Lasse Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Att suga över en kylfläns är inte optimalt eftersom man aldrig vet riktigt var man suger ifrån. Det normala är att man brukar trycka ner luften över kylflänsen - bättre kontroll då. Skall du använda 50 wattarna så skaffa linser till dem. Jag har experimenterat lite med 30 wattare och linser ger 30 - 50 % mer ljus i närområdet.MVH Lasse
Maglofster Postat 17 juni 2011 Författare Postat 17 juni 2011 Funderar på om jag skall sätta fläktar på flänsen i rampen och sen sätta fläktar på ramen för att evakuera luften ur rampen.
_Manne_ Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Funderar på om jag skall sätta fläktar på flänsen i rampen och sen sätta fläktar på ramen för att evakuera luften ur rampen.Börja lite mjukt med LEDarna o mät värmen i flänsen, så utgå från det sen för att lösa kylningen samtidigt som du gör minsta möjliga åverkan på rampen..Mvh manneSent from my iPad 2 using Tapatalk
Maglofster Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 (ändrat) En snygg Gorgonia plåtad med mitt Nikon 10.4 DX. Ändrat 23 juni 2011 av Maglofster
Maglofster Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Drivers + 50W 10K LED.Kylfläns som passar EXAKT i mitten på min Giesemann ramp istället för MH.Nu skiter jag i midsommarstången och tar fram lödkolven istället!
Laggeman Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Nu skiter jag i midsommarstången och tar fram lödkolven istället!
MattiasN Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 [ATTACH=CONFIG]58921[/ATTACH]Drivers + 50W 10K LED.Nu skiter jag i midsommarstången och tar fram lödkolven istället! ¨Vad är de där sakerna till höger på bilden? Står som "terminal" på beskrivningen på ac-rc tror jag?
Maglofster Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Labbar med placering - 20st 10W 16K + 2st 50W 10K på en 120 cm lång 11 cm bred och 3 cm hög fläns. Kanske?50 Wattarna något centrerade.test med 50W 10K. Jädrar vad det lyser!
Maglofster Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 "terminal" - Det är motsvarande "sockerbit" - alltså för att koppla ihop med sladdställ och vägguttag, tvivlar på att det är grejor som är godkända för bruk i Sverige?
MattiasN Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 "terminal" - Det är motsvarande "sockerbit" - alltså för att koppla ihop med sladdställ och vägguttag, tvivlar på att det är grejor som är godkända för bruk i Sverige?aha, det var så enkelt.... Ser lovande ut! Ska bli kul att se resultatet, har själv nyss beställt ett gäng 10wattare
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Ser riktigt bra ut.. Bara o bygga vidare.. Ska du limma eller skruva chipen ? Mvh manneSent from my iPad 2 using Tapatalk
Maglofster Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Jag limmar, lite slappt, men det funkar för mig eftersom det är så få. Endast 22 chip totalt. Har nu provkört en 50W en timme. Flänsen blir varm, men okej. Okej kommer den INTE vara när jag adderar resten av dioderna. Får bli ett gäng 10x10CM fläktar ovanpå flänsen. Sen två 12X12CM som evakuerar luften ur rampen.
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Jag limmar, lite slappt, men det funkar för mig eftersom det är så få. Endast 22 chip totalt. Har nu provkört en 50W en timme. Flänsen blir varm, men okej. Okej kommer den INTE vara när jag adderar resten av dioderna. Får bli ett gäng 10x10CM fläktar ovanpå flänsen. Sen två 12X12CM som evakuerar luften ur rampen.En fläkt över varje 50w hade kanske räckt eftersom du kör ett tunnel flöde också.Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk
Lasse Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Har du tänkt att ha någon lins över 50 wattarna?MVH Lasse
Maglofster Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Vet inte riktigt, tänkte prova utan först, helst vill jag ha ganska mycket spridning, men om det inte funkar får jag beställa linser.
