Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Magnus, jag har ju massor med tunna små alger som kommer rätt fort på mitt kars rutor. Sniglarna älskar dem verkar det som och jag kan ta bort dem väldigt lätt. Tror du att en ATS skulle lösa problemet? Eller är det helt enkelt för att jag har för mycket ljusinsläpp från fönstret i min lya tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ju bara hållit på med detta och testat en kort stund. Men just såna gröna håralger är det man odlar i ett ATS. Jag har sett en klar minskning av dessa på mina rutor i Eloset sen jag började köra med ATS. Så ja, det tror jag.

Jag vågar inte riktigt säga åt andra att testa än eftersom jag inte riktigt har koll på hur allt hänger ihop och hur det fungerar. Men jag ska fortsätta köra detta på mina två burkar och när jag har mer kött på benen ska jag sammanfatta det hela och lägga fram mina slutsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mycket bra ut!

Om du har möjlighet,

vad är "tjockleken" på skivorna bänken är byggd av? hittar inte det någonstans på nätet=(

Har du någon aning om vilket material den är gjord av?

Hur är den uppbyggd? (Bilder vore mycket tacksamt!!!)

Tack!

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag orkar inte fixa bilder nu, tar det sen. Men jag gissar på att det är folierad MDF, alternativt folierad spånskiva. Det är rätt grova skivor, förutom dörrarna såklart. Det är en rätt speciell konstruktion. Vissa skivor är det som bär upp akvariet. Andra är bara där för stabilitet. Väldigt väl ventilerat.

Jag kan slänga ihop den i sketchup och skicka så får du mått och konstruktion. Men det blir också sen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dom som följt denna tråd vet att jag kämpat en del med cyano och att jag försökt med alla möjliga metoder för att bli av med det. Jag har haft delvis framgång med vissa metoder men sedan har cyanon kommit tillbaks igen.

Efter fem veckor med ATS finns det nu inte ett spår kvar av cyanon. Om det är ATS:en som gjort detta eller inte kan jag inte empiriskt bevisa såklart. Men jag är nöjd och glad i varje fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet rullar på, kör just nu både biopellets, skummare och ATS. Funderar dock på att plocka bort biopellets framöver. Har väldigt liten tillväxt på alger i karet, får skrapa rutorna nån gång per vecka annars är det helt rent.

Har dock ett problem som jag inte kan förstå. För typ 1,5 vecka sedan så har ALLA grenväxande montiporor (både gröna och röda) på ett flertal olika ställen i karet dragit in sina polyper. Jag har bra med SPS:er och alla verkar må kanonbra, med bra tillväxt och polyper framme, men just ALLA olika grenväxande montis ser riktigt risiga ut.

Eftersom jag inte såg något konstigt i mina mätningar av vattenvärden valde jag att göra några stora vattenbyten på ca 100 liter st för att se om det kunde vara något problem med ämnen som var för låga/höga ändå. Detta gav ingen effekt alls på något i burken.

Funderade på om dom kunde vara känsliga för någon av mina mjukisar i burken, bl.a en Sarcophyton. Men jag kör ca 15mg ozon per timme, så det borde vara lungt.

Fosfat och Nitrat är omätbart.

Doserar CA,KH,MG och sparsamt med aminosyror. Några ggr per vecka kör jag i reef pearls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort en läskig sak, eller jag gjorde det igår morse. Jag har plockat bort biopellets samt skummare. Det enda filtret/näringsexporten jag har nu är min ATS.

Jag har övervakat redoxpotentialen med en redoxmätare. Sedan jag tog bort skummare och biopellets har den inte gått under 400 mV. Den verkar gå sakta uppåt, står på 412 mV nu trots att jag precis hällt i en hel del korallmat. Detta är utan ozon.

PH är 8.1 och ligger exakt så under hela dygnet. Det har det iofs gjort i princip sedan jag drog igång ATS:en med omvänd cykel på ljuset.

Jag vet att det kan gå åt helvete. Men vi får se. Kan denna kille (som har ungefär lika stor burk) så hoppas jag att det kan fungera även för mig.. http://www.algaescrubber.net/forums/viewtopic.php?f=7&t=1082

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vi får se vad som händer, nu kör jag ju en ATS som växer väldigt fint och via den exporterar jag ca 2-3 dl gröna håralger varje vecka. Så N&P borde hålla sig okej.

Tog lite värden precis:

PH: 8.1

Po4: 0 (Hanna)

No3: 0.2 (Salifert)

Ca: 400

Mg: 1280

KH: 9

Redoxpotetial: 380 mV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Jag tror du får ge det minst ett par veckor innan du ser effekten tydligt. Det lär väl ta sin lilla tid innan det organiska kolet som finns tillgängligt i näringsnäten lämnar akvariet som koldioxid - varefter så frisläpps den pool av kväve och fosfor som var bundet i bakteriemassan. Skummaren tror jag också verkar ganska långsamt men med en kontinuerlig export av kväve/fosfor så efter en tid utan skummare måste denna näring gå någon annanstans för att inte byggas upp. Spännande är experimentet i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror så också. Det jag var bekymrad över var dock om det skulle ge några snabba reaktioner, typ massiv blekning av koraller eller så. Det verkar lugnt och nu får jag nog vänta några veckor och se vad som händer på lite längre sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en fig rig :) billigare variant än steadycam. skämt o sido du får bli mer stadig på handen om det är det som stör dej :) Ett rörligt stativ är oxå ett alternativ. Fast du använder väl som många andra en systemkamera när du filmar? Bra kvalité blir det ju av din kamera iallafall :) Filma på!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...