Gå till innehåll

dino problem


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Hur blir man av med dinoflagiater eller hur det nu stavas?

Jag har börjat få ganska mycket av dessa dino bakterier i akvariet hur blir jag av med skiten?

/Tom

har du mätt fosfaten med något bättre test?

på trition har de någon sorts eremiter som ska vara riktigt effektiva på att hålla rent i sanden..... vet dock inte vad de heter! de är lite större och är gråa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tråden är rätt gammal så nu vet vi litet mer. På senaste har jag tagit bort dinos genom att kombinera ALU baserad fosfatreducering med järnbaserad. Jag tror det fungerar så att den järnbaserade tar upp fosfat och silikat men om den börjar bli mättad frigörs silikat och fosfat tas upp i stället. Genom att att använda Alubaserad samtidigt tar den upp fosfaten och den järnbaserade fungerar bättre för silikatet. En god hjälp är givetvis silikatfilter efter osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Gnarkill att jag tränger mig in i tråden men det känns onödigt att starta en till om dinos.

Ph 7.7 lite lågt.

Kh 8

Po4 0 omätbart

No2 0 Omätbart

No3 60-80

Nh4 0-01

Salt 1.026

Skall lägga upp ett kort senare på förödelsen.

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
jag har mätt både fosfat och silikat i akvariet och det ger inget utslag, jag kör lyset mellan 9-10 timmar per dag.

sen så använder vi alla här i stan vatten från samma osmos anläggning och det är bara jag som har dessa alger.

med vad för fosfattest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä nu jävlar är jag less dessa dinosar, har fan prövat allt nu och dom försvinner inte utan det bli bara mera.

Testat AlgenEx eller Algae-X? Inget att tveka på tycker jag, har själv suttit i din sits och allt bara förfaller pga dinosarna, till sist köpte jag AlgenEx och utrotade dom på några dagar. Fick dock en släng av grön cyano efter kuren men jag fortsatte med fosfatfilter, såg till att hålla KH uppe osv och en dag började även dom dö.

Se till att suga ut så mkt av dinosarna du kan med t.ex luftslang innan kuren för det blir en extra belastning på karet när dom dör.

Finns hos t.ex Triton och BioTed.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...