Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

När det gäller doppvärmare har jag förstått att det är bättre att ha två snarare än en av säkerhetsskäl. Sedan ska de vara elektroniskt styrda för att minska möjligheten att "koka" vattnet.

Jag funderar på att köpa en på 150 W och en på 200 W.

Fungerar det?

TetraTec kanske?

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/b904f28ba5bcac9b323544f0dc33abea/cl/details/cnid/15243fb6be9402965.21543896/anid/101004/Tetratec%20automatic%20heater%20200%20W/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Erik!

Triton har en sådan igång på sitt kar som du kan kolla in vid ett besök. Jag lyssnade på den i helgen och jag upplevde den som tyst. Den blev ganska varm dock, men det är ju bra att veta att den sitter utanför karet då :)

Om det räcker med en eller inte får framtiden utvisa, men jag ska också köra med mycket SPS:er.

Jag tycker du ska köra på de två gamla och med egna ögon se om de räcker till eller inte. Bäst ekonomi i det :)

ferngren:

när du får hem din mp40w så vill vi ha din åsikt om ljudet.! har själv hört en mp40 hemma hos en saltpolare med då var det ändå ett 'bröl'i rummet då vi var ett gäng saltisar där.. sen har jag själv en mp10a , den låter lite 'turbin' om resten av huset är helt tyst.. annars är den OK.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ferngren:

när du får hem din mp40w så vill vi ha din åsikt om ljudet.! har själv hört en mp40 hemma hos en saltpolare med då var det ändå ett 'bröl'i rummet då vi var ett gäng saltisar där.. sen har jag själv en mp10a , den låter lite 'turbin' om resten av huset är helt tyst.. annars är den OK.

mvh manne

Det ska du få. Jag lyssnade på den hos Triton i helgen och det var inga ljud där som jag reagerade på. Den hördes om ja la örat intill, men det är nog inget konstigt i det. Låter den mycket kan du få köpa den av mig som varudeklarerad "nästan tyst"... :skrattar:

Jag fick iallafall besked idag om att den är på G.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska du få. Jag lyssnade på den hos Triton i helgen och det var inga ljud där som jag reagerade på. Den hördes om ja la örat intill, men det är nog inget konstigt i det. Låter den mycket kan du få köpa den av mig som varudeklarerad "nästan tyst"... :skrattar:

Jag fick iallafall besked idag om att den är på G.

du får tänka på att butiksmiljö o hemma miljö knappast motsvarar varandra i diskutionen 'Tysta pumpar' , hemma ska det vara tyst.. inte butikstyst..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får tänka på att butiksmiljö o hemma miljö knappast motsvarar varandra i diskutionen 'Tysta pumpar' , hemma ska det vara tyst.. inte butikstyst..

mvh manne

Jo, jag förstår vad du menar. Det kommer en rapport så småningom.

By the way. Om jag tänker leta efter en Giesemann infiniti 2x250 + 4x54

Vad rekommenderas för någon lampkombination? Jag ska ha mycket SPS och LPS i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstår vad du menar. Det kommer en rapport så småningom.

By the way. Om jag tänker leta efter en Giesemann infiniti 2x250 + 4x54

Vad rekommenderas för någon lampkombination? Jag ska ha mycket SPS och LPS i karet.

tja.. man kan ju testa 2 blå rör , 2 actnic rör = Coola färger

sen får du ha tex reeflux 12k 250w lampor för den 'vita' belysningen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag fastnat i problemformuleringen med frigoliten under akvariet.

Jag har två st 1 cm frigolit som används för isolering i vanliga fall och egentligen inte klarar av ett tryck. Är det någon som kan hjälpa mig här.

Är det ett alternativ?

Hur mycket kommer det att pressas ihop? 446L (120x52x50)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag fastnat i problemformuleringen med frigoliten under akvariet.

Jag har två st 1 cm frigolit som används för isolering i vanliga fall och egentligen inte klarar av ett tryck. Är det någon som kan hjälpa mig här.

Är det ett alternativ?

Hur mycket kommer det att pressas ihop? 446L (120x52x50)

Du kan vara lugn med din frigolit och det räcker med 1 skiva under karet.

Den kommer att pressas ihop så lite att det inte e mätbart.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Jag ringde till Akvarielagret och frågade dom om råd och de sa att de har sk liggunderlag som de lägger under sina akvarier. Det får nog bli ett sådant då jag trots era uppmuntringar faktiskt är skeptisk till den frigolit jag köpt. Jag har en annan frigolit till min blivande sump som är betydligt mer kompakt än den jag hittade på Bauhaus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min känns jättemjuk och inte alls duglig...

Om du klämmer på den med fingret så kan du lätt göra det med 10 kilos kraft fördelat på 1 kvadratcentimeters yta dvs ett tryck på 10 kg/cm2. Om vi tar ett kubakvarium som mot-exempel säg ett 125 liters med sidan 50 cm och säg att det väger 200 kg så får vi då 200 kilos kraft fördelat på 2500 kvadratcentimeters yta dvs ett tryck på 0,08 kg/cm2.

Ditt finger gav alltså 125 gånger högre tryck än akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du klämmer på den med fingret så kan du lätt göra det med 10 kilos kraft fördelat på 1 kvadratcentimeters yta dvs ett tryck på 10 kg/cm2. Om vi tar ett kubakvarium som mot-exempel säg ett 125 liters med sidan 50 cm och säg att det väger 200 kg så får vi då 200 kilos kraft fördelat på 2500 kvadratcentimeters yta dvs ett tryck på 0,08 kg/cm2.

