Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Strul o strul..

Tog tag i LED tankarna och skulle beställa en Maxspect på fishstreet..

då man läst mest om Cree så ville man ju köra den varianten att få vita Cree LED's o inte Semi som det andra alternativet är på dessa ramper.. dock verkar det som Semi varianten är den som säljs till 95% enligt fishstreet.. men inte till mig.. var ju sugen på Cree varianten..

dom skilljer sig en del i setupen, i Semi varianaten finns 2 st leds på 30w , på Cree varianten får man istället för dessa 2 leds så får man en rad med 14 vita 3w Cree utöver dom befintliga 14 vita 3w cree..

givetvis skjuter priset iväg ca 170 dollar på cree varianten..

jaja.. men åtminstone så står det att det är fri frakt samt 10% rabatt just nu.. så jag körde på cree.

Nästa steg

sagt o gjort.. la en beställning på rampen o fick välja hur den skulle skickas.. , nu fanns ju inte "free shiping" att välja så jag tog ett alternativ som fanns.. 700kr för snabb levernas..

eftersom man nu skulle betala direkt via kort eller paypal så valde jag att avstå själva betalningen och istället maila Eric på fishstreet om att det var fri frakt på maxspect just nu..

Erci svarade snällt o vänligt.. att det inte gäller Cree varianterna , bara Semi.. jag bara tänkte, shit vad löjligt.. är ju samma låda fast annan uppsättning dioder..

givetvis bifogade eric en länk till betalnings funktionen i shopen, efter lite om o men så vad fan.. jag kör på cree ändå.. 700 i frakt tillkomm på priset.. nu slutar det på en ganska häftig summa.. men men , vi kör..

sagt o gjort.. ett klick på länken så var man på erics betalfunktion..

då passar jag på att fixa ett Internetkort på min internetbank , ett sådant kort där det bara kan belastas en gång.. dvs säker kortbetalning, här ska det shopas.. resultatet av det är att kortet inte acepteras i betaltjänsten , testar då med vanligt visa gold kort, funkade inte , mitt masterkort då.. nae.. inte det heller.

så långt är jag nu.. dvs ingenstans.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken maxspect vad det du hade tittat på?

Jag kollade på det för några veckor sedan och va i kontakt med Vico Liang som är product mangager på maxspect i kina.

Han rekomederade mig att köra på 2 st 160 w till mitt kar om jag skulle ha sps i det. (kub på 250liter)

Detta blir ju genast ett dyrt lyse.

Skall man cree så blir detta ju 1490 dollar med moms och tull blir det ju ca 14000 sek.

Nu slutade det med att jag beställde cree dioder från usa och bygger det själv.

Då får man dioderna placerade där man vill ha dom och i mitt fall så att det täcker hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som jag skrev tidigare. Över en mindre burk...kör 2st Tropic Marine AquaRay 30W Cree. De fyrkantiga med 10 dioder i varje.

Kan inte svära på detta, men jag har för mig jag hörde pris på runt 1500kr/st. Gav ett helsikes ljus.

Vill man lyxa till det köper man ett tomt giesemann-skal och monterar dom i denna. Då har man både snyggt och bra lyse. Då är man uppe i nånstans runt 4000kr om jag minns rätt. Vill man dessutom ha styrningen köper man till den som visas på sidan...kostar runt 1500kr nånstans. Så runt 6000kr bör man ha en ramp med 60W av de bästa Cree-dioderna.

Så för runt 11.000kr borde du ha 120W top of the line LED-belysning med styrning och snygg armatur.

Sen vet jag att detta är en extremt personlig åsikt, men JAG skulle välja andra märken än Fish-streets om jag ansåg mig ha råd med mellanskillnaden. Tropic Marine istäkket för maxspect, Deltec istället för Bubble-Magus, GroTech istället för fish-street...men som sagt, det är MIN åsikt och tycker ingen är dum för att de inte håller med mig!!!

Skulle iallafall höra av mig till Christer på C-life för å kolla upp TM-LED. Priserna är jag som sagt inte 100 på och han har nog betydligt mer info att komma med. Så slipper man ju frakt mm dessutom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det blev lite surt det där.

Jag är själv ute efter mer ljus och fundera på LED.

