Gå till innehåll

Ljungbergs Reef Max 105L


ljungberg

Rekommenderade inlägg

Så kom äntligen karet idag efter 2 veckors väntan -dans

Skyndar långsamt så det blir till att köra karet med endast vatten några dagar.

Paketet jag inköpt är följande:

20100224452.jpg

Reef max 105

Doppvärmare (ingick i Reef maxet)

Koralia 3 (3200 L/H)

Diverse tester (Ph, Nitrit, Nitrat)

Saltmätare

Salt

20100224453.jpg

3X24watt T5 rör, månljus samt ledljus. Sensor för termometern i displayen.

20100224454.jpg

Uppställt på plats

20100224456.jpg

Blandning av vatten och salt. Funderade på en osmosis-anläggning men iom att Sverige har bland det renaste kranvattnet i världen så skall jag se hur värden osv blir med vatten direkt ur kranen. Därför jag kör en längre inkörning också av karet.

20100224457.jpg

Vattnet på plats, skummaren ställt väldigt lågt. Saltvärdet ca 1.035. Doppvärmaren åker i under morgondagen i 3:e kammaren.

20100224462.jpg

Endast månljus på nu några dagar. Riktigt trevligt ljus, blir en fin stämning i rummet

20100224464.jpg

Är saltvärdet fortfarande bra tills på Lördag så blir det att lägga i LS.

mvh

Johan = Färsk på saltvatten -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan säkert bli riktigt trevligt!

Oavsett hur "rent" kranvattnet är så kan det alltid komma smuts från rörarbeten och backspolningar och annat kul, så införskaffa du en osmos, det kommer du inte bli missnöjd med.

Visst kan man ev få in saker, men det får bli en senare investering. Karet är inte vidare stort. Däremot funderar jag på att investera i nitratfilter när man väl kommer till stadiet då fiskarna skall i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte vara den som är den, då ja är heeeelt grön när det gäller saltvatten, kör själv med kranvatten med motiveringen "hur gjorde man förut då?" och "farbrorn i affären kör med kranvatten" men desto mindre vattenvolym desto känsligare blir det, om du skulle få med någe skit från kranen så att säga,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar vara stabil. Precis som du säger, hur gjorde man förr? Kan köra vattnet genom kolfilter hemma men då försvinner många bra ämnen också, vilket inte heller rekommenderas. Skulle jag få några konstiga värden innan jag stoppar i fisken så får jag överväga om ett litet osmosis kit skall inköpas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vänta att mäta vattnet tills efter ett par veckor när stenen har legat i vattnet då det döda materialet kommit ur stenen och bakterietillverkningen har kommit i gång ordentligt.

Osmosfiltret tar även bort koppar som du inte ser på dina vanliga tester vilket kan vara skadligt för invånarna i karet i det långa loppet. Du kan få djur som dör utan någon uppenbar orsak och spekulationerna kan gå hur långt som helst, det kan vara en uppdämd kopparhalt i stenen som orsakar det hela.

Jag ser det som så att om man lägger 10-15000:- på ett akvarie, så är kostnaden för ett osmosfilter rätt liten. Om det då dessutom dör djur pga detta så är det än tråkigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man haft i levande sten i 2 dagar och gjorde ett test imorse för att se om något hänt med nitratet.

Temp ca 25 grader (pendlar mellan 25-25.5

Salt 1.020-1.022 (ev måste saltet höjas i karet)

Nitrit under 0.01

PH mellan 8.2-8.3

KH ca 9dkmg

Det första jag reflekterade över är att nitratet inte har rört på sig. Skall man bli orolig om den inte gör det? :-/ Stenen jag stoppat skall tydligen vara mycket fin och porös. Kanske var en väl inkörd sten som inte avger sig en massa.

Om man vill höja saltnivån lite. Blandar man en hink med vatten och salt, låter den stå i 1 dygn och häller i? eller kan man hälla lite salt direkt ner i karet? Gissar på det förstnämnda.

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya bilder

I Torsdags så hämtade man ca 10 kg levande sten ifrån Akvarieleasing i Sundbyberg. Kan inget om levande sten men den skall tydligen vara fin och porös.

20100226468.jpg

20100226470.jpg

20100227483.jpg

20100227481.jpg

20100226472.jpg

Bild på kamrarna bak i Reef maxet samt displayen i locket som kan programmeras.

20100226469.jpg

Efter att vattnet klarnat upp lite på kvällen så blev resultatet så här. Har kört ljus 1 timma om dagen.

20100226479.jpg

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen såg bra ut (jag var där med min dotter när du köpte stenen)!!

Men du ska bygga lite mer "på höjden" så du har utrymme på sidorna av burken när du ska göra rent glaset.

Och som tidigare har skrivit, du behöver inte mäta någonting på en vecka!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle vänta tills man kör igång med full kapacitet, sanden blir bara bevuxen och slammig annars:)

När man sen då, vid "release" dags, bjuder hem folk så blir det bra imponatorfaktor med kritvit sand :)

Iof sant. Men är det inte stor risk att man rubbar hela balansen på karet när man tillför sanden efteråt? Samt att det är svårare då ev djur även finns i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering. Nu har karet varit igång i ca 2 veckor, LS har varit i sedan i torsdags. Mitt nitrit värde har fortfarande inte rört sig utan är fortfarande knappt mätbart. Är något fel? Eller har jag bara haft en enorm tur hittills?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...