Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Såja!

Igår var jag äntligen och hämtade mitt Elos 120 hos Triton i Täby. Spenderade kvällen med att montera ihop allt och det tog några timmar. Det fanns ingen manual eller något i den stilen alls. Själva bänken tog säkert 1,5 timme bara den, man vill ju gärna att det blir rätt när man lagt såpass mycket pengar. Man vill även att det ska vara med en manual för dom pengarna. Fick googla lite samt jämföra med bilder här på forumet :)

Sumpen känns riktigt fin och även den blev "klar" innan det var dags att gå och lägga sig. Kommer bli lite småfix med den idag också men räknar med att ha allt klart för vatten under kvällen.

Tekniklistan:

Elos system 120 - vitt

Giesemann infinity 2x150/2x54w - vit

VorTech MP40w ES

AM Ozone 50mg

AM mv Computer (för att styra ozonet och hålla koll på redox)

AM fosfatfilter med en Aquabee Up 500

Picobello Osmos kompletterat med silikatfilter

Profilux SA4 doserpump för att köra Balling light

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trevligt Maglofster

Har ju själv ett Elos 120 på väg in så det ska blli kull o följa din uppstart.

Ingen manual till bänken säger du .... ja det är väl väldigt dåligt när man betalar så mycket för ett kar.

Ahh Elos i Vitt, det skulle jag också vilja ha valt men jag fick nöja mig med en i silver för dom ville ha så bra betalt för att få den i helvit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild_1.jpg

Jahopp, har fortsatt med att snygga till installationen i sumpen, kabeldragning etc. Fyller med osmosvatten, vilket borde bli klart ikväll. Ska komplettera med riktiga bilder så fort allt är "klart".

Ändrat av Maglofster
lägga in bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skickat ett meddelande till Dogman nu om den saknade manualen så får vi se vad han säger om det, åtminstone så måste det finnas att ladda ner som PDF hoppas jag.

Om det nu inte finns någon manual att få tag i var det bökigt att få ihop det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade mitt Elos 120 idag hos Korallfisken i Linköping, nu kommer jag ligga lågt med uppstart av karet ett tag men bänken är iaf ihop skruvad bara en liten fråga ang dom dämpare till luckorna som var med hur placerade du dom Maglofsters.

Startar väl upp en tråd om denna burk lite senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. dämparna: Först skruva fast dom små hållarna i plast (samma färg dom dämparna) i bänken. Det finns förborrade små hål på undersidan mitt på den tvärgående övre regeln. Sen trycker man dit dämparna från sidan in i hållarna.

Tack ska kolla om jag hittar några håll där i mitten.

Maglofsters har du koll på hur alla slangar o rör ska vara i sumpen så får du gärna lägga upp några bilder på det som hjälp för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det beror väl lite på. Med alla dom grejorna jag har + sten + salt + levande. Inte under 70 tusen för min del. Det är väl vad jag har budgeterat med, har inte kommit upp i dom pengarna än men det löser sig nog snart ;).

Dyrt om man bara ser till pengarna. Billig hobby om man jämför med vad en golfsemester eller dyksemester eller liknande kan kosta. Jag räknar med att njuta av denna investering betydligt längre.

Ps. skummaren har börjat producera skum! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Burken har nu stått och puttrat ett tag. Verkar som om det är cyklat med tanke på att värdena börjar stabilisera sig. Har släppt i lite turbosar och några eremiter. Ska få puttra vidare i detta stadium nån månad till. sen blir det dags för fler invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...