Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Och det funkar! Min egenhändigt ihopknåpade rörsystem är helt tyst och flyttar effektivt vattnet från akvaroet till sumpen. Inte ett ljud 15 minuter efter start när all luft gått ur rören. Och simulerade strömavbrott och återstart fungerar galant.

Men tyst är inte akvariet. Tunze silencepumpen gör inte skäl för namnet. Hela pumpen uppvisar ett lätt vibrerande som fortplantar sig och skapar hemska resonansljus. Först hade jag den stående på de fyra medföljande sugkopparna med resultatet att pumpens surrande kunde höras i hela huset (trähus). Nu hänger den i 20 cm silikonslang som ansluter till rörsystemet och visst är det bättre men inte tillfredsställande. Jag har öppnat pumpen och insett att detta knappast är en precisionsprodukt. Nylonimpellern har ju för t o m små gjutkanter och är knappast precisionsbalancerad. Annat var det med Tunzes produkter förr i världen.

Tyvärr låter Grotech-skummaren HEA080 också en hel del utan att luften ens är påslagen. Eheimpumpen som kommer med skummaren är även den obalanserad och skakningarna fortplantar sig.

Blir dessa pumpar tystare med tiden när de slits in? Ska jag ställa dem på inkörning i källaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Och så en bild på första försöket med vatten i hela systemet inklusive sumpen:

post-2082-14468919509919_thumb.jpg

Nu måste jag skaffa en 25 mm T-koppling, några förminskningsinsatser till 20 mm och några 20 mm 90 graders svängar så att jag kan koppla in ett BioPelletsfilter på returflödet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser trevligt ut =) tängk bara på att du hälst inte ska använda slangklämmor av metel tycker de ser ut som du har de vid returen?

Om jag hittar några i plast så blir det byte. Just nu är det en dyr rostfri metallslangklämma som enligt uppgift ska tåla saltvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftermiddagen blev lite kreativ. Jag grävde i bra-att-ha-lådan med gamla saltgrejer från 80- och 90-talen och hittade ett Fishersnabbfilter i plexi, lite gamla PVC-rördelar inklusive en 20 mm kran samt lite plexi. Summa summarum så bidde det ett BioPelletsfilter modell flytbädd som jag kan koppla in på returen:

post-2082-14468919513814_thumb.jpg

Ja - ett utlopp från filtret saknas än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen till min HEA080 lät nog en del i början men det gick över, och nu när jag har den hängande i en slangbit hörs den inte alls.

Likaså AquaBee:n jag kör som retur, fick göra som dig och fixa så den hänger en bit ovanför bottenglaset, tror det är ganska vanligt att dom flesta låter en del i början, förvånad över att Tunzen gör det dock.

Blir det ingen bubbelfälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter hoppfullt att pumparna kanske tystnar. Tunzepumpen är klart tystare jämfört med Eheimpumpen ska sägas men det där 50 periodersljudet... Eheimpumpen åker ned i källaren nu för inkörning i en hink.

Bubbelfälla blir det men jag kunde inte beställa sumpen med den eftersom jag var tvungen att empiriskt lista ut var vattennivån ska ligga i det lägsta facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort steg i ljudreduceringen togs idag. Jag bytte helt enkelt den silikonslangstump som sitter mellan Tunzepumpen och rörsystemet till ett tunnväggigare dito. Och det gör en enorm skillnad! Den sladdriga slangen för inte alls över ljudet till rörsystem och fiollådemöbeln på samma sätt som dess styvare kusin. Nu får man nästan anstränga sig för att höra pumpen överhuvudtaget.

Och det bästa av allt - möbeln är ännu inte ljudisolerad med skumgummiplattor och bitumplattor så det kommer att bli ännu bättre. Om bara Eheimpumpen som kom med Grotechs HEA080-skummare tystnar där i källaren så blir det ännu bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgen åts tyvärr upp av familjeförpliktelser men jag tog i alla fall ytterligare några steg vad gäller operation ljuddämpning. Bitumplattor är monterade på bottnen av akvariemöbeln liksom dämpande skumgummiplattor på de flesta ytor inne i sumpskåpet. Och det dämpar en hel del ljud men 50-periodsvibrationerna från Tunzepumpen verkar svåra att helt eliminera - det går via rörsystemet ut.

