Gå till innehåll

Höga Nitratvärden


Benny

Rekommenderade inlägg

Hej

Har bekymmer med att mina nitratvärden är höga vid test idag 100mg/lit

Gör täta vattenbyten men det hjälper inte matar sparsamt skummaren går på högtryck.Är ett Nitrat filter lösningen?mina värden idag

Ph 8,1

Nitrat 100mg/lit

po4 1,0mg/lit

Mg 1250mg/lit

Ca 420mg/lit

salt 1,23mg/lit

Temp 28 grader

No2 0,1mg/lit

Silicate 0,-02mg/lit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrathalten verkar vara orimligt hög tycker jag. Har den ökat över tid eller var detta något som kom "över natten" så att säga?

Tycker att du ska pröva med ett annat test. Det du har nu kan ju vara dåligt.

Hur stort akvarium har du?

Hur mycket djur?

Värderna har ökat igen var nere i 25mg/lit 256 lit

8 fiskar i varierande storlek några sjöbborrar,sjöstjärnor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket test använder du?

Stirra dig inte blind på testresultatet om djuren verkar må bra. Jag har själv kört mitt kar länge och vissa perioder på flera månader har det enligt saliferts tester visat över 100 i nitrat och det utan att djur har visat några symptom på att fara illa.

Fick förklarat för längesedan också att (om jag inte minns fel) att jonobalans kan göra så att testerna visar inkorrekta mätvärden.

Som sagt. Lita inte för mycket på våra hobbytester.

Är du orolig så byt vatten det är det snabbaste sättet och minst stressande sättet att få ner värdet. När det är gjort så måste du börja leta upp vad det kan vara som gör att du har så höga värden.

Matning? Antal gånger per dag? Hur mycket?

Filtrering? Belastning i akvariet? Antal kilo sten? Cirkulation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 mg/l är onödigt mycket. Har du bara fiskar eller koraller också? För fiskarnas del så har det egentligen inte någon betydelse, även om det är onödigt högt.

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Nitratfilter är en lösning, vodka kan vara en annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg till förra meddelandet.

När man tittar på dina mätvärden så är nitrat högt men inget som du egentligen behöver oroa dig nämnvärt för. Det är som nämnt innan onödigt högt så vattenbyten och sen leta reda på vad som ger dina höga nitratvärden är prioritet 1.

Något som däremot jag tycker är viktigare och som borde komma före nitratet är ditt fosfatvärde. Om ditt mätvärde stämmer så är det inte jättebra för korallerna och vid den nivån så finns det många koraller som drar sig tillbaka och hämmas i tillväxt och välmående.

Jag hade åtgärdat nitrat snabbt med enklast möjliga metod - vattenbyten och sedan försökt lösa det höga fosfatvärdet.

Eftersom du har högt fosfat och nitrat så är det inte omöjligt att de två hänger ihop med något som påverkar båda t.ex. matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med osmos-vatten? Ur min kran kan nitratet uppmätas till 20 ppm (mg/l) vissa dagar. Har hört om kranar som har över 50 ppm. Lägg till lite normala värden på nitrat, så kan det lätt springa iväg.

Med fungerande osmos- och silicatfilter, borde dessa ämnen försvinna. Kanske dags att byta membran och silicat medium i osmosen..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanke är precis som Adamantis, utbytesvattnets kvalité om man gör som alla säger att byta vatten (som är ett gott råd) men vattnet man byter med är problemet så förvärrar man ju bara läget. Som sagt, om djuren mår bra så är det inget att stressa över. Men lite onödigt högt är det ju. Men jag tycker du ska leta upp källan till problemet, det uppstår ju inte av sig själv utan måste komma från nånstans. För mycket mat, överbelastat akvarium (för mkt fisk) eller att utbytesvattnet tillför det är väl de vanligaste....

För att få ner nitraten finns ju många vägar, mer biologisk filtrering, som mer LS eller djupare sandbädd, kolkällor av flera sorter (vodka, biopolymerer m.fl.). Osmos om man kan mäta upp nitrat i utbytesvattnet. Svavelkulefilter fungerar ju också. Men som sagt, leta upp källan till problemet först.. Och sen som sagt så är ju fosfaten hög också, den ser jag som ett större problem faktiskt. Och frågan är ju varför det inte växer (alger och till viss del koraller) så det knakar i karet så att de tar upp näringsämnena och minskar dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

byter vaten var tredje vecka ca 50 lit.Kollade värderna i mitt nya osmosvatten som då visade 0 i nitrat forsfat.Har ett inlägg på alger med bild som visar hur det växer får skrapa sten var 14 dag.Matar en till två ggr per dag sparsamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg till förra meddelandet.

När man tittar på dina mätvärden så är nitrat högt men inget som du egentligen behöver oroa dig nämnvärt för. Det är som nämnt innan onödigt högt så vattenbyten och sen leta reda på vad som ger dina höga nitratvärden är prioritet 1.

Något som däremot jag tycker är viktigare och som borde komma före nitratet är ditt fosfatvärde. Om ditt mätvärde stämmer så är det inte jättebra för korallerna och vid den nivån så finns det många koraller som drar sig tillbaka och hämmas i tillväxt och välmående.

Jag hade åtgärdat nitrat snabbt med enklast möjliga metod - vattenbyten och sedan försökt lösa det höga fosfatvärdet.

