Gå till innehåll

Mängd fisk i akvarium?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

det beror ju helt på vilka fiskar och så mycke annat, går inte att hård dra antal fiskar/liter då det finns så många olika fiskar me olika krav osv osv, är nog lättare om du har nån ide om vad du vil hålla o sen avgöra om det går eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i mitt 112L följande> 2st clowner (4 resp 3cm stora) 2st treprickig frökenfisk ( 4 resp 3 cm stora) 1st sixline wrasse (4cm stor) 1st doris ( 7cm stor) 1st svart tryckare (6cm stor)

Detta är enligt mig max med dem fiskarna, ska fixa större t.o.m för dessa då dorisen och tryckaren växer fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som sagt beror ju helt på vilka sorter fiskar, storlek och vilken teknik du har i karet, I mitt 180 liter ´hadde jag två kirurger och 2 clowne ri fisk väg, och det tyckte jag var lite mycket, men hadde vädigt mycket sten så det fanns inte mycket sim yta. tyvär så är det karet skrotat nu då jag fick 180L salt vatten på golvet. inte kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Efter som ni ändå är igång här på detta ämne vill jag inte skapa ett nytt utan frågar här med.

360 liter

( 4 chromis )

( 2 tomat clowner )

( två vanliga clowner )

( 2 frökenfiskar )

( 2 putsarräkor )

( en kirurg )

( en gobie )

Skulle jag kuna köpa 3 fire fish till.

Eller eventuellt en gul kirurg eller blir det för mycket ?

Skulle jätte gärna vilja ha en gul kirurg ihop med min bruna kirurg.

Men med tanke på att jag redan har rätt mycket fiskar undrar jag hur ni tror på detta med en till kirurg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror ju på hur stora firrarna du har är. är de små skulle det säkert funka.

<iframe style="border: 2px inset; width: 540px; height: 250px;" tabindex="1" id="vB_Editor_001_iframe"></iframe>

Kollade på reeflex nyss

Neoglyphidodon melas

Är den stora fröken fisken som kan bli upp till 17 cm.

Chromis atripectoralis är 4 chromis som sägs bli 8cm.

Cryptocentrus cinctus gobie som sägs bli 9cm.

Amphiprion ocellaris 2 st clownfiskar sägs bli 8cm.

Amphiprion frenatus 2 st tomat clown sägs bli 11cm.

zebrasoma scopas sägs bli 40 cm

och den sista fröken fisken hittar ja inte men den blir nog nånstans runt 5-6 cm

Men cromisarna är nog 4-5cm nu

frökenfisken är 11 cm

min kirurg 15 cm

tomatclownerna är knappt 4 cm

och mina ocelaris är knappt 5cm

lilla frökenfisken är 3 kanske 4 cm

och min gobie är 6 cm

ocelarisarna har ja haft i nästan ett år nu och verkar stå still i växten.

Måste då tilllägga att reeflex inte riktigt är den sidan ja litar på i alla sammanhang när de gäller storlek och symyta för fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reeflex är nog det bästa vi har när det gäller hur stora kar vi bör ha för fisken.

Ett annat hyggligt ställe är wetwebmedia.com.

Om man funderar en stund på vad man läser är Fishbase också ett bra ställe även om det rör hur fiskarna lever i naturen.

Det jag tycker man skall undvika är i första hand sidor från olika försäljare framför allt i USA. De verkar ofta tänka mer på att sälja än på fiskens bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men i mitt fall är firefish bättre än en gul kirurg ?

Står och kväver lite mellan dessa då jag vill ha in en färg klick av fisk i akvariumet.

Då ja har en zebrasoma scopas hemma som sägs ska bli 40 cm.

Vill jätte gärna ha en gul kirurg som ska bli betydligt mindre enligt reeflex på 20 cm.

Men vill inte göra mig av med min zebrasoma då jag fick med den på köpet av akvariumet. Det enda jag undrar är hurpass man bör tänka.

