saltishenke Postat 5 november 2010 Dela Postat 5 november 2010 Jag kollade lite på den innan men det blir Heliosen för min del !Sitter och kollar optikkittet nu och tror jag ska beställa det till maxspecten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 Jag kollade lite på den innan men det blir Heliosen för min del !Sitter och kollar optikkittet nu och tror jag ska beställa det till maxspecten.det verkar intressant.. dock finns det inte i min version ännu.. jag har ju 4st 15w? dioder som det är på dom senaste istället för 2st 30w.om man nu kolla dom färdiga kiten , går ju säkert o lösa ändå.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltishenke Postat 5 november 2010 Dela Postat 5 november 2010 Ja men jag kollar på plattan nu och ser att där finns flerpar man kan bryta bort !Lite avis blir man ju på dig nu med 2 maxspect 160w cree hehehehe. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 hittade en bild på nätet...verkar inte finnas med som kit variant på fin's..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 Ja men jag kollar på plattan nu och ser att där finns flerpar man kan bryta bort !Lite avis blir man ju på dig nu med 2 maxspect 160w cree hehehehe.vi bör ha samma standardkort i botten , dock borde jag ha fler 'drivers' för dom sista 50w'en som du saknar på din, samt en grupp mer att styra.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltishenke Postat 5 november 2010 Dela Postat 5 november 2010 Jaha dina sitter så på rad ja men beställ linskitt då till 160 g2 för 70$ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 november 2010 Författare Dela Postat 5 november 2010 Jaha dina sitter så på rad ja men beställ linskitt då till 160 g2 för 70$tycker inte jag har hittat ett som stämmer exakt överns med min ramp.. vilket som så får det vänta till ramp 2 är hemma o körd ett tag så får jag se hur det känns då.!det är sjukt bra flurocernade effket när dom 4a större blå är igång på kvällen.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltishenke Postat 5 november 2010 Dela Postat 5 november 2010 Ja det ska bli rolligt att se ditt kar med två armaturer.Nattljuset är grymt vilka färger det blir på korallerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 november 2010 Författare Dela Postat 6 november 2010 ramperna kommer ju o täcka större delen av ytan, karet är ju 60cm längd/bredd så tar min ytavrining ca 13cm. rmaperna är 40*18cm så två sådan med lite mellanrum så blir det inte mycket yta kvar.! mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 9 november 2010 Författare Dela Postat 9 november 2010 senaste:har gjort ett vattenbyte på 50L. var väl på tiden har jag för mig.. var ett tag sen det gjordes. min 'andra' maxspect har inte kommit ännu, fanns inte hemma för direkt lev, så det kan ta lite tid.. men väntar ju på något gott.!har plockat ner min MH ramp , den hängde bara lite upphissad innan , nu är den nerplockad, den ska städas av så får man se om någon hugger den på köposälj.vill inte ha denna guldklimp i 'braohalådan'.korallerna verkar trivas fint under LEDen också.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 12 november 2010 Författare Dela Postat 12 november 2010 (ändrat) frågan är :har nu sett första svaghetstecknet på en av mina musslor , en brun/guldig större mussla har börjat "tappa" färgen på innersta delen av mantlen nu.den sitter inte fast sen ett bra tag.. nu när den är så stor verkar den lita på tyngden den har så jag bara vände o kollade så den inte hade pyramidsnäckor eller något sådant under sig, men nej , den var ren o fin. är nu detta första beviset i akvariet att LED 160w inte håller måttet emot 250w Mh + 48w T5. , Vad säger ni ... mvh Manne Ändrat 12 november 2010 av _Manne_ inget fel på Kh,Ca,Mg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 12 november 2010 Dela Postat 12 november 2010 Kanske inte helt omöjligt att det finns ett samband. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 12 november 2010 Dela Postat 12 november 2010 Bygg en ljusmätare o testa;) Musslor kan ju lägga av pga andra orsaker än ljuset så var öppen för andra alternativ när du felsöker.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Exxec Postat 12 november 2010 Dela Postat 12 november 2010 Nu är jag ute på ganska djupt vatten men... Vissa koraller kan ju ändra typ/mängd av zooxanthellae beroende på ljus, musslor är väl likadana.Temp skillnader ska och kunna orsaka blekning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 november 2010 Dela Postat 12 november 2010 Hur är det med ballingtillsatsen i karet. Ökar eller minskar kH och Ca? Har du ändrat dosen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 13 november 2010 Författare Dela Postat 13 november 2010 Hur är det med ballingtillsatsen i karet. Ökar eller minskar kH och Ca? Har du ändrat dosen?nu efter lamp bytet så går det långsamt uppåt.. (kh't) så jag kommer o få minska dosen.. dock är ju en lampa till beställd.. så då hoppas jag på att få öka dosen igen. Kh't är "uppe" på 9,3 så det är ju fortfarande ok värde.