Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte mer på att bara lägg en rejäl klick silikon på varje plats på pumpens fäste. Först ta bort den lill plasttassen. Och sedan vänta en dag innan man vet.

Cascos glassilikon är en av de mjukaste sorterna som dessutom härdar snabbt.

Perrenator t.ex är nog tre -fyra gånger hårdare. Och härdar lika mycket långsammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag måste tacka för tipset! 50-periodersbrummet är i princip borta. Pumpen ger förvisso lite rasslande ljud - troligen p g a rengöringen - men det hemska basljudet är som försvunnet.

Jag följde instruktionen till punkt och pricka och använde Cascos mjuka glassilikon. Jag klickade ut silikonet på de fyra punkterna och formade klickarna till små toppar med diskmedelsdoppade fingrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma sötvatten i karet en vecka nu och de akuta förruttningsprocesserna verkar vara över - vattnet luktar inte illa. Så jag mätte fosfathalten för att se hur mycket stenarna har läckt. 0,25 mg/ml visade Salifert - så det finns en hel del fosfat i stenen. Ska byta allt vatten igen idag fast jag har en känsla av att stenarna kommer att läcka fosfat länge i sötvatten med tanke på att pH ligger så pass lågt (= fosfat är väldigt lättlösligt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Över ca 7,6 till 7,8 i pH så fälls fosfaten ut om det finns kalcium i vattnet (som kalciumfosfat) Processen är reversibel. Har själv uppmätt detta vid flera försök i det kalciumrika vattnet i dina trakter (Vattenbruket på Stensunds Folkhögskola utanför Trosa).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste tacka för tipset! 50-periodersbrummet är i princip borta. Pumpen ger förvisso lite rasslande ljud - troligen p g a rengöringen - men det hemska basljudet är som försvunnet.

En lite kommentar om ljudet från pumpen, alla styrbara Tunze-pumpar använder DC-motorer så det finns ingen anledning att det egentligen skulle vara just 50Hz-ljud, det borde till och med vara så att frekvensen på (o)ljudet beror på hur pumpen är inställd. Antagligen så kan det vara så att vissa inställningar gör den blir mer högljudd än andra, om det skapas någon form av resonans vid just den hastigheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Över ca 7,6 till 7,8 i pH så fälls fosfaten ut om det finns kalcium i vattnet (som kalciumfosfat) Processen är reversibel. Har själv uppmätt detta vid flera försök i det kalciumrika vattnet i dina trakter (Vattenbruket på Stensunds Folkhögskola utanför Trosa).

Jo det är nog det jag ser. Men jag undrar om kalciumfosfat finns på levande sten från naturen? Jag trodde fosfor var ett begränsande ämne runt ekvatorn så att det aldrig fanns i överskott i form av fosfat som kan fälla som kalciumfosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite kommentar om ljudet från pumpen, alla styrbara Tunze-pumpar använder DC-motorer så det finns ingen anledning att det egentligen skulle vara just 50Hz-ljud, det borde till och med vara så att frekvensen på (o)ljudet beror på hur pumpen är inställd. Antagligen så kan det vara så att vissa inställningar gör den blir mer högljudd än andra, om det skapas någon form av resonans vid just den hastigheten.

Jag som gett dig fel info. Jag har rört ihop Tunzes fruktansvärda trista namn på pumparna i nummerform. Jag har AC-pump för vägguttaget (6045? orkar inte kolla), därav 50 Hz-ljudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nog det jag ser. Men jag undrar om kalciumfosfat finns på levande sten från naturen? Jag trodde fosfor var ett begränsande ämne runt ekvatorn så att det aldrig fanns i överskott i form av fosfat som kan fälla som kalciumfosfat.

håller helt med dig - har aldrig riktigt förstått varför man skall "suga" ut fosfaten i ny levande sten. Är ganska övertygad om att ny levande sten är fosfatfri (i stenen alltså - sedan är klart att låter man ny sten med levande organismer ligga mörkt och utan näring ett tag så finns det fosfor där - från det levande som man dödat)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att rensa stenen från näring så gjorde jag ytterligare ett vattenbyte i veckan. Jag tillsatte först 2 dl 24% ättika till systemet som drog ned pH till ungefär 4,5. Sen fick det stå under natten så att alla fosforsalter kunde lösas. På morgonen var vattnet grumligt av okänd anledning och pH var nära neutralt. Då bytte jag allt vatten.

