hur kallt du har i ditt hem...

Annars så tycker jag det ser bra ut, fortsätt kämpa!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod och pratade med en kille som tydligen är den som kollar till de flesta saltvattenakvariumen i Sverige. Allt från stora djuraffären till kolmården mm. Han rekommenderade mig att lägga i några eremiter och sjöstjärnor samt turbosniglar. Sagt och gjort så kom jag hem med:

2 st Sandvändande stjärnor (Archaster angulatus)

4 st Eremiter ( Calcinus Tibicen)

3 St Turbosniglar (Tectus Conus)

Ja la påsarna i vattnet i ungefär 15 min. Sedan tog jag en slang som jag gjorde en knut på och lät de droppa i påsen lite akvaruim vatten. I mått så var det 2 dl ungefär i varje påse. Väntade i 5 min till och sedan fick de åka i. Observerade dem och de verkar trivas.

Hotrider: Jag såg i dag att doppvärmaren inte var på...:smiley9: Men termometern har visat 25 C* hela tiden. När jag kom hem så tände jag den och ska kolla lite senare vad som står.

Nu avvaktar jag i en vecka innan jag ger mig på fiskar och koraller.

Vi ses!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod och pratade med en kille som tydligen är den som kollar till de flesta saltvattenakvariumen i Sverige. Allt från stora djuraffären till kolmården mm. Han rekommenderade mig att lägga i några eremiter och sjöstjärnor samt turbosniglar. Sagt och gjort så kom jag hem med:

2 st Sandvändande stjärnor (Archaster angulatus)

4 st Eremiter ( Calcinus Tibicen)

3 St Turbosniglar (Tectus Conus)

Ja la påsarna i vattnet i ungefär 15 min. Sedan tog jag en slang som jag gjorde en knut på och lät de droppa i påsen lite akvaruim vatten. I mått så var det 2 dl ungefär i varje påse. Väntade i 5 min till och sedan fick de åka i. Observerade dem och de verkar trivas.

Hotrider: Jag såg i dag att doppvärmaren inte var på...:smiley9: Men termometern har visat 25 C* hela tiden. När jag kom hem så tände jag den och ska kolla lite senare vad som står.

Nu avvaktar jag i en vecka innan jag ger mig på fiskar och koraller.

Vi ses!

La du i djuren efter 20/30min bara ? :smiley3:

En Sandvänade srjärna hade räckt gått och väl i ett sånt litet kar.

Jag hade väntat några veckor till med fisk.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

La du i djuren efter 20/30min bara ? :smiley3:

En Sandvänade srjärna hade räckt gått och väl i ett sånt litet kar.

Jag hade väntat några veckor till med fisk.

/Nicke

Om det nu är så att om 1 vecka så är alla värden stabila, varför kan man inte slänga i en/två clownfiskar? Det är klart att man måste ta det lugnt. Har kollat runt i flera forum där många startar sina kar snabbare än andra och lyckas lika bra som de som startar lååångsamt.

Stjärnorna är ganska små därför köpte jag två av dem. Var jag för snabb med att lägga i patrullen? Hade läst i flera guider där det stod att man skulle vänta allt mellan 15-40 min så att temperaturen blir den samma. Hur gör du? Vad rekommenderas?

Ska försöka få upp lite bilder under morgondagen.

Cya!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är så att om 1 vecka så är alla värden stabila, varför kan man inte slänga i en/två clownfiskar? Det är klart att man måste ta det lugnt. Har kollat runt i flera forum där många startar sina kar snabbare än andra och lyckas lika bra som de som startar lååångsamt.

Stjärnorna är ganska små därför köpte jag två av dem. Var jag för snabb med att lägga i patrullen? Hade läst i flera guider där det stod att man skulle vänta allt mellan 15-40 min så att temperaturen blir den samma. Hur gör du? Vad rekommenderas?

Ska försöka få upp lite bilder under morgondagen.

Cya!

Vissta kan man alltid stoppa ner nått när man vill och då allt ser bra, själv vänta jag ca 1 månad innan första fisken kom i, fick det som rekommendation från flera håll.

Jag koppar in mina erimiter och längre djur mellan 2 och 4 timmar, fiskar drygt 2 - 2 och halv timmar.

Rätt eller fel ? bra fråga, vill gärna ha samma salthalt i påsen dom i karet och temp så klart.

Lite trisst bara om djuren skulle död p.g.a av att man koppar in dom för snabbt.

Både kräftdjur och snäckor ska tydligen va väldigt kännsliga ibörjar (har jag också läst mig till här).