Känns som det skulle kunna gå när jag i början av akvariumet fick med två scopas.

Men i mitt fall vad vore bäst kanske fire fish eller går det med en gul kirurg på 360 liter ihop med mina andra fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gul kirurg tillsammans med scopas är ingen bra lösning. Vissa fiskforskare säger att de är samma art men enligt min erfarenhet är aggresionen mellan scopas och flavescens ännu värre än inom samma art.

Det verkar konstigt att dina occelaris inte växer. Honorna brukar så småningom bli 8 -9 cm i akvarier. Jag har en hane på 8 cm som är större än sin hona i ett 100 liters kar (hon är ändå chefen) men 99 gånger av 100 är honan den större. Har du möjlighet att få en erfaren saltis att titta på ditt kar kanske han/hon ser en lösning.

En Firefish äter/skiter fem gånger mindre än en kirug men en kirurg äter alger och den delen av kosten ger inte ökad belastning på karet. Men en firefish är stillsam och kommer från lugna vatten och kan lätt bli stressad av aktiva kirurger från revets bränningssida så att den bara visar sig vid matning och ibland knappt då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gul kirurg tillsammans med scopas är ingen bra lösning. Vissa fiskforskare säger att de är samma art men enligt min erfarenhet är aggresionen mellan scopas och flavescens ännu värre än inom samma art.

Det verkar konstigt att dina occelaris inte växer. Honorna brukar så småningom bli 8 -9 cm i akvarier. Jag har en hane på 8 cm som är större än sin hona i ett 100 liters kar (hon är ändå chefen) men 99 gånger av 100 är honan den större. Har du möjlighet att få en erfaren saltis att titta på ditt kar kanske han/hon ser en lösning.

En Firefish äter/skiter fem gånger mindre än en kirug men en kirurg äter alger och den delen av kosten ger inte ökad belastning på karet. Men en firefish är stillsam och kommer från lugna vatten och kan lätt bli stressad av aktiva kirurger från revets bränningssida så att den bara visar sig vid matning och ibland knappt då.

Har en vän som hjälper mig till och från.

Han har faktiskt en scopas ihop med en gulkirurg.

Då dom verkar gå väldigt bra ihop men samtidigt har han dock ett mycket större kar än vad jag har. Enligt hans åsikter så går det inte att ha en till kirurg på storleken.

tycker detta är väldigt tråkigt då jag egentligen ifrån början gick från 170 liter till 360 just för att kunna ha större fiskar.

Då av tydlig anledning anser många jag har frågat att ha blandannat doris och andra större kirurger djurplågeri.

Då jag själv anser att så länge fiskarna trivs och är friska det inte borde vara något problem.

Men försäkerhetens skull vill ja ha fler åsikter från folk då så många säger olika. Helst skulle jag vilja ha en till kirurg men då skulle ja dels behöva plocka ut lite L-s samt göra mig av med några fiskar ja redan har.

Men som sagt blir nog att jag får skippa gul kirurg och satsa på någon annan färg klick trotts allt.

Det enda jag reagerar över är när man kollar på många medlemars akvarium då dom har doris samt gula kirurger ibland i mindre litervolym än mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Zebrasoma scopas sedan snart 4 år samt en hepatus sedan 1,5 år. De går bra ihop. Min scopas har nog inte växt något på 2 år och är ca 8-10 cm. Hepatusen däremot har växt ordentligt och är sedan lång tid tillbaka alldeles för stor för mitt kar, kanske 12-14 cm, så den behöver absolut en ny bostad. Det går dock inte att få tag i den rackaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Zebrasoma scopas sedan snart 4 år samt en hepatus sedan 1,5 år. De går bra ihop. Min scopas har nog inte växt något på 2 år och är ca 8-10 cm. Hepatusen däremot har växt ordentligt och är sedan lång tid tillbaka alldeles för stor för mitt kar, kanske 12-14 cm, så den behöver absolut en ny bostad. Det går dock inte att få tag i den rackaren.