Vet inte hur det är med visa osv men jag betala med paypal och det gick bra.

Jag hoppas det årdnar sig för dig.

MVH.Ted

har inget paypal konto.. jag bara gissar att det "kostar" att använda paypal.. hur pass har jag ingen koll på, har inte behövt det innan.

det löser sig säkert på något sätt.. vi får se. får ta nya tag bara.

Det löser sig nog om du kontaktar dom Manne !

har laggt ett par support mails till eric, så vi fårse vad han svarar.. fattar absolut inte varför våra kort inte skulle funka, men har testat en gång till nu med samma resultat..

Vilken maxspect vad det du hade tittat på?

Jag kollade på det för några veckor sedan och va i kontakt med Vico Liang som är product mangager på maxspect i kina.

Han rekomederade mig att köra på 2 st 160 w till mitt kar om jag skulle ha sps i det. (kub på 250liter)

Detta blir ju genast ett dyrt lyse.

Skall man cree så blir detta ju 1490 dollar med moms och tull blir det ju ca 14000 sek.

Nu slutade det med att jag beställde cree dioder från usa och bygger det själv.

Då får man dioderna placerade där man vill ha dom och i mitt fall så att det täcker hela karet.

jag har varken tid eller engagemang till o fixa något själv , även om det vore kul , så finns inte tiden helt enkelt.. en fet list med royal blue till stora karet hade jag inte bangat på.. men knappast billigt.. än mer om man kan dimma den.. och täcka 2m i bredd.

kollade på "maxspect 160w cree". bör ju vara den värsta varianten på 40cm i bredd , som passa min kub.

Jag säger som jag skrev tidigare. Över en mindre burk...kör 2st Tropic Marine AquaRay 30W Cree. De fyrkantiga med 10 dioder i varje.

Kan inte svära på detta, men jag har för mig jag hörde pris på runt 1500kr/st. Gav ett helsikes ljus.

Vill man lyxa till det köper man ett tomt giesemann-skal och monterar dom i denna. Då har man både snyggt och bra lyse. Då är man uppe i nånstans runt 4000kr om jag minns rätt. Vill man dessutom ha styrningen köper man till den som visas på sidan...kostar runt 1500kr nånstans. Så runt 6000kr bör man ha en ramp med 60W av de bästa Cree-dioderna.

Så för runt 11.000kr borde du ha 120W top of the line LED-belysning med styrning och snygg armatur.

Sen vet jag att detta är en extremt personlig åsikt, men JAG skulle välja andra märken än Fish-streets om jag ansåg mig ha råd med mellanskillnaden. Tropic Marine istäkket för maxspect, Deltec istället för Bubble-Magus, GroTech istället för fish-street...men som sagt, det är MIN åsikt och tycker ingen är dum för att de inte håller med mig!!!

Skulle iallafall höra av mig till Christer på C-life för å kolla upp TM-LED. Priserna är jag som sagt inte 100 på och han har nog betydligt mer info att komma med. Så slipper man ju frakt mm dessutom...

jag förstår dina tankar.. dock gillar jag designen på maxspecten , det kan jag inte komma undan på , liten o smidig med bra kräm hoppas jag.

jag kan uppleva att maxspect ligger lite i framkant inom LED ändå fast det är ett kina bygge. jag kan ha helt fel , är osäker , dock så brukar priset spåra ur totalt om man nu ser till många LED ramper.

jag är också relativt petig med märkena , ecotech , ghl , grotech , deltec prylar osv.. men har även bubble-magus skummare som för mig funkar underbart, med rätt pump i.. befintliga belysningar idag är slimmade kombos från aquamedic..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har aldrig betalat till dom vad jag vet.Ifall du inte får varan så får du tillbaka pengar av paypal och dom tar pengarna + ränta av företaget som inte skickade varan.

Vet inte om det är bara det dom tjänar på.

Tror det funkar så så rätta mig om jag har fel.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har aldrig betalat till dom vad jag vet.Ifall du inte får varan så får du tillbaka pengar av paypal och dom tar pengarna + ränta av företaget som inte skickade varan.

Vet inte om det är bara det dom tjänar på.

Tror det funkar så så rätta mig om jag har fel.

MVH.Ted

Den garantin gäller endast de företag som anslutit sig till just den tjänsten, det gäller alltså inte alla.

