Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

ok, i elos sump finns det en färdig bubbelfälla med 2 st fack vilket kanske är för lite!? hur som är det bara att fixa vidare..

Det borde räcka tycker jag. Du kanske kan stoppa lite mindre bitar av LS där vattnet kommer ner så att det filtrerar och slår sönder de bubblorna.

Men annars är det bara att fixa på :) Det är ett evigt slit :jävul:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja tack ska prova, kör utan skummare nu för att ta reda på om det är skummaren el returen men det tar några timmar innan bubblorna försvinner så ja får vänta lite..,Angående ditt bygge-använder du nån sorts lim eller annat för att få stenen stabil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tack ska prova, kör utan skummare nu för att ta reda på om det är skummaren el returen men det tar några timmar innan bubblorna försvinner så ja får vänta lite..,Angående ditt bygge-använder du nån sorts lim eller annat för att få stenen stabil?

Jag använder inget utan ställer det bara så att det blir stabilt. Men om jag ska få det att sitta på ett speciellt sätt så kan jag använda vanligt "fragglim" eller sk cement. Jag gjorde det litegrand i det gamla akvariet och det fungerade kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Här kommer en bild på revpelaren från andra hållet.

post-4730-14468919850316_thumb.jpg

Nästa bild är hur min Seriatopora Caliendrum ser ut idag. Den såg ut som på den andra bilden innan och var så under ett par månader. Detta hände INNAN det kom ner i nya karet. Vad kan ha gått fel och går det nu att rädda den?

post-4730-14468919850727_thumb.jpg

post-4730-14468919850531_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då måste det bli en heldel "try&error" innan du får det stabilt, så var det iaf i mitt bygge och det är inte i närheten av ditt i höjd, har använt lite sk. koralllim på nån sten å korall men inget mer..i övrigt riktigt tjusigt med dina formationer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då måste det bli en heldel "try&error" innan du får det stabilt, så var det iaf i mitt bygge och det är inte i närheten av ditt i höjd, har använt lite sk. koralllim på nån sten å korall men inget mer..i övrigt riktigt tjusigt med dina formationer

Jag har gjort mycket grottor mm. Desto fler gömställen fiskarna har desto mer är de framme... och det är väl därför man köper dom :)

Pelaren till vänster är förståss en fuskpelare men som jag köpte av Datate. Den hade då gått tre år i hans kar innan. Kanontrevlig kille och så äöven hans flickvän (Skogsflickan om jag inte missminner mig.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det ser bra ut och funktionen med mycket gömställen håller ja med om och det har jag oxå, till och med mina chromis uppskattar grottorna som dom ofta simmar ut å in i:), har nu sett att de mikrobubblor ja sett troligtvis inte kommer från skummaren och det mesta är faktiskt extremt små partiklar som ja inte filtrerat bort-har inte ens nått filter nån stans, har du filtermatta el dylikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lagt filtermatta i både skummarfacket och returfacket. Detta för att få bort vibrationer från pumparna. Men det kanske fungerar bra till annat också :)

Jag har ochså ett cirkpump med filter i karet. Detta för att få bort partiklar i vattnet i starten. Jag har kiselalger på botten som jag rör bort och som sedan förhoppningsvis fastnar i filtret eller i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På pumpfronten har det inte hänt något nytt. Men för att få någorlunda ro i sovrummet så stänger jag av skummar nattetid. Jag vet inte om det är så smart, men men...

Jag har också satt igång att mäta lite i akvariet. Jag använde JBL:s tester för MG och Ca samt KH. Dessa gav mig ett Ca på 420 vilket är bra. KH blev på ca 6 vilket är lite lågt men MG var en katastrof. Det låg nere på 980...

Jaha då var det bara att börja dosera MG-pulver, vilket jag gjort i mängder över tre dagar. Jag fick upp det till ca 1100 med JBL-mätningen. Sedan tog provvätskan slut och jag har nu en MG/CA test från Tropic Marin... När jag nu mätte med denna så gav det mig ett Ca värde på 420 men ett MG värde på 1700.... WTF!!!!!!!!!!!

Hur i helvete kan två tester ge så stor avvikelse från varandra. Det jag misstänker är att den jäv*a JBL-testet suger så inåt helvete. Detta för att det förvånade mig att MG-värdena var så låga när karet är nystartat och inga kalkalger har börjat växa samt att mängden stenkoraller är liten i karet ännu. Dvs det borde inte finnas någon åtgång av MG...

Suck...

Nu blir det att inte tillföra något MG på evigheter och jag kommer även göra ett litet vattenbyte ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger drar nytta av magnesiumet, så ta inte bort det helt.

