Gå till innehåll

Första saltvattensakvarium!


ÖrebroTjejen

Rekommenderade inlägg

Kan du inte lägga upp en bild på rampen?

När det gäller kemin så rekommenderar vi dig alla att ladda ner "manualen" under kemisektionen. Jag använder den fortfarande för att kolla på olika orsaker när värdena drar iväg åt något håll. Kom ihåg att i saltvärlden är det svårare att hålla bra värden ju mindre akvarium man har.

Så här gör jag i mitt 140 L kar.

- Byter saltvatten 1 ggr per vecka - 15 liter

- Fyller på osmosvatten varje/varannandag för att ersätta det som dunstar bort.

- Mäter 1 ggr per vecka (oftare om jag får problem eller vidtar åtgärder)

* Salthalt 1,025

* PH 7,7 - 8,2

* Nitrit 0

* Nitrat 0

* Fosfat 0

* KH 7-10

* Calcium 380 - 420

* Magnesium 1280 - 1350

Vattenbyten 1 ggr per vecka bör räcka i ditt kar för att ha bra värden. Om du skaffar stenkoraller (annat ljus behövs) så kan du behöva tillsätta lite extra av främst CA, KH, MG och sk. spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte lägga upp en bild på rampen?

När det gäller kemin så rekommenderar vi dig alla att ladda ner "manualen" under kemisektionen. Jag använder den fortfarande för att kolla på olika orsaker när värdena drar iväg åt något håll. Kom ihåg att i saltvärlden är det svårare att hålla bra värden ju mindre akvarium man har.

ok, kanske senare jag måste iväg och köpa ett starkare lysrör iallfall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x24w

2 menars att det är 2 rör va ?

jag har bara ett rör till mitt akvarium.

Precis.

Men T5 rör passar inte till den rampen du har idag.

Antingen skaffar du en ny ramp med T5 belysning som är lika lång som akvariumet, eller så nära som möjligt iaf. Och kör med den nya plus det gamla om det får plats. Kläm i med en så du får plats med så många rör som möjligt. Då kan du tom börja ha lite stenkoraller om du vill.

Absolut minimum anser jag att du skaffar ett 15w rör till, då kan du klara dom enklare mjukisarna.

T8 rör, som du har idag har ett mycket sämre "output" på ljuset än T5. Så T5 blir mer enrgieffektivare, och ger mer ljus på samma wattantal.

En tumregel som man kan försöka sikta på är ungefär 1W/liter akvarium. Det är ingen direkt vetenskap, men det ger ett hum om hur mycket ljus man bör satsa på.

Läs artikeln Saltvattenskemi för dummies (ligger i artikelgalleriet), där står allt man behöver veta om värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp så var det, men jag har fått väldigt olika svar, på ljus.. på affärn sa han att de jag har skulle vara bra.

och att kalsium nivån ska vara mella 16-18 ?

väldigt förvirrad efter va ni sägar att det ska vara, iomed att jag fått helt olika svar ..

Regel 1 min vän lita ALDRIG på vad affärer säger dom bryr sig bara om att sälja

Dom här inne VET vad som gäller & har också erfarenhet & kunnande & INGET egenintresse att sälga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regel 1 min vän lita ALDRIG på vad affärer säger dom bryr sig bara om att sälja

Dom här inne VET vad som gäller & har också erfarenhet & kunnande & INGET egenintresse att sälga

Lite trångsynt o se på det viset kan jag tycka. Magnus på C-life har ju dessutom gått in här o svarat i tråden också, vilket är mer än många andra handlare gör.

Bara det visar väl på ett intresse för att få rätt på det hela, eller?

Affärer/butiker som tänker enbart på vinsten i försäljningen brukar inte bli så långlivade, så det är ett skevt tänkande du har tror jag.

Om man inte ska lita på vad försäljare säger så skulle ett par här på guiden inte gå att lita på, tvärtemot vad du själv skriver. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas! Hej alla andra korallexperter! Här är jag som gett "råden"...

Vi kan väl bara konstatera att vi inte är riktigt överens om det där med ljuset...

Mjukkoraller har jag själv kört med 2x18w utan problem. 12 timmar ljustid. Men visst - det skiljer 6 watt...

