Hirez Postat 12 april 2011 Postat 12 april 2011 Som jag förstår kommer det mer bakterier i karet, andra säger att det är bra mat för koraller, men om du kan ha någonstans i närheten är det säkert bra. Citera
Andreas N Postat 12 april 2011 Postat 12 april 2011 Är ju individuellt hur mycket pelletsen klibar ihop också. Jag har inte särskillt mycket ös i mitt filter och där klibbas ingenting. Har dessutom haft filtret avstäng i några dagar för att sedan sätta igång det igen, utan minsta klibb. Enda anledningen till att det inte klibbar är i min mening tack vare att det inte finns några bakteriet som vill bo i ditt filter som är helt dött.... du kan lika väl stoppa i pärlor av plast till pärlplattor och få samma verkan. Citera
Hirez Postat 14 april 2011 Postat 14 april 2011 Suck... ingen som kan förstå varför mitt nitrat inte går ner?skall jag dunka i lite fosfat? Citera
cheva Postat 14 april 2011 Postat 14 april 2011 nä Jimmy du måste ha utloppet vid skomaren från bio Citera
Claes_A Postat 14 april 2011 Författare Postat 14 april 2011 Suck... ingen som kan förstå varför mitt nitrat inte går ner?skall jag dunka i lite fosfat? Det är inte så att du kört hårt med fosfatremover under en lång tid? Jag tänker mig att det i så fall kanske har skapat en obalans i akvariet så att att du har ett kväveöverskott. I så fall skulle ett fosfattillskott hjälpa. Men det här är ett högst teoretiskt resonemang; om det verkligen kan förekomma fosfatbrist i akvarier vet jag ju inte. Citera
Ragman Postat 14 april 2011 Postat 14 april 2011 nä Jimmy du måste ha utloppet vid skomaren från biojaha det var ju tråkigt, får se om jag kan lösa det ändå då Citera
Hirez Postat 14 april 2011 Postat 14 april 2011 Lasse: ingen nitrit eller fosfat.Jag har kört aquacrown i flera månader nu, innan jag påbörjade pellets.hmm, skall jag börja med att ta bort fosfatremovern helt, en del eller mata mer så att fosfatet höjs? tackar igen. Citera
Perk Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 nä Jimmy du måste ha utloppet vid skomaren från bioVaddå "måste"?? Det går väl bra att inte ha utloppet vid skummaren också, kanske blir effektiviteten något sämre men förr eller senare kommer ju frisvävande bakterier till skummaren i alla fall. Jag har utloppet i sumpen men inte vid skummaren. Mina fosfat och nitratvärden har gått konstant neråt från typ 25-50 på nitrat till nu nära 0. Jag fick dock en enorm bakterietillväxt när jag drog igång det hela för ett halvår sedan... Kanske kunde blivit mindre om jag kört direkt till skummaren. Citera
Lasse Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Innan du gör något - försök att få dubbelkollat att nitrattesten visar rätt. Nitrattester är opålitliga. Det kända störfaktorerna är klorid och nitrit, kan dock finnas andra joner som stör. Det är ett problem att tillverkarna inte talar om vilka ämnen som stör mätningarna och vilken metod de använder. Första testen är att (om du har salifert) börja med att lägga i pulver 2 och avvakta ett antal minuter - du skall inte få någon färgning då - får du det så är testen inte tillförlitligJag skulle börja med att ta bort fosfatremovern om jag ansett att nitratvärdet är ett problem. Är det ett verkligt problem för dig eller är det bara så att det skall ner....MVH Lasse Citera
petnym Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Någon med erfarenheter från olika tillverkare av biopellets som kan dela med sig av erfarenheter? Det verkar bara finnas ett fåtal varianter tillgängliga i Sverige, men internationellt verkar det finnas en uppsjö av tillverkare. (Se listan jag lagt upp på akvariewiki). Citera
Hirez Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 (ändrat) Lasse tackar igen, skall prova detta ikväll.Tja, eftersom jag skulle vilja ner till 5-10 mg så känns 25 lite högt iaf.Men allt verkar ju faktiskt ok, men det är nog för att jag låtit bli att röra om för mycket.Nu efter alla dessa månader börjar tom. Spser att trivas mer när jag först lägger in de.Oftast gick det inte allt för bra, med blekningar etc. Nu bleks det endast om en korall ramlar ner och får ligga på botten ett par dagar, då verkar den rent av flagna vävnad..EDit:Körde med pulver 2, salifert nitrat, men inget...Jag antar att mitt fosfat som är på "noll" är problemet..? Ändrat 15 april 2011 av Hirez Citera