Grotechskummaren HEA080 har modats enligt Crillos förslag ovan - pumpen hänger nu i en stump silikonslang och kan inte föra över sina vibrationer till själva skummaren. Det gjorde en enorm skillnad precis som det gjorde för Tunzepumpen som nu är ljudkälla nr 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , trevligt bygge , synd att Tunze ( Sicce) pumpen inte är så tyst som det var tänkt , men den kanske behöver några veckors inkörning för att bli tystare , http://glassbox-design.com/2009/tunze-releases-silence-quietest-pump-ever-sicce-oceanlife-on-the-mark-with-syncra-too/ ,men det är ju ett steg i rätt riktning , har själ kollat på dom men inte bestämt mig än , du får gärna hålla oss uppdaterade om ljudet ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , trevligt bygge , synd att Tunze ( Sicce) pumpen inte är så tyst som det var tänkt , men den kanske behöver några veckors inkörning för att bli tystare , http://glassbox-design.com/2009/tunze-releases-silence-quietest-pump-ever-sicce-oceanlife-on-the-mark-with-syncra-too/ ,men det är ju ett steg i rätt riktning , har själ kollat på dom men inte bestämt mig än , du får gärna hålla oss uppdaterade om ljudet ,mvh stefan

Jag kanske ska påpeka att i jämförelse med de flesta andra akvariepumpar i den storleksklassen så uppfattar jag Tunzen som ganska tyst. Mitt problem är bara att jag hade förväntat mig en pump nästan helt utan vibrationer och ljud eftersom den ska gå i det nu helt tysta vardagsrummet. För ett antal år sedan hade jag en dränkbar Tunzepump som var just helt tyst men den var så komplicerad inuti att man nästan behövde manual för att få ihop den igen... Sådan risk löper man inte med en Siccepump om man säger så... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I helgen löste jag diverse smågrejor med akvariet. Numera kan man stänga luckan till sumpskåpet som hålls på plats med två stora neodymmagneter. E-tätningslister runt luckan gjorde underverk för ljudläckaget från sumpen och jag har börjat bygga en ljudabsorberande kanal för fläkten som ska ventilera skåpet.

Biopelletsreaktorn är också installerad.

Andra beslut som jag har tagit är att det får bli Cree XR-E LED-belysning. Och inte nog med det - jag vill ha en spotlighteffekt i mitten av akvariet och periferin ska vara så mörk som möjligt. Således målade jag bakväggarna svarta idag.

Nu letar jag kylflänsar och LEDar på Internet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Helheten är inte så mycket att titta på ännu men jag kan uppdatera sumpbygget där mest har hänt.

Jag har limmat i två nya glasväggar som ska funka som bubbelfälla. Jag tänkte mig ursprungligen fler väggar i fällan men det är trångt så jag får knappast in fler. Idag skaffade jag grov blå filtermatta som jag tänkte trycka ned mellan två av glasväggarna; därmed får jag ett biofilter och lite polering av vattnet.

Skummaren i den första sumpkammaren (Grotech HEA080) har moddats med en stump silikonslang så att pumpens vibrationer inte överförs och skapar oljud.

I den högra sumpkammaren sitter returpumpen som också driver Biopelletsfiltret (hemmabygget i plexi med tilloppskran).

post-2082-14468919704283_thumb.jpg

Luften i skåpet evakueras med en datorfläkt via en ljuddämpande trumma med en labyrint av dämpande material. Det verkar funka bra för fläkten hörs inte och luften tar sig igenom trumman så att det blåser lätt på skåpets baksida:

post-2082-14468919704438_thumb.jpg

Annars börjar det närma sig vattenpåfyllning. Det som saknas för det steget är först och främst inredning eftersom jag kanske behöver bygga något i torrt tillstånd. En Tunze 6045 nanostream har införskaffats och en till är på gång som grundcirkulation. Belysningen är nästa stor projekt. Pryttlarna för Cree-LED-bygget finns hemma i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om jag är väldigt stolt över mina PVC-rörsdragningar (se ovan) så blev ytavrinningsboxen i akvariet väl dominerande mitt i blickfånget. Vidare så vet jag vilket kalkalgselände det brukar bli efter några år där ljuset kommer åt.

