Gå till innehåll

Returpump


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Sitter och funderar på vilken returpump som ska införskaffas till min sump.

Jag kommer ha en KZ Revolution Small med en Aquabee 2000/1 pump och undrar vad jag behöver för returpump?

Jag funderar på en Aquabee 2000/1 eller 3000?

Andra förslag mottas gärna (kanske en red dragon???)

Vad är annars viktigt vid val av returpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ger mig följande data kan jag hjälpa dig med val av pump:

Hur kommer ditt returrör från pumpen upp till akvariet att se ut? Hur många böjar? Är det en skarp vinkelböj eller vanlig böj?

Höjd mellan vattenytan i sumpen till akvariet?

Ska du ha en ventil på returröret?

Ska pumpen stå i sumpen eller utanför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ger mig följande data kan jag hjälpa dig med val av pump:

Hur kommer ditt returrör från pumpen upp till akvariet att se ut? Hur många böjar? Är det en skarp vinkelböj eller vanlig böj?

Höjd mellan vattenytan i sumpen till akvariet?

Ska du ha en ventil på returröret?

Ska pumpen stå i sumpen eller utanför?

Hej! Detta är mitt första bygge så jag är lite osäker på allt :smiley24:

Jag ska försöka svara på detta:

Karet är inte byggt ännu och därmed inte rören heller så alla tips är välkomna.

Hålen som ska borras är 40 mm, vilket borde ge mig 32 mm rör, eller?

Rördragningen kommer att innehålla minst 2st 90 graders krökar inne i sumpbänken (vanlig eller skarp vet jag inte tyvärr, men det kan jag bestämma själv...). Sedan blir det troligen en 90 gradare i visningskaret också (Den kommer upp i ytavrinningsboxen och ska sedan dras över kammen ut i karet.)

Ventil på returröret vet jag inget om, om du nu inte menar en avstängningsventil? Det vill jag hursomhelst ha.

Placeringen blir i sumpen och skillnaden mellan ytorna blir ca 115 cm.

Mellan sumpytan och botten på visningsakvariet är det 60 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten tanke angående hålen för genomföringarna bara:

Har du kollat upp så du verkligen kan hitta någon genomföring som passar i ett 40mm hål.

Jag tog en snabb titt på de mått som rekommenderas för tritons genomförigar och ser då att 32mm kräver 43-45 mm hål och 25mm kräver 35-37mm hål. Du ligger då mellan dessa, men det kanske är möjligt att det går att få i en 32mm i ett 40mm hål, men vore jag dig skulle jag kolla upp det innan hålen görs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten tanke angående hålen för genomföringarna bara:

Har du kollat upp så du verkligen kan hitta någon genomföring som passar i ett 40mm hål.

Jag tog en snabb titt på de mått som rekommenderas för tritons genomförigar och ser då att 32mm kräver 43-45 mm hål och 25mm kräver 35-37mm hål. Du ligger då mellan dessa, men det kanske är möjligt att det går att få i en 32mm i ett 40mm hål, men vore jag dig skulle jag kolla upp det innan hålen görs.

Tack Janne!

Det är hos Triton jag beställt karet. Jag har gett dom friheten att bestämma rördimensionerna utifrån kar och sump.

Jag ska ringa dom idag och kolla upp så jag får denna detalj klar för mig.

Jag är som sagt var rookie på detta med bygge... fast det är grymt kul och lärorikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40-rör ner känns helt galet för mig. Såvida du inte vill ha storm i sumpen såklart ;).

Numera är det ju populärt med 2 rör ner för att få det riktigt tyst. I så fall hade jag valt 2st 25mm rör ner och 20 eller 25 upp.

Med ett rör ner så räcker ändå 32mm länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite beräkningssvar :)

Beräkningarna är gjord enligt följande förutsättningar

3st 90 grader vinkelböjar

1st kulventil

115 cm tryckhöjd

2 m total rörlängd

(1 st kona vid rör 25 mm)

Vid 20 mm rör:

Aquabee 2000/1 -> 1100 l/h

Aquabee 3000 -> 1150 l/h

Vid 25 mm rör:

Aquabee 2000/1 -> 1300 l/h

Aquabee 3000 -> 1450 l/h

Jag hade tagit 25 mm rör och Aquabee 2000/1

post-2834-14468919574742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas :)

Men vad säger egentligen beräkningarna?

Är det ett väntat flöde som jag kan få ut ur returen?

Är detta detta som sedan styr hur mycket flöde man tar in från ytavrinningen?

Har min skummares kapacitet något med detta att göra? Jag misstänker att om tillflödet är mindre än skummarens kapacitet gör bara att vattnet skummas fler gånger.

Som du märker är jag total rookie på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas :)

Men vad säger egentligen beräkningarna?

