Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hade du mätbart nitrat tidigare?

inte som jag vet sen innan flytten från rsmet faktiskt. , var så pass långt bak i tiden.

Råkade dubbelposta pga browser fel. Hur tar man bort en post? Man kan ju skriva något annat som jag gjort här, men om man inte har något vettigt att säga kan det bli svårt..

det kan man inte vad jag vet.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket snyggt kar manne! bra inspirations tråd för mitt nästa projekt ett kub akvarium på 65x65 eller möjligtvis 70x70

bara o planera igenom allt du ska ha med i teknikväg och i skåpet osv.. just måttet 65 alt 70 gör ändå en del på totala vattenvolymen osv. ska du ha sump så planera igenom så allt får plats på ett ungefär mm.

kul att man kan insperera andra o dela med sig i mot o med gång..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

kuben rullar på fint.. min candy cane har nu påvisat delning på princip alla huvud den har.. snacka om tillväxt just nu.. den kanske gillar den lite extra föda som nu kommer i karet prg av alla lpserna som man nu matar.

fast jag ökat mängden mat i karet så håller korallerna sina färger kan jag tycka, och hoppas på att det fortsätter så, man vet ju aldrig. exenian har blivit både dubbelt o trippelt så stor som innan.. avslöjar ju en del om näringen i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

har varit på en liten runda o spanat in lite som fick följa med mig hem i några påsar. ett tiotal sandsnäckor så man har lite nu som bökar i sanden och med lite tur håller den vit o fin då jag inte kör med någon sandvänadande fisk direkt.. tycker inte jag får sandvändande fisk att överleva någon längre tid så nu ska jag prova utan.

en mussla fastnade sambons öga för , så den fick följa med hem , samt en anemon.. en ögonsten jag letat länge efter, denna var ack så liten men har valt o chansa på den.. S.gigantea ska det vara och den är inte 10cm i diameter just nu.. (om nu försäljaren hade rätt ang Lat namnet.) är det någon som kan säga med 100% vilken art så skriv.!

musslan genom framsidan av glaset,, aquaspy uppeifrån på samma mussla.

post-3404-1446891958673_thumb.jpg

nytt ögon godis i karet. S.gigantea enl försäljaren , grymt nice i färgen o givetvis tillför massa wow faktor till karet, enligt mig själv då..

post-3404-14468919586945_thumb.jpg

Dock så måste det ha uppstått något problem med klovnerna, hade tre st i karet varav den mellersta dräptes om livet på något sätt inom 24h från att 'bostaden' flyttade in, så nu härskar min större klovn hona och en hane antar jag som är lite mörkare i färgen.

innan anemonen kom i var det absolut inga synliga strider emellan klovnerna så det är kanske något att tänka på om man nu funderar på bostadsinköp.

sen nu när jag ändå hade min aquaspy framme... ett par musslor till på bild i från ytan.. , samt någon bild till.

post-3404-14468919588006_thumb.jpg

post-3404-14468919588448_thumb.jpg

post-3404-14468919588889_thumb.jpg

har man musselmani eller vad..

mvh Manne

post-3404-14468919586516_thumb.jpg

post-3404-14468919587791_thumb.jpg

post-3404-14468919588224_thumb.jpg

post-3404-14468919588658_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du varit på ZG.

stämmer helt, var det musslan eller anemonen ?

Riktigt snygga bilder Manne. Du får komma hit en dag och visa-respekt

/Johan

snabba kursen är , system kamera , mackro objektiv , hundra bilder , och sen plocka ut 5-10 st som är något o ha.. aquaspyn är ett trevligt tillhygge i lite plast för foto från ytan.

Snygga bilder och musslor =)

Kommer den nya musslan från ZG ? var där idag men tyckte att musslorna såg lite småtråkiga ut i färgerna.

den är från zg, där var en som stog ut när man tittade från ovan, den fick åka med hem..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda. Men anemonen stack ut mest.

jasså.. båda.. känns lite som du o jag har koll på ungefär samma ögonstenar.

sjukt snygg anameon var där fler av dessa eller där var bara en?

får man fårga vad man får betala för en sådan skönhet?

fanns där fler anda anemoner? sugen på att skaffa en =)

detta var sista , om jag förstod rätt så hade dom fått in tre st , den jag köpte var klart minst och givetvis kvar till sist då , då det var samma pris på alla tre, verkade som 'säljaren' hade fått en av dessa tre med sig hem, sen om det var sant kan jag inte svara på. det räcker o säga att prislappen var grotesk i förhållande till vad man fick om den nu går o dör för mig..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt som tusan Manne.

