Gå till innehåll

gjuta revpelare


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Svarvspån i plast är väll den bästa armeringen. Stensalt eller vad det heter är väll den bästa lösningen för att få porer i cementen.

Lycka till.

B!

ok svarvspån tack för tippset .. hade ju tänkt mig korallgrus till själva smeten men det kanske inte funkar?. o sen som typ armerings nät använda pvc rör.men är det någon som vet vad jag exakt behöver för komponenter tex vad gjuter jag med för typ av blandning mm, finns det nån färdig blandning på säck att köpa ? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda "cement" jag vet ska funka till akvarier är Ardex45, som bådfe jag och Jupiter här på forumet testat. Om det var pga av den eller något annat är jag inte helt säker på, men vi har båda haft problem med alger som inte vill ge med sig. Ifall man kan urlaka dem i en bäck eller något så man slipper tänka på vattenbyten under en längre tid så hade man kanske kunnat haft dem på urlakning i ett halvår eller så innan tar och stoppar det i en balja med saltvatten i ännu ett halvår innan man lägger det i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uj det låter ju inte bra alls. Det måste vara nåt annat än "cement" som avses här således...

Jag såg nån på nano-reef som byggde egg-crate vägg och blåste på nåt "skum" så det blev en revvägg, det kanske är det som är lämpligast för salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har limmat alla mina stenar med ardex A45 och vet fler med mig som använder det. Har aldrig haft problem med alger på dem.. Rekommenderar verkligen det då du får en säck på 20kg för en femhundring istället för speedglue som är svindyrt

ok jo jag behöver ju en del eftersom jag ska gjuta upp 3 stora pelare i mitt kommande kar i villan en som ska vara lite ihålig med inbyggda stream pumpar o en med ett över häng som ska ligga intill en sidovägg, även den med stream pump o ytavrinning. dom kommer vara ca 85cm höga så det lär gå åt en heldel gjutnings matrial! pluss att jag skulle helst villja gjuta dom på plats i karet eftersom dom kommer sitta fast i karet o vara såpass stora att det blir svårt att lägga i dom o fästa dom senare. går det eller blir det ett helvete med avlagringar? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg nån på nano-reef som byggde egg-crate vägg och blåste på nåt "skum" så det blev en revvägg, det kanske är det som är lämpligast för salt?

Coralkiller:

Freguz är nog inne på en bra idé, tror jag. Kolla denna länken på ett stooort kar där han limmar ihop död LS med byggskum. Skummet är ju neutralt mot vattnet till skillnad från cementen som även är bra tung...

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1300282

Karet blir riktigt snyggt i mina ögon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralkiller:

Freguz är nog inne på en bra idé, tror jag. Kolla denna länken på ett stooort kar där han limmar ihop död LS med byggskum. Skummet är ju neutralt mot vattnet till skillnad från cementen som även är bra tung...

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1300282

Karet blir riktigt snyggt i mina ögon :)

låter inte som en dom ide´alls! frågan är bara vart man får tag i det o vad det kostar? nackdelarna måste ju va att det blir väl inte lika poröst o ihåligt o hållbart som om man skulle gjuta pelarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart kan jag köpa ardex a 45? eller sånt skum? o om jag köper ardex a 45 behöver jag blanda i korallgrus eller blir det kornigt av sig självt? vilket är att föredra grovkornig salt eller socker eller finns det nått annat matrial som man kan använda som uppluckring av gjutningarna. mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fogskum kan köpas på byggvaruhus eller hos Jula:

http://www.jula.se/fogskum-129113

ja då finns det bättre sätt att döda hela akvaiet på! =) vanligt fogskum är anti-mögelbehandlat! ingen bra komponent till akvarium! måste vara ett specielt skum han använder på reefcentral. någon som vet vart man får tag i det? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja då finns det bättre sätt att döda hela akvaiet på! =) vanligt fogskum är anti-mögelbehandlat! ingen bra komponent till akvarium! måste vara ett specielt skum han använder på reefcentral. någon som vet vart man får tag i det? mvh Jerry

kan man inte tänka sig att du tar min torkade LS, krossar den lite i olika storlekar, limmar ihop till en pelare och kladdar in hela skiten med en blandning av reefbond och kanske lite korallkross?

Bara en idé

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...