Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Tänkte också låta de vara,men såg att vissa hål satte pelletsen igen samt när den virvlade runt som blästerkorn där nere så funderade jag om den inte kan slås sönder pga att det blev sådan extrem fart på den i det lilla utrymmet.

Märkte att jag fick som småflisor av pellets som dansade ovanpå resterande pellets.

Men nu är det jättebra med den lilla remsan filtermaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Pellets är nog inte så enkel som man först ville tro, de är en kolkälla o bör behandlas med viss respekt därefter.

För rena fiskkar så är det nog rätt enkelt o köra pellets bara man börjar lite försiktigt, för korallkar speciellt sps så gäller de o vara mer försiktig.

Jag kan väl sammanställa lite hur jag ser på pelletskörning i korthet.

En bra skummare är nåt man bör ha och en hyfsad reaktor som ser till o hålla pelletsen i rörelse, det är en fördel o ha utblåset från reaktorn nära skummarens insug.

Man bör inte kör full dos från början, har man lite näring i vattnet så riskerar man en kraftig bakterieblomning som kan slå ut fisk o koraller.

Jag föreslår en tredjedels dos av tillverkarens angivelse, sen varterfter så ökar man dosen sakta beroende på hur näringsvärdena och korallerna ser ut.

Ta dock i hänsyn att det tar ett par veckor innan dom nya pelletsen är fullt aktiva och ger verkan.

Börjar korallerna blekna så öka matningen och ta eventuellt bort lite pellets, blir det inte bättre så koppla från reaktorn innan de blir riktiga problem.

Man kan behöva komplementera pelletsen med en mindre mängd fosfatremover, nitraten brukar nämligen ta slut långt innan fosfaten o då tappar pelletsen effekten.

Lite grovhugget;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om man kanske kan få en samanställning då denna tråd är väldigt lång.Vad gäller idag och om man skall börja med pelets vad är era rekommendationer med ett kar med sump på ca 700 liter.Om ni orkar förklara lite....

Jag sammanställde en artikel om ämnet för ett antal månader sedan. Innehållet är ganska likt vad NiXonN svarar så den verkar inte vara helt inaktuell...

Till Artikeln!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5479-14468923440792_thumb.jpgJag har köpt två Deltec FR509 (tunze silence pump 2400L/h),en av reaktor tänker köra Vertex pro bio pellets och andra aktive pellets koll.

Min akvarium är ca. 610L / 200L sump den kommer bli ny startat o undrar hur mycket bio pellets ska användas första gånger o när är det dags att starta den efter första levande sten har lagts i akvariet.

post-5479-14468923440697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror märket spelar mindre roll. De fungerar nog likadant...

Tycker du ska köra igång så fort du kan, samtidigt som skummaren. Mata gärna skummaren med utflödet från pelletsfiltret om du kan...

Börja lågt, 1-2dl. Sedan om no3 och po4 börjar stiga i burken häller du i mera.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tillverkarna skriver ju inte ut helt vad det är för innehåll i sina prylar så man kan jämföra... Där av "Nog".

Vertex håller ju bra kvalitet i övriga produktlinjen(skummare, lyse osv) så tror knappast dessa skulle funka sämre än nåt annat...

(inom parantes skriver jag att JAG tror att det är precis samma sak i alla påsar oberoende vad det är för etikett... Alla påsar ser ju likadana ut, troligen tillverkade på samma ställe i samma förpackningsmaskin men med olika tryck på påsarna, annars skulle ju pelletsen se olika ut oxå...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe påsarna kan komma från olika ställen, men pelletsen kommer troligtvis från en handfull fabriker ja...

Vad jag menar är att vissa märken vill vara annorlunda, etc. och då lägger de till det det lilla extra, vilket ibland är rena katastrofen..eller innovationen.. Vertex är himla bra, men man vill veta MER innan man föredrar den ena faktiskt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

( ha utblåset från reaktorn nära skummarens insug ) !

jag kommer ha mitt skummare först i sumpen och efter reaktoren , ska man byta plats på de ? Det räcker inte ha utblåset från reaktorn nära skummarens insug.

Det är precis det de skriver ovan, att ha reaktorns utlopp nära skummarens insug, sen om själva reaktorn står före, efter under eller ovan skummaren har mindre betydelse.

Jag har kört originalpelletsen och kör nu med Vertex påse och märker inte den minsta skillnad i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om Vertex är bättre eller sämre än orginal, men NP pellets skulle jag föredra, många mer som använder de..

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1324

Anledningen till det var väl att de kom först. När sen fler och fler fabrikat kommer ut på marknaden och man märker samma resultat så blir det oftast att man går på de som är billigast om effekten blir den samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...