Några timmar efter vattenbytet mätte jag fosfathalten med Saliferts test och kunde inte detektera några mängder. Nu så här några dagar efteråt finns den en svagt svagt blå ton på provet så <0,1 mg/ml fosfat verkar finnas kvar. Återigen är det svårt att veta om fosfaten läcker från döda organismer som sakta sakta bryts ned i stenen eller om den kommer från fosfatsalter som löses ut.

Men jag börjar bli otålig och vill salta vattnet snart. Kör hela systemet sedan några dagar och det fungerar stabilt över förväntan - inte ett ljud från rörsystemet så jag kan reta mig på Tunzes burriga återcirkulationspump. Borde beställa en ny pump för att få bort det där ljudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har en vecka gått sedan vattenbytet och jag mätte fosfat igen. Nivåerna är uppe i strax över 0,1 mg/ml med Salifert. Så ger man bara stenen tid i sötvatten så läcker den fosfat. Undrar om det har med det faktum att göra att det är sötvatten med lägre pH (och kalcium/magnesium) eller bara att döda organismer fortfarande bryts ned i stenen?

Undrar om jag ska fylla i saltvatten nu eller vänta ytterligare några veckor med sötvattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Varför jag tror att den nyinkommna levande stenen är för det mesta fosfatfri är att de vatten där de tas har väldigt låga fosfatnivåer. Den har legat där ett antal år och hela tiden "badat" i vatten som har precis lika låga - om inte lägre fosfatnivåer som vi åstadkommer med att "laka" ur stenen. Naturen bör därför ha skött urlakningen åt oss. Däremot är den rik på olika organismer och lägger vi stenen i sötvatten eller i vatten utan ljus så är det åtminstone för mig inte helt obegripligt varför man kan mäta fosfat i vattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, så enkelt är det nog. När jag idag tappade ur sötvattnet som stått några veckor så hittade jag dels bruna organiska beläggningar på glaset längs med vattenytan och dels kadaver från svampar och små krabbor. Så nog har det funnits tillgång på organiskt material som varit fosfatens källa. På alla glasytor fanns den typiska slemmiga bakteriefilmen.

Nu hoppas jag att den värsta skiten är borta. Tänkte mig lite levande sten i veckan som kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status:

Elen dragen. Inte blev det så där vackert som jag hade hoppats eftersom sumpskåpet är så förbannat litet och innehåller så mycket.

Skummaren påslagen. Tillsammans med 10 mg/h ozon så har den faktiskt lyckats bilda lite lite brunt skum över natten men det har inte tagit sig upp till koppen ännu.

Biopellets installerade. Jag har haft dem blötlagda i några månader i en burk och det har satt fart på dem. De var täckta av en slemmig biofilm och luktade åt fotsvettshållet... Nu är de avsköljda och installerade i reaktorn där de dansar runt. Jag fick en snilleblixt och hängde påsen med fosfatremover på filtrets utlopp:

post-2082-1446892000305_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte lite både hängslen och svångrem här?

Jag tänkte slåss mot fosfaten före den hinner byggas upp till problemnivåer. I det långa loppet blir det nog bara Biopellets om de funkar som utannonserat. Men nu till en början tror jag det är lämpligt att avlägsna den fosfat som uppenbarligen fortfarande frigörs från de torkdödade levande stenarna.

Som ett alternativ övervägde jag att dosera rent kväve (t ex aminosyror eller urea) och låta Biopelletsen göda bakterier som kan binda fosfatöverskottet och sedan skumma ut det som organiskt material. Får se om jag hamnar där men först vill jag nog köra lite tester - jag vet inte ens om jag har ett nitratproblem att hantera också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte hänt så mycket på en vecka men systemet verkar rulla på stadigt och vattnet har klarnat. Mest glädjande är att ytavrinningen fungerar stabilt och helt tyst över tid. Lite mikrobubblor finns tyvärr i akvariet - de söker sig effektivt ut ur skummaren Grotech HEA080 och passerar mina bubbelfällor. Jag hoppas de försvinner med tiden, annars får jag modifiera skummare eller bubbelfälla.

