Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Nu ser akvariet ut som ett 80-talsakvarium i stora delar - de grenade trådalgerna har växt som en pest under lampan. Bryopsis sp. är väl gissningen? Jag hoppas verkligen inte jag skapat mig ett långtida problem genom att låta det här blomma upp - jag har så här långt antagit att trådalgerna ger upp så fort nitrat- och fosfatnivåerna sjunkit med NP Biopelletsens hjälp.

På tal om näringsexport, skummaren Grotech HEA080 fick en ordentlig rengöring i förrgår. Jag insåg att jag nog även inloppet till skummaren felriktad. 90-gradersböjen i skummaren riktade vatten-luftstrålen rakt nedåt i skummaren. Nu har jag ändrat den så att vattenstrålen går snett nedåt istället med resultatet att en roterande rörelse i reaktorkammaren. Skummaren verkar faktiskt fungera bättre nu för jag får ut en grönsvart sörja som stinker något enormt. Det kan å andra sidan ha att göra med att Biopelletsen eller algerna i akvariet har vaknat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag fick en liknande invasion av gröna trådalger, det värsta var under en period av ca 2 veckor. Nu på bara ett par dagar har dom börjat försvinna och fortsätter det såhär är dom snart borta. Dina ger nog också upp snart. Men det skadar ju inte att plocka lite manuellt, det gjorde jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska nog försöka vänta ut algerna. Jag har ju NP Biopellets som kolkälla så snart torde nitrat- och fosfatnivåerna braka nedåt. Annars finns ju alltid mörkläggningsalternativet som plan B. Har egentligen inte bråttom - vill inte skaffa koraller förrän jag har hanterat nitrat- och fosfathalterna och därmed troligen trådalgstillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det hänt! Näringsnivåerna har brakat i botten.

Nitratnivån har på fem dagar sjunkit från 20 mg/l till omätbart med kitet. Skalan är gult = 0 mg/l, orange 12,5 mg/l, mörkorange 25 mg/l. Jag har alltså gått från mörkorange till gult på fem dagar. Dvs 4 gram nitrat (20 mg/l * 200 l) har trollats bort på en arbetsvecka trots rejäl matning varje dag med mysis.

Fosfatnivån har också nollats. Det står verkligen "0.00" på displayen på Hanna-mätaren, trodde inte det var möjligt.

Jag antar att detta är NP Biopelletsen som kickat in för sådan här hastighet i nitratminskning är jag inte van vid. Skummaren har under de senaste dagarna plockat ut en riktigt äckligt svartgrön stinkande soppa. Lustigt nog så slutade den med det igår - nu är skummarkoppens innehåll mer vattnigt igen.

De Bryopsis-lika trådalgerna har vitnat i topparna. Igår sög jag ut tio liter vatten och den sand där algmattan var som värst. Jag försökte också dra av de alger som satt på stenarna men som vanligt med trådalger är det svårt. Minns gamla råd från förr med att använda uppruggade trädpinnar men orkade inte. Jag väntar nog på att de jäklarna svälter ihjäl istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt nitrit under tiden? Många hobbytester av nitrat störs väldigt kraftigt av väldigt små nitritmängder.

Nej, jag har inte mätt nitrit så det kan inte uteslutas. Jag tog ett beslut att skita i ammonium- och nitrittester eftersom jag flyttade väl ingången levande sten från ett akvarium till ett annat och därmed antog att nitrifikationsprocesserna inte skulle störas. Så som vanligt i akvariesammanhang får det bli gissningar... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trådalgerna

Jag körde en större utrensning av trådalger för ett par dagar sedan. Jag fick ut en jäkla massa biomassa genom att klippa av algerna med en sax och håva ut dem. Fördelen med grenade trådalger av Bryopsis-typ är ju att de hänger ihop bra även efter avklippning.

Algerna är på tillbakagång - på sten efter sten så minskar de. Men visst växer de fortfarande och blir längre och längre där de är som mest etablerade. Jag inbillar mig att man kan se näringsbegränsningen - antalet vitaktiga alger ökar stadigt. Men den här trådalgsgrejen lär ta några veckor. Lika bra det då hinner kalkalgerna komma igång.

Kalkvatten

Jag har också börjar dosera kalkvatten igen. Ställde om osmolatorn så att det sakta sakta droppas i nattetid. Osmolatorn går på timer av säkerhetsskäl så jag ger den 3 x 15 minuter under den sena natten till tidiga morgonen att droppa i kalkvattnet. Nu verkar jag slippa grummel i akvariet på morgonen som jag hade problem med tidigare när jag doserade kalkvatten i en klart högre takt (någon liter kalkvatten på 10 min).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätning (på fm):

pH ligger mellan 8,1-8,2 över dygnet. Blev förvånansvärt stabilt sen jag började dosera kalkvatten droppvis på natten.

KH 8.0 dH (mätte bara med hela grader dH-enheter)

Kalcium 492 mg/l

Magnesium 1350 mg/l

Fosfat 0,06 mg/l (lite mätproblem, Hannan gav inte konsistenta värden pga partiklar/mikrobubblor i provet)

Nitrat omätbart med Tetra

Trådalgerna växer fortfarande rejält. De sprider sig inte - snarare tvärt om, bevuxna ytor minskar - men trådarna växer med en imponerande hastighet. Jag skulle rensa med sax och håv idag men kom av mig och nöjde mig med 100 g ny fosfatremover. Nya tag med saxen i helgen!

