Gå till innehåll

Konstiga levande stenar


ginaviola

Rekommenderade inlägg

Som jag ser det så får vi hoppas att det inte är en levande korall du har, för den skulle inte överleva mer än några dagar i de förhållandena.

En stenkorall bör heller inte placeras i ett kar som inte är inkört. Säg efter minst en månad, och detta under optimala förhållanden med mycket levande levandesten och kraftig cirkulation och skumning. Det skulle krävas säkert mins fem sådana lysrör för att fungera, och då är det ändå suboptimalt.

Så, låt oss hoppas att det inte är en levande korall ni köpt, då den annars snart är död. Jag har inte sett någon levande korall på de bilder som bifogats. Stenkoraller är de svåraste korallerna att hålla i akvarium, så misströsta ej.

Jag har lite mjukkoraller ni kan få. De är mycket lättare och något som är bra att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tack william;=) ja vet iu tusan va ju inte med när han va i affären lol...tycker bara det va lite lustigt att de sålde det som Ls..(ok där e ifs sten under) men blir ju den halv döda korallen som väger i guess)men ska byta/lägga till annat ljus sedan i vart fall.. har bara inte kommit dit ännu...får se vad som händer sedan.... har alltså inte införskaffat nåt levande till karet(utom korallerna tydligen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"det andra som ska bort sen"... hoppas att du tagit bort den gråa vanliga stenen.

Som Marko skrev "Men "vanlig" sten kan bli problem...STORA problem. Dom innehåller säkerligen mängder med ämnen som man inte vill ha i karet typ järn, koppar, och en hel del annat gott."

Så har du inte gjort det redan, så följ hans råd och ta bort den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset kan du vänta med tills du ska ha något levande. Steg ett är att skaffa 15-20 kg levande levandesten och låta den ligga i akvariet i två veckor innan du gör något annat.

Man får komma ihåg att det inte bara är sten utan både lägenheter för djur och hela akvariets filtersystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När koraller av LPS typ(LångPolypigaStenkoraller) inte trivs eller håller på att dö så börjar det med att dem drar tillbaka sitt yttre "skal" "polyper" så att skellettet av kalcium syns, på din ser man bara kalciumet.

jag ska ta en bild på min acropora som har börjat förlora sitt yttre "skal. så ska du se, har exakt samma färg på skellettet som din, ljus ljus grön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja som de skellett man ser på mina övriga bilder(dem det tistats så mycket om här,=) ) då hade jag inte sagt nåt...men alla de stenar han köpt skulle igentligen varit Ls då han efterfrågade det i affären....inte död korall

så vad ska jag då göra med dessa ting? några ideer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade åkt tillbaks till butiken och krävt att få vad ni har betalt för. Dessa kostar kanske annars 50kr/kg, och om ni betalar mer än så så ska i antingen få pengar tillbaka eller få riktig LS för de pengar som är mellanskillnaden, ifall ni vill behålla korallskelettet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade åkt tillbaks till butiken och krävt att få vad ni har betalt för. Dessa kostar kanske annars 50kr/kg, och om ni betalar mer än så så ska i antingen få pengar tillbaka eller få riktig LS för de pengar som är mellanskillnaden, ifall ni vill behålla korallskelettet.

Håller fullständigt med!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att du skall låta korallskeletten ligga i karet också då det blir en del av biotopen och jag tror inte det skadar karet på något sätt.Jag fick lite döda koraller av en persson och jag använder dessa skelett till att sätta mina fraggar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man ha nån nytta av dem i framtiden? om de blir återbefolkade menar jag

min ser inte riktigt ut som på din bild mrbrandin

Amen kåman nu va, färgen e exakt lika dan på skellettet! Kalciumet är grönt av alger som lever i den porösa ytan på skellettet sen om den är rund, avlång, platt eller ser ut som ett flygplan spelar väll ingen roll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...