Gå till innehåll

Konstiga levande stenar


ginaviola

Rekommenderade inlägg

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

men nu snackade vi om stenarna va levande eller inte samt vad för typ av sten det var som jag fick o enligt akvariepiraten är alla levande tyvärr har ja bara camen i datan o till gå så därav dålig kvalitet på bilderna.....men åter igen det är inte de döda korallerna jag menar(jo jag vet att de är döda) utan de övriga stenarna på bilderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte dessa stenar jag menar heller ,jag vet jag har vanlig sten,samt faxe...inte dessa utan den till höger jag menar o den är färgad grönt o rosa

Faxesten brukar fungera bra i saltkar som bas till revbyggen men kan aldrig ersätta LS.

Men "vanlig" sten kan bli problem...STORA problem. Dom innehåller säkerligen mängder med ämnen som man inte vill ha i karet typ järn, koppar, och en hel del annat gott. Dumpa den stenen i trädgården och köp riktig LS istället.

Vill inte verka elak på något sätt men vill bara varna för eventuella framtida problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte dessa stenar jag menar heller ,jag vet jag har vanlig sten,samt faxe...inte dessa utan den till höger jag menar o den är färgad grönt o rosa

Den till höger ser ut som det är en nyligen avliden gonipora eller liknande. Bild sten1 är jag rätt övertygad om att den lilla till vänster är en Gonipora/Alvepora (nyligen avliden) samt nånting som liknar en rätt nyligen avliden Cynarina på den grönaktiga taggiga saken. Att man ser att de är nyligen avlidna är det faktum att de är så vita och har tydliga polyper samt koralliter utan någon större synbar tillväxt av kalkalger m.m.

Det viktiga med LS är det att det innehåller en ofantlig mängd bakterier inne i de inre syrefattiga delar av stenen och som tar lång tid att växa till. Att säga att skelettet ifrån en korall som dog för 1 månad sen och stått i ett kar med LS är samma sak som LS är enligt mig fel, ja det lever, men det är inte LS. De större massiva fragmenten har nog fått med sig en bit LS i basen, men lite konstigt känns det att det skulle kallas för LS för det är nyligen avlidna koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den till höger ser ut som det är en nyligen avliden gonipora eller liknande. Bild sten1 är jag rätt övertygad om att den lilla till vänster är en Gonipora/Alvepora (nyligen avliden) samt nånting som liknar en rätt nyligen avliden Cynarina på den grönaktiga taggiga saken. Att man ser att de är nyligen avlidna är det faktum att de är så vita och har tydliga polyper samt koralliter utan någon större synbar tillväxt av kalkalger m.m.

Det viktiga med LS är det att det innehåller en ofantlig mängd bakterier inne i de inre syrefattiga delar av stenen och som tar lång tid att växa till. Att säga att skelettet ifrån en korall som dog för 1 månad sen och stått i ett kar med LS är samma sak som LS är enligt mig fel, ja det lever, men det är inte LS. De större massiva fragmenten har nog fått med sig en bit LS i basen, men lite konstigt känns det att det skulle kallas för LS för det är nyligen avlidna koraller.

Helt rätt! LS är döda koraller och dom dog nog under den senaste istiden här i sverige dvs inte koraller som dog för någon månad sedan :)

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...