ginaviola Postat 3 mars 2010 Författare Postat 3 mars 2010 ok va bra:=) ser roligt ut när de bråkar iallafall,hehe vad äter de då? Citera
Snirrevirre Postat 3 mars 2010 Postat 3 mars 2010 Äter algtabletter!! Det är de galna i. Men de är ju städare med kan man säga så det du stoppar ner som inte äts upp fixas nog av dem skulle jag tro! Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 om jag inte hade haft bra värden hade inte glasrosorna överlevt väl?? Citera
Snirrevirre Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 om jag inte hade haft bra värden hade inte glasrosorna överlevt väl??De överlever fan allt!! Tro mig!! Citera
-=Mr_B=- Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 Glasrosen är en anemon. Den trivs bara bättre, ju bättre dina vattenvärden blir. Så det är till att utrota dem mekaniskt, kemiskt, eller biologiskt.B! Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 suck fler förslag hur jag ska göra då? utom de igår ang medel samt räka? Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 klarar fiskarna nitrat 1-2 men 0 i nitrit? Citera
petnym Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 Jag körde med Joe's Juice när jag hade glasrosor.Här är en film av en lyckad "glasros-raid"... Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 vad 'r det?? o var får man tag i det? Citera
Yodelking Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 Joe's Juice är i stort sett samma sak som det jag föreslog igår:http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=JOESJUVissa tar en plastspruta och sprutar kokande vatten, vissa tar kalkvatten, vissa tar upp stenen och skär bort den, eller knackar bort den med en skruvmejsel, vissa tar en pepparmintsräka eller fjärilsfisk...Det är bara att välja önskad favoritmetod och hoppas att den funkar. Jag har haft två glasrosor, och utrotade dem med Aipex. Citera
Yodelking Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 klarar fiskarna nitrat 1-2 men 0 i nitrit?Om du har haft din nitrit, som sedan blivit 0, så är det bara att köra! Nitrat är inte giftigt för fiskarna.Dock ska man inte introducera för mycket på en gång, utan ta 1-2 fiskar kör dem 4 veckor så att akvariet hinner anpassa sig till den ökade belastningen. Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 e helt ärligt helt happy att min inkörning gick så fort(tja om man räknar noga så från den 14feb) men har kollat testerna varje dag ;=) samt kört med massor av bakterier kanske därför det gick så fort ,för jag hade redan så pass mycket bakterier redan levandes när ja stoppat i sista stenarna;=) i dont know men nu är det över iafok har ni några förslag på färggranna firrar? heeeemska gärna bilder...oops btw har ju hört(haft nederlag för jag va för snabb som så många andra) att stoppa ner en räka o sniglar;( i know dumt gjort...o då va värdena för höga,,,,men pallar de med den nitrat jag har nu då???? vill inte losa 1000kr igen i testpilot...hehe Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 hmmm o vad om nitriten just gått upp till säg0.1-1? om man precis matat alltså? klarar de det eller? borde de väl göra? undrar bara just incase;=) Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 omg 400spänn för gulsvamp????på 10cm????skulle jag kanske snart kunna tjäna stor kovan då min har vuxit mycket på bara dessa dagarna o den har hamnat på andra platser med Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 hjälp har en lite skivanemon som jag inte sett förens nu!!! har ju ingen spec mat hemma vad äter den? artemia? det har jag hemma dock...vill inte den ska dö ju...men konstigt den klarat sig så pass länge ju har ju inget ljus precis bara t8 30w rör!!! Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 ok nu undrar jag finns det fler sorters rosor????? hittade nåt i karet som påminner om de jag redan sett förutomatt de är illrosa,med så kulor på toppen av sin tentakel ?? den drar ihop sig osså när man petar på den sbabbt som attan,men liknar inte rikigt en ros Citera
ginaviola Postat 4 mars 2010 Författare Postat 4 mars 2010 ajdå är det en annan typ av anemon så är den snart invaderad av glasrosor!!! Citera
stigigemla Postat 4 mars 2010 Postat 4 mars 2010 Sök bilder på Pseudocorynactis. Kanske det är en sådan. Citera
Slanten Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 klarar fiskarna nitrat 1-2 men 0 i nitrit?Nitrat är helt ofarligt för fiskar och andra djur. Det kan gå upp till 50 ppm utan att djuren skadas. MEN alger älskar nitrat, så man vill gärna ha en låg nivå ändå. hmmm o vad om nitriten just gått upp till säg0.1-1? om man precis matat alltså? klarar de det eller? borde de väl göra? undrar bara just incase;=)Visst ökar nitriten liiite efter matning, men det är därför man måste börja med några fiskar i taget med flera veckors mellanrum för att bakterierna ska hinna bli fler. När bakteriestammen är anpassad efter fiskantalet tar bakterierna snabbt hand om nedbrytningen. Sen får man inte glömma att skummaren tar hand om mycket av skräpet innan det ens hinner att brytas ner. Citera
ginaviola Postat 5 mars 2010 Författare Postat 5 mars 2010 hmm så o det nu är en sådan måste jag ju ta bort dem??? men de är så små ännu dessutom finns det många av dem som en koloni typ på hela stenen Citera
ginaviola Postat 5 mars 2010 Författare Postat 5 mars 2010 bip;=) kör för närvarande utan skummare...dock har jag några kilo Ls över kvoten kanske hjälper? samt tillsätter bakterier Citera
ginaviola Postat 5 mars 2010 Författare Postat 5 mars 2010 sen har jag nog en anemon som ser ut som en karljohan svamp fast med spröt på vad kan det va?? igår blåste den upp sig o blev stor o fin..den har blivit mycket större på en vecka Citera
ginaviola Postat 5 mars 2010 Författare Postat 5 mars 2010 finns det nån mat som man kan köpa som täcker alla djur i karet??även koraller? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.