Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Så fort man vänder ryggen till så händer det saker.

Resumé:

Jag har doserat ganska kraftigt med organiskt kol ända sedan starten av karet. Systemet blev ganska kvävesvält med tiden och både alger och koraller slutade så småningom att växa. När jag doserade kväve i form av nitrat eller aminosyran asparaginsyra så satte både alger och koraller fart att växa. Det blev faktiskt lite väl mycket alger (av makrotyp, se foton uppåt i tråden) för min smak så jag vidtog två åtgärder - jag ökade mängden Biopellets (generation1) och jag införskaffade en Zebrasoma scopas (hade inga algätande fiskar alls tidigare). Efter att ha varit fokuserad på ett litet prickutbrott och sedan blivit lite akvariemätt (det är vår nu!) så har jag inte varit så observant med vad som händer i karet. Och saker och ting har hänt.

Först och främst så har det dykt upp en fläck med cyano (svartbrun typ) i en skuggig och inte så cirkulationsutsatt yta på sanden. Första cyanon jag sett i detta kar. Vidare så har korallerna slutat växa, Acropora millepora har ljusnat, en annan Acropora har börjat få vävnadsdöd på dess icke belysta undersida och en fragg av Seriatopora har också vävnadsdöd från basen. Övriga koraller är vid god hälsa. Något är på väg åt fel håll och jag vet inte riktigt vad. För att göra det hela ännu mer svåranalyserat så har karet stått utan el i närmare 10 timmar under förra veckan p g a ännu ett fel med varmvattenberedaren (Råd till alla läsare: Köp inte en Metro Therm-VVB, kvalitetproblem med deras elvärmepatroner!). Kanske är det så enkelt som att det har blivit lite för mycket stress för de stackars korallerna de senaste par veckorna? Jag hade ju dessutom en ozonöverdoseringsincident för inte allt för länge sedan.

Jag har vidtagit åtgärder för att komma tillbaka till stabilitet:

Eftersom jag installerade en ny skummare i helgen och byggde om sumpen så passade jag på att föra 2 X 20%-vattenbyte (jag tömde sumpen två gånger) inom loppet av ett par dagar. Vidare så halverade jag mängden Biopellets i reaktorn eftersom Zebrasomas scopasen gör processen kort med eventuella alger i alla fall. Något måste ha hjälp för redan idag ser alla koraller piggare ut och en vetegul spretig Montipora som jag har visar ljus nytillväxt längs med hela grenarna. Mest orolig är jag över den där vävnadsdöden och att den inte ska gå och stoppa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur man än vänder sig så har man r-va bak som vi på slätta brukar säga :) Du har rapporterat bra tillväxt den senaste tiden sedan du upptäckte kvävesvälten. Dina makroalger har växt bra (fast det ser du inte eftersom någon brun sak betar kontinuerligt på dem), du har ökat koldoseringen (genom att ge mer yta att sitta på) - allt deta innebär att du har haft en ökad förbrukning i karet. Jag tror att du helt enkelt har nollat något annat ämne - vilket skall nog vara osagt eftersom det kan röra sig om något eller några mikroämnen. Du minskade på bakteriepopulationen till hälften ( jag förutsätter att du låg i ett läge där biopelletsens möjliga fästyta var 100 % utnyttjad) samt bytte in ca 30 % nytt vatten och får respons nästan omedelbart. För mig stärker denna omedelbara respons en teori som lutar åt att det varit brist på något ämne i karet.

Jag har upplevt en stabilare miljö sedan jag började med daglig dosering av spårämnen och jag tror att en regelbunden dosering av spårämnen är ett bra hjälpmedel. Det jag använt innehåller även en kolkälla men det borde finnas något preparat på marknaden som bara innehåller spårämnen - om inte annat så kanske det kan vara bra att lösa upp ett "kloridfritt" salt och dosera med jämna mellanrum. Med "kloridfritt" salt menar jag den 4:de ingridiensen i Ballingssystemet.

