Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hårdhandskarna på. Nu ska cyanon bort. Efter dagens vattenbyte har jag flyttat över en del av min sten till en tunna med vatten och cirkulation. Tunnan är helt täckt och får vara så tills på tisdag kväll. Några av de andra småstenarna har fått flytta ner i sumpen där det också är mörkt. Detta bör rensa bort merparten av cyanon.

Har även beställt en laddning Red Slime remover ifall det skulle behövas. Vågar inte mörklägga hela karet.

När jag ändå är igång och stökar har jag fortsatt att plocka ur sanden, snart är detta projekt färdigt och då kommer det få vara bare bottom ett tag, sen får vi se vad som sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du kastar in handduken redan.

Tänk bara på att dosera naturliga bakterier efter några dagar med RSR. Det stör nämligen även den goda bakterieodlingen oxå.

Jag själv tror mig se att mitt cyanokrig kanske håller på att ordna upp sig. Efter snart en veckas tung bakteriedosering (3-dubblat recept mot vanlig cyanobekämpning) så tycker jag mig se att cyanon klingar av... huga... Om det inte det blir en stor signifikant ändring tills på onsdag/torsdag så kör jag på med RSR också... med de följder det nu får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag vill verkligen bli av med det innan det blir för stort problem att hantera (tänk lilla demoburken på leasing). Nu får vi se vad RSR gör åt detta. Har även passat på att plocka ur lite biopellets då jag sett flera trådar på olika forum om cyano i fall där man har legat på en stor mängd BP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det funkat med järntillsattsen Maglofster ...

Har själv dålig färg på två flakväxande gröna Montipora, fick för mig att det var en brist på Kalium i mitt kar men det har inte hjälpt så det kanske beror på för lite järn hos mig oxo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tycker mest det är mina gröna Acroporor som tagit fart. Mina gröna flakväxande montiporor är den ena ganska neongrön, den andra är lie blekare. Tycker dom borde vara mörkare. Men det kanske tar lite tid. Man får ju vara försiktig med doseringen och inte öka för snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tycker mest det är mina gröna Acroporor som tagit fart. Mina gröna flakväxande montiporor är den ena ganska neongrön, den andra är lie blekare. Tycker dom borde vara mörkare. Men det kanske tar lite tid. Man får ju vara försiktig med doseringen och inte öka för snabbt.

Jo det är nog bäst o ta det lite försiktigt med doseringen kan förmodligen lätt bli algtillväxt av det ...Cyano...men det kanske redan var på gång när du började att dosera järn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att "garanterat" bli av med det sista av cyanon kör jag nu en mörkläggning. Det borde sätta in sista stöten tycker jag.

Steg jag tagit för att bli av med Cyanon:

1. När jag såg att det var på gång så började jag dosera Coral Snow + Zeobak då det tydligen skall hjälpa. Men jag har egentligen inte sett någon effekt.

2. Matat mindre.

3. Mer cirkulation. Har just nu ca 15k liter/h cirkulation.

4. Sugit ut cyanon vid varje vattenbyte.

5. Gått över till bare bottom för att lättare ta bort detritus.

De här första stegen hejdade antagligen anfallet lite, men det har ändå ökat långsamt.

6. Doserat RSR. Verkat ha stoppat invasionen. Dock finns en del kvar.

7. Börjat mata MYCKET sparsamt.

8. Sänkt belysningstiden.

9. Skummat lite blötare.

Börjar se ut som jag vinner, men det finns en del kvar.

9. Mörkläggning - vi får se vad som händer.

Jag är inte så orolig för korallerna, men jag har två anemoner, hoppas bara att dom inte börjar vandra runt i mörkret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har karet varit igång nu?

Jag har fått veta att det är vanligt med en cyanoattack efter ca 6-10 månader från start. Om man vinner denna attacken och sedan ändrar på något, byter salt, belysning, cirkulation, matning mm så ska cyanon förhoppningsvis inte visa sig mer.

När det gäller RSR så kan man köra den efter en vecka igen för att ta hand om överlevarna från första doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ferngren: det har strax varit igång i 8 månader. Jag har doserat just så, för att vara "säker". Det är bara att hålla tummarna.

Jag har faktiskt gjort två saker till kom jag på:

11. Installerat en värmare (läste att temperaturskiftningar kan trigga cyano, och vi har ganska kallt här hemma)

12. Vädrat mer. Burken står nära ett fönster och jag har dragit fram luftslangen hit och börjat vädra lite mer. Hoppas kuna vädra ut lite CO2 på så vis.

RSR köpte jag på Bioted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...