Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium

Claes_A

Rekommenderade inlägg

Idag har jag fixat den automatiska vattenpåfyllningen. Själva styrelektroniken är ett hemmabygge från 90-talet som fungerat fint i många år. För ökad säkerhet går den på timer så att den bara får fylla på vatten 15 min per dag. Jag införskaffade en liten Tunzepump (5024.04 på Tunzespråk) som står för kalkvattentransporten från en dunk:

post-2082-14468920046919_thumb.jpg

Jag fick även hem en massa vattentester idag. Lite mätningar:

Nitrat 20 mg/ml (Tetra)

Fosfat 0,04 mg/ml (Hanna)

KH 7,5 DH (Tropic Marin)

Kalcium 505 mg/ml (Tropic Marin)

Magnesium 1350 mg/ml (Tropic Marin)

Troligen visar kalciumtestet lite höga värden p g a olöst kalciumkarbonat från den levande sanden som fortfarande gör vattnet lite disigt (Om nu kitet löser upp denna fasta fraktion?).

Nitratkoncentrationen vara högre än jag räknat med. Kvävet måste ha kommit från den döda levande stenen. Nu när alger börjar växa torde värdet sjunka snabbt och dramatiskt. Fosfatnivån låg lägre än vad jag trodde den skulle göra.

En överblicksbild över akvariet (clownfisken gömmer sig bakom stenarna där ljuset är dämpat och vattenströmmen är låg). Ha överseende med den trista bildkvaliteten:

post-2082-14468920046756_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

• Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu går det undan - första kiselalgsblomningen är redan på gång - den har börjat växa på den levande sanden.

Clownfisken mår strålande och äter som en häst. Ska försöka fixa en livskamrat till den nästa vecka.

Skummaren har börjar producera lite guck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvattendis?

Igår kväll hade vattnet klarnat och det verkade som om allt dis från den levande sanden slutligen var borta. Men så vaknar jag denna morgon och akvariet är svagt disigt igen... Inser att jag automatiskt doserar kalkvatten vid sjutiden på morgonen före ljuset tänds. Kanske orsaken till disigheten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl avvakta några ett tag och se om disigheten löser sig själv. Lite kalkalgstillväxt torde t ex dra ner kalciumhalten. Men jag ska mäta kalciumhalten igen - känns inte som om jag är övertygad förrän jag replikerat mätningen. De här hobbykiten känns ju inte så där jätteseriösa även om Tropic Marin gjort sitt bästa att få det att se seriöst ut med små sprutor för titreringen och allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul länk. Jag vägde upp salt och vatten motsvarande 3,45% salthalts refraktivitet.

(Salthalten i korallhavet) och kollade min Aqualight refraktometer. Den visade 3,55% så en viss liten felmätning är det. Men jag hade en ny Deltec hemma och jämförde med min. Kommer jag ihåg rätt visade den mer fel fast åt andra hållet.

Så nu får jag en massa besök av saltisar som vill kolla sin refraktometer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul länk. Jag vägde upp salt och vatten motsvarande 3,45% salthalts refraktivitet.

(Salthalten i korallhavet) och kollade min Aqualight refraktometer. Den visade 3,55% så en viss liten felmätning är det. Men jag hade en ny Deltec hemma och jämförde med min. Kommer jag ihåg rätt visade den mer fel fast åt andra hållet.

Så nu får jag en massa besök av saltisar som vill kolla sin refraktometer...

Har du tur så slipper du besök från mig i sommar, jag har inget resa planerad åt det hållet i år;). Men nästa år så vet jag vad jag skall packa med mig när jag passerar dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo man känner sig klart tryggare med en standardlösning. Jag kör med min gamla SeaTest gravitetsmätare. Att först hälla i lösningen med 3,7% NaCl-lösning för att kolla att den visar rätt och sedan akvarievattnet ökar mättiden med kanske 30 s. Och mätaren är faktiskt helt felkalibrerad (eller bara gammal). Vid min 35 PSU-markering som jag får med standardlösningen visar mätaren 1,0235... Enligt Randy Holmes Farley borde det stå 1,0264 där istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag använt kalkvatten i någorlunda nya kar (utan mycket hårdkorall) har jag fått upp både kalcium och KH oroväckande högt. Därför har jag tidvis användt de vanliga fisksalterna istället för korallrevssalterna eftersom jag vill använda kalkvattnet för att hålla pH uppe. Sedan ett halvår har jag blandat in kalciumhydroxid i min påfyllnadstank (en 25 liters plasstank) och låter den luft som behöver komma in i tanken pga utpumpat vatten passera ett filter bestående av koldioxidabsorberande material (samma typ som används i nödmasker och dykares slutna andningssystem). Detta har fungerat suberpt och jag behöver ingen krånglig kalkmixer. Det fungerar faktiskt så bra att jag måste ha en pH mätare som slår av påfyllningen om pH stiger för högt (över 8,3). Detta sker framförallt då ljuset är tänt, på natten natten fylls vatten sedan på och resultatet blir oftast ett pH som varierar mellan 8,3 och 8,4. Ibland är dock avdunstningen för stor så jag behöver slå i några extra ersättningslitrar (utan kalkvatten).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grumligheten är reproducerbar i alla fall; klart vatten igår kväll och nu kalciumkarbonatfällningar på morgonen. Kanske skulle väntat med att börja med kalkvatten till jag faktiskt har lite kalcium- och bikarbonatåtgång i akvariet som du antyder Lasse?