Ditt finger gav alltså 125 gånger högre tryck än akvariet.

Ok, låt oss räkna lite.

Akvarieytan kommer att vara 120*62 cm = 7440 cm2

Volymen är 446L Låt oss säga 450 kg

Till detta kommer akvariets egenvikt på kanske 100 kg (?)

Sedan kommer det att vara ca 50 kg levaned sten

Allt vatten kommer inte att få plats men jag räknar in det som en säkerhetsmarginal.

Så vikten blir ca 450 + 100 + 50 kg = 600 kg.

Trycket blir då 600/7440 = 0,08 kg/cm2

dvs 8 kg/dm2

Tja, enligt denna matematik så borde det inte vara några problem.

Jag testade att belasta frigoliten med en hink på 8kg ståendes på en "planka" med 10*10 cm.

Resultatet var att det endast pressades ner max 1 mm. Sedan trykte jag på med kroppen och kunde konstatera att det knappt blev någon förändring.

Så sammanfattningsvis med beräkning och genomfört test så kör jag på den 1 cm tjocka skiva jag har.

(Fast när jag jämför frigolitkvaliteten med en klassisk frigolitlåda så är frigolitlådas frigolit betydligt kompaktare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ferngren:

när du får hem din mp40w så vill vi ha din åsikt om ljudet.! har själv hört en mp40 hemma hos en saltpolare med då var det ändå ett 'bröl'i rummet då vi var ett gäng saltisar där.. sen har jag själv en mp10a , den låter lite 'turbin' om resten av huset är helt tyst.. annars är den OK.

mvh manne

Jag har haft min MP40W sen i somras, Tyckte den väsnades alldeles för mycket för min smak i början. Men nu det senaste halvåret så har den faktiskt blivit MYCKET tystare, hör den inte längre alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har det börjat röra lite på sig.

I dagarna så har jag kapat och grundmålat alla delarna till akvariebänken och idag påbörjat att skruva ihop den.

Fick också besked ifrån Triton att mitt akvarie kommer den 20 april... den som väntar på något gott väntar alltid för länge :)

Sedan så har idag ena Hanna-fosfatmätaren kommit och den får jag testa nu i helgen... Tyvärr så följde bara 6 st reagenspåsar med... Beställde 75... blir att "klaga" lite...

Men så trillade även min VorTech MP40W in idag från USA. Den trillade in utan vare sig tull eller moms. En trevlig överraskning.

Jag ska försöka lägga upp lite bilder på bygget, men kameran är för stunden spårlöst försvunnen... Barnen har nog roat sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4730-14468919621186_thumb.jpg

Här kommer en bild i all enkelhet på bänkbygget.

Jag håller på och målar för fullt ute i förrådet.

Jag är överambitiös i bygget och gör allt med millimeterprecision. Egentligen vet jag inte varför men jag intalar mig att det är bättre att mentalt veta att det är bra gjort. Skivorna som ska skruvas fast på sidorna målas innan och alla skarvar ska silikonas mm.

Ny bilder kommer när det blir klart. Karet kommer inte förrän den 20:e tidigast så jag har gott om tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter och funderar på hur det ska gå när jag fyllt vatten i karet...

När kan jag sätta i koraller och fiskar? Normalt brukar det ta fyra veckor...

Idag har jag ca 40 kg sten som puttrar i två hinkar och det är totalt mörker för dom.

När jag sedan ska fylla upp akvariet så hade jag tänkt mig att använda detta vatten de stått i. Är detta smart? Minskar det inkörningstiden?

Sedan har jag tänkt att använda mig av zeovitmetoden och ge karet en start med detta som minskar inkörningstiden till ca 2 veckor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu drar det ihop sig. Akvariebänken har fått sidor och skall bara slipas en gång till och sedan målas och silikonas ("baljan" i botten). Min belysning och automatiska vattenpåfyllare mm är i postgången. Sumpen ska limmas och silikonas i dagarna då glasskivorna nu kommit. Akvariet blir klart den 20:e.

Så lite jobb kvarstår men allt material är mer eller mindre på plats :)

Det nya karet kommer att fyllas med väl inkörd levande sten (som dock har stått mörkt under cirkulation nu i två veckor) och med ca 200 L inkört akvarievatten (behöver kanske ca 450 L totalt).

Men vad jag kan behöva få tips om är när jag törs flytta över invånare och koraller från det gamla akvariet? Direkt eller vänta ut nitrittoppen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har fyllt upp det nya karet helt så kan du sätta över invånarna igen, så länge du är klar med aquascapen så du slipper ner o rota runt efter de har kommit i. Så har jag gjort vid varje uppgradering jag gjort iaf, och det har funkat fint hittills. En eller två fiskar som fallit ifrån i samband med flytt, men det är väl stressen helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

När jag tog bort mitt 540 kar gjorde jag likadant flyttade över fiskarna och korrallerna direkt inget dog eller såg ut att må dåligt, den enda ljustering jag gjorde var att dra ner lite på ljus tiden, vet inte om det spelade någon roll överhuvudtaget värdena höll sig inom nivåerna också.

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...