Amanite Postat 17 april 2011 Postat 17 april 2011 Enda anledningen till att det inte klibbar är i min mening tack vare att det inte finns några bakteriet som vill bo i ditt filter som är helt dött.... du kan lika väl stoppa i pärlor av plast till pärlplattor och få samma verkan.Stämmer, jag kanske skulle gjort det från början istället. Hade ju blivit betydligt billigare iaf Citera
Nordin Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Läste här ovan att man skulle ha utloppet från biopellets filtret vid skummarens intag, skulle det vara möjligt att köra de på samma pump ? Citera
campokatt Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Läste här ovan att man skulle ha utloppet från biopellets filtret vid skummarens intag, skulle det vara möjligt att köra de på samma pump ?Jag gör så. Med min Deltec AFP800. Den ska matas med ca 1200l/h vilket blir perfekt för mitt filter. Den skummaren är ju tänkt att köras externt så den har ju en egen kraftigare skummarpump som fixar bubblorna.... Citera
Hirez Postat 30 april 2011 Postat 30 april 2011 JÄKLAR!!!Nästa problem har uppstått...Jag har kört i ett par månader (förutom att jag inte får ner nitrat under 25mg/l, men koraller strykit med som om det vore näringsbrist...)har jag nu upptäckt att mina pellets rör sig ordentligt, men efter ett tag klibbar allt ihop!!Jag måste skaka, sätta på stänga av etc. och då rör sig det mesta igen..jag väntar en dag och det blir "hårt" igen..Jag har tagit bort alla svampar i mitt fr509, men allt fungerade bra tills nu..Skall jag köra på en ny pump med mer drag i?? himla skumt.. Citera
petnym Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 JÄKLAR!!!Nästa problem har uppstått...Jag har kört i ett par månader (förutom att jag inte får ner nitrat under 25mg/l, men koraller strykit med som om det vore näringsbrist...)har jag nu upptäckt att mina pellets rör sig ordentligt, men efter ett tag klibbar allt ihop!!Jag måste skaka, sätta på stänga av etc. och då rör sig det mesta igen..jag väntar en dag och det blir "hårt" igen..Jag har tagit bort alla svampar i mitt fr509, men allt fungerade bra tills nu..Skall jag köra på en ny pump med mer drag i?? himla skumt..Nu vet jag inte hur din reaktor ser ut, men för mig gick det bättre när jag tog bort den nedre plattan i reaktorn. Citera
Stefan molin Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 hej , jag har gett upp för gott med biopellets , det blir som Hirez beskriver , det blir nån form av brist som dödar koraller och fort går det , det passar säkert till många kar men inte alla , mvh stefan Citera
Lasse Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Det finns ett litet problem - man kan inte lita på nitrattesterna. Det här kan vara ett sådant fall. Jag har varit med om i sötvatten (och verifierat detta från erfarna växtakvarister) att nitrattesten visat nitratnivåer på över 20 men växterna visat klara symptom på nitratbrist. En tillsats av nitrat har sedan löst problemet. då skall man veta att provtagning i sötvatten av nitrat är betydligt lättare och har mindre störmoment.I saltvatten har jag också varit med om att testen visat nitrat men tillsättning av nitrat har löst problemet. Det verkar som åtminstone Salifert använder en analysmetod som är någon variant på en metod som kallas Kadmiumreduktionsmetod. Enligt flera uppgifter skall kadmiumet vara utbytt mot någon annan metall i akvariekretsar. Metoden går ut på att nitraten med hjälp av kadmium reducerar nitraten till nitrit och sedan mäter man nitriten och färgskalan omvandlar detta värde till mg nitrat per liter. Flera problem uppstår - reduceringen är tidskrävande - det kan röra sig om timmar innan all nitrat är omvandlad. Klorider stör också mätresultatet i koncentrationer över 100 ppm. Allt detta kan ju kompenseras när man gör färgskalan. Man låter standardisera färger efter en viss tid (i saliferts fall 3 minuter) och man använder standarder vid framställningen av färgkartan som innehåller en viss ppm klorider (I normal havsvatten räknar man med en kloridhalt på ca 19 000 ppm). Detta innebär att om färgskalan skall visa rätt så får det inte finnas någon nitrit i vattnet (ger för högt värde om det finns och felet är inte linjärt) och kloridhalten skall vara den som färgskalan är anpassad för (läs salthalt). Har man lägre salthalt så får man för högt värde och har man högre salthalt så får man ett för lågt värde