Maglofster Postat 24 juni 2011 Författare Postat 24 juni 2011 Nu har det gått tre veckor med enbart ATS som näringsexport / filter. Det skillnader jag kan se är: 1. Något lite mer gröna alger på rutorna.2. Något lite mer partiklar i vattnet.3. Mer polypexpansion på samtliga koraller.I övrigt verkar samtliga koraller må mycket bra. Även fiskar och annat levande verkar trivas bra. CA, MG och KH har förbrukats något lite snabbare de senaste veckorna, vilket skulle kunna tyda på mer tillväxt.
Maglofster Postat 27 juni 2011 Författare Postat 27 juni 2011 Jahopp!Burken känns väldigt komplett när det gäller koraller. Jag kan inte hitta någon mer plats, inte ens för en fragg. Så nu är det bara vänta på att dom växer till sig! Idag kunde jag däremot inte motstå att komplettera med lite fisk.5 st Serranus tortugarum fick följa med hem. Dom blir inte så stora (typ 9 cm), men är väldigt snygga så jag tror dom kan vara ett trevligt inslag i burken.En stulen bild:
Maglofster Postat 28 juni 2011 Författare Postat 28 juni 2011 (ändrat) Tack, det hoppas jag med! Nu har jag limmat alla dioder på kylflänsen. Bra tryck i 50 wattarna vill jag lova. Skall på med lite fläktar så jag kan göra ett långtidstest med alla dioder på med flänsen fritt utanför rampen. Funkar det blir det nog färdigt i helgen.Långtidstest: enbart 2x50W utan fläktar. Blir attans varm kring dioderna. Ändrat 28 juni 2011 av Maglofster
Maglofster Postat 28 juni 2011 Författare Postat 28 juni 2011 Börjar bli enbart rätt sorts alger på ATS-mediat. Växer så det står härliga till. På fredag firar jag fyra veckor med enbart ATS för N&P export. En veckas skörd är nu ca 4 dl alger.
Andy88 Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 Ser ut som din ATS fungerar som den ska. Roligt att se. Får se när mitt eget bygge drar igång./André
Maglofster Postat 29 juni 2011 Författare Postat 29 juni 2011 Vad finns i burken just nu:Fisk:5 st Serranus tortugarum1 st Cirrhitichthys falco1 st Siganus magnificus2 st Amphiprion ocellaris2 st Valenciennea puellaris1 st Valenciennea strigata1 st Pictichromis paccagnellae1 st Zebrasoma flavescens1 st Acreichthys tomentosusUtan ryggrad:3 st Sabellidae sp.5 st Lysmata amboinensis1 st Lysmata wurdemanni1 st Entacmaea quadricolor4 st Mithraculus sculptus1 st Mespilia globulus2 st Archaster angulatusX antal sniglar och eremiterKoraller / kolonianemoner / skivanemoner:2 st Discosoma lila koloni på sten1 st Discosoma röd koloni på sten1 st Discosoma beige med "vårtor" koloni på sten1 st Zoanthus sp. stor koloni1 st Pinnigorgia sp.3 st Gorgonia sp. Röd med vit/beige polyper1 st Acropora "tricolor"2 st Acropora sp. "blå"1 st Acropora sp. "lila"1 st Acropora sp. "gul"1 st Acropora sp. "grön"3 st Montipora digitata röd3 st Montipora digitata grön1 st Montipora foliosa1 st Montipora delicatula - flakväxande1 st Stylophora "milka"1 st Pavona "cactus"1 st Seriatopora hystrix "rosa"1 st Sarcophyton1 st Capnella imbricata2 st Cladiella sp.Finns säkert en del till jag missat. Skulle gärna vilja identifiera korallerna lite mer ingående, får ta lite bilder och lägga upp
Maglofster Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Långtidstest med 4 st Noctuafläktar. Fläktarna blåser neråt (Tack Lasse!) Hade själv tänkt uppåt, men detta blev kanon, det blåser verkligen genom räfflorna på flänsen och ut på sidorna enbart!
Rekommenderade inlägg