Skummaren tar inte ut mycket mörkt guck men en hel del mjölkigt dis (kalciumkarbonat?) sen kalkvattensdoseringen påbörjades igen.

Vattnet innehåller faktiskt en hel del partiklar - funderar på ett ordentligt mekaniskt filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mätte fosfat och KH:

KH = 7 dKH

Fosfat = 0,08 mg/l

Jag gläds åt att akvariet är så algfattigt. Har faktiskt inte rengjort frontglaset en enda gång och nu är det inte många strån bleka Bryopsis kvar. Inga skitalger alls - inte en enda liten cyanopatch har jag sett så här långt. Turbosniglarna verkar vara lite hungriga och tuggar numera på Bryopsis-fläcken i desperation (?) och flummar runt på sandbottnen där det verkar finnas något de gillar att äta.

Fick rädda den mindre clownfisken från avrinningskammaren idag. Hoppas den inte lägger sig till med en dåliga vana. Jag var tidigt tvungen att plocka bort kammen som jag installerat för att förhindra just fisk i kammaren eftersom det skapade vattenskval.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni gillar akvariet! Den döda LSen och smältlim var toppen att bygga med! Jag ska plocka ut lite LS ur akvariet så att det blir lite mindre stenhög. Men först måste ett litet 50-litersakvarium sättas upp så att stenen har någonstans att ta vägen.

Helgen som förlöpte på annan akvarieaffärsrikare ort har i alla fall lett till att alla trådalger hunnit dö ut. Tyvärr blev det inga koraller inköpta under helgen eftersom det visade sig att jag varit väl optimistisk i min bedömning av öppettiderna hos Täbys och Sumpans saltaffärer. Jag får istället glädjas åt de första kalkalgerna på akvariets rutor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Claes att du blivit av med dina skit alger. Vad tror du var den eller de viktigaste faktorerna till att du blev av med dem?

Ja säg det... Jag tycker oftast att det kommer en liten trådalgsblomning när kar är nystartade med de brukar vara som en vindby jämfört med den här orkanen av Bryopsis. Så frågan är om jag inte fick en sådan explosion pga den döda näringsrika levande stenen jag startade akvariet med? Eller så var jag väl snabb med att slå på lyset, skaffa fisk och börja mata systemet dagligen?

Då kommer frågan varför de försvann? Näringsbrist skulle jag säga, kanske kombinerat med avbetning (inklusive med egen avbetning med sax)? Men hundratusenkronorsfrågan för min del är om mina NP Biopellets hade någon del i detta? Har de hjälpt skummaren att plocka ut mer näring ur systemet? Jag får nog aldrig någon svar på detta eftersom jag inte kan göra om det hela i repris utan Biopellets. Men det jag noterar är att min skummare tar ut en riktigt vidrig grönsvart sörja ur akvariet. Å andra sidan matar jag en halv kub mysis om dagen och skummare brukar även utan Biopellets ta ut riktigt äcklig sörja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite småkoraller från Triton introducerades idag:

Montipora, flak röd

Montipora, grenad, grön

Acropora, brunblå med vitblå toppar

Och den neongrönlysande bla-bla-poran som jag redan har glömt namnet på:

post-2082-14468920248519_thumb.jpg

Ska bli spännande att se om korallerna dör knall och fall eller om de faktiskt kommer att trivas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt uppenbart har jag inte tekniken för att fästa koraller. Trots investering i DDs Aquascape Construction Epoxy så låg två av korallerna på bottnen av akvariet imorse. Problemet är att korallerna sitter på små artificiella plattformar som har en helt glansig undersida som massan inte fäster på. Jag får borra ur några rejäla hål nästa gång så kanske det funkar bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite småkoraller från Triton introducerades idag:

Montipora, flak röd

Montipora, grenad, grön

Acropora, brunblå med vitblå toppar

Och den neongrönlysande bla-bla-poran som jag redan har glömt namnet på:

[ATTACH]48222[/ATTACH]

Ska bli spännande att se om korallerna dör knall och fall eller om de faktiskt kommer att trivas...

Det är en montipora-art. Jag vet inte exakt namnet men om färgkombinationen skulle ha varit blått skellet med röda polyper så skulle den ha kallats "superman". Denna är likadan men med andra färkombinationer. Grymt snygg iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en montipora-art. Jag vet inte exakt namnet men om färgkombinationen skulle ha varit blått skellet med röda polyper så skulle den ha kallats "superman". Denna är likadan men med andra färkombinationer. Grymt snygg iallafall :)

Så ännu en Montipora! Jag googlade lite och hittade handelsnamnet Pokerstar (Montipora danae) som ser misstänkt lik ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört en del med DD epoxy och hade också lite problem med dom glatta plattformarna. Kör nu med Preis epoxy istället och den funkar mycket bättre.

Tack för tipset - jag är så där lagom positiv till DD epoxyn just nu. Testar gärna alternativ för en klumpig korallodlare som jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...