Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Har ju jobbat stenhårt för att få ner näringsvärden och bli av med cyanon. En intressant sak som hänt är att den Acropora som förut hade mest polypexpansion nu är den med minst. Och tvärtom, den Acropora som knappt visade polyperna förut, ja den ser nu ut som ett barrträd.. :)

Är dock lite smått orolig för den Acron med väldigt lite polypexpansion.. den har jättefina färger, men topparna är lite vita. Kan ju kanske vara tillväxt, men njae.. Vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att sänka näringsvärdena:

Skummat lite blötare.

Doserat vodka (i tillägg till BP) - har inte fått bakterietillväxt på rutorna - så ingen överdosering.

Dragit ner på dosering av Aminosyror.

Flyttat de större fiskarna till annan burk.

Matat mindre

Sköljt all mat nogrannt innan matning.

Skrapat rutorna "uppåt" med rakblad och varit noga med att få ut alla alger ut karet = export.

Sugit ut detritus från botten vid vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man förändrar något lite för snabbt så reagerar korallerna utifrån deras förutsättningar, så den där fina korallen svänger över till att bli en problemkorall och problemkorallen blir fin.

Det är ett resultat av att korallerna kan bara ställa om sig långsamt och är inställda på näringsförhållandet som råder och kommit olika långt i omställningen. När du då sänker näringen för fort, så blir den fina svältfödd medan den övergödda kan ta det nya läget lättare.

Så kommer det svänga ända till du kommit dit du vill och kan stabilisera läget så alla korallerna kan svänga in och gilla läget.

Jag känner inte till historian om ditt akvarie(jag såg något om cyano), men det är aldrig bra/enkelt att föra ett tvåfrontskrig. Jag brukar alltid sätta korallerna i första rummet, det andra kommer automatiskt om du försöker att skapa en bra miljö för dina koraller.

Jag uppfattade det som om topparna på korallen går sönder, det är en tydlig protest att den inte gillar läget.

Oavsett vilken åtgärd du bestämmer dig för så ska du hålla dig fast vid det, för annars kommer korallerna bara bli ännu mer förvirrade. Kör man näringsvärden upp och ner så kan det gå illa, då gillar ingen korall läget till slut.

Du får nog ta det lite lugnare och ge lite mer aminosyror och dra ner/sluta med vodkan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag kommit ner på rätt låga näringsvärden nu. Tycker mig se det på det lilla mjuka jag har i burken. SPS:erna som dominerar verkar alla trivas bra förutom just problemkorallen. En av min acros som varit brun sen jag fick den är nu ljust blå, vilket jag tolkar som låga värden också. Men då trappar jag nog ner på vodkan nu och låter det puttra på såhär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina anemoner trivs bra och en av dom har växt mer och mer på sista tiden. Nu har den börjat störa min fina Stylphora som naturligtvis har växt fast riktigt fint. Har gått och tagit sats länge för att flytta den och ikväll var det dags. Jag tog ett ordentligt grepp om "foten" av korallen och vred och.. ..AJ!! Bakom den satt min lilla sjöborre.. Som tur var ingen Diadema utan en liten Mespilia globulus.. Men ändå. Nu är korallen flyttad (i en hel koloni, yay) och jag ska gå och stoppa knogen i ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, ingen kapsling, blir mycket bättre kyleffekt utan. Det är ju en DIY-kylare också :P Som tur är så är Elosbänkarna mycket väl ventilerade. Eftersom jag nu har dunderkoll på hur mycket osmos som går åt i veckan (exakt 30 liter) så kan jag återkomma om en vecka med hur mycket avdunstningen ökat. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, ingen kapsling, blir mycket bättre kyleffekt utan. Det är ju en DIY-kylare också :P Som tur är så är Elosbänkarna mycket väl ventilerade.

Ok. Är det vara att vänta nu eller hjälper det att ympa in alger, t ex de där mosslika trådalgerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fram tills 2009 nån gång rekomenderades man att gnugga in alger (gröna håralger) på mediat. I Usa fanns/finns det dom som köpte/köper färdigypmpade skärmar från Inland Aquatics (röda turfalger). Men det har visat sig att det bara tar en vecka för algerna att börja växa ändå. Det tar ca 4 veckor för ett media att mogna. Sen är det full effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är detta bara i labbsyfte än så länge. Kör fortfarande biopellets och skummare. Men har man en ATS som är rätt dimensionerad och rensar den varje vecka så kan man klara sig på enbart den enligt vad jag läst mig till. Men det blir inga Zeovit resultat direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae. Det sänker N & P, precis som biopellets. Men för att biopellets skall funka måste man skumma - det som finns i skummarkoppen exporterar man sen till toan / avloppet. Med ett ATS behöver man inte skummaren, man exporterar algerna istället. Men detta är inget jag kommer lita på, utan jag börjar försiktigt och testar mig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Maglofster

Hur har det funkat med Järn doseringen, tänkte höra för jag har två flak växande Montipora som är väldigt ljusa en är lime grön medan den andra är nästan vit dock så är polyperna fortfarande gröna.

Vet du vilken nivå järn som bör finnas i vattnet, mätte med järn test (JBL) nu i kväll o fet gav inget utslag.

Doserar du järn tillsattsen varje dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...