Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Jag kollade lite på den innan men det blir Heliosen för min del !

Sitter och kollar optikkittet nu och tror jag ska beställa det till maxspecten.

det verkar intressant.. dock finns det inte i min version ännu.. jag har ju 4st 15w? dioder som det är på dom senaste istället för 2st 30w.

om man nu kolla dom färdiga kiten , går ju säkert o lösa ändå.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men jag kollar på plattan nu och ser att där finns flerpar man kan bryta bort !

Lite avis blir man ju på dig nu med 2 maxspect 160w cree hehehehe.

vi bör ha samma standardkort i botten , dock borde jag ha fler 'drivers' för dom sista 50w'en som du saknar på din, samt en grupp mer att styra.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha dina sitter så på rad ja men beställ linskitt då till 160 g2 för 70$

tycker inte jag har hittat ett som stämmer exakt överns med min ramp.. vilket som så får det vänta till ramp 2 är hemma o körd ett tag så får jag se hur det känns då.!

det är sjukt bra flurocernade effket när dom 4a större blå är igång på kvällen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har gjort ett vattenbyte på 50L. var väl på tiden har jag för mig.. var ett tag sen det gjordes.

min 'andra' maxspect har inte kommit ännu, fanns inte hemma för direkt lev, så det kan ta lite tid.. men väntar ju på något gott.!

har plockat ner min MH ramp , den hängde bara lite upphissad innan , nu är den nerplockad, den ska städas av så får man se om någon hugger den på köposälj.

vill inte ha denna guldklimp i 'braohalådan'.

korallerna verkar trivas fint under LEDen också..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är :

har nu sett första svaghetstecknet på en av mina musslor , en brun/guldig större mussla har börjat "tappa" färgen på innersta delen av mantlen nu.

den sitter inte fast sen ett bra tag.. nu när den är så stor verkar den lita på tyngden den har så jag bara vände o kollade så den inte hade pyramidsnäckor eller något sådant under sig, men nej , den var ren o fin.

är nu detta första beviset i akvariet att LED 160w inte håller måttet emot 250w Mh + 48w T5. ,

Vad säger ni ...

mvh Manne

Ändrat av _Manne_
inget fel på Kh,Ca,Mg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med ballingtillsatsen i karet. Ökar eller minskar kH och Ca? Har du ändrat dosen?

nu efter lamp bytet så går det långsamt uppåt.. (kh't) så jag kommer o få minska dosen.. dock är ju en lampa till beställd.. så då hoppas jag på att få öka dosen igen. Kh't är "uppe" på 9,3 så det är ju fortfarande ok värde.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är tydligen ljuset (eller verkan av ljuset) litet svagare än tidigare.

Men 160w är ju mindre än 298...

precis , 160w är ju mindre än 298.. av dom 160w så är ganska exakt 70w blått ljuse.. dvs 90 kvar till "vitt" ljuse.. kan man anse att dom 90w är "växt watt" , eller klarar korallerna att växa på enbart blått ljuse. ?

Även om mindre av W-talet nu är i rent ljus jämfört med tidigare så är det klart en skillnad.

Ska bli intressant o se vad en ramp till kan göra för ljuset i burken...

ska bli mycket intressant för framtida funderingar över det stora.. men som det känns nu så ska man "maxa ut" med LEDs över befintlig yta.. lite som att pressa in så många lysrör som det går när det gäller T5or..

jag kommer ju i att kuben ha ledbelysning på ca 40*40 yta av 60*60. så mycket ledigt runt om är det ju inte.

men grymt coolt när man kör mörkt i rummet o ljuset kommer från "ingenstans".

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis , 160w är ju mindre än 298.. av dom 160w så är ganska exakt 70w blått ljuse.. dvs 90 kvar till "vitt" ljuse.. kan man anse att dom 90w är "växt watt" , eller klarar korallerna att växa på enbart blått ljuse. ?

mvh manne

Min uppfattning är att när det gäller koraller som i naturen finns 3 meter ner och djupare så är det blåa ljuset det som orsakar tillväxten. Vad som gäller för vissa acroporer som i naturen kan tillbringa åtskilliga timmar per dag i rent solljus (vid ebb) har jag ingen uppfattning om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att när det gäller koraller som i naturen finns 3 meter ner och djupare så är det blåa ljuset det som orsakar tillväxten. Vad som gäller för vissa acroporer som i naturen kan tillbringa åtskilliga timmar per dag i rent solljus (vid ebb) har jag ingen uppfattning om.

MVH Lasse

tjena lasse.!

har du något tips/exempel på korall som garanterat lever på blått ljuse , något som finns att tillgå här i sverige.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs de flesta skivor och mjukisar men med mina begränsade naturupplevelser (snorklar bara) har jag sett flakväxande montiporer och de flesta hårdkorallerna på djup som med råge överstiger 3 meter. Utav de fotsyntesiska huvudvåglängderna så är det blått ljus som dominerar på de djupen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs de flesta skivor och mjukisar men med mina begränsade naturupplevelser (snorklar bara) har jag sett flakväxande montiporer och de flesta hårdkorallerna på djup som med råge överstiger 3 meter. Utav de fotsyntesiska huvudvåglängderna så är det blått ljus som dominerar på de djupen.

MVH Lasse

med den tanken i huvudet , skulle ett blå lysrör ge lika mycket "växtkraft" som ett "vitt" rör ?

vet att jag sett burkar på reefcentral tex , där man enbart kört olika typer av blåa rör, kanske något purple, dock inget vitt rör alls.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtminstone så lutar jag åt det hållet just nu eftersom vatten är ett effektivt filter för först de röda våglängderna (som har stor betydelse för växter på land och vanliga sötvattenväxter) och sedan till slut blir bara de blå våglängderna kvar. dessutom så är filtreringsförmågan större i turbidt vatten (partiklar, luftbubblor och annat) vilket brukar vara förekommande över reven.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...