Om inte annat så kan du hälla det på burk så länge och byta med gammalt vatten sen när Mg-halten sjunker. :)

Nä, kalkalgerna ska vara kvar. Men eftersom karet är nytt har inte deras tillväxt kommit igång och därmed så slukar de inte Mg.

Det är därför jag drar slutsatsen att JBL suger stort när det gäller Mg-testet.

- JBL visar nu på ~1100 medan TM visar på 1700.

- Jag har bunkrat upp ca 300-400 via mg-pulver. (Beräknat på FM-s hemsida och jag har använt MG-ballingsalt)

Slutsats är att jag bunkrat upp helt i onödan. Jag hoppas nu inte att korallerna far illa av detta höga värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, kalkalgerna ska vara kvar. Men eftersom karet är nytt har inte deras tillväxt kommit igång och därmed så slukar de inte Mg.

Det är därför jag drar slutsatsen att JBL suger stort när det gäller Mg-testet.

- JBL visar nu på ~1100 medan TM visar på 1700.

- Jag har bunkrat upp ca 300-400 via mg-pulver. (Beräknat på FM-s hemsida och jag har använt MG-ballingsalt)

Slutsats är att jag bunkrat upp helt i onödan. Jag hoppas nu inte att korallerna far illa av detta höga värde.

Vi testade JBL:s stora testkit och jämförde med Salifert. JBL visade mycket lägre Mg än Salifert. Sen kanske inte salifert är den bästa, men tror mer på den än JBL i vilket fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag haft en stor akvarie dag i många bemärkelser.

Dagen började med kaffe...

Sedan mätte jag alla tänkbara värden där jag märkte att Ca, MG oh KH har sjunkit. Ca ligger nu på 390 och KH på 6 medan MG har fallit till 1640.

Detta föranleder förändringar i ballingen. CA och KH höjs medan Mg är fortsatt avstängd.

Det var del 1 för dagen.

Del 2 var att skaffa 2 nya pumpar och två nya cirk.pumpar.

Det blev två Red Dragon mini 2500 för skummare och retur samt två Tunze 6105 med kontrollenhet. Dock är de beställda bara och alltså inte hemma ännu. Mer om dessa senare.

Del 3, vilket var dagens höjdpunkt, var att jag och Göran (goradl) var på besök hos Ted Camenius i Västerås. Vilket kar killen har... ojojoj.. Otrolig vackert och välbalanserat ur måååånga perspektiv. Jag kom därifrån med en större mängd fraggar och så även Göran. Det blev i stor sett en dammsugning av Teds fraggkars olika varianter och även små fraggar av olika koraller direkt från karet.

Ted är och skall hyllas som en grymt duktig och välinsatt saltis. Där finns mycket att lära :) ... så tack Ted :woooow:

På hemvägen besökte vi lite akvariebutiker och det slutade med att en liten halsbandsfjärilsfisk, Chaetodon collare, fick följa med hem och jag hoppas kunna få den att undvika att noppa från SPS:erna. Viss terror får man räkna med men det gäller att den är mätt bara...

Huga, här får ni gärna ge mig råd då jag länge tvekat om det är ett bra alternativ eller inte med en fjärilsfisk :)

Jag får lov att ta nya bilder imorgon och visa upp alla nytillkommna vänner i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grymt! ska bli trevligt att se ditt kar nu, kanske t.o.m kommer över och kollar (om jag orkar gå så långt...)

vad jag har hört så är pincettfisken inte jättekompis med "christmastree:s" utan vill gärna käka dem om den kommer åt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fram emot lite nya bilder på det nyinkomna. :)

Det kommer troligen senare under dagen :P

grymt! ska bli trevligt att se ditt kar nu, kanske t.o.m kommer över och kollar (om jag orkar gå så långt...)

vad jag har hört så är pincettfisken inte jättekompis med "christmastree:s" utan vill gärna käka dem om den kommer åt....

Hej Fredrik. Du får ta dig en låååång promenad över någon dag. Du är välkommen :)

Fjärilen var ett litet osäkert kort och jag var och är osäker på om jag kan ha en sådan i mitt kar utan att den käkar upp allt. Men det är en liten rackare och jag hoppas kunna hålla den mätt. Den måste lära sig att äta pellets bara. Frysfoder blir det bara 1 ggr per dag.

Ted har erfarenhet av en annan rackare som tuggade på hans koraller om den inte fick mat på morgonen.

Ni som har en sådan här, hur upplever ni den?