jämfört med vad färgskalan säger (kloridjoner i testen ger för låga värden).Förutom detta så stör järnjoner (Fe 3+) och ger för höga värden och de får inte förekomma.Högt buffrade prov (hög alkalinitet = högt KH) kan också störa testen - tyvärr har jag inte lyckats få fram vilken alkalinitet som är kritisk.Starka oxiderande ämnen (ex ozon) stör också - samma med starkt reducerande ämne (ex svavelväte)Är det så också att tillverkarna har bytt ut det farliga kadmiumet mot någon annan metall i reduceringsförloppet så kan någon annan jon också bidra till störningar. Som vanligt - det borde finnas en bruksanvisning/innehållsförteckning som talar om vilken metod som används och vad som interfererar.Vi har en tendens att lita på värden vi ser som absoluta och sedan skall vi ta rationella beslut på detta. Om - jag säger om - det i ditt fall är frågan om att du har kvävesvält men testen visar fel så har givetvis uteslutet åtgärder som tillsättning av aminosyror eller nitrat - kväve har du ju enligt testen.För min del så anser jag att av alla de ämnen som behövs för tillväxt i ett saltvattenskar så är kvävet det som i allra flesta fall försvinner först på grund av dess natur med många gasformer (kvävgas, ammoniak och nitrösa gaser) och att det omvandlas i många former mikrobiellt. I ett fungerande saltvattensakvarium har man processer som ser till att kvävet försvinner ur vattnet (skummare som med hjälp av luftning driver ut ammoniak och nitrösa gaser om det finns) - anaeroba zoner där heterotrofa bakterier omvandlar nitrat till kvävgas. Denna process är en process som dessutom gynnas av att vi använder organiskt kol för att just befrämja dessa bakteriers tillväxt.För mig är det då naturligt att vid bristsymptom först testa kvävespåret - ettdera med nitrattillsats eller aminosyror - men jag håller med - om min test visar 25 - 50 mg nitrat så krävs det en stor portion av inre övertalning innan jag vågar testa MVH Lasse Citera
Hirez Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Stefan: tråkigt. Det verkar som det INTE fungerar helt och hållet i vissa kar.Men faktum att det just blir en hård kaka, efter en hel dag av bra cirkulation etc.Tack Lasse för dina fina punkter. Jag har flera gånger testat nitrit med olika test och får alltid noll. Jag skall dock hitta ett annat nitrat test än salifert och se vad som händer.Just nu måste jag få min "biopellets kaka" under kontrol.Kan tyvärr inte ta ut mer galler, svampar etc. utan att ha sönder själva konstruktionen på fr509an från Deltec.Jag undrar om jag skall rengöra hela reaktorn ordentligt. Men jag skulle nog rekommendera att ha någon sorts strumpa etc. på insuget på pumpen, för då kommer iaf. mindre skräp in i reaktorn. Citera
a.nilson Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 För att få riktig rörelse på pelletsen så fick jag koppla in en eheim 1260 Citera
Stefan molin Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Hej, på 509 kan du såga av röret till gallret i botten , spara en liten bit rör så kan du sätta ihop den igen med en muff om du behöver använda den med galler igen , se bara till att du har utlopps slangen under vatten ytan , då slipper du baksug i filtret , mvh stefan Citera
Hirez Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Wow en 1260, då är det att köra med en riktig tyst Tunze som jag sätter en y koppling på så får jag även snurr i sumpen..Vet inte varför en 1000 liters pump inte räcker, men det behövs troligtvis mer snurr då...Räcker inte det får jag ta och såga av röret som du sa stefan. Citera
Lasse Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Jag skall dock hitta ett annat nitrat test än salifert och se vad som händer.Tror inte detta gör skillnad i sak - jag tror att alla nitrattester på akvariesidan bygger på reduktion med någon metall. vet gör jag ju inte eftersom ingen redovisar vilken vetenskaplig metod testen följer.MVH Lasse Citera
Hirez Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 ok, så du menar att även fast jag inte ens kan mäta nitrit med 2 olika tester, att det nitrattestet ändå inte är att lita på?Jag förstår att nitrit kan spöka med testerna, men nu är jag väldigt säker på att det inte finns någon sådan...Kanske dags att ta lite vatten till någon med Hanna checker? eller är det troligtvis samma metod? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.