Beklagar vad jag skrivit Magnus och tar tillbaka "fördömmandet"(se inlg.46).

Det verkar dock vara en del som inte stämmer då det handlar om endast 1x15/18w så din bedömning var gjord med bristfällig info.

Därav är jag inte färdig att avskriva ljusbrist, sekvensen med hur korallerna dör stämmer överense med hur en annan lokal akvarist hade ihjäl sarco+xenia(med bra vattenvärden).

2x18 eller 2x15 så hade jag förväntat mig att mjukisar skall klara sig på om kemin stämmer.

Poblemet här verkar vara att grundförutsättningarna för att hålla koraller inte upfylls.

Det blir lite som att klaga på att blommorna dör för att man inte vattnar dom.

//NiXoN

Edit; Ja även jag står ibland på "fel" sida om disken så ni bör passa er;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite trångsynt o se på det viset kan jag tycka. Magnus på C-life har ju dessutom gått in här o svarat i tråden också, vilket är mer än många andra handlare gör.

Bara det visar väl på ett intresse för att få rätt på det hela, eller?

Affärer/butiker som tänker enbart på vinsten i försäljningen brukar inte bli så långlivade, så det är ett skevt tänkande du har tror jag.

Om man inte ska lita på vad försäljare säger så skulle ett par här på guiden inte gå att lita på, tvärtemot vad du själv skriver. ;)

-ger upp Laggeman Vad jag menade med mitt uttalande var bara att MÅNGA affärer tänker MER på att sälga & tjäna pengar än att du skall lyckas som kund (TYVÄRR min vän har själv råkat ut för detta Uppe i Norrland. Nämner EJ butiken i fråga av hänsyn till personen i fråga & NEJ det är INTE från Skellefteå där jag bott tidigare ) MEN jag har ALDRIG sagt ALLA butiker & betr. Magnus på C- Life så har jag inte haft att göra med honom eller C - life så uppenbarligen kan jag inte uttala mig om honom

Men OKEJ som jag sagt tidigare jag är inte för stolt för att lära så vi omfördelar sagda uttalande till detta

Lita ALDRIG blint på vad affärer säger utan försök att prata med folk som DU känner & har FÖRTROENDE för i detta. Då det i många MEN EJ i alla fall är så att butiks innehavaren är mer intresserad att sälga än att hjälpa MEN det finns GIVETVIS också BRA & seriösa säljare som oftast är eldsjälar & MINDRE butiker som bättre lämpar sig att prata med än t.e.x hela butiks kedjor

Hur var det laggeman bättre ? :smiley9:

& som sagt Magnus på C - life eller ni andra UPPENBARLIGEN seriösa & kunnande människor på sagda forum. Det var inte menat mot varken dig eller C-life eller ni andra utan snarare menat mot skall vi säga större butiks kedjor :smiley9: & om jag på NÅGOT sätt sårat era känslor så ber jag å det ödmjukaste om förlåtelse :smiley13:

Själv hade jag mycket kontakt med Koral revet när jag var i gång & dom var MYCKET samarbetsvilliga att svara på minna frågor FAST dom visste att jag bodde uppe i norr ;)

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var det laggeman bättre ? :smiley9:

Ja, alltså för min del så är det vilket som, jag tar alltid saker o ting med en nypa salt. :)

Som du skriver så är det viktigt att inte lita blint på vad en eller annan säger eller skriver, för inga kar är de andra lika. Det som funkar för mig kanske inte gör det för dig.

Man ska alltid utgå från sitt eget kar och dess förmåga när man planerar inköp, ställer frågor och gör åtgärder.

Sen tror jag att Korallfisken hjälpte dig pga att du är från norr! :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reflektorn kommer att dubbla ljuset ned i karet. Marine Glow är ett bra lysrör men det har litet kort livslängd, mindre än ett år med 12 timmar belysningstid. Genom att du ändå har litet svagt ljus rekommenderar jag så lång belysningstid.