Det bästa med den här hobbyn är att det alltid lurar någon överraskning bakom hörnet - dessutom visar sig alltid denna överraskning sitt fula nylle när man får en självgod inställning att man behärskar allt :) Inte sagt att det är så här med dig Claes - jag pratar bara om egna erfarenheter :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du helt enkelt har nollat något annat ämne - vilket skall nog vara osagt eftersom det kan röra sig om något eller några mikroämnen.

Jag är också inne på den teorin men det blir som alltid en gissningslek vad det kan röra sig om för ämne i så fall. Av just det skälet har jag undvikit att tillsätta kommersiella "spårelementsprodukter" eftersom jag inte vet vilka halter av vilka ämnen de innehåller och vilken förbrukning jag har av respektive ämne i karet. Istället så tänker jag mig att vattenbyten troligen är en enkel väg att lösa eventuell brist av något mikroämne. Men man ska ju inte slarva med vattenbytena då...

Det bästa med den här hobbyn är att det alltid lurar någon överraskning bakom hörnet - dessutom visar sig alltid denna överraskning sitt fula nylle när man får en självgod inställning att man behärskar allt :) Inte sagt att det är så här med dig Claes - jag pratar bara om egna erfarenheter :)

Nej, man får inte tro att det är enkelt att hålla tropiska saltdjur i glasbyttor... Det dyker alltid upp små överraskningar, men det är väl lite av hobbyelementet i det hela? Hade det skött sig själv så hade jag inte varit intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur du resonerar.

Du kör gladeligen på med ozon som är giftigt och får nästan ditt akvarie att stryka med, du experimenterar med nitrat och asparaginsyra, upp och ner med näringsnivån.

Men när det kommer till spårelement som i mina ögon är ganska harmlöst så måste du ha tvärkoll.

Jag kan inte minnas att jag sett ett enda av alla de riktigt fina akvarier som inte tillsätter spårelement.

Om man tillsätter spårämnen med sunt förnuft så tror jag det är väldigt svårt att överdosera, korallerna kommer att tala om det långt innan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur du resonerar.

Du kör gladeligen på med ozon som är giftigt och får nästan ditt akvarie att stryka med, du experimenterar med nitrat och asparaginsyra, upp och ner med näringsnivån.

Men när det kommer till spårelement som i mina ögon är ganska harmlöst så måste du ha tvärkoll.

Jag kan inte minnas att jag sett ett enda av alla de riktigt fina akvarier som inte tillsätter spårelement.

Om man tillsätter spårämnen med sunt förnuft så tror jag det är väldigt svårt att överdosera, korallerna kommer att tala om det långt innan.

/Janne

Min utgångspunkt är att jag försöker förstå vad jag gör för någonting, det är därför jag experimenterar lite och jag försöker göra det med förnuft. Jag försöker ta små steg och ett steg i taget med flera veckor mellan förändringarna. Ozonöverdoseringen är nog mitt enda riktigt stora misstag så här långt och jag bröt mot de flesta av mina principer om försiktighet och systematik uppjagad av pricksjuka. Näringshalterna har knappast gått upp och ned speciellt mycket utan har hela tiden legat på en stadigt låg nivå av omätbart fosfat med Hanna Checker och omätbara halter av nitrat. Problemet är snarast att jag har gått lite väl lågt i kvävehalt och det har jag försökt åtgärda med asparaginsyradosering. Förändringar i näringsnivån har jag endast observerat indirekt, eller snarare jag har tolkat något ökad algtillväxt och små förändringar jag upplever på korallerna som förändringar i näringsnivåerna.

Frågan om "spårelement" är inte så enkel tycker jag. Visst kan jag köpa slumpvis produkt och hälla i godtycklig mängd men jag vill gärna ha någon idé vad det är jag försöker dosera till vilken halt innan jag börjar. Det vore också kul att veta vad produkten innehåller, annars känns det som försök utan värde för min del (ingen kritik mot andras doseringsvanor). Jag håller med om att det verkar rimligt att det är svårt att överdosera de kommersiella produkterna då jag antar att tillverkaren inte tillsatt farligt höga halter av t ex tungmetaller som koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min utgångspunkt är att jag försöker förstå vad jag gör för någonting, det är därför jag experimenterar lite och jag försöker göra det med förnuft. Jag försöker ta små steg och ett steg i taget med flera veckor mellan förändringarna. Ozonöverdoseringen är nog mitt enda riktigt stora misstag så här långt och jag bröt mot de flesta av mina principer om försiktighet och systematik uppjagad av pricksjuka. Näringshalterna har knappast gått upp och ned speciellt mycket utan har hela tiden legat på en stadigt låg nivå av omätbart fosfat med Hanna Checker och omätbara halter av nitrat. Problemet är snarast att jag har gått lite väl lågt i kvävehalt och det har jag försökt åtgärda med asparaginsyradosering. Förändringar i näringsnivån har jag endast observerat indirekt, eller snarare jag har tolkat något ökad algtillväxt och små förändringar jag upplever på korallerna som förändringar i näringsnivåerna.