Är det ett väntat flöde som jag kan få ut ur returen?

Är detta detta som sedan styr hur mycket flöde man tar in från ytavrinningen?

Har min skummares kapacitet något med detta att göra? Jag misstänker att om tillflödet är mindre än skummarens kapacitet gör bara att vattnet skummas fler gånger.

Som du märker är jag total rookie på detta.

Beräkningarna visar det väntade flödet från returen ut i akvariet. Ytavrinningen måste matcha returflödet, annars töms sumpen på vatten. Så ytavrinningen måste vara överdimensionerad.

Du säger att det sitter en Aquabee 2000/1 i skummaren och jag tror att motståndet i skummaren blir ganska stort, så den får nog ett liknande flöde som returpumpen, vilket är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör just en sådan pump nu från min sump.. har 25mm rör upp , funkar fint , sen har jag 2*25mm rör ner , en med kran på för hävert samt en för resterade mängd vatten.

går inte att höra att vattnet går genom rören med den lösningen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Sitter också & funderar på returpump till mitt nya 160l + 40l sump.

20mm ytavrinningsrör ner till sumpen

En Deltec MC300 skummare i sumpen med 1000l/h pump(har dock ett problem med pumpen i den skummaren..tar man lös pumpen ur det genomskinliga plaströret så skummar den & cirkulerar vatten men när den är där nere i "röret" på plats så låter den som fan & skummar men cirkulerar inte vattnet???pumpen trött på sitt liv?)

105cm tryckhöjd upp till karet med ett 13mm rör...innan det rinner ut i karet är det 4st 90graders böjar & slutligen en svagare böj på ~70grader(har ej bubbelfälla i sumpen)

Mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många skummarpumpar som inte vill starta går i gång om man blåser ordentligt i luftslangen. (Impellern går lättare med en massa luft runt den).

Det kan också vara idé att kolla:

Inga snäckor fast i nålhjulet.

Runda hål för axeln i impellern.

Axeln hel och den glappar inte i gummibussningarna i ändarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har testat pumpen nu...den verkar inte riktigt frisk...endast när röret som ska suga upp vatten är helt under ytan så cirkulerar den vatten :/

Finns det ny pump att köpa som passar till deltec mc 300 skummare?

tänkte beställa lite från fish street & aquaristic snart...finns det pump som passar kan man ju ta det på samma gång..men jag fattar ju inte vilken som skulle passa så lite hjälp skulle sitta fint :)

Funderar på om Aquabee UP 1000 skulle va tillräcklig till ett 160l + 40l sump?

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sumpen i duschkabinen nu full med vatten & deltec mc 300 hakad på kanten & det gråa röret nere under vattenytan

skummaren är full med vatten så mycket det går innan det börjar rinna ur det grova röret där uppe.

men den vill fan inte orka få upp vattnet genom röret.

Fick den att funka nu genom att dränka precis hela skummaren (då fick den ju vatten i det gråa röret som den ska suga upp vatten ur sumpen) så nu står den u sumpen & tuffar på...men när jag ska lyfta ur skummaren & haka den på kanten så börjar den låta förjävligt igen & slutar cirkulera vatten

/roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste vattenfylla pumphuset om du skall kunna få igång pumpen. Det verkar på din beskrivning som du av någon anledning inte fått det innan du dränkt alltihopa. Nu vet jag inte exakt hur din skummare är konstruerad men det "gråa" insugsröret brukar fungera som hävert till pumpen på utsidan i de flesta fall men det behöver vattenfyllas först om det skall funka eftersom akvariepumpar inte brukar vara självsugande.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Mmm...verkar nog måsta fyllas helt för att de ska cirkulera vatten. är ju svårt att få sugröret (gråa) helt vattenfyllt när halva är ovanför utan..man måste ju tvinga in vatten med dryck isåfall & det är ju jobbigt

Har iallafall spelat in en

när jag fått igång den...tycker den låter lite konstigt också

Kanske det är pumpen som börjar bli slut eller ska den låta såhär konstigt högt? När jag höll för luftröret så tystna den helt nästans & cirkulera dubbelt mera vatten

mvh/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har iallafall spelat in en
när jag fått igång den...tycker den låter lite konstigt också

Kanske det är pumpen som börjar bli slut eller ska den låta såhär konstigt högt? När jag höll för luftröret så tystna den helt nästans & cirkulera dubbelt mera vatten

Men visst är det så att du testar den i sötvatten? I sötvatten beter sig skummare helt annorlunda jämfört med saltvatten eftersom att bubblorna inte slås sönder till småbubblor. Därför fungerar pumpen dåligt och den dånar värre än värst. Ett sötvattentest är inget värt i skummarsammanhang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...