Paypal är inte heller den bästa lösningen om man inte kan betala med kort, men det är kanske den enklaste.

Betalar du däremot med VISA-kort så är du "försäkrad" vid köp online. Du får pengarna tillbaka och kortföretaget tar upp tvisten med kunden.

Det finns lite att läsa om Paypals "återbetalningsgaranti" på nätet, en del lite äldre, och en del lite nyare.

Det är när du säljer en vara och ger möjligheten att betala via Payapal som de tar ut en viss avgift per transaktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strul o strul..

Tog tag i LED tankarna och skulle beställa en Maxspect på fishstreet..

då man läst mest om Cree så ville man ju köra den varianten att få vita Cree LED's o inte Semi som det andra alternativet är på dessa ramper.. dock verkar det som Semi varianten är den som säljs till 95% enligt fishstreet.. men inte till mig.. var ju sugen på Cree varianten..

dom skilljer sig en del i setupen, i Semi varianaten finns 2 st leds på 30w , på Cree varianten får man istället för dessa 2 leds så får man en rad med 14 vita 3w Cree utöver dom befintliga 14 vita 3w cree..

givetvis skjuter priset iväg ca 170 dollar på cree varianten..

jaja.. men åtminstone så står det att det är fri frakt samt 10% rabatt just nu.. så jag körde på cree.

Nästa steg

sagt o gjort.. la en beställning på rampen o fick välja hur den skulle skickas.. , nu fanns ju inte "free shiping" att välja så jag tog ett alternativ som fanns.. 700kr för snabb levernas..

eftersom man nu skulle betala direkt via kort eller paypal så valde jag att avstå själva betalningen och istället maila Eric på fishstreet om att det var fri frakt på maxspect just nu..

Erci svarade snällt o vänligt.. att det inte gäller Cree varianterna , bara Semi.. jag bara tänkte, shit vad löjligt.. är ju samma låda fast annan uppsättning dioder..

givetvis bifogade eric en länk till betalnings funktionen i shopen, efter lite om o men så vad fan.. jag kör på cree ändå.. 700 i frakt tillkomm på priset.. nu slutar det på en ganska häftig summa.. men men , vi kör..

sagt o gjort.. ett klick på länken så var man på erics betalfunktion..

då passar jag på att fixa ett Internetkort på min internetbank , ett sådant kort där det bara kan belastas en gång.. dvs säker kortbetalning, här ska det shopas.. resultatet av det är att kortet inte acepteras i betaltjänsten , testar då med vanligt visa gold kort, funkade inte , mitt masterkort då.. nae.. inte det heller.

så långt är jag nu.. dvs ingenstans.

mvh manne

följetången fortsätter

det har ju nu gått en tid sen jag försökte beställa rampen...

mailat lite med eric fram o tillbaka.

skapat ett paypal konto , överför stålar dit från bankkortet , allt tar ju sin tid när pengar ska flyttas mellan bankerna..

så nu är det draget en bra slant på paypal kontot till fishstreet så på måndag ska rampen gå iväg , det har jag fått mail om, dock skickas den med ups airmail om jag förstog det rätt.. skulle ta någon vecka innan den hittade fram till min adress. , det positiva i det hela var att den fanns ett fåtal ramper för direkt leverans annars hade det tagit 2-3 veckor till innan man fått sitt första HK paket. , bara för att man tryckte på cree istället..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du otur så fastnar det i tullen Manne.

Verkar som det brukar hända när något skickas med "UPS", så andra alternativ är att föredra.

Det har hänt flera gånger med några som jag känner och även 1 gång för frugan.

Själv har jag inte fått nått kollat, men så har jag inte beställt för några större summor heller.

Och då kan det bli lite extra kostnad som tull, skatt och extra frakt.

Hoppas du slipper detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du otur så fastnar det i tullen Manne.

Verkar som det brukar hända när något skickas med "UPS", så andra alternativ är att föredra.

Det har hänt flera gånger med några som jag känner och även 1 gång för frugan.

Själv har jag inte fått nått kollat, men så har jag inte beställt för några större summor heller.

Och då kan det bli lite extra kostnad som tull, skatt och extra frakt.

Hoppas du slipper detta.