Så jag övervägde först en BTN slimline, sen att måla boxen svart med någon säker färg, sen att klä den med plansågad torkad levande sten men igår orkade jag inte vela längre så jag limmade på en svart Juwelbakgrund. Och även om strukturen är lite underligt korklik så är tanken att med dess svarta färg och senare med kalkalger så ska blickfokuset flyttas till min levande sten-struktur som komma skall.

post-2082-14468919704748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Igår var det varmt och trevligt utomhus och jag fick ett par timmar över till att snickra ihop en belysningshuv av en MDF-skiva, två hyvlade eklister och en stump lackad board av masonittyp. Jag ska montera kylflänsen med alla Cree-dioder (som ligger och lyser upp och ned i akvariet) genomgående i huvens tak:

post-2082-14468919748301_thumb.jpg

Om någon som vet glider förbi tråden - vilken epoxylack (märke? inköpsställe?) är lämplig för att fuktskydda en trähuv som denna?

Här ska spacklas slipas och målas - måste bara bestämma färg på denna 50-talsdesign först...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kan ta valfri lack, då den i torrt tillstånd inte ska släppa ifrån sig något, men om du vill vara 100% så är det väl bara Epotex 2-komponents lack som är det enda rätta valet. Dyrt kan tyckas, med ett par hundralappar för en flaska, men det räcker och blir över med ett halvt kg till ditt bygge (lacken säljs i kg, inte liter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Inspirerad av garfishs (Gustafs) tråd där han limmar ihop torkas LS till en revstruktur slog jag in på samma väg. Leveransen av sten från Tyskland tog (som vanligt) sin lilla tid men jag fick mina 15 kg igår. Så ikväll lekte jag med limpistolen över en Bitburger och satte ihop en revstruktur. Fotobevis (som tyvärr även bevisar mina begränsningar som fotograf...):

post-2082-14468919852738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten i akvariet! Nåja - sötvatten. Har byggt mer revstruktur och tvättar nu stenen med sötvatten.

Det som tycks fungera mycket bra är att Cree-LEDarna verkligen lyser rakt ned i karet med en påtaglig spotlighteffekt. Notera hur de sex raderna av LEDar ger tydliga strålar i det grumliga vattnet på bilden nedan. Periferin av akvariet är i princip inte upplyst vilket ser väldigt snyggt ut; lite som en grotta som solen kan kan stråla in i uppifrån.

Underligt nog så upplever jag stenstrukturen som mycket mycket större och mer dominant i verkligheten än på fotot där den ser lite ynklig ut.

post-2082-14468919864174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att karet uppskattas!

Jag har bytt vatten tre gånger under den gångna veckan. Första vattenbytet skedde inom 24 h och det vattnet var avloppsvatten. Sen har vattnet blivit gradvis bättre och stinker i alla fall inte. Egentligen kunde jag ha tvättat stenarna i någon annan behållare men det är trevligt med lite vatten i karet...

Jag slåss med ljudet från min Tunze nanostream 6055. De rasslande ljudet gick bort efter ett par dagar men som vanligt så återstår det där 50-periodersskaket. När pumpen sitter fäst mot glasrutan så bildas det brummande basljus. Hängder jag pumpen in sin sladd är den helt tyst. Någon som vet om Tunzes ljuddämpande hållare passar till 6055 och om de verkligen är så bra som utannonserats? Jag funderar annars på att sätta lilla sågen i hållaren och försöka hänga upp den i gummi själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara sett ljuddämpande hållare för de stora Tunze. Standardhållaren skall klara upp till 19mm glas. Jag skulle gärna pröva med en hemgjord silikonkudde (eller fyra) som fjädrande mellanlägg. Ditt glas är väl 8mm ungefär så det borde gå att få en del fjädring emellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...