Men alla gör så klart på sitt sätt och som man själv tycker känns bra.

Lycka till med karet och njut av det! :)

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fabian, ta det lugnt med fiskarna! vänta och se om de kommer en nitrit-topp efter ett par veckor... det finns viss risk att om du stoppar i fiskar.

veckans tips är juh att skaffa en egen osmosanläggning (med silikatfilter)så slipper du åka och köpa vatten!

doppvärmaren kommer nog inte göra någon nytta, om du har 20 grader som kallast i ditt hus/lägenhet. den kan istället ställa till det om den hänger sig och det blir varmare än 30 grader när du är på semester!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur känslig är egentligen själva inkoppningen?

Känner en kille här i stan som haft igång sitt kar i 8år ingen som helst krash eller liknande och aldrig koppat i en fisk och heller aldrig haft något dödsfall dagen/dagarna i närheten av köp tillfället..

Själv tyckte jag ju att det lät som han va lite snurrig i hatten men det har fungerat för han som sagt men absolut inget jag skulle ge mig på då jag är lite mer rädd om papprena i plånkan än så!

Och så är det i mina ögon mer humant för fisken att bli inkoppad då den slipper få en chock även om den nu skulle överleva det.

Vissta kan man alltid stoppa ner nått när man vill och då allt ser bra, själv vänta jag ca 1 månad innan första fisken kom i, fick det som rekommendation från flera håll.

Jag koppar in mina erimiter och längre djur mellan 2 och 4 timmar, fiskar drygt 2 - 2 och halv timmar.

Rätt eller fel ? bra fråga, vill gärna ha samma salthalt i påsen dom i karet och temp så klart.

Lite trisst bara om djuren skulle död p.g.a av att man koppar in dom för snabbt.

Både kräftdjur och snäckor ska tydligen va väldigt kännsliga ibörjar (har jag också läst mig till här).

Men alla gör så klart på sitt sätt och som man själv tycker känns bra.

Lycka till med karet och njut av det! :)

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fabian har ju rätt att vissa har skyndat långsamt som tex jag medans andra har varit lite snabbare.Men visst kan du slänga i ett par clowner vissa går det bra för andra inte även om karet puttrat i flertalet veckor.

Mitt RSM fick stå tomt 1 månad innan jag hadde i mina snäckor och mitt hörnkar har nog vart tomt snart 2 månader men leveransen av snäckor kommer i morgon.

El Symbionit vet jag ej vad det är.Låter som det skulle vara något för att starta nå bakterie kultur.

Osmosfilter är värt pengarna.Körde kranvatten 3 månader och när jag gick över till osmos försvan en massa brunalger för mig blev lättare att hålla rutor rent osv.

Jag själv har 2 sandvändare i mitt RSM men det är bara för att jag fick med 1 till hörnkaret den är runt 1dm och kommer att få flytta tillbaka dit sen när jag köpt sanden.

Det där med inkoppning har jag aldrig haft problem med utan jag har koppat in sniglar och fiskar 30-40 min utan problem.Men det kan vara olika från kar till kar.

Stenen är det alltid en bonus om man får med en massa kalkalger och kryp.Även din sten har en massa kryp även om du inte ser dom just nu.Sitt ett par nätter med en liten ficklampa och kolla även under stenen när du lyser så ser du nog lite.Själv tycker jag stenen ska ha en massa hål i sig pga att den är lättare och mer gömställen för kryp.

Ja det var vad jag hadde och säga och lycka till grabben och hoppas man får se lite fina bilder i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla ni för er hjälp. Det uppskattas verkligen. Jag ska se till att ta det lite låååångsammare framöver och inte bli för ivrig. Har en fråga till er: Vattnet är ju från "inkörda" akvarium+ vanligt saltvatten, behöver jag kontrollera andra värden förutom ph, No2, NO3 och Ammonium? Eller kommer Ca, Mg och KH i efterhand? Jag förstår att dessa sist nämnda har med tillväxt av koraller och andra djur mm men vill vara på den säkra sidan.

Jag kommer upp med lite mer bilder snart. Väntar på mitt nya objektiv som mest troligt kommer imorgon.