En potentiell källa till fällningarna är att jag doserar kanske kalkvattnet väl hastigt - ett dygns åtgång droppar i på mindre än 15 min. Anledningen till denna lösning är att jag har vattenpåfyllningen på timer som slås på 15 min per dygn - allt för att undvika en katastrof den dagen flottören hakar upp sig (vilket troligen händer inom tre år enligt mina tidigare erfarenheter). En pH-styrd matning vore trevligt men känns som överkurs just nu.

Lasse, ser du skillnad på kvaliteten på kalkvatten med och utan koldioxidabsorbenten? Jag läste en av Randy Holmes-Farleys artiklar om kalkvatten för ett antal år sedan där han redovisar en experimentserie som visar att han har en mättad kalkvattenlösning även när vanlig luft får tillträde till ytan på hans kalkvattenbehållare. Enda kravet är att man tillsätter ett överskott av kalciumhydroxid som får ligga på botten av behållaren. Uppenbarligen är hastigheten med vilken koldioxid löser sig från luften relativt långsam - långsammare än många akvarister verkar tro. Jag har efter denna läsning hållit detta som en sanning och därmed struntat i att lite luft får tillträde till mitt kalkvatten. Men finns det andra erfarenheter så vill jag ju naturligtvis ta del av dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta var uppe för några år sedan och jag gjorde ett litet ovetenskapligt experiment med mitt kalkvatten som jag blandade till i 1,5 liters petflaskor med kranvatten och överskott. Jag hade en pH-mätare kontinuerligt kopplad till mitt akvarium. Jag fick lägre pH-höjning (vilket jag var intresserad av) om jag inte förslöt flaskorna ordentligt och om de var halvfulla tyckte jag och har sedan dess kört med tätslutande lock och fyllda flaskor och så nu med koldioxidabsorbent.

Jag tycker (obs tycker) att jag kan se på hur pH utvecklas om jag behöver byta absorbent eller inte. Absorbenten i sig är kalciumoxid i pillerform och aktiveras med lite vatten. Jag använder den också till luftningens insug. Jag tror att hur mycket som kalkvattnet påverkas av luftens koldioxid är avgörande av hur mycket koldioxid som finns i luften och luftomsättningen ovanför vattenytan. Ett bra trick är att blåsa lite utandningsluft i en behållare med kalkvatten (genom ett sugrör). Då får man se en dimma :).

Jag har en 25 litersdunk och det tar ca 4 dagar att tömma den normalt. Efter en dag är det en ganska stor reaktionsyta så jag tycker det är bättre så här.

Avslutningsvis så kan jag inte tillbakavisa Randy-Holms åsikter på ett vetenskapligt sätt men eftersom jag i första hand är ute efter pH-höjningen så försöker jag maximera den. Jag vet dock att köra så här med att blanda i påfyllnadsbehållaren (och då använda absorbent) fungerar perfekt och jag behöver ingen kalkmixer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Någon gång ska jag nog testa att mäta lite på kalkvatten med och utan lock. Randy Holmes-Farley hade lock på sin behållare men ett "löst åtsittande" sådant. Kanske är det så att koldioxiden som kommer in i själva behållaren faktiskt reagerar med kalkvattnet men att det är gasdiffusionen genom lockets minimala glipor som är begränsande? Känns inte som att frågan är besvarad till fullo även om jag är imponerad av Holmes-Farleys experimentserie.

