Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser riktigt bra ut

Tack Göran :)

Tycker du har lyckats väldigt bra med både volym på stenen i höjd och fria öppna ytor, ja är oxå i byggar stadiet och tycker det är frustrerande men ändå kul

Tack. Det känns riktigt bra med aquascapen för stunden. Fast det blir säkert lite förändringar när korallerna ska börja placeras på allvar.

sweet!

sitter den vita stenen längst upp fast? ser ut att kunna ramla ner när som helst! :)

Tack. Stenen sitter mycket stabilt. Ev. ska den plockas bort, men det sitter rörmaskar på den som jag gärna vill ha kvar. Kan de flytta på sig eller kan man göra det själv???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Stenen sitter mycket stabilt. Ev. ska den plockas bort, men det sitter rörmaskar på den som jag gärna vill ha kvar. Kan de flytta på sig eller kan man göra det själv???

tveksamt att det hoppar över faktiskt! :( kanske kan sprida sig till stenar som ligger nära, om de ligger emot o den kan borra sig över!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu installerat min nya zeoreaktor. En Fauna Marine Zeomatic 2,2 L.

Allt för att automatisera så mycket som möjligt.

Det har dock dykt upp lite frågor kring den. När den ska skaka stenarna skapas inte ett tillräckligt flöde i reaktorn. Stenarna rör sig inte ens och det är en aquabee 2000/1 som skjutsar på. Jag har också bara 1 liter sten i.

Är det någon som har någon aning om vad det är för problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu installerat min nya zeoreaktor. En Fauna Marine Zeomatic 2,2 L.

Allt för att automatisera så mycket som möjligt.

Det har dock dykt upp lite frågor kring den. När den ska skaka stenarna skapas inte ett tillräckligt flöde i reaktorn. Stenarna rör sig inte ens och det är en aquabee 2000/1 som skjutsar på. Jag har också bara 1 liter sten i.

Är det någon som har någon aning om vad det är för problem?

tror du är den förste på forumet som anskaffat sig en en zeomatic , körs den normala pumpen också samtidigt ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer som Stig säger. Det sitter en aquabee UP 1000 för cirkulationen och en UP 2000/1 för att skaka runt stenarna.

http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vid833.photobucket.com/albums/zz254/FaunaMarin/DSCN8018.flv

då antar jag att det inte blir som på filmen :( , rör sig stenen om du kör UP2000 en längre stund ? eller det är helt dött ?

är där ett luftinsug som på "reklamfilmen" på den större pumpen ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Vortech och oljud så kan ja bara hålla med, min mp10 låter i maxeffekt och det är förståss störande men som nån skrev tidigare så kanske den blir mer tyst efter en tids inkörning, så har fallet varit med många av mina cirk.pumpar från eheim iaf..min Tunze nano i samma kar låter inte alls även på maxeffekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då antar jag att det inte blir som på filmen :( , rör sig stenen om du kör UP2000 en längre stund ? eller det är helt dött ?

är där ett luftinsug som på "reklamfilmen" på den större pumpen ?

mvh manne

Nä, stenarna rör sig inte oavsett hur länge pumpen går... Jag måste prova en annan likadan pump för att utesluta att det inte är den det är fel på.

Jag har skickat frågan till Fauna Marin nu så vi får se om de svarar efter helgen.

Annars ska det fungera exakt som på filmen. Jag tror det är exakt samma pump som rengör i båda storlekarna. Skillnaden ska vara reaktorstorleken och matarpumpens storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min Ca-reaktor så är det en UP3000 som ser till att mediet fluidiserar. Stenen är ju betydligt tyngre var för sig och har ju dessutom mer utrymme mellan sig vilket borde minska "lyftkraften". Har ännu inte förstått hur en 2000L-pump skall orka cirkulera stenarna.

Det kan inte vara så enkelt att meningen inte är att de skall flyga runt, utan att det är luftbubblorna som skall riva bort bakterierna från ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,du kan aldrig få den snurren med en Aqua Bee 2000 som på filmen , inte med zeovit sten i reaktorn , jag tror att det är något annat i den reaktorn , eller så använder dom en 5 eller 7000 pump , då kan det funka , hur ser den ut i botten ? är det bara ett flippspjäll till 2000 pumpen ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovit-stenarna brukar ju ofta vara runt 0.5-3cm i diameter. Ser ut som vanlig gråsten...ganska tung.

Kanske funkar det bara med FM-zeolith!? Vore ju trist...har själv småkollat på denna reaktor för att köra zeovit i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu fått ett svar från Claude på Fauna Marin och kontentan är att det ska fungera ändå. För att få det som på filmen ska stenarna vara mindre eller så kan man göra hålen i botten lite större... Jag kommer nog att försöka göra stenarna lite mindre vi nästa zeolithbyte.

Här är Claudes svar

"Hi

The power of rock mixing is depending on the size of the zeolith how bigger the are so less they can move BUT : ist is not necessary that they move so trong the aircleaning cleaned the rocks enough.

If yiou want that the rocks moved better make some bigger of the wholes on the bottom of the internal chamber

rgds claude"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu flyttat över alla fiskar och koraller. Dessutom har det inhandlats två koraller igår av Triton. Det blev en orange flakväxande acropora samt en rosa hysterix. Sedan så har det idag kommit tre riccordeor i posten...

Nu ska allt få vänja sig i burken några dagar innan det blir att limma fast korallerna och få till en vacker aquascape. Här har jag märkt att det gäller att kombinera mörka och ljusa färger så att de kontrasterar mot varandra.

Och så letar jag efter en riiiiktigt blå acropora. Om någon har en fragg eller hel korall så säg till.

Bilder kommer ikväll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mätt lite värden under några dagar och Både KH och MG är lite för lågt.

KH-ligger och pendlar mellan 6 och 7 medan MG ligger kring 1100.

Jag har nu skruvat upp ballingen ett tag för att få upp dessa något.

Ni som kör balling, hur mycket doserar ni per dygn per 100 L om man utgår från Klassisk Ballingblandning? Skulle kul att veta en liten fingervisning.

Här kommer några bilder. Förslag på aquascaping mottas gärna. (Jag kommer att köpa en systemkamera om det nu inte "trillar" in en till helgen på min 40-årsdag. Tills dess får man stå ut med dassiga bilder.)

post-4730-14468919848698_thumb.jpg

post-4730-14468919849095_thumb.jpg

post-4730-14468919849546_thumb.jpg

post-4730-14468919849941_thumb.jpg

post-4730-14468919848487_thumb.jpg

post-4730-14468919848904_thumb.jpg

post-4730-1446891984932_thumb.jpg

post-4730-14468919849753_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut :), Du har oxå Chromis ser jag och mina 7 st har redan visat lekbeteende-lite kul, ett problem ja har är mikrobubblor och testar nu om det kommer från skummaren el returpumpen..,Har du problem med bubblor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut :), Du har oxå Chromis ser jag och mina 7 st har redan visat lekbeteende-lite kul, ett problem ja har är mikrobubblor och testar nu om det kommer från skummaren el returpumpen..,Har du problem med bubblor?

Hej!

Jag har inga som helst problem med bubblor. Jag har byggt en bubbelfälla efter skummaren och den tar bort alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...