Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tråkigt när något dör men men bara att på det igen Lagge finns säkert någon snäll mäniska där ute som har en likadan som vill ge dig en liten fragg av samma sort ?

Det finns det säkert, men jag kan vänta tills allt stabiliserat sig igen, dessutom finns det ju andra fina koraller som också kan tänkas passa in. :)

7.7 och 8 på Saliferts test kan va lite lurig beroende på vilket ljus man tittar i tycker jag, kan dock ha ändrats då mitt är från 2005 :)

brukar ju vara rätt svårt att hamna under 8 med skummare, såvidare inte CA reaktorn läcker ut för mycket.

tråkigt med Echinopora :(

Jag misstänker att det blev pga min gas som jag drog på lite väl häftigt för att få löst upp kalcium och magnesium. Nåja, jag hoppas att inga fler tar allt för stor skada, blir till o kolla värdena ikväll igen. Drog ner på gasen igår, så jag hoppas att det ska få något mer positiva effekter i samband med att jag nu tar in friskluft direkt till skummaren.

Kan ju tillägga att skivanemonerna inte har varit så stora och fina som de är nu, konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag brukar släppa det i ytavrinningen, som sen går direkt ner i skummaren.

problemet är ju att Co2 är rätt "tung" har man ett rejät överskott i ett slutet skåp så blir de där en stund.

Dock tror jag iofs att det man skall ha rätt mycket Co2 för att det ska lösa sig i vattnet igen.

tar du "ute" luft till skummaren nu? eller utanför skåpet luft :)

Får inte skummaren för lite luft när slangen är så lång?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga sidor på min ställning ännu, har slarvat en del på den fronten.

Slangen är inte längre nu än förut, knappt en meter, karet står en halvmeter från en vägg där ett gammalt hål har varit igenpluggat, men som nu är öppnat igen för denna sakens skull. Bakom väggen är det en krypvind (?) som tar uteluft genom en ventil ett par meter upp, en liten bit från nocken (karet står på övervåningen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lamellosa finns o hämta om du är sugen igen.. får helt enkelt bryta en bit igen.. tycker helt klart du ska ha i ett par flakisar av olika sort.. blir coola överhäng under dom sen för lite udda sol koraller tex..!

mvh manne

Får fundera på det lite, det är ju en vacker korall. :)

Snyggt Laggeman.

Tack Larry!

Mätte pH igår igen, det har iaf hjälpt o dra luften till skummaren genom väggen, det ligger en bit över 8 nu iaf.

Såg idag att min eremit hade gått fram som en ångvält på botten och vält den lilla musslan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock tror jag iofs att det man skall ha rätt mycket Co2 för att det ska lösa sig i vattnet igen.

Mvh

Beror på pH. Det är två olika jämnvikter som spelar roll. Först jämnvikten mellan löst koldioxidgas och övriga ämnen i karbonatbuffringssystemet. Hur mycket fri koldioxidgas som kan lösas beror till största del på pH: Högre pH - mindre löst gas. Sedan finns ett jämnviktsförhållande mellan luft och vatten där x procent (eller snarare promille) av luftens koldioxid kommer att lösas i vattnet. Om jämnvikten från karbonatsystemet säger x ppm löst koldioxidgas och jämnvikten luft vatten säger x+y ppm löst koldioxidgas så kommer koldioxid att tränga ner i vattnet från luften och få karbonatsystemet att gå mot ett lägre pH (där mer löst koldioxidgas kan finnas). När bägge systemen är i jämnvikt så stabiliseras pH. I våra slutna hus så är det faktum att det blir mer koldioxid i inomhusluften under vintern som kan påverka detta jämnviktspH upp till ca 2 tiondelar enligt min erfarenhet.

Sedan finns det faktum att bakterier och annat producerar koldioxid i vattnet och det nattetid blir överskott av koldioxid - ett dåligt ventilerat sumputrymme kommer då att förstärka pH sänkningen än mer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beslutat mig för att testa Balling istället för reaktorn. Fick fatt i en magnetventil som ska gå med paketet, så förhoppningsvis så är det någon som kan vara intresserad av det hela.

