Gå till innehåll

Min igelkott får pudelryck?


milk

Rekommenderade inlägg

Ibland kan min igelkott få ett riktigt pudelryck och bara simma runt fibrilt vid vatten ytan, det varar ungefär i några sekunder men är ju lite rädd för att han ska hoppa ur eller något. någon som vet varför han gör så eller vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han kanske tycker utrymmet är för litet och vill hoppa ut av den anledning? såg att ditt kar va på 270 liter och det är väl lite litet för igelkottar vad jag förstått. kollat reeflex en del på igelkottar då jag gärna velat ha en men där krävde den som ville ha minst ca 1000 liter så jag bangade en sådan. visst köper man dem som barn kan man ha dem tills de växer in sig i karet men någon gång blir han kanske för stor för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han kanske tycker utrymmet är för litet och vill hoppa ut av den anledning? såg att ditt kar va på 270 liter och det är väl lite litet för igelkottar vad jag förstått. kollat reeflex en del på igelkottar då jag gärna velat ha en men där krävde den som ville ha minst ca 1000 liter så jag bangade en sådan. visst köper man dem som barn kan man ha dem tills de växer in sig i karet men någon gång blir han kanske för stor för det.

tror på detta tyvärr, han är säkert stressad över att ha för litet kar.... o du ska inte tro på en butik i stockholm, som har fiskar i små kar som BIG-Pack glasslådor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nämnligen så att om fisken inte har tillräckligt stort så slutar den att växa för att anpassa storleken till utrymmet men fiskens tarmar och sånt slutar inte att växa så fisken dör av det till slut. Så du bör ha koll på tryckaren och kirurgerna lite senare också då de alla kräver gott om utrymme. som sagt man kan ha dem men man får uppgradera sig eller lämna ifrån sig dem när det blir dags. Magen blir ojämn och bubblig när tarmarna växt ifrån kroppen (iaf på den gula kirurgen, vet inte hur det ser ut på de andra 2). Dock vet jag inte om det redan är försent när detta har hänt men då bör du iag överväga om du skall flytta dem till nått större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det har man ju alltid vetat om. dock är jag veksam till om det är det som är problemet just nu eftersom de alla är relativt små. tror snarare det kan vara någon slags parasit så ska söka lite på sjukdommar först och främst. vet att min fjäril har en rätt stor vit "prick" på ena fenan som inte verkar ge sig medans alla de andra inte visar några symptom alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag har något viktigt att säga till diskussionen, men efter att ha sett tråden några gånger och läst rubriken som: "Min igelkott får puckelrygg" varje gång, så var jag tvungen att skriva ändå... ;)

Haha, jag lyckades läsa samma sak första gången jag såg rubriken :P

Har dock inget konstruktivt att tillföra tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensfiskar slutar väl inte att växa för att de får mindre utrymme?

Sötvattensfiska gör det väl i viss mån, men aldrig hört om en saltfisk som stannat i växten.

det är nämnligen så att om fisken inte har tillräckligt stort så slutar den att växa för att anpassa storleken till utrymmet men fiskens tarmar och sånt slutar inte att växa så fisken dör av det till slut. Så du bör ha koll på tryckaren och kirurgerna lite senare också då de alla kräver gott om utrymme. som sagt man kan ha dem men man får uppgradera sig eller lämna ifrån sig dem när det blir dags. Magen blir ojämn och bubblig när tarmarna växt ifrån kroppen (iaf på den gula kirurgen, vet inte hur det ser ut på de andra 2). Dock vet jag inte om det redan är försent när detta har hänt men då bör du iag överväga om du skall flytta dem till nått större.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensfiskar slutar väl inte att växa för att de får mindre utrymme?

Sötvattensfiska gör det väl i viss mån, men aldrig hört om en saltfisk som stannat i växten.

vet inte hur allvarligt eller till viss mån det är på alla saltvattensfiskar men på gul kirurg fick jag det förklarat för mig att de de stannar i växten i för litet utrymme men inte inälvor å sånt. Tydligen får de typ tarmvred eller nått och slutar äta. tänkte att det kunde vara så att de större fiskarna så som kirurger och även då en tryckare som enligt reeflex skall ha rätt många liter drabbas värre av det men att occelaris och chromisar som stig nämnde inte far så illa utav det. Sen i största allmänhet tror jag det handlar om alla djur i fångenskap att de inte blir så stora de skulle ha kunnat bli vare sig det är en fisk eller en fågel eller kanske mittimellan :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen vet jag inte hur mycket igelkottar är för att simma runt men ett kub akvarium på 65*65 kanske inte är fullt hundra för fiskar som simmar som galningar. Men givetvis kolla alla möjliga vinklar på det så du slipper lämna ifrån dig kotten. Hade ju varit skit trist om det är nått sånt fel. Sen kanske det bara är så att han är en fisk och kanske bara beter sig lite udda för stunden. Det kanske inte behöver vara nått fel på han.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror som sagt på något som en parasit eller något igelkottar är inga direkta simmare då de är rätt dåliga. men för det behöver de ju plats att röra sig på. han är runt 5-6 cm så jag själv tycker inte att det är någon fara med hans ytrymme. har dock sett blåsfisken de har på akvarielagret som inte direkt har mycket utrymme att röra sig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror som sagt på något som en parasit eller något igelkottar är inga direkta simmare då de är rätt dåliga. men för det behöver de ju plats att röra sig på. han är runt 5-6 cm så jag själv tycker inte att det är någon fara med hans ytrymme. har dock sett blåsfisken de har på akvarielagret som inte direkt har mycket utrymme att röra sig på.

ja är den 5-6 cm så behöver du inte oroa dig på ett tag hehe. Sen angående hur fiskarnas utrymmen i zooaffären tycker jag verkligen synd om dem. såg en gång en rätt stor volitans och en ännu större tryckare i ett litet kar som inte var särskilt stort som även var fyllt av levande sten. De kunde knappt röra sig. Riktigt illa. Tycker att om man skall sälja fiskar som man måste ha för sig själva så skall man ha dem i ett kar där de åtminstone kan simma några cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...