Min är heller inte stor ungefär en 10-15 cm förra ägaren till den påstår att den är 2 år gammal.

Är det inte lite att dom anpassar sig i storlek för akvariumet dom lever i också? Då det sägs att dom ska bli 40 cm kan gå med på detta i havet samt det vilda men är lite tvivelsam att den skulle bli 40 cm i mitt akvarium.

Hoppas på att kunna ha en gul kirurg enligt reeflex ska dom inte bli större än 20 cm som störst / Högst.

tycker inte ja har direkt mycket levande sten i heller då det finns gott om simyta rakt över. kan ta en bild på akvariumet storleks mässigt tycker det borde funkar.

Firefish är det fina färger på men skulle helst vilja ha en stor klick av gult.

Då jag även är helt såld på dessa kirurger, Om inte annat en större fisk överlag borde funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar anpassar sin längd efter akvariet man håller dem i. Men flyttar man dem till större kar når de ändå inte full längd. Hur skulle du må om du bodde så trångt att du inte heller nådde full längd?

Gul kirurg är den bästa kirurgen i mindre kar (120 cm + ) men det finns alltså risk för fight med scopasen. Två alternativ för dig med 360 liter är Ctenochaetus strigosus och striatus. De är litet lugnare och har en annan tanduppsättning vilket kanske kan förklara att de många gånger går bättre ihop med gul eller scopas.

Ett alternativ som förvisso inte är kirurg är kaninfisk, Siganus vulpinus. Den blir förvisso ordentligt stor men är inte lika intensiv simmare som kirurgerna. Det verkar som om den klarar sig bättre i mindre kar (150cm + ) än vad man skulle vänta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar anpassar sin längd efter akvariet man håller dem i. Men flyttar man dem till större kar når de ändå inte full längd. Hur skulle du må om du bodde så trångt att du inte heller nådde full längd?

Gul kirurg är den bästa kirurgen i mindre kar (120 cm + ) men det finns alltså risk för fight med scopasen. Två alternativ för dig med 360 liter är Ctenochaetus strigosus och striatus. De är litet lugnare och har en annan tanduppsättning vilket kanske kan förklara att de många gånger går bättre ihop med gul eller scopas.

Ett alternativ som förvisso inte är kirurg är kaninfisk, Siganus vulpinus. Den blir förvisso ordentligt stor men är inte lika intensiv simmare som kirurgerna. Det verkar som om den klarar sig bättre i mindre kar (150cm + ) än vad man skulle vänta sig.

Tack för svaren du tidigare skickat.

Då ger jag upp gul kirurg vill helst inte ha ett blodbad.

Nej klart ja inte skulle vilja sitta i ett trångt utrymme själv.

Därför jag ifråga sätter och skriver här innan jag gör ett dramatiskt köp.

Kanin fisk?

Kan det verkligen gå i 360 liter?

Det är en fisk ja tidigare tittat på faktiskt,

har varit lite intresserad av dessa dock så har de flesta sidor krävt betydligt mycket större kar än vad mitt är.

Hade innan kollat på dwarftangel fish men tycker inte om dessa och har inte fallit mig i smaken annars är dom en fisk som passar bra storleksmässigt för akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är något gult du är ute efter så är en Halchoeres chrysus 'banangylta' ett bra alternativ.

Har haft dålig erfarenhet av gyltan har tidigare haft en grön men dog efter 4a dagar vet inte om det kan ha varit ren otur av stress har även hört att dom bär på invertes parasiter i magen. Men annars är den riktigt fin ska nog läsa på mer om gyltan isådanna fall innan eventuellt köp.

Ska eventuellt åka i slutet av månaden till ciklidhuset tänkte ta med lite koraller samt någon gul fisk. Har en liten yellow watchmen gobie men vill ha en liten större fisk i gult :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...