(Hmhmhmhm) är bra då dom oftast skriver ner priset på fraktlappen kraftigt för just tull avgifter mm

Ändrat av saltishenke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif3.9 Locka inte till lagbrott -

Vi tillåter inte inlägg eller länkar som uppmanar till eller på annat sätt leder till information som direkt eller indirekt uppmanar till att begå lagbrott. Detta gäller oavsett vem som begår lagbrottet. Om någon form av lagbrott som du själv eller någon i din bekantskapskrets är skyldig till skulle ligga bakom nyttjandet av en viss produkt eller möjliggörandet av en viss händelse som diskuteras så får man inte berätta om detta lagbrott i inlägget.

Vänligen håll er ifrån denna diskutionen i forumet, tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du otur så fastnar det i tullen Manne.

Verkar som det brukar hända när något skickas med "UPS", så andra alternativ är att föredra.

Det har hänt flera gånger med några som jag känner och även 1 gång för frugan.

Själv har jag inte fått nått kollat, men så har jag inte beställt för några större summor heller.

Och då kan det bli lite extra kostnad som tull, skatt och extra frakt.

Hoppas du slipper detta.

har budgeterat in att det ska fastna.. var väl medveten om detta redan innan köpet.. vi får bara hoppas man har lite tur på sin höjd.. blir hursom en ganska prismässigt dyr leksak (egentligen pga cree ledsen).. men det får gå för denna gång. :) hoppas bara den är värd slantarna.. hade varken tid eller ork att göra en DIY pryl..

(Hmhmhmhm) är bra då dom oftast skriver ner priset på fraktlappen kraftigt för just tull avgifter mm

inget jag var medveten om eller försökt få dom till att göra.. men dom vill ju sälja.! så är det , går det så går det.. hur har det gått med ditt hemmabygge o har du mixat om din 110ware mycket ?

Moderator's upplysning:
mod.gif3.9 Locka inte till lagbrott -

Vi tillåter inte inlägg eller länkar som uppmanar till eller på annat sätt leder till information som direkt eller indirekt uppmanar till att begå lagbrott. Detta gäller oavsett vem som begår lagbrottet. Om någon form av lagbrott som du själv eller någon i din bekantskapskrets är skyldig till skulle ligga bakom nyttjandet av en viss produkt eller möjliggörandet av en viss händelse som diskuteras så får man inte berätta om detta lagbrott i inlägget.

Vänligen håll er ifrån denna diskutionen i forumet, tack.

givetvis ska vi inte locka till lagbrott.. vi får återgå till rampen i sig istället o diskutera roligare saker än lagbrott i min lilla tråd..

åter till rampen.. då det dröjer ett tag innan man har den i handen så har jag surfat runt lite på andra forum än detta för att helt enkelt hittat lite bilder på ljuset helt enkelt .. har totalt fastnat för blåbilderna florecernade som bara den, helt kanon.. helt i min smak..

om jag fattat allt rätt så ska rampen vara relativt gul i ljuset om man har det blåa avstängt.. dvs det borde gynna tillväxt då , sen kompenserar man synintrycket med dom blåa dioderna eller är jag ute o reser ?.

jag kan inte tänka mig att man kör enbart "vita" led's utan att ha dom blå igång..

ja det finns många tankar, men man får ju börja någonstans.. o denna gång blev det en maxspect..

är det någon som har död's koll på tropic marine's aquaray ? , finns den i enbart blåa leds ? , själv har jag inte hittat det , dock hittat att man ska kunna koppla ghl dator till den.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det aquaray-listen du tänker på så finns den med enbart blå leds.

http://www.americanaquariumproducts.com/LEDLights.html

http://www.americanaquariumproducts.com/images/graphics/ReefBlue.jpg

De fyrkantiga 30-wattarna verkar det sämre med vad gäller rena blåljus.

a.. såg inte innan att den fanns i ren blå variant.. men frågan är...

listen är 49cm lång och där är "enbart" 5 dioder, direkta känslan säger mig att det känns lite i minsta laget.. eller har jag helt fel ? det handlar om totalt 12w fördelat på 5 leds. har funderingar till mitt större kar..

tre av dessa i en linje i framkant..

är det någon som har bra koll på dessa ramper ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...