Är kalciumoxidpillren något som är lättåtkomliga och inte kostar en förmögenhet så kanske jag ska överväga att tillämpa dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har replikerat kalcium-, magnesium- och KH-mätningarna. Jag ligger över 500 mg/l med kalcium. Så där finns nog svaret till varför kalkvattnet grumlar till akvariet lite. Tropic Marin Pro Reef verkar ligga lite högt i kalcium, men jag tror det beror på att jag ju kör en högre salthalt (dvs fullstyrkesaltvatten, 35 PSU) än tillverkaren har designat saltet för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När koldioxiden kommer in i kalkvattenbehållaren/vätskan reagerar den ju med kalciumjonerna och fäller ut som kalkstenspulver på botten. Och sedan löser sig litet ny kalciumhydroxid eller hur. Så länge det är överskott av kalciumhydroxid på botten av flaskan borde lösningens sammnasättning inte ändras. (Förutsatt att det är måttlig mängder luft det handlar om).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - förmögenhet eller inte är ju lite flytande i saltvärlden :). Jag köpte en 4,5 kg behållare DiveSorb från Dräger och jag betalade kring 500 kronor vill jag minnas. Jag behöver nog inte köpa någon ny under min livstid tror jag :).

De senaste dagarna har inte pH:t stigit speciellt mycket och tanken var nästan tom. Nivån i påfyllnadsfacket var konstant vilket tyder på att lösningen inte varit speciellt stark. Bytte Divesorb (ca 20 ml) i morse och nu verkar det fungera som det skall igen. (bytte blandning också så 100 orsak-verkan finns inte)

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - förmögenhet eller inte är ju lite flytande i saltvärlden :). Jag köpte en 4,5 kg behållare DiveSorb från Dräger och jag betalade kring 500 kronor vill jag minnas. Jag behöver nog inte köpa någon ny under min livstid tror jag :).

Jag överväger att testa. Lätt att modda min dunk så att all luft som går i i den måste passera kalciumoxiden.

Imorse var det grumligt igen. Tredje gången gillt - nu tror jag på det och stänger av kalkvattentillförseln tills kalciumnivåerna sjunkit lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så en natt utan kalkvattentillförsel - vattnet är utan grummel. Så visst var det kalkvattnet som orsakade fällningarna. Jag kanske ska göra ett större vattenbyte med något salt med lite lägre kalciumhalt? Tropic Marin eller Instant Ocean kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så en natt utan kalkvattentillförsel - vattnet är utan grummel. Så visst var det kalkvattnet som orsakade fällningarna. Jag kanske ska göra ett större vattenbyte med något salt med lite lägre kalciumhalt? Tropic Marin eller Instant Ocean kanske?

Så brukar jag göra när jag drivit upp det för högt.

För övrigt så tror jag än mer på vikten av koldioxidabsorber. Min nya blandning av påfyllnadsvatten med ny absorber håller pH uppe ordentligt - vilket inte var fallet med den gamla blandningen och gammal absorber. Blandningar gör jag alltid lika.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags stora tillskott till akvariet är 15 algätande sniglar som jag hittade på Korallrevet Zoo i Södertälje. Lasse fanns kvar i butiken och nu är jag uppskriven på deras mailinglista igen.

Jag hittade även till Akvarieleasing i Sumpan (första gången för mig - farsgubben visade) och köpte mig en A. ocellaris-clown. Ett fint litet exemplar som tydligen var odlat av nån kille i Uppsala. Så nu har den gamla sursuggan till clown som jag hade sen tidigare fått sig en viril och slank yngling att hänga med. Jag trodde hon skulle göra processen kort med den nya kleningen men inte då - det var kärlek vid första ögonkastet.

Allmänstatusen på akvariet är att trådalgerna har exploderat - det rör som om en grenad sort (Bryopsis?). Även skummaren har i samband med algtillväxten exploderat och plockat ut någon deciliter mörkt guck på 24 h. Därmed verkar det vara tydligt att skummare plockar ut främst alger och andra partiklar (bakterier?) och knappast alls lösta ämnen i vattnet. Något som det börjar finnas data för också - se denna intressanta artikel av Feldman.

//

Lasse, jag måste forska mer i var jag kan köpa kalciumkarbonatpelletsen häromkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet rullar på. Clownparet är fortfarande lyckliga så här dag tre.

Trådalgerna täcker nu alla ytor som får ordentligt med belysning. Jag måste bara få ner näringsvärdena så trådalgerna ger upp.

Mätte lite igen så här efter en vecka:

KH 8.0 DH

Fosfat 0,07/0,06 mg/l (replikatmätningar med Hanna kväll och påföljande morgon)

Nitrat 20 mg/l (har möjligen sjunkit något sedan den senaste mätningen)

Bytte ut fosfatremovern och satte in 100 g ny UltraPhos i förhoppning om att algeländet ska minska snabbare. Fosfatmätningarna ovan skedde före och 12 h efter bytet av fosfatremover. Ingen påtaglig skillnad i värdena med ny fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...