Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snyggt.Om det är röret till ditt retur vatten från sumpen som syns på bilden så hoppas jag att det e borrat ett hål högre upp för att bryta häverten vid ett strömavbrott.Patrik

Hej.

Tack för påminnelsen. Jag gjorde faktiskt detta och jag ska ta och stressa systemet med att testa strömavbrott mm så att man kan sova lugnt :)

sätt 'pin spacern' på rätt läge, annars är det bara o kicka igång vortechen.!

mvh manne

Jag tror jag satt pin spacern rätt. Har 10 mm glas vilket blir i mittenläget på 3/8''

Fast jag tycker att den tjuter av bara helvete... Om det inte släpper efter någon vecka eller två så åker den ut. Höll på att bli tokig på ljudet igår.

Jag kör på det gula programmet "Reef Crest Mode" för att minska ljudet. Jag kommer även att programmera den för night mode under kvällstid redan, bara för att få bort ljudet...

Imponerande pump men ljudmässigt tyvärr ett av de sämsta prylarna jag haft...

Sedan har jag givetvis fått ljud i ytavrinningen och jag har ett 40 mm rör ner. Det drar men en massa luft ner.

Är det någon som har några bra tips på hur jag kan minska surplandet?

(Jag har monterat dit en avstängningsventil så flödet ner kan justeras.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en eftermiddag i STockholms härliga bilköer och tre akvariebutiker senare lyckades jag få ihop en del rördelar igen. Så nu blev det en DIY durso utan att egentligen förstå vad som sker eller vad jag gjort. Men knäpptyst blev det... innan var det som om badkarskranen var på i fullt utblås.-respekt

Hoppas nu bara det inte får några obekväma konsekvenser.

Så nu har jag funnit ett liten inre frid -Tummen upp

Nu kan man fixa och trixa lite med allt möjligt utan att känna att brödkaveln åker fram och frun skriker i högan sky ;). Jag har bl.a. den automatiska osmosvattenpåfyllningen kvar samt att leka med VorTech:en... om den inte åker ut genom fönstret först. Men jag ska ge den några veckor och innan dess så kommer jag dra ner hastigheten något så att den låter mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck...

Nu har jag haft en sömnlös natt där hela familjen börjar få spel på oljudet från akvariet. Akvariet står på övervåningen i vardagsrummet och sovrummen ligger precis därunder.

Durson gjorde jättestor skillnad för ljudet i vardagsrummet men det som spökar nu är 50Hz brum och vibrationer. Det låter som en maskinhall i både sovrummen och vardagsrummet.

Jag testade att fixa till mina pumpar genom att ställa dom på ett ganska tjockt filter för att få bort vibrationerna. Detta verkade inte riktigt göra susen. Sumpen står förövrigt på en frigolitplatta.

Det som låter i sumpen är två Aquabee 2000/1 där den ena är returpump och den andra är till skummaren. Även skummaren låter väldigt mycket och det är en KZ Revolution Small.

Är det någon som har någon bra idé vad jag kan göra för att få tyst på detta?

Desperationen växer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , snyggt bygge , på aqabee pumparna kommer det mesta ljudet från under sidan , (pumphus inlopp) , där kan du sätta filter matta eller liggunderlag , och dra fast med bunt band , om pumpen är för nära en yttervägg i sumpen så kan du vira in hela pumpen i matta , det kollar du enklast om du tar ett stadigt tag i pumpen , då hör du direkt att ljudet ändras , över kurs är att där pumpen ska vara limmar du 2st glas bitar några cm större än pumpen , då trycker du ner pumpen med matta runt , hoppas du du borrat fler än ett hål i retur röret ,är det ett hål räcker det att det sitter en turbosnigel där när strömmen går ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , snyggt bygge , på aqabee pumparna kommer det mesta ljudet från under sidan , (pumphus inlopp) , där kan du sätta filter matta eller liggunderlag , och dra fast med bunt band , om pumpen är för nära en yttervägg i sumpen så kan du vira in hela pumpen i matta , det kollar du enklast om du tar ett stadigt tag i pumpen , då hör du direkt att ljudet ändras , över kurs är att där pumpen ska vara limmar du 2st glas bitar några cm större än pumpen , då trycker du ner pumpen med matta runt , hoppas du du borrat fler än ett hål i retur röret ,är det ett hål räcker det att det sitter en turbosnigel där när strömmen går ,mvh stefan

Tack Stefan :)

Jag ska testa att vira in dom i filtermattor och dra åt med buntband.

När det gäller hålet så är det bara ett... ajajaj... Det blir att borra något till. Stort tack för den påminnelsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag skaffat en filtermatta och lagt i botten på skummarfacket och returfacket. Vet inte om det är smart eller praktiskt. Skummaren känns lite instabil men inte så att den kan välta på något sätt.

Jag fick bort mycket vibrationer och det blir bara bättre och bättre. Nu ska jag fixa en silikonslang istället för plastslang mellan returpumpen och returröret. Sedan ska jag förhoppningsvis också isolera invändigt senare i veckan/helgen...