Korallerna behöver mörker varje dygn för att kunna växa så jag tror inte de går bättre med ännu längre belysningstid. När det gäller skivanemoner finns det många arter som går bra i svagt ljus men andra behöver mer. Generellt kan man nog säga att de allra billigaste sorterna går bra i riktigt svagt ljus. Jag har en Discosomatyp i ett 150l akvarium med ett 24w lysrör utan reflektor som växer men de flesta skivanemoner klara sig inte i det ljuset.

De snygga Ricordea juma behöver många gånger mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, alltså för min del så är det vilket som, jag tar alltid saker o ting med en nypa salt. :)

Som du skriver så är det viktigt att inte lita blint på vad en eller annan säger eller skriver, för inga kar är de andra lika. Det som funkar för mig kanske inte gör det för dig.

Man ska alltid utgå från sitt eget kar och dess förmåga när man planerar inköp, ställer frågor och gör åtgärder.

Sen tror jag att Korallfisken hjälpte dig pga att du är från norr! :skrattar:

Kunde inte uttryckt det bättre själv :nöjd:

Först & främst var det koral Revet ;) & sen HAHAHAHAHAHAHA Du vill inte veta vad vi Norrlänningar tycker om ni sörmlänningar ;):skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror många med mig vet att ett KH på 16-18 är helt totalt galet, där du hört det kan dom ju inte vara särskilt insatta i saltvattenskemin. sen är jag ganska säker på att 1 T8 15W lysrör ej räcker till koraller. jag har själv kört på 2x39 W T8 och det funkade iofs men det är ett bra steg till 1 T8 15w. då hade jag sacrophyton samt skivor och knappar.

men sen är det ju helt upp till dig vem du vill tro på. men din uppsättning nu har ju som sagt gått åt skogen 1 gång, och det är dyrt att krascha karen titt som tätt. jag har själv råkat ut för det 2 ggr varav första gången var för att man var för dåligt påläst (ca 40H läsning på saltvattensguiden ;) andra gången var efter semestern o karet hade varit över 30 grader i 2 veckor men där klarade sig en hel del koraller ändå tyvärr inte dom dyraste :(. första gången var pga pricksjukan vilket tog kål på alla fiskarna, trots medicinering som inte hjälpte ett skvatt.

ett gott råd är att ta kontakt med någon saltis som du vet kan sina saker och få lite hjälp med diverse funderingar o frågor som du säkert har

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom precis hem från butiken nu (00.45) Läste alla inlägg...

Aha, nu förstår jag, Jenny! Vi hade en lite förvirrad diskussion om ljuset och vi missupfattade varandra tror jag. 1st 15w T8 rör är det du har!

Sedan för er övriga så blir förvirringen total då Jenny pratar om 2st butiker i Örebro...

Men nu gör vi så här:

JENNY - uppdatera gärna ljuset med ett rör+reflektor till om det går. Sköt om akvariet enligt de instruktioner du fått av mig eller det du fått här på guiden. Vattenbyten är extra viktigt. och så testerna. När du tycker burken känns stabil så kommer du förbi C-Life så får du en korall GRATIS att ta hem och pröva med. Känns det bra?

TILL ÖVRIGA I DENNA TRÅD SOM HAR DÅLIGA ERFARENHETER AV BUTIKER - här kommer ett erbjudande!

Boka en tid med mig på C-Life - kom förbi - drick kaffe och snacka korall en stund - när ni åker hem får med er en eller ett par fraggar GRATIS!!!!

Trevligt akvarievår till alla hängivna saltvattensakvarister!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JENNY - uppdatera gärna ljuset med ett rör+reflektor till om det går. Sköt om akvariet enligt de instruktioner du fått av mig eller det du fått här på guiden. Vattenbyten är extra viktigt. och så testerna. När du tycker burken känns stabil så kommer du förbi C-Life så får du en korall GRATIS att ta hem och pröva med. Känns det bra?

okej det låter bra!

Ska ta och köpa mera tester på måndag så jag kan lista ut vad som är fel.

min Ca nivå ska vara rätt de ligger på 420 (enligt han på akvariekällan), iallfall hur jag har har gjort provet, och då ska de ligga mellan 16-18n för at vara rätt .. och saltnivån är rätt.

men när det gäller ljuset så har jag bara ett rör i rampen (om man kallar det så )

Måste köpa mig en som får plats med 2 rör, för de måste jag ha ?

det funkar inte att bara ha ett rör med reflektor för mitt lilla akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det funkar inte med 1 rör hur du än vrider och vänder på det så är de för lite effekt.