Frågan om "spårelement" är inte så enkel tycker jag. Visst kan jag köpa slumpvis produkt och hälla i godtycklig mängd men jag vill gärna ha någon idé vad det är jag försöker dosera till vilken halt innan jag börjar. Det vore också kul att veta vad produkten innehåller, annars känns det som försök utan värde för min del (ingen kritik mot andras doseringsvanor). Jag håller med om att det verkar rimligt att det är svårt att överdosera de kommersiella produkterna då jag antar att tillverkaren inte tillsatt farligt höga halter av t ex tungmetaller som koppar.

Jag tycker det är utomordentligt viktig och bra att det finns personer som vågar göra olika experiment när det uppkommer problem - det för hobbyn frammåt. Att man sedan vågar publicera med och motgångar gör inte saken sämre.

Däremot ser jag i tråd efter tråd att det finns en vilja att kasta sig från metod till metod även när det inte finns några problem. Det tycker jag däremot är mer tveksamt. Det skapar oftast fler problem än de som inte fanns :)

Jag förstår också Claes frågsamheter till preparat där det inte finns angivet vad de innehåller. Jag vill också veta vad det är jag stoppar i min burk. Jag använder därför i stort sett bara preparat där det finns angivet innehåll.

När det sen gäller eventuell spårämnesbrist så har vi inte en chans att ens med labutrustning mäta oss fram till vad det är som saknas. De tre stora kväve, fosfor och kalium (det sista anser jag vara speciellt viktigt om man kör någon zeolitbaserat system) kan vi få en uppfattning om det är brist eller inte. Alla andra är svåra att uppskatta. Det finns dock ett ämne som jag anser är viktigt men som många försöker nolla och det är kisel. Det är viktigt att veta att våra fosfatremovrar är nästan lika bra på att ta bort kisel som de är att ta bort fosfat (silikat är former av kisel).

Jag tycker Claes experiment med asparaginsyra har gett många bra svar som ökat förståelsen för vad som händer i olika system.

Så fortsätt så Claes.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att dosering av Kalium kan vara en lösning på problemet med vävnadsdöden från basen. En del skriver om att låga näringsnivåer i kombination med högt kh kan vara en förklaring. Jag hade problem med Acro Einzman som hade en vit kant vid basen som vandrade uppåt. Jag började dosera kalium och nu är den vita randen borta och vävnaden börjar växa nedåt. Fungerade för mig i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just min "Enzmann" verkar inte lida av någon döende vävnad - en frisk korall och min favorit också för jag är svag för den där ljusgula färgen även om den kanske upplevs som lite svennig av kännarna!?

Jag ska investera i ett kaliummätningskit vid nästa butiksbesök och få klarhet i saken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är utomordentligt viktig och bra att det finns personer som vågar göra olika experiment när det uppkommer problem - det för hobbyn frammåt. Att man sedan vågar publicera med och motgångar gör inte saken sämre.

Däremot ser jag i tråd efter tråd att det finns en vilja att kasta sig från metod till metod även när det inte finns några problem. Det tycker jag däremot är mer tveksamt. Det skapar oftast fler problem än de som inte fanns :)

Jag förstår också Claes frågsamheter till preparat där det inte finns angivet vad de innehåller. Jag vill också veta vad det är jag stoppar i min burk. Jag använder därför i stort sett bara preparat där det finns angivet innehåll.