Har sett precis lika bra resultat med reaktorpaket som med Balling, men nyfikenheten har tagit överhanden för att köra Balling. :)

Min returpump stannade i natt, vet inte om den råkat ut för samma sak som den förra jag hade, dvs att den blev väldigt varm och själva kärnan rostade så den helt enkelt fastnade i drift.

Upptäckte det i morse, stängde av returen och nu i eftermiddags så fick jag inte igång den igen, utan måste dela på den för att kunna rengöra innan återmontage, så jag har bestämt mig för att gå över till en annan lösning.

Jag löser det hela rätt så enkelt egentligen, sätter en rörbit där pumpen sitter idag, sen monterar på en ny pump i returfacket i sumpen. Den nya pumpen blir en Laguna 4500 istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått sålt av mitt reaktorpaket och fått tag i en Grotech 3-kanalare.

Ibland ska man väl ha tur också, som någon sa...

Ska demontera min returpump ikväll också och installera en bit rör där den sittit istället så jag kan få rätt på den biten med, sen i början på nästa vekca installeras det en Laguna, som jag hoppas ska ha tillräckligt med tryck för att kunna driva både pelletsreaktor och returen upp i karet.

Lite synd på Grundfos-pumpen, för den var verkligen knäpptyst och tillförde ingen värme i karet. Nu blir det en dränkt pump istället, men det ska nog gå alldeles utmärkt hoppas jag. Värmen från reaktorns cirkulationspump försvinner (även om den var minimal) så det blir väl hugget som stucket gissar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått sålt av mitt reaktorpaket och fått tag i en Grotech 3-kanalare.

Ibland ska man väl ha tur också, som någon sa...

Ska demontera min returpump ikväll också och installera en bit rör där den sittit istället så jag kan få rätt på den biten med, sen i början på nästa vekca installeras det en Laguna, som jag hoppas ska ha tillräckligt med tryck för att kunna driva både pelletsreaktor och returen upp i karet.

Lite synd på Grundfos-pumpen, för den var verkligen knäpptyst och tillförde ingen värme i karet. Nu blir det en dränkt pump istället, men det ska nog gå alldeles utmärkt hoppas jag. Värmen från reaktorns cirkulationspump försvinner (även om den var minimal) så det blir väl hugget som stucket gissar jag.

här händer det grejer.! bitarna faller på plats.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alltid tyvärr.

Kom hem igår efter jobb, lite sliten som man var, upptäckte att det varit strömavbrott, kunde dock inte avgöra hur länge, för grannen hade inte varit hemma hela dagen med barnen, så jag fick för mig att det var ett kort avbrott.

Idag när jag kom hem så kom jag upp och möttes av den näst värsta synen jag fått vad gäller akvarier. Alla fiskarna i karet hade dött. Vattnet var grumligt och det luktade lite tåbira runt karet. Kom ihåg att jag hade ett syretest liggande från Salifert. Mina misstankar bekräftades när det visade knappt 5 på de skalan, och man ska ligga på minst 7 tydligen.

Jag hade plockat ur min Tunze-streamer för att sälja av den, då Vortechen gör jobbet strålande i karet, men kanske det ändå är bäst att behålla den?

Att returpumpen har varit avstängd sen i förrgår har säkerligen spätt på den minskade cirkulationen. Det och att skummaren inte har varit inkopplad till huvudkaret lika länge...

Men som en vis man sa, nu vet jag vad jag ska göra med pengarna som blir över från försäljningen av reaktorn, det blir till o ta nya tag och köpa nya fiskar lite allt eftersom det erbjuds.

De döda fiskarna har jag lagt i påsar och stoppat i frysen. Ska se vad försäkringsbolaget kan hjälpa mig med. Jag skyller ändå på strömavbrottet som orsak till missödet. Måste ju skylla på något.

Jag har stoppat i Tunzen igen för att låta den gå över helgen iaf, kan ändå inte skicka iväg den innan dess. Får den nya returpumpen efter helgen, så då ska mer cirkulation och även skummaren igång igen.

Ibland är livet bara -poop-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...