Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jaha... Idag har det hänt lite i karet.

Igår kom Elddvärgkejsaren i karet och den blev genast antastad av Bispinosusen. För att förhindra totalt världskrig så stoppade jag ner en spegel och Bispinosuesen fick börja jaga sig själv istället. Elddvärgkejsaren fick då det lugnare och började hitta egna gömställen samt började äta och picka på stenarna. Allt kanonbra alltså.

Men så när jag vaknade idag så bråkade de till och från igen men inget överdrivet. Skönt tänker man att de nu satt sin rangordning och snart kanske de får ett varsitt teritorium. Därefter åkte jag bort under dagen och spelade golf.

När jag sedan kom 6 timmar senare hem var Elddvärgkejsaren inte alls synbar. Jag letade i sumpen och i överrinningskammaren men inte en skymt där heller. Jag började ana oråd när Bispinosusen simmade omkring i stenarna men utan att jaga fram elddvärgkejsaren. Idag kl 20:20 så hittade jag den halvt uppäten av räkorna.

F-n anamma vad i helv**e har gått fel nu då?

Kan den nya rackaren blivit så jagade att den dött på mindre än 24 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har livet återgått till det normala och jag har nu ordnat till alla korallerna i karet samt byggt en bro mellan pelaren och revhögen.

En del koraller kommer flyttas runt beroende på hur jag upplever att de kontrasterar mot varandra när de växt till sig.

Här kommer några nytagna bilder.

post-4730-14468920139454_thumb.jpg

post-4730-14468920139871_thumb.jpg

post-4730-1446892014028_thumb.jpg

post-4730-14468920140725_thumb.jpg

post-4730-14468920140947_thumb.jpg

post-4730-14468920139241_thumb.jpg

post-4730-14468920139664_thumb.jpg

post-4730-1446892014006_thumb.jpg

post-4730-14468920140508_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med kjesaren. Blev riktigt snyggt med pelaren.

Tack Anders .

Elddvärgkejsaren är mycket saknad och jag funderar på hur jag ska ordna med fiskarna framöver.

Jag funderar på några arter. Är det någon som kan rekommendera någon speciell variant inom artsläktet?

- Kirurg (Kör inte med UVC)

- Anthias

- Fjäril

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt akvarium:smiley20:

Det finns många fina kirurger tycker jag, några av mina favoriter är Acanthurus japonicus, Acanthurus leucosternon, Zebrasoma veliferum, Naso lituratus och den ganska vanliga men otroligt vackra Zebrasoma flavescens med sin knallgula färg. men rekomenderar dig att skaffa ett uvc.

Bland fjärilsfiskarna så gillar jag Chelmon rostratus, kan vara en lite svårare fisk men väl värt ett försök, finns många andra som är väldigt fina men dock inte så revvänliga;)

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt akvarium:smiley20:

Det finns många fina kirurger tycker jag, några av mina favoriter är Acanthurus japonicus, Acanthurus leucosternon, Zebrasoma veliferum, Naso lituratus och den ganska vanliga men otroligt vackra Zebrasoma flavescens med sin knallgula färg. men rekomenderar dig att skaffa ett uvc.

Bland fjärilsfiskarna så gillar jag Chelmon rostratus, kan vara en lite svårare fisk men väl värt ett försök, finns många andra som är väldigt fina men dock inte så revvänliga;)

mvh/Thomas

Tack Thomas för de fina orden och dina tips. :)

Japonicusen har jag funderat mycket på. Tyvärr så vill jag inte köra med UVC då jag kör zeovitmetoden. Alla ur Acanthurussläktet verkar vara känsliga så jag få ta mig en funderare där. Även en Sohal av mindre storlek vore mycket trevligt men de verkar vara argsinta mot sina artfränder.

Fjärilsfiskarna är ju annars såååå vackra men tyvärr så olydiga. Det kanske blir att skaffa en rostratus och prova. Lite noppande borde korallerna klara av och kanske rent av må bra av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Tack Anders .

Elddvärgkejsaren är mycket saknad och jag funderar på hur jag ska ordna med fiskarna framöver.

Jag funderar på några arter. Är det någon som kan rekommendera någon speciell variant inom artsläktet?