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 november 2010 Dela Postat 13 november 2010 Då är tydligen ljuset (eller verkan av ljuset) litet svagare än tidigare.Men 160w är ju mindre än 298... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 13 november 2010 Dela Postat 13 november 2010 Även om mindre av W-talet nu är i rent ljus jämfört med tidigare så är det klart en skillnad.Ska bli intressant o se vad en ramp till kan göra för ljuset i burken... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 13 november 2010 Författare Dela Postat 13 november 2010 Då är tydligen ljuset (eller verkan av ljuset) litet svagare än tidigare.Men 160w är ju mindre än 298...precis , 160w är ju mindre än 298.. av dom 160w så är ganska exakt 70w blått ljuse.. dvs 90 kvar till "vitt" ljuse.. kan man anse att dom 90w är "växt watt" , eller klarar korallerna att växa på enbart blått ljuse. ?Även om mindre av W-talet nu är i rent ljus jämfört med tidigare så är det klart en skillnad.Ska bli intressant o se vad en ramp till kan göra för ljuset i burken...ska bli mycket intressant för framtida funderingar över det stora.. men som det känns nu så ska man "maxa ut" med LEDs över befintlig yta.. lite som att pressa in så många lysrör som det går när det gäller T5or..jag kommer ju i att kuben ha ledbelysning på ca 40*40 yta av 60*60. så mycket ledigt runt om är det ju inte.men grymt coolt när man kör mörkt i rummet o ljuset kommer från "ingenstans".mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 14 november 2010 Författare Dela Postat 14 november 2010 nu är musslan flyttad till mitt större kar.! ska se om den tar sig där.. ca 40cm från 250w mh.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 november 2010 Dela Postat 14 november 2010 precis , 160w är ju mindre än 298.. av dom 160w så är ganska exakt 70w blått ljuse.. dvs 90 kvar till "vitt" ljuse.. kan man anse att dom 90w är "växt watt" , eller klarar korallerna att växa på enbart blått ljuse. ?mvh manneMin uppfattning är att när det gäller koraller som i naturen finns 3 meter ner och djupare så är det blåa ljuset det som orsakar tillväxten. Vad som gäller för vissa acroporer som i naturen kan tillbringa åtskilliga timmar per dag i rent solljus (vid ebb) har jag ingen uppfattning om.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 14 november 2010 Författare Dela Postat 14 november 2010 Min uppfattning är att när det gäller koraller som i naturen finns 3 meter ner och djupare så är det blåa ljuset det som orsakar tillväxten. Vad som gäller för vissa acroporer som i naturen kan tillbringa åtskilliga timmar per dag i rent solljus (vid ebb) har jag ingen uppfattning om.MVH Lassetjena lasse.!har du något tips/exempel på korall som garanterat lever på blått ljuse , något som finns att tillgå här i sverige.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 november 2010 Dela Postat 14 november 2010 Iofs de flesta skivor och mjukisar men med mina begränsade naturupplevelser (snorklar bara) har jag sett flakväxande montiporer och de flesta hårdkorallerna på djup som med råge överstiger 3 meter. Utav de fotsyntesiska huvudvåglängderna så är det blått ljus som dominerar på de djupen.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 14 november 2010 Författare Dela Postat 14 november 2010 Iofs de flesta skivor och mjukisar men med mina begränsade naturupplevelser (snorklar bara) har jag sett flakväxande montiporer och de flesta hårdkorallerna på djup som med råge överstiger 3 meter. Utav de fotsyntesiska huvudvåglängderna så är det blått ljus som dominerar på de djupen.MVH Lassemed den tanken i huvudet , skulle ett blå lysrör ge lika mycket "växtkraft" som ett "vitt" rör ?vet att jag sett burkar på reefcentral tex , där man enbart kört olika typer av blåa rör, kanske något purple, dock inget vitt rör alls.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 november 2010 Dela Postat 14 november 2010 Åtminstone så lutar jag åt det hållet just nu eftersom vatten är ett effektivt filter för först de röda våglängderna (som har stor betydelse för växter på land och vanliga sötvattenväxter) och sedan till slut blir bara de blå våglängderna kvar. dessutom så är filtreringsförmågan större i turbidt vatten (partiklar, luftbubblor och annat) vilket brukar vara förekommande över reven.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.