Eftersom du har högt fosfat och nitrat så är det inte omöjligt att de två hänger ihop med något som påverkar båda t.ex. matning.

kör med Rowa i strumpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några nya bilder du kan lägga upp på ditt kar?

Om du också har stora problem med alger så skall jag gjort ungefär följande;

1. Bytt 50 liter vatten varannan vecka, sug ut alger samtidigt

2. Kört hårt med fosfatremover (aluminium) ca 1 dl åt gången och byt varje vecka

3. Köra en pump med vadd så du fårt bort lösa partiklar ur vattnet, byt vadd 1-2 gånger per vecka

4. Mata fiskarna 1 gång per dag, de kommer inte att svälta för det

5. Köra hårt med kalkvatten varje dag, som ersättning för det dunstade vattnet

6. Kör skummaren hårt, alltså skumma blött

7. Inte tillsätta några som helst medel, förutom salt naturligtvis vid vattenbyte

8. Överväga att köra igång med vodka metoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

256 liter står det i hans profil.

Jag byter cirka 40-50 liter vatten/vecka i mitt 200 liters så 50 liter var tredje vecka utan några andra insatser för att sänka nitrat tycker jag är rätt lågt. Jag hade ökat andelen vattenbyten till en början och kört med mer fosfatremovers.

Du skriver i starten av tråden att du har 8 fiskar i varierande storlek. Vilka fiskar det är avgör ganska mycket. Så kan du lista vilka fiskar du har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

256 liter står det i hans profil.

Jag byter cirka 40-50 liter vatten/vecka i mitt 200 liters så 50 liter var tredje vecka utan några andra insatser för att sänka nitrat tycker jag är rätt lågt. Jag hade ökat andelen vattenbyten till en början och kört med mer fosfatremovers.

Du skriver i starten av tråden att du har 8 fiskar i varierande storlek. Vilka fiskar det är avgör ganska mycket. Så kan du lista vilka fiskar du har?

Viktigt att tänka på är att inte enbart sänka värderna, man måste också hitta källan, annars sker ju ingen förändring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

256 liter står det i hans profil.

Jag byter cirka 40-50 liter vatten/vecka i mitt 200 liters så 50 liter var tredje vecka utan några andra insatser för att sänka nitrat tycker jag är rätt lågt. Jag hade ökat andelen vattenbyten till en början och kört med mer fosfatremovers.

Du skriver i starten av tråden att du har 8 fiskar i varierande storlek. Vilka fiskar det är avgör ganska mycket. Så kan du lista vilka fiskar du har?

Fiskar

1 clown

1 kejsare

1 Gul kirurg

1 okänd

1Gylta

1Putsare

2 Frökenfiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några nya bilder du kan lägga upp på ditt kar?

Om du också har stora problem med alger så skall jag gjort ungefär följande;

1. Bytt 50 liter vatten varannan vecka, sug ut alger samtidigt

2. Kört hårt med fosfatremover (aluminium) ca 1 dl åt gången och byt varje vecka

3. Köra en pump med vadd så du fårt bort lösa partiklar ur vattnet, byt vadd 1-2 gånger per vecka

4. Mata fiskarna 1 gång per dag, de kommer inte att svälta för det

5. Köra hårt med kalkvatten varje dag, som ersättning för det dunstade vattnet

6. Kör skummaren hårt, alltså skumma blött

7. Inte tillsätta några som helst medel, förutom salt naturligtvis vid vattenbyte

8. Överväga att köra igång med vodka metoden

här är en bild men stenarna är tvättade från alger

post-2959-14468918902553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville bara lägga in en liten not om att det är väldigt svårt att sänka nitratkoncentrationen genom partiella vattenbyten. Detta räkneexempel visar vad som händer med en startkoncentration av 100 mg/l nitrat (som trådskaparen har!) när man byter 20% (50 l i trådskaparens fall) av vattnet säg varannan vecka:

Start 100 mg/l

Byte 1 80 mg/l

Byte 2 64 mg/l

Byte 3 51 mg/l

Byte 4 41 mg/l

Byte 5 33 mg/l

Byte 6 26 mg/l

Byte 7 21 mg/l

O s v i alla evighet...

Som synes tar det en väldig tid att få ned nitratkoncentrationen (14 veckor redovisades ovan och ändå är nitrathalten för hög). I exemplet ovan antog jag även att nitratkoncentrationen inte är på väg upp i akvariet vilket verkar vara fallet för trådskaparen och då fungerar vattenbyten ännu mindre effektivt.

Jag tror som t ex Wiking antyder att en mer långsiktig strategi behövs. Det är lite som med övervikt - man blir inte tjock övernatt av en gräddtårta utan det den skapas under att lång tid äta bara lite mer än man motionerar bort. Samma med nitrathalterna - de stiger sakta över tid eftersom akvariet får för mycket foder i förhållande till vad som bryts ned, exporteras eller binds upp. Personligen skulle jag skulle satsa på att öka exporten via skummaren och möjligen nedbrytningen med en liten försiktig koltillsats (vodka). Men visst kan man slänga in nitratfilter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid en omdömesfråga hur stort akvarium man rekommenderar för en viss skummare. Egentligen är det rester efter maten som skall skummas ut. Mycket mat = mycket skit = mycket arbete för skummaren. Så ett hårt belastat 100 liters kar kan mycket väl ge mer jobb för skummaren än ett lågt belastat 250 liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...