Jag beställde vattentester och kemikalier (om jag skulle behöva justera något och för kalkvattnet) från Tyskland i söndags och leveransen gick iväg redan på måndagen. Tyvärr har DHLs svenska samarbetspartner Posten försökt köra ut leveransen till mitt hem under en arbetsdag klockan 12:30 utan föregående telefonsamtal och straffar mig nu genom att förvara min leverans på något företagscenter i Nyköping (av alla omöjliga ställen!). Var får detta skitföretag alla dumma idéer ifrån? Men jag borde av erfarenhet ha vetat att det kan strula med leveranser till hemmet istället för till arbetet...

Nästa vecka får det bli lite liv i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen så har du för smalt mellan bafflarna eller så har du för högt flöde genom sumpen. :)

Har du någon kran du kan reglera vattnet på returpumpen med?

En bit blå filtermatta som fångar upp bubblor är också en effektiv lösning, som dock även fångar upp annat som kan dras med genom sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får testa och strypa systempumpen. Den kommer med en inbyggt strypningsfunktion så det är bara en fråga om att ställa om kranarna som tar ned vattnet till sumpen.

Fast jag är lite fundersam på skummaren. En enorm mängd bubblor lämnar den - kanske har jag riktat strålen i i skummaren på fel sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, strypning av pumpen och en stump blå filtermatta trollade bort det mesta av mikrobubblorna. Egentligen kan jag nog gå ned ytterligare i flöde genom sumpen - finns ju ingen anledning att dra igenom många gånger mer vatten än skummaren hanterar i alla fall.

Dagens stora insats var två påsar Nature Ocean levande sand. Triton hade inte den på SG uppskattade pink samoa så jag tog den vita istället. Nu är akvariet ett vitmjölkigt kalkgrummel. Hoppas det klarnar...

Jag hade önskat introducera lite liv i akvariet denna vecka men akvariet har klättrat till 29 grader C (28 grader C rumstemp) och vädret ska inte bli svalare så jag väntar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vattnet klarnat igen. Lite dis kan skönjas alldeles under LED-spotarna vid vattenytan. Kalkdammet har dock lagt sig på varenda yta i akvariet och sumpen. En ny erfarenhet från en akvarist som tidigare vara använd korallgrus...

Imorgon blir det introduktion av lite gamla inkörda levande stenar och en tapper clownfisk som varit med många år. Sen är det dags för lite algexplosioner och action i burken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så en bild på hur inredningen ser ut. Visst kalkgrummel pga att jag skrubbade av kalkdammet från frontrutan.

Det är ett litet helsike att fota det här akvariet eftersom allt ljus är så fokuserat till mitten av akvariet. Exponerar jag den delen rätt blir övriga akvariet kolmörkt på bilderna. Fullt så kontrastrikt upplever jag inte akvariet i verkligheten.

post-2082-1446892004092_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag varit upp i Täby och hämtat mina tre hinkar levande sten och en clownfisk. Fick lite dåligt samvete när jag insåg att de hade varit där sedan 2003/2004 (minns inte året) när jag la ner förra burken. Men farsgubben har matat fisken och tydligen har de tre hinkarna levande sten hållt vattnet rent (ingen annan rening). Det visar hur enkelt det egentligen är att hålla ett saltkar om man bara håller sig borta från mycket fisk eller känsliga koraller.

Så det är liv i akvariet nu. Ska bli intressant att se om det blir en algexplosion eller inte. Stenarna torde innehålla en hel del fosfat eftersom de gått i troligen fosfatrika kar i många år.

Tyvärr var tre hinkar levande sten på tok för mycket för min fina luftiga inredning - stenröset är tillbaka. Så en eller två hinkar ska nog ut ur akvariet och avyttras så fort det fungerar stabilt. SPS in - levande sten ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...