- Kirurg (Kör inte med UVC)

- Anthias

- Fjäril

Utanför släktet men har fått tips om släktet Meiacanthus och efter en del efterforskning har ja bestämt mej för Meiacanthus Grammistes, se länken, otroligt vacker men det mest positiva ja fastnade för var släktets personlighet och extremt intressanta beteende:) bifogar oxå en artikel..

http://media.photobucket.com/image/meiacanthus%20grammistes/chris64_album/DSCN0938.jpg?o=1

http://www.proaquatix.com/Docs/ToothBlennies.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utanför släktet men har fått tips om släktet Meiacanthus och efter en del efterforskning har ja bestämt mej för Meiacanthus Grammistes, se länken, otroligt vacker men det mest positiva ja fastnade för var släktets personlighet och extremt intressanta beteende:) bifogar oxå en artikel..

http://media.photobucket.com/image/meiacanthus%20grammistes/chris64_album/DSCN0938.jpg?o=1

http://www.proaquatix.com/Docs/ToothBlennies.pdf

Tack för länken och tipset. Jag ska läsa på lite om dom.

Har du sett några av dessa i butikerna här i Stockholm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske man ska uppdatera lite om vad som hänt i karet... för det är en del.

Vi börjar på fisksidan.

Efter att elddvärgkejsaren lämnat in fick karet ta det lugnt ett tag men sedan har det införskaffats lite fiskar. Jag har skaffat el Chelmon Rostratus och en A.Oliviaceus (kirurg). Kirurgen är knallgul som juvenil och verkligen ett tillskott i färgpaletten. Rostratusen likaså. Sedan skaffade jag en mandarinfisk (Splendidus) som tyvärr blev ett offer för min hungriga blåbenta eremit. Jag hittade eremiten ätandes på mandarinens stjärtparti samtidigt som mandarinen försökte slita sig från den... Resultatet blev att mandarinen fick avlivas och eremiten går nu i sumpen.

Efter detta så har jag nu skaffat en ny mandarin som är en pigg rackare som käkar bl.a. frysfoder.

Sedan har en av mina putsarräkor spårlöst försvunnit. Det enda spår jag sett är att det stuckit ut ett spröt från anemonens mun, fast det kan lika gärna ha varit från en av räkorna som ömsat. Jag har nu skaffat en ny liiiten putsarräka som nu börjar bli kompis med den andra. Jag har även en pepparmintsräka och en eldräka som varit med i evigheter.

Min ena mussla, en blå Tridacna maxima, har tyvärr råkat ut för pyramidsnäckor (som är som parasiter för musslorna) och tyvärr nu tynat bort. Jag borde ha upptäkt det tidigare då den inte ville öppna sig speciellt mycket under någon vecka tidigare. När jag väl upptäkte det så var det försent. Den begravdes i morse :(

Korallmässigt har jag nu införskaffat en rosa/röd Acropora Millipora och en knallgrön Acropora Florida. Floridan har även en acroporakrabba hos sig som städar upp algbeklädnad och detrius som kan fastna :)

Sedan har näringsämnena fortsatt att minska vilket gjort att de rödhåriga algerna nu börjar ge upp men det skapar då ett öppet spelfält för nästa härskare i karet. Denna gång är det cyanobakterierna som tagit över. Det bekämpar jag nu med ZeoZym+Zeobak+CoralSnow och har viss framgång. Utvecklingen har bromsat och det börjar även bli viss tillbakagång. Kuren har pågått nu i fyra dagar... Time will tell...

Jag ska ta lite bilder och lägga upp när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken och tipset. Jag ska läsa på lite om dom.

Har du sett några av dessa i butikerna här i Stockholm?

finns på tmc så det ska bara vara att beställa, har förut sett Canary Blenny (Meiacanthus oualanensis) på Akv.Leasing:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, så idag var det åter dax för en fisk att lämna in. Min Chelmon Rostratus hittade jag i morse liggandes under min Sinularia. Det visade sig att den borrat ner sig där under natten och hade stora andningssvårigheter. Den gick ungefär två veckor i karet och den var aldrig nyfiken på mat... hmmm. Är det vanligt för dessa fiskar?

Jag stödmatade honom varannan dag men ungefär varannan gång så tog han en artemia/super shrimp. Det var allt jag såg honom äta.

Han blev i början undanträngd av de andra fiskarna men hittade sitt revir som ändå var nästan halva akvarielängden och den delen med minst cirkulation, vilket borde passa honom utmärkt. Inga bråk har noterats iallafall.

Suck... Nu känns det som om man köper tre fiskar tynar två bort under två första veckorna. Mina vattenvärden är mycket stabila och jag matar mycket varierande, och troligen för något mycket för fiskarna är runda och goa.