När det sen gäller eventuell spårämnesbrist så har vi inte en chans att ens med labutrustning mäta oss fram till vad det är som saknas. De tre stora kväve, fosfor och kalium (det sista anser jag vara speciellt viktigt om man kör någon zeolitbaserat system) kan vi få en uppfattning om det är brist eller inte. Alla andra är svåra att uppskatta. Det finns dock ett ämne som jag anser är viktigt men som många försöker nolla och det är kisel. Det är viktigt att veta att våra fosfatremovrar är nästan lika bra på att ta bort kisel som de är att ta bort fosfat (silikat är former av kisel).

Jag tycker Claes experiment med asparaginsyra har gett många bra svar som ökat förståelsen för vad som händer i olika system.

Så fortsätt så Claes.

MVH Lasse

Min menig med inlägget var inte att Claes ska sluta att experimentera, snarare tvärtom varför inte experimentera med spårelement också när han kör så friskt med andra experiment.

Om ni hittar ett salt som har innehållsdeklaration får ni gärna upplysa mig, om de dessutom kan garantera att alla hinkar innehåller lika mycket spårämnen som det är deklarerat så är det ett plus. Kanske en utopi, man får ju vara glad om de stora parametrarna stämmer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min menig med inlägget var inte att Claes ska sluta att experimentera, snarare tvärtom varför inte experimentera med spårelement också när han kör så friskt med andra experiment.

Om ni hittar ett salt som har innehållsdeklaration får ni gärna upplysa mig, om de dessutom kan garantera att alla hinkar innehåller lika mycket spårämnen som det är deklarerat så är det ett plus. Kanske en utopi, man får ju vara glad om de stora parametrarna stämmer.

/Janne

Håller med om att det kan vara svårt att veta om man verkligen får rätt kombination av spårämnen när man blandar salt från en hink eller påse som man använder som lager. Därför tycker jag att idéen med de sex makroämnena i en påse och alla mikroämnen i en annan påse faktiskt inte är så dumm. Jag är däremot väldigt frågande till blåfärgningen av mikroämnena. Annars så är väl de salter som baserar sig på naturligt havsvatten de som borde garantera en jämn fördelning av olika spårämnen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min menig med inlägget var inte att Claes ska sluta att experimentera, snarare tvärtom varför inte experimentera med spårelement också när han kör så friskt med andra experiment.

Om ni hittar ett salt som har innehållsdeklaration får ni gärna upplysa mig, om de dessutom kan garantera att alla hinkar innehåller lika mycket spårämnen som det är deklarerat så är det ett plus. Kanske en utopi, man får ju vara glad om de stora parametrarna stämmer.

/Janne

Jag kommer nog till andra ämnen än kväve så småningom men före jag kommer till det som formellt är spårämnen så hinner jag nog avverka en del mikroämnen. T ex effekterna av järn är något som jag är nyfiken på.

De kommersiella saltblandningarna har vi nog ganska god koll på vad de principiellt innehåller, med undantag från mikroämnen och spårämnen som i de flesta fall följer med som föroreningar. Men innehållsförteckning kan vi nog drömma om - det är ju samma företag som gör saltblandningarna som övriga mystiska tillsatsvätskor med spännande namn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvariet rullar på utan större missöden.

Härom veckan undrade jag nästan om akvariet var strömlöst när jag kom upp på morgonen för det var så tyst. Men ingen fara - det är helt enkelt en väldigt tyst design. Det skulle nästan kunna få flytta in i sovrummet!

Två problem som utvecklar sig så sakta:

- Jag har en långsam men stadig ökning av antalet glasrosor. De första kom in med någon fragg från butik och fler och fler poppar upp. Utrotningsförsöken med spruta+kanyl och kalkvatten har inte gått så bra. De drar ihop sig snabbare än jag hinner injicera kalkvatten i dem.

- Korallerna växer. En Acropora har vuxit upp till vattenytan och börjar bli platt på toppen och skugga annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Jag har en långsam men stadig ökning av antalet glasrosor. De första kom in med någon fragg från butik och fler och fler poppar upp. Utrotningsförsöken med spruta+kanyl och kalkvatten har inte gått så bra. De drar ihop sig snabbare än jag hinner injicera kalkvatten i dem.