Jag installerade också min osmosvattenpåfyllare. Jag fick den att börja men sedan slutade den inte att fylla på??? Känns som en hävertfunktion?

Det är en Tunze 3155 Osmolator. Jag har monterat den i returfacket i sumpen med den svarta delen lägre, som triggar påfyllningen, och den vita (upp och ner) högre upp på lämplig varningsnivå.

Allt satte igång bra och kontrollenheten aktiverade pumpen och började fylla på. När sedan den svarta sensorn hade nåtts slog kontrollenheten över till grönt och pumpen slogs av. Däremot slutade inte vattnet att rinna?

Vad kan ha blivit fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blev troligtvis hävert från "dunken" montera en vanlig backventil på slangen , eller om du kan sätt utloppet högre än dunken.!

mvh manne

Tack Manne.

Ska testa med högre utlopp. Annars får jag fixa fram en backventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått lite mer ordning. Vattenpåfyllningen fungerar och en ny silikonslang har monterats mellan returpumpen och returröret.

Isoleringen skall jag fixa i helgen. Det är en riktigt fin resonanslåda jag byggt. Stämd i ett lågt B... hehehe

Sedan ska Ballingpumpar mm in oxå. Det blir trångt :)

Jag gjorde mina första mätningar igår och fick mycket bra värden. Troligen är det för tidigt med att mäta

Salt 1,025

Ca 420

Mg 1080 (lågt men ska åtgärdas)

KH 8

PO4 0 (Den nya Hannan visade på 0,00...?)

Nitrit 0

Nitrat 0

Här kommer också några nya bilder på karet med sand i och på sumpen.

post-4730-14468919790851_thumb.jpg

post-4730-14468919791062_thumb.jpg

post-4730-14468919791252_thumb.jpg

post-4730-14468919791459_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen vortech styrning i skåpet eller är jag blind ?

ser bra ut förövrigt, lycka till med ballingen :)

mvh manne

Den sitter uppe till vänster bakom pelaren. Du kan se den på bilden.

Jag har dock inte orkat eller hunnit med att exprimentera med den. Men det kommer.

post-4730-14468919797461_thumb.jpg

Men jag har lyckats isolera inne i skåpet. Jag får tacka Fredrik (aka Nike83) för isoleringen. Det gjorde stor skillnad i vardagsrummet. Det ska bli intressant att höra hur det blev i sovrummet. Nu är det för mycket allmänt stök hemma för att ha en sportslig chans att utröna vilka ljud som beror av vad. (Det svarta är isoleringen och det sitter även i taket.)

En bild på hur det ser ut nu.

post-4730-14468919797667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde den själv. Det var enkelt.

Fyra saker behövs (i samma dimension som ditt rör ner i sumpen):

- 1 st T-rör

- 1 st 90 gradersböj

- 1 st ändhuv (knoppen)

- Lite rör att foga ihop det med.

Jag limmade inte mitt så det är enkelt att demontera och fixa.

Hålet upptill borrade jag tillräckligt stort för att få ner en ventil. Troligen blev det för litet så jag drog en silikonslang ner via 90-gradersböjen och förde ner den mot sumpen till ljudet slutade. Det är alltså ett extra luftintag. Om du gör detta så glöm inte att fästa slangen. Annars så sugs det ner. Och ha luftintaget ovanför ytan för att slippa en hävereffekt om det knasar till sig.

That's it. Enkelt och bra.

Kolla in på följande sida så fattar du galoppen.

http://www.dursostandpipes.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort utrymme har du?

Man kan nämligen kapa av T-röret så att det blir mindre högt. Det viktiga borde vara att det kan suga luft från något ställe. Rördelarna är så billiga så det borde vara värt att prova.

Stefan Molin skrev att man kan sätta ett rör inne i det andra så blir det tyst

Kolla här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=341380&postcount=8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha så kan ja sluta fundera, tydligen innehåller systemet redan nått liknande

(Just to be clear, for other readers. The Elos overflow works on the same principle as a durso standpipe, or the like, with the exception that we use flexible tubing on the drain. While the flexible tubing is easier to work with it does add an additional element if you are trouble shooting any noise. An elos overflow should be very quiet and if there is any noise it is good to check:

make sure the vent on top is clear of the overflow fitting

make sure the flexible drain hose is not causing back pressure with a strange bend

check in the sump to see if the hose is clogged or the vent hole on the PVC section and possible change it's position either above or below the water.

If you are using a different pump you can adjust the flow with a ball valve

Hope that helps. )

Får börja mecka med det befintliga istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har korallerna och 5 av fiskarna flyttats över till nya karet.

Jag hoppas inte belastningen ger för snabba förändringar. Det ska läggas i 5 st Chromis också men de får gå kvar i gamla karet en vecka.

Jag kommer att fundera på hur korallerna ska placeras. Men om ni har förslag så ge gärna lite matnyttiga tips :)

Här kommer några bilder.

(Synd att kameran inte lyckas få med färgerna. Bilderna ser väldigt dassiga ut.)

post-4730-14468919822309_thumb.jpg

post-4730-14468919822552_thumb.jpg

post-4730-1446891982277_thumb.jpg

post-4730-14468919822983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...