Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack. :)

Idag har jag gjort lite tester på vattnet och fick fram följande värden:

Ca: 360

KH: 16

Mg: 1320

pH: ~8

Fosfat: 0,03-0,1 svårt o avläsa exakt.

Nitrat: 50

Förutom lite lågt Kalcium och högt nitrat så är jag rätt så nöjd med värdena.

Fick in en osmostank nu under bänken, den tar lätt 3 ggr så mycket vatten som min trogna salthink som stått på golvet rätt så länge nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. :)

Idag har jag gjort lite tester på vattnet och fick fram följande värden:

Ca: 360

KH: 16

Mg: 1320

pH: ~8

Fosfat: 0,03-0,1 svårt o avläsa exakt.

Nitrat: 50

Förutom lite lågt Kalcium och högt nitrat så är jag rätt så nöjd med värdena.

KH på 16! Jag som mesar runt med värden kring 8 dKH - borde jag höja till mer än naturliga havsvattensvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig funkar det, har inte en fulalg på inredningen så långt ögat når, inga snäckor heller iofs. Däremot är det lite på rutorna som jag får putsa ibland, men vill tro att det höga KH't hjälper till o hålla sten och sand fri från alger iaf.

Ska dock göra ett vattenbyte på 100 liter snart för att få ner nitratet och KH't lite, samt att höja kalcium något också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten update om vad som hänt den senaste tiden:

Var iväg o köpte ett filter modell Clas Olsson, tog hem och gick över anslutningarna och hur jag kunde göra det så enkelt för mig som möjligt att koppla in utan att behöva borra och fräsa i filtret. Efter lite rotande i PVC-lådan hittade jag till slut delar som gjorde jobbet enkelt för mig. Kopplade in det för testa med lite fosfatmedia i, det flöt på precis som jag hade hoppats på, så nu ska det i pellets i filtret istället, de ligger för tillfället utanför då jag ska limma på kopplingen och skruva upp filtret innan det kopplas på igen.

Eftersom jag sålt mitt UVC så kommer jag koppla in filtret på den tappen från returen istället.

Nackdelen är ju om jag måste skruva isär filtret någon gång, då blir det till att stoppa returpumpen för att slippa ställa in flödet i filtret på nytt.

Kejsaren har funnit sig till rätta och ser ut att trivas, även om den är lite skygg emellanåt. :)

Lite koraller ska limmas upp idag, hade Manne på besök här igår och vi pratade igenom lite korallplaceringar, så nu är jag rätt säker på hur jag ska ha det.

Bilder på karet får tyvärr vänta lite, har minnesproblem i min dator, så sitter just nu på en sliten laptop jag inte orkar jobba med foton på. Jag gissar på att jag inom en vecka ska kunna få upp nya bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konade ner ett 25mm rör med en dremel och bankade in det i anslutningen, förbi gängorna.

Satte igång filtret igår med pellets, efter ett par timmar så fanns det inga klumpade pellets kvar, utan allt gick som det skulle, så nu är det bara o vänta.

Lät fosfatremovern som jag testkörde i filtret stanna kvar, fast i en filtersocka istället, lika bra o ha den kvar så länge filtret är i inkörsperioden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på IKEA igår, köpte belysning till sumpen. Det blev deras "NON" som planerat, i 15W T5-format. I morgon ska jag förbi Hornbach och köpa MDF som skall lackeras innan det kommer på plats. Jag har även beställt ännu en förgreningsdosa från Conrad som är på väg hit. Det börjar röra på sig, men fortfarande kommer det att ta lite tid innan allt är på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hämtat hem förgreningsdosan, fått kapat upp mina skivor som ska täcka skåpet, men efter att ha snackat med målaren på jobbet så beslöt jag mig för att lacka dem själv. Han har alldeles för mycket o göra för tillfället, så han visste inte när han kunde få dem lackade. Iofs så har jag väntat rätt länge redan, men ville inte att han skulle känna sig pressad att ta mina grejer in emellan.

Pelletsen tuggar på i sin reaktor. Precis så mycket jobb med dem som jag vill ha. :)

Ska möblera om lite bland korallerna, ska flytta upp lite skivor som inte sitter på plats bland annat.

Mätte just nitrat och fosfat.

Nitraten låg på mellan 25 och 50, medans fosfaten inte var mätbar. Kanske en liten färgskiftning, men det var iaf väldigt lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att ha missat fotosessionen förra helgen så var jag beredd nu i helgen som gick att ta lite nya bilder. Men gasen i tuben har tagit slut vilket gjort att mitt kalcium tagit en ordentlig djupdipp, som i sin tur resulterat i ledsna koraller. Inget att fotografera alltså.

Idag gick ett 100-liters vattenbyte av stapeln och flaskan är ivägskickad för påfyllning.

Förhoppningsvis ska det se lite roligare ut i burken om några dagar igen.

I övrigt funkar det mesta bara fint. Pelletsen tumlar på, osmosbehållaren är guld värt för mig då jag är mycket för att det bara ska funka. Har fyllt på med 15 liter idag för o se hur länge det tar innan den är tom igen, ska ligga till underlag till fiskvakten i framtiden. :)

Inge fiskar eller koraller har gått bort, så när som på en grön A. Enzman, den trivdes helt enkelt inte i karet. Funderar på o skaffa en putsarräka till i framtiden, även om den jag har är framme och spatserar runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Marcus! Jag är mycket nöjd med korallerna som finns nu, lite fler knappar kanske, och ett par musslor till. ;) I fiskväg skulle jag vilja ha ett stim Anthias/chromis, annars är jag riktigt nöjd med invånarna.

Gårdagens vattenbyte har redan visat positiva resultat på min Echinopora lamellosa som var visat sina gröna polyper igen, de var dassigt grå i förrgår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mår bra, kom på igår att jag inte matat på 3 dagar, såg den noppa på min stora gröna Trachyphyllia så det blev till o mata lite. :) Den och foxface'n brukar simma rätt mycket i närheten av varandra. Clownerna håller sig ju i sin anemon eller runt om den och chromisarna simmar en hel del ute i det öppna, så det blir väl mer naturligt att de två hänger ihop antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...