Brilljanta bilder och minst sagt lyckade nyinköp -Tummen upp

Det är något alldeles magiskt med de där musslorna. Är den nya en T.crocea eller är det en liten T.maxima?

'säljaren' kunde inte svara på vilken sort, dock kan det inte vara en Maxima. det hade man sett på skalet.. på tok för slät yta för just den arten, men gissningsvis en crocea om man tänker sig hur skalet är uppbygt.

När jag va där så hade dom 2blå o en lila.

får jag min till överleva så är jag nöjd, men lila måste ju också varit supercool't . själv har jag letat i evigheter.. fick tag i en grön(haddoni) innan som jag köpte hos micke, den är i det stora karet.

är du ofta 'ute' o tar turer o kollar läget ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste innan i tråden att du tillsatte dina prodibio var vecka, tillsätter du både bioptim och biodegest varje vecka efter rekommenderad dos,

jag kör samma men tillsätter som det står på dem var annan vecka, men har inte heller märkt någon förbättring var gäller nitraten,

mvh/chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste innan i tråden att du tillsatte dina prodibio var vecka, tillsätter du både bioptim och biodegest varje vecka efter rekommenderad dos,

jag kör samma men tillsätter som det står på dem var annan vecka, men har inte heller märkt någon förbättring var gäller nitraten,

mvh/chrille

jag kör en ampull i veckan , ena veckan bioptim andra veckan biodigest.

kör ner hela ampullen i ett deciliter mått med lite saltvatten rör om, och sen i med det i karet, samtidigt stänger jag ner skummaren 40mins.

Det var croceor som dom fått in. När man har en stund över så blir det ju till att åka runt o titta, behöver inte handla alltid. Om allt går som planerat så skaffar jag ännu en balja till sommaren, så det planeras väldigt mycket nu.

tackar för hjälpen ang musslan, då var det som jag gissade , crocea.. verkar vara den 'vanligaste'. vad är det något projekt du funderar på nu ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några till.

post-3404-14468919596096_thumb.jpg

post-3404-14468919596487_thumb.jpg

post-3404-14468919596988_thumb.jpg

post-3404-14468919597466_thumb.jpg

börjar klart o tydligt få till det i karet.. dock tycker jag att A.millepora ljus blå samt rosa acro står helt stilla i växten , därimot så växer flak montiporerna riktigt bra.. så något måste vara rätt..

får fortfarande dosera lite extra pulver för att hålla Kh't relativt högt då musslorna gärna föredrar det. annars rullar det på.!

mvh manne

post-3404-14468919595891_thumb.jpg

post-3404-144689195963_thumb.jpg

post-3404-14468919596694_thumb.jpg

post-3404-14468919597255_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt Manne!

tackar micke. inte samma som live men en smakbit iaf.

Anemonen har redan fått befolkning ser jag. Härlig blå färg.

hon flyttade in efter den princip fäst sig mot lsen längst ner på kanten precis där jag ville ha anemonen.. har matat anemonen nu också med artemia så att den förhoppningsvis ska stanna där.. o trivas, är jag lite orolig att honan ska gosa ihjäl anemonen då den är så liten. har iaf bestämt att anemonen inte ska dö pga svält..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löjligt snyggt Manne.-kung

Jag har inte mycket att jämföra med för jag har varit med för kort tid, men nog tycker jag att din kub börjar se inkörd ut ;)

Underbara foto också.

Jag är riktigt sugen på en sån snygg anemon någon gång. Vilken tur i bor i samma stad så att man kanske kan få njuta av den live några minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löjligt snyggt Manne.-kung

Jag har inte mycket att jämföra med för jag har varit med för kort tid, men nog tycker jag att din kub börjar se inkörd ut ;)

Underbara foto också.

Jag är riktigt sugen på en sån snygg anemon någon gång. Vilken tur i bor i samma stad så att man kanske kan få njuta av den live några minuter.

min dörr är ständigt öppen för lite saltnöje, kör in ditt kar länge o väl , leta sen efter 'den' anemonen model mindre som just du vill ha, nöj dig inte med något annat o framför allt läs på om den sorten just du fastnar för, det är både plus o minus man får överväga långt innan köp.

sen gäller det o ha cash på kontot när tillfället dyker upp..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...