Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sjyssta knappar!

Tack! Gillar knappar starkt! :)

Det ser ut som musslorna börjar bli ganska stora?

De växer på, absolut, men Derasan är inte mer än ca 12cm från ände till ände på skalets öppning, köpt från Ted vid halva den storleken. :)

Teardrop-maximan är nästan 20cm och är döläcker. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nytt i karet.

Efter att ha spanat in den senaste sändningen på Zoogiganten ett par gånger den senaste veckan så blev det idag inköp. Från allra första början ville jag göra ett nytt försök med en ny Leopardgylta då min förra blev ihjälmobbad av min sixline gylta. Efter ett andra besök började jag fundera på en annan gylta, någon Cirrhilabrus-art, det fanns ett par som var riktigt fina, men samtidigt hade jag fått span på en papegojfisk av okänd sort.

Igår var det tänkt att jag skulle köpt en fisk eller två, men då tiden att bestämma sig var för kort tog jag ett par kort och funderade vidare under dagen.

Idag blev det dock läge att åka förbi igen, och efter lite velande fram och tillbaks så blev det tillslut denna gynnaren som fick åka med hem:

post-1377-14468923616902_thumb.jpg

Har suttit och spanat på den en stund nu, den simmar runt och noppar på stenen och bakgrunden, men den tar även röd plankton när jag matade med det.

Jag är än så länge övertygad om att valet av fisk var rätt, de andra kan komma i ett senare skede, detta var en mer ovanlig chans som jag valde att ta. :)

post-1377-14468923615608_thumb.jpg

post-1377-14468923615917_thumb.jpg

post-1377-14468923616218_thumb.jpg

post-1377-14468923616568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt fin fisk, hoppas att den inte äter upp alla dina fina koraller.

Tack! Då är vi två. :)

Verkligen en fin fisk du skaffat dig! får bara hoppas den låter korallerna vara ifred.

Tack! Det ska nog gå bra.

Fräckt Lagge, läcker fisk!

Är den revsäker?

Tack Mats!

Vad jag har kunnat läsa mig till så käkar de inte koraller, utan noppar på sten som tex kirurger i jakt på alger. Detta gäller säkert inte alla, men de jag läst om iaf. :)

Jag ska själklart ha uppsikt över den för att se så den inte gör någon

skada, inte som den polypätande Leopardblennyn jag köpte tidigare som höll på att totalt demolera ett antal koraller innan jag fick upp den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den på bild 025 har jag även av och den är rätt ljus krävande för att få fram dess riktiga färg. Har du den ljust så kommer stammen bli grön och polyperna lysande lila och tillväxt topparna får vita polyper. En riktig höjdar korall.

Min såg ut som din i ett par år innan jag lyste upp den i ett starkare ljus där den visade sina rätta färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt och spanade in i karet lite efter att de vita led'sen hade släckts, såg då att min papegojfisk hittat sitt hem där den sover. :)

Rätt kul att se, den simmade runt en hålighet på en av pelarna, sen vände den på sig och backade in. Riktigt fascinerande att se hur de har sitt beteende så inknackat i ryggraden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så himla läckert med en papegojfisk ! Har själv länge velat ha en,får bli en i nästa kar.

Har du märkt att den varit på sniglar eller andra städare i burken eller några koraller än ?

Har du täckt alla sladdar i karet , samt låter det när han smakar på stenen ?

Hur stor är den ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sunny, vad jag sett så har den inte varit på några koraller. Har inte mycket till städare i burken, ett gäng snäckor i mindre modell, en turbo på 2cm över skalet och en elegans-eremit med ett stort skal på mer än 5cm. :) Dessa har den vad jag sett iaf lämnat ifred. Fisken är ca 12cm från näbb till stjärtfena.

Jag har inte gjort något med den enda kabel i karet som är till en pump, den är på sten, bakgrund och sanden och tuggar. Det är en liten juvel faktiskt, har blivit väldigt förtjust i den. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom hem idag så tyckte jag att min flakväxande acropora såg lite dassig ut så jag tog lite tester.

3078_3071.png

Inte allt för bra, KH låg på 6,4! Fyllde på från dunken och satte den 4'e slangen på doserpumpen i reservdunken med KH, får se vad det kan göra åt saken.

Har ju bekymret att jag inte kan ändra doseringen utan hjälp då displayen inte är helt hundra. :)

I övrigt låg det väl lite lågt så jag ska köra med en manuell knapptryckning i en minut eller två på alla kanaler med.

I övrigt så gjorde jag lite småsaker igår, tig ut och städade av osmosbehållaren, katt- och hundhår samt en del damm som far ner där och en del saltvatten som droppat ner vid pelletspåfyllning då den reaktorn sitter ovanför osmostanken.

Fyllde på foderautomaten och rengjorde skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...