Majki01 Postat 19 februari 2012 Postat 19 februari 2012 Måste kolla med dig! Vad har man mest nytta av i "LPS" kar? exakthet i fosfat tester eller exakthet i calcium? Står i valet om jag ska köra alla med hanna tester eller om jag kan strunta i en av ovanstående och köra den i salifert istället!
freguz Postat 19 februari 2012 Författare Postat 19 februari 2012 Måste kolla med dig! Vad har man mest nytta av i "LPS" kar? exakthet i fosfat tester eller exakthet i calcium? Står i valet om jag ska köra alla med hanna tester eller om jag kan strunta i en av ovanstående och köra den i salifert istället!Eftersom fosfattester av vanlig model typ Salifert har låg upplösning så säger jag fosfat alla dagar i veckan med Hanna. Tycker Ca funkar fint med Salifert.Detta har nog inte så mycket med lps eller sps att göra tror jag
Majki01 Postat 19 februari 2012 Postat 19 februari 2012 Ok mindre sugen på att dra alla tester i hanna tagit kh osv men just en av dom 2 ovanstående tänkte jag hoppa i hanna
freguz Postat 6 mars 2012 Författare Postat 6 mars 2012 Har skjutit karet åt sidan och plockat av 2 lysrör, det får stå där på tomgång hade jag tänkt nu när det blir all fokus på det nya lilla karet i hörnet som skall bli en fröjd att starta igång, på rätt sätt denna gången, och med stort tålamod. Osmosen jobbar för fullt och fyller upp dunkar.
StoffeSwe Postat 6 mars 2012 Postat 6 mars 2012 Nya lilla karet? Jag försökte hitta någon referens till vad det är för kar men misslyckades. Har du skaffar ett nytt kar?
Aquario Postat 6 mars 2012 Postat 6 mars 2012 hmm nitrat nere helt på noll igen, vad är det som käkar nitrat så in i norder, jag hade minst 5 i nitrat för 2 veckors sedan....Har ju bara en euphyllia, en sten med knappar, en ricordea, + lite skivanemonerNåväl, tillsatt lite natriumnitrat så nu är det uppe på 5 igen, får väl ha för vana att tillsätta lite varje veckaDet undrar jag också, vad det är som käkar nitrat, jag behöver bli av med lite:nöjd:
freguz Postat 6 mars 2012 Författare Postat 6 mars 2012 Nya lilla karet? Jag försökte hitta någon referens till vad det är för kar men misslyckades. Har du skaffar ett nytt kar?Nytt kar är det minsann, bara lite större än det jag har nu, men mycket bättre, har dock inte hunnit skapa nån egen tråd för det ännu men det får väl göras inom det snaraste.
StoffeSwe Postat 6 mars 2012 Postat 6 mars 2012 intressant, väntar med spänning på att få veta mer. Hur stort kar är det?
freguz Postat 6 mars 2012 Författare Postat 6 mars 2012 intressant, väntar med spänning på att få veta mer. Hur stort kar är det?Cirka 70 liter + sump kanske 10-15 liter, ett elos mini
freguz Postat 10 mars 2012 Författare Postat 10 mars 2012 mätningNitrat 0 (fyllde på lite mer, verkar gå åt minst 5 / vecka)Po4 0.09 (hanna) i med Ultra Phos removerKH 6.0 dags att öka lite med doseringen
Majki01 Postat 10 mars 2012 Postat 10 mars 2012 Hur ofta kör du vatten byte? Sent from my iPhone using Tapatalk
freguz Postat 10 mars 2012 Författare Postat 10 mars 2012 Hur ofta kör du vatten byte? Sent from my iPhone using TapatalkBra fråga faktiskt... nu var det nog 3 veckor sedan om jag kollar bakåt i denna tråd (bra med historik ). Tänkte du på nåt särskilt?
Majki01 Postat 10 mars 2012 Postat 10 mars 2012 Bra fråga faktiskt... nu var det nog 3 veckor sedan om jag kollar bakåt i denna tråd (bra med historik ). Tänkte du på nåt särskilt?Det va mer för egen skull ;p ett jäkla kh dropp i karet om du då hade haft vatten byte varje vecka,Så blev bara lite orolig på hur mycket mitt då sjunker med alla lps jag har, men jag kör byte 1- ggr veckan Sent from my iPhone using Tapatalk
freguz Postat 10 mars 2012 Författare Postat 10 mars 2012 Det va mer för egen skull ;p ett jäkla kh dropp i karet om du då hade haft vatten byte varje vecka,Så blev bara lite orolig på hur mycket mitt då sjunker med alla lps jag har, men jag kör byte 1- ggr veckan Sent from my iPhone using TapatalkAha Men du doserar inget KH [:kemisk formel:] för övrigt?Jag har skaffat ballingburkar och hivar i en skopa av ca,kh,mg lite då och då, och försöker mäta fram frekvens som är lagom, dock ska erkännas att det funkar inget vidare jag drömmer om doserpumpar nästan varje natt
Majki01 Postat 10 mars 2012 Postat 10 mars 2012 Jag gör inte det just nu, väntar på min nya Hanna kh sen ska jag börja kontrollera igen, men så länge korallerna ser bra ut så bryr jag mig inte om att slänga 2-3 tusen på doserings pump Sent from my iPhone using Tapatalk
freguz Postat 3 april 2012 Författare Postat 3 april 2012 Karet är nedlagt och det mesta är överfört till det nya karet, hänvisar till den trådenhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46139-Freguz-Elos-Mini
Rekommenderade inlägg