Jag stödmatar även min mandarin och min lilla sixlinewrasse men dom käkar som om sista måltiden vore kommen.

Jaja, ska jag våga mig på att skaffa en ny Chelmon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt så är dom lite svåra på maten, ungefär som mandariner. Tänker och luktar i en halvtimme innan den tar det, då är ju maten oftast väck.

Vet att jag såg en smart lösning på detta här på guiden, kan inte hitta tråden nu.

Ett pvcrör som man borrar massa hål i på sidan och pluggar i änden, sen häller man maten i detta, då kan firren komma åt maten genom hålen med sin långa nos och inga andra fiskar kan komma åt den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med C. rostratusen...

Jag tror det bästa är att köpa exemplar som bevisligen äter i affären för annars kan det bli en lång och ödesmättad process med matstrejkandet. C. rostratus var den första saltfisk som inköptes på Akvarievärlden när det begav sig och det var ett exemplar som åt redan i affären. Fisken var helt oproblematisk att hålla under många år trots att levande sten inte fanns i min värld på den tiden. I princip levde den på mysis och artemia (samt multivitamindroppar) och växte till som en gris. Men så fick fiskarna ofta ordentligt med mat två gånger om dagen. Rejält matglad och klarade konkurrensen från aggressiva fiskar som damseller, tryckarfisk, koreankejsarfisk och hepatus.

Skulle vilja ha en C. rostratus igen med mitt 200-liters känns för litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer en liten uppdatering.

Karet tuffar och går men jag har haft obalanser i Ca och Mg värden som krupit upp för högt efter att jag justerat ballingen. Jag slarvade givetvis med uppföljningen men allt är påväg att balanseras upp igen.

Igår så kapade jag toppen på revpelaren och satte dit en korall istället. Jag har hela tiden tyckt att pelaren varit för hög.

Två nya koraller har tillkommit. En riktigt grön Acropora Florida samt en Acropora Millepora. A. Milleporan verkade dock inte gilla att hamna i mitt kar för den har i pricip haft sina polyper indragna dag som natt under två veckors tid. Mitt ljus är bra mycket starkare än där den kom ifrån vilket kan vara en av anledningarna. Jag låter den hållas och hoppas den återhämtar sig snart.

Här kommer lite bilder som jag precis tog:

post-4730-14468920426445_thumb.jpg

post-4730-14468920426686_thumb.jpg

post-4730-14468920426874_thumb.jpg

post-4730-14468920427083_thumb.jpg

post-4730-14468920427295_thumb.jpg

post-4730-144689204275_thumb.jpg

post-4730-14468920427717_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var jag och gjorde ett besök hos Lindholm för att kolla in hans knappar och fick även se hans kar. Ett in-wall-kar som är relativt nystartat men oj va härligt med att ha det i väggen. Det får bli något för mig som ett projekt när/om man byter hus i framtiden.

Därefter åkte jag förbi Triton för att bl.a. köpa sandvändande eremiter. 10 st fick följa med hem men det slank också ner två nya koraller oxå :)

En acropopra och en hjärnkorall.

Är det någon som vet vad de heter. Mitt minne är som en guldfisks ibland :smiley22:

Korten är tagna nu efter jag haft i Coral Snow vilket grumlar till vattnet något. Acroporan är blå-lila men mer åt det blå hållet än lila (bilden är lite missvisande)

post-4730-14468920449176_thumb.jpg

post-4730-14468920449386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha brottats med bleka färger och dåig polypexpansion tror jag mig kommit underfund med problemet. Jag mätte för första gången på evigheter Kaliumnivån (potassium) och fick svaret att det låg nära 300 mg/L. Målvärdet är 390/400.

Detta trots att jag tillsätter K-balance (potassium) ganska regelbundet.

Nu blir det att buffra upp och hoppas på att korallerna visar sig från sin bästa sida igen.

Här kommer lite info från Korallen-Zucht om hur låga potassiumvärden visar sig.

"Low potassium levels have following characteristics:

Montipora stop growing, colors are dull to grey, good coloration without potassium not possible. Poccilopora and Stylopora with low potassium level look like they have been out of the water in the air, polyps are inside and color is light without depth and washed-out. Blue Acropora are also washed-out. Seriatopora can show complete tissue necrosis within a few days. Turbinaria Reniformis stops growing."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...