Man brukar ha en tummregel att använda 1watt per liter(sammanlagt) ljus för ett korallkar(73W i ditt fall).

Detta är dock grovhugget för att även inkludera känsligare och mer krävande koraller.

I ditt fall så skulle nog 2x24w T5 rör vara en bra lösning, har du tur så går det att hitta en billig begangnad armatur.

Det är sällan som vi på guiden är överense om nåt överlag, din belysning verkar nästan vara ett undantagsfall;)

Jag undrar dok över vad 16-18 är som du återkommer till, vad mäter du då?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom precis hem från butiken nu (00.45) Läste alla inlägg...

TILL ÖVRIGA I DENNA TRÅD SOM HAR DÅLIGA ERFARENHETER AV BUTIKER - här kommer ett erbjudande!

Boka en tid med mig på C-Life - kom förbi - drick kaffe och snacka korall en stund - när ni åker hem får med er en eller ett par fraggar GRATIS!!!!

Trevligt akvarievår till alla hängivna saltvattensakvarister!

Magnus min vän jag tackar för att du inte tog illa up av mitt klumpiga första uttalade

Tyvärr blir det lite kärvt för mig att komma upp till Örebro från Växjö (då jag inte har pengar till sopan som skulle gå på X 1000 kr :smiley9: & som sagt kommer att betala av min utr. etc den senaste året Så jag måste tyvärr hålla mig lugn ett tag på utgiftsfronten MEN jag uppskattar erbjudandet & tillägger också att från vad jag läser så är DU en av dom seriösa Salt affärerna i landet (en sk ELDSJÄL ) & det sånna som dig JAG letar efter när jag söker leverantörer & råd -Tummen upp

Jenny min vän Kämpa på & läs lite grann om hur salt är uppbyggt Osv STÄLL frågor här inne så är jag övertygad om att du kommer att lyckas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det funkar inte med 1 rör hur du än vrider och vänder på det så är de för lite effekt.

Man brukar ha en tummregel att använda 1watt per liter(sammanlagt) ljus för ett korallkar(73W i ditt fall).

Detta är dock grovhugget för att även inkludera känsligare och mer krävande koraller.

I ditt fall så skulle nog 2x24w T5 rör vara en bra lösning, har du tur så går det att hitta en billig begangnad armatur.

Det är sällan som vi på guiden är överense om nåt överlag, din belysning verkar nästan vara ett undantagsfall;)

Jag undrar dok över vad 16-18 är som du återkommer till, vad mäter du då?

//NiXoN

dropparna när jag tar provet, efter att lagt i det lila pulvret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det funkar inte med 1 rör hur du än vrider och vänder på det så är de för lite effekt.

Man brukar ha en tummregel att använda 1watt per liter(sammanlagt) ljus för ett korallkar(73W i ditt fall).

Detta är dock grovhugget för att även inkludera känsligare och mer krävande koraller.

I ditt fall så skulle nog 2x24w T5 rör vara en bra lösning, har du tur så går det att hitta en billig begangnad armatur.

Det är sällan som vi på guiden är överense om nåt överlag, din belysning verkar nästan vara ett undantagsfall;)

Jag undrar dok över vad 16-18 är som du återkommer till, vad mäter du då?

//NiXoN

Hon mäter nog droppar som är 0.5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TILL ÖVRIGA I DENNA TRÅD SOM HAR DÅLIGA ERFARENHETER AV BUTIKER - här kommer ett erbjudande!

Boka en tid med mig på C-Life - kom förbi - drick kaffe och snacka korall en stund - när ni åker hem får med er en eller ett par fraggar GRATIS!!!!

Va? Bara kaffe? Vi som inte dricker kaffe då? Får inte vi några fraggar... Fy, diskrimi... Ah, det går bra med te drickande med? Läsk? Jag ska fan ta med kaka när jag kommer upp. Om en 10-15 år när jag börjar få ordning på grejerna här hemma.

Lycka till. Sådana som du ger försäljare ett bättre rykte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...