Tack igen för er hjälp.

cya!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vid uppstart e det inte så mycket man ska behöva mäta. nitrit är väl det viktigaste för o veta när du får nitrit toppen (vilken inte alla får) men det brukar ta 2-4 veckor för dom flesta , efter det kan du lägga i fiskar o annat kul. nitrat är väl också bra att mäta, fosfat likaså. ph behövs också hållas reda på

Ca, Mg och KH behövs mätas senare för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är det alltid en bonus om man får med en massa kalkalger och kryp.Även din sten har en massa kryp även om du inte ser dom just nu.Sitt ett par nätter med en liten ficklampa och kolla även under stenen när du lyser så ser du nog lite.Själv tycker jag stenen ska ha en massa hål i sig pga att den är lättare och mer gömställen för kryp.

Gjorde precis som du sa! Jag släckte alla lampor i huset och satt med min ficklampa och lyste runt då och då i karet, tills jag såg något som såg ut som en loppa eller räka nästan genomskinlig, kanske en millimeter stort. Senast igår så såg jag 2-3 st. Vad är det för typ av "inneboende"? Blir dem större? Hur ser räkor ut när de är små? Försökte hitta bilder för att kunna jämföra men hittade inga. Sen såg jag nåt som jag nästa säker tror at det är en bristleworm. Fast 2 mm stort. Svart på sidorna och rosa i mitten.

Blir bara roligare och roligare att ha denna hobby. Ångra inte en sekund att ha startat ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och kollat på mina LS och ser att det kommer fram en ljusgrön färg som ser ut som man har ritat med tuschpenna. Ser också ett massa vit "pulver" lite överallt, ska det vara så?

Har kollat mot kalkalger osv men hittar inga bilder som motsvarar vad jag har.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gröna kan vara en svamp som växer på stenen, inget farligt i så fall.

Det vita pulvret kan komma från småkryp som gräver gångar i stenen och tömmer ut smuts/stendamm från dessa. Ett tecken på att det finns liv i stenen alltså. :)

Det är ju bra, men det finns en del av själva stenen som är vit. Har inte pillat på det ännu men det ser ut att vara hårt. Har kollat i ID arkivet men hittar inget liknande. Får väl ta en bild och lägga in det där.

har inte hänt mycket annars y karet. Som någon sa: Geni=Tålamod.

Nåt jag inte fick så mycket av när jag föddes....

Cya!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera på belysning. Ser att många börja med fullt ljus (6-8 timmar) om dagen bara för att skynda algblommingen. Andra ökar sakta 1 timme/dag. Jag kör just nu 3 tim om dagen och kommer att öka 1 tim i veckan, när algblommingen börjar tänker jag hålla dem timmarna som är och till och med dra ner 1 timme i veckan. Är detta en bra ide eller ska man köra full fart?

vad är era erfarenheter?

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så har jag tagit lite prover. I fredags exakt 1 vecka sen jag köpte akvariumet så har jag bytt 10% av vattnet mot osmos. Värderna ser ut så här idag (090726):

SG: 1.023

Temp: 26 C*

PH: 8,2

Ca: 450 (lite högt)

Nitrat: 20-50

Nitrit: 0,1

Ammonium: 0,25

Tog calcium testet för att kolla läget. Ska det vara så högt efter 1 veckas tid? Ska jag sänka Ca med ett större vattenbyte eller ska jag låta naturen ha sin gång? Har en städpatrull + 2 sandvändande stjärnor i karet.

Någon?

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår så tog jag lite bilder på karet, inte världen bästa bilder men allt ser ut att funka som det ska. Men funderar mer på allt "snö" som flyter omkring i vattnet. Kan det vara kalk? I första och tredje bilden så ser man något vit som sitter i stenen, är det en död alg eller? Samt det vinröda som inte är slemigt utan är rätt hård? Den sjätte bilden är på min turbo som jag tror inte ville leva längre..:ledsen:...Tror att han har depression.Här har ni en länk på video:

Inte den bästa kvaliten på videon.

Efter att den har "slängt" sig så har jag rättat till den och den har varit still nu ett tag. Har ni någon teori om varför den vände på sig så där? Normalt?På bilden så syns det bättre.

Ska iväg imorgon efter jobbet för att köpa Ls. Ungefär 4-5 kg till. Har för lite av det i karet just nu. Blir väl Akvarieleasing om jag hinner dit i tid.

Annars så funkar väl allt som det ska. Ska ta Mg prover idag för att se om det har nåt med de vita (kalk) att göra.

Ser ni något som inte stämmer så är jag tacksam om ni påpekar det.

post-4607-14468917676915_thumb.jpg

post-4607-14468917677027_thumb.jpg

post-4607-14468917677145_thumb.jpg

post-4607-14468917677262_thumb.jpg

post-4607-14468917677366_thumb.jpg

post-4607-14468917677481_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...