Jag använde livsmedelskonc. ättika. 1 ml spruta med kanyl. Det funkade att spruta ner i hålet när de drog in sig. Plus en filfisk för att ta de små.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina pepparmintsräkor rensade upp ett tiotal små glasrosor som växte runt en riktigt stor. Sen rörde dem inte glasrosen och nu, 8-9 månader senare så har jag två enorma och ett tiotal små runt dessa. Räkorna bryr sig inte, troligen för att de hittar mat någon annan väg.

Jag har testat kokande vatten utan något vidare resultat men igår testade jag att spruta in en del av min kolkälla (ättika) med en insulinspruta (de reagerar inte ens när de får sprutan). Idag ser dessa glasrosor ut som om de har smält, bara små grå-bruna högar. Frågan är väl om ALLT dör eller om en ny glasros börjar växa ur detta.

Edit: Haha, Lasse hann före!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vanlig 24% ättika i spruta verkar fungera mycket bra mot glasrosor men jag har verkligen en pågående explosion av de små elaka anemonerna.

Det har också varit lite tidsbrist i och med att tempot på jobbet alltid drivs upp denna tid på året och sommaren gör att trädgården drar en massa intresse från akvariet. Igår bytte jag i alla fall 10% vatten, injicerade ett antal glasrosor och rengjorde streamersen. Akvariet ser alltid så bra ut dagen efter vattenbyte - jag borde skärpa mig och byta vatten oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gav ozonisatorn upp - Sander 25 mg/h. Inköpt i början av 80-talet och kanske producerad i under 70-talets sista år. Uppenbart handbyggd. Plasten hade börjat spricka på de flesta ställen på den här gamla apparaten.

Så jag får införskaffa en ny 25 mg/h apparat. Sander och Aqua Medic har apparater i den storleken noterar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 2 st Aqua Medic och är nöjd med dom. Är ju rätt simpel konstruktion, så inte så mycket att orda om egentligen.

Bra att veta! Jag tittade på bilder på nätet och Aqua Medics och Sanders apparater verkar ju vara identiska med olika logga på. Ska vi gissa att den äldre firman Sander står för designen/produktionen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu börjar det bli varmt - 28 grader C inomhus. Akvariet har sakta under veckan klättrat upp till 27 grader C från vanliga 25 grader C. Ingen katastrof men man undrar ju hur det skulle se ut om den här värmeperioden fortsätter några veckor...

Akvariet verkar må väldigt bra - med det menar jag hela ekosystemet. Korallerna har växt synligt i veckan. Det där med tillväxt verkar gå i cykler - vissa perioder växer de bättre andra perioder växer de mindre bra. Och det hela tycks vara oberoende av min (minimala) skötsel. Jag misstänker att det har att göra med tillgången på närsalter, främst N och P. Sjunker de för lågt växer korallerna sakta och stiger värdena så växer de. Jag inbillar mig att jag kan se att korallerna är en ton mörkare under perioder av god tillväxt jämfört med när de inte växer så mycket. Men det kanske är något som jag vill se snarare än en realitet?! Jag kan ju aldrig mäta någon fosfat eller nitrat i vattnet för halterna är så pass låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanders ozonisator är installerad och precis som sagts ovan var det inte mycket att orda om. Så här i efterhand undrar jag varför jag haft de där gamla rishögarna från 80-talet gående, vem vet vilka elfel de kunnat ställa till med?!

Jag har ökat matningen till i snitt två fryskuber per dag istället för en. Akvariet har nu nått lite mognad och verkar vara i behov av mer fosfor/kväve. Vissa dagar slänger jag i av halv tsk Cyclop-Eeze istället för en fryskub. Fiskarna verkar inte så intresserade av just Cyclop-Eeze för det är för smått men korallerna svarar med fin polyexpansion.

Jag har även börjat leka med med järn/mangandosering men har nog varit väl försiktig under den första tiden när jag jämför med andra kända doseringsregimer. Nu har jag ökad dosen 10X så att jag tillför motsvarande en koncentrationshöjning om 0,6 ug/l Fe2+ och 0,3 ug/l Mn2+ per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...