Här är en lånad bild på arten.

post-4730-14468919879924_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Idag så har en imperator inhandlats hos Triton. Givetvis en juvenil :)

Här kommer lite bilder på olika fraggar och hur karet ser ut. De första bilderna är innan jag började möblera om. Nu står alla fraggar uppställda på stenarna. Viss har limmats och andra står bara på tillväxt. Det blev hela 18 fraggar från Ted igår och idag kommer jag knappt ihåg hälften av vad det var.

Det finns tre olika varianter av pocililopora, flertalet Acroporor bl.a. massor av blåa och lila och även en Enzman. Även lite montiporor och Seriatoporor...

Det ska bli intressant att se hur tillväxten kommer att bli framöver.

Jag kommer att gå igenom vad alla är vid mån av ork och tid. Ted lär att få hjälpa mig där.

Här kommer några bilder. (Den översta stenen i tenhögen kommer att tas bor för att lämna bra utrymme för korallerna när de blir större)

post-4730-14468919880197_thumb.jpg

post-4730-14468919880599_thumb.jpg

post-4730-1446891988102_thumb.jpg

post-4730-14468919881222_thumb.jpg

post-4730-1446891988_thumb.jpg

post-4730-14468919880398_thumb.jpg

post-4730-1446891988082_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där röda knapparna får du gärna ta och skicka en fragg på till mig. Dösnygga ju! :)

Hoppas du kan ha din kejsare utan att den tar för mycket koraller för dig.

Har du någon bild på fjärilen också?

Jag har precis fraggat knapparna och satt det på ett annat ställe. Jag hoppas att det tar sig där och sedan kan det fraggas hej vilt. De är verkligen assnygga. I blåljus är de en våt dröm ;)

Här kommer en bild på fjärilen oxå. Inte så bra men batteriet på kameran dog igen... och kameran gör verkligen inte karet rättvist. Jag hade tänkt köpa en Canon eller Nikon nu men de pengarna gick åt till tysta pumpar... Keep dreaming är det jag intalar mig :S

post-4730-14468919881427_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bra bild som helst. :)

Den ser verkligen fin ut! Har du sett den tugga på någon korall ännu?

Dom är och noppar lite, men det viktiga är att det inte är på samma koraller hela tiden. Jag hoppas att mina fraggar växer i raketfart så det finns ett stort utbud ;)

Även Imperatorn glider omkring och noppar på allt, även på stenarna mm. Jag hoppas han hittar tillräckligt med svamp så att den klarar sig.

Vacker firre Peter! vass beställning med, intge helt gratis gissar jag.! -dregglar-

mvh manne

Den är riktigt fin, tack för det :)

När det gäller beställningen så är den vass. Jag skulle däremot inte välja den om jag nu inte känt mig tvingad till det. Det är en hel del pengar för att ersätta något som i praktiken funkar lika bra... Men det kanske blir tyst i sängkammaren både på akvarieljudet och min frus klagan... och jag klandrar henne inte...

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ofta är det lps (har för mig Blastomussa och Trachyphylia tillhör favoriterna...) som Imperatorn attackerar hårdast medan sps brukar få vara i fred

Tack för tipset. Dessa har jag inte i karet så då kanske det blir lite "lugnare". Däremot så kommer det att komma acanstreor i karet när " rätt sort" dyker upp. Även en del knappar som skall konstrastera mot mina orange blir aktuella. Jag trodde jag fick gula från Ted men det var orangefärgade det oxå, fast nästan lika vackra. Det gör inget för det behövs för att ha karet levande på flera ställen.

Min tanke är SPS högt upp och LPS och skivanemoner, riccordeor, knappar mm som täcker de mindre belysta zonerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det gått någon vecka till och karet fungerar riktigt bra.

Idag har jag installerat två Tunze-pumpar (6105) och ska plocka ut Vortechen. Jag ville ha möjlighet att riukta dom samt att de nya pumparna har fått "silence"-fästen. Nu är ev ljud från streampumparna borta. Jag har även installerat en Red Dragon Mini 2500 som returpump.

Och vad blev resultatet av detta då? Jo, allt är mer eller mindre knäpptyst förutom skummaren. Den måste jag fortfarande stänga av nattetid för att kunna sova i rummet under. Jag har en till Red Dragonpump som ska ersätta Aquabee:n men jag har inte lyckats få det att fungera bra ännu. Sumpen är för smal och drar jag rör med 3st 90-gradersböjar så blir trycket för dåligt och skummaren skummar inte. Jag har beställt långa böjar nu som jag ska försöka trolla dit och se om det fungerar bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...