Gå till innehåll

Intelligent temperaturmätare


Speedster

Rekommenderade inlägg

Det börjar bli varmt i akvariet...

Finns det någon intelligent tempmätare/dator för vettig peng som man kan programera att slå av strömmen till MH:n när temperaturen närmar sig 30 (Eller något annat värde)?

Har letat lite på ebay och hittat några, men ingen verkar intelligent nog att inte slå på MH:n igen när temperaturen droppar till 29.9 igen och då bränner man nog ballasten till slut iom att den inte lär starta om direkt?

Någon som har några idéer?

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att det finns en termostat som jag har köpt från Conrad som har till- och frånslag enligt önskemål, men hur det funkar ihop med en MH vet jag inte. Sen får man ju inte glömma att lampan bör gå på timer, har du då en timer utan batteribackup så sätter du timern ur spel varenda gång termostaten bryter strömmen.

Men varför inte starta en fläkt som blåser på ytan eller mellan MH'n och ytan vid 29 grader och stängs av igen vid 27 tex? Så kan du ha igång belysningen hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en GHL ProfiLux II Light akvariedator för just detta, det är en lite enklare akvariedator inbyggd i en skena med fyra uttag.

Med den varvtalsstyr jag kylfläktarna mot temperaturen i karet, samt släcker belysningen om det trots allt skulle bli för varmt. Dessutom styr jag mina Tunze streampumpar med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktar hjälper dessvärre inte, har en 400w mh som ställer till det. Har fått gå ner till 3 timmar per dag nu.

Det här termostatköret ihop med en batteribacktimer verkar lite halvkrånligt och det lär ju säkert lagga ur om tempen står o hoppar mellan av och på.

Och jag hittade ingen på aqua medics sida tyvärr.

Profiluxen är ju grym men hade tänkt mig någon något billigare lösning...

Ändrat av Speedster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter själv på 400W i min kub, kör med 5 timmars MH om dygnet som det är idag. Utan någon som helst kylning landar tempen en solig dag på 30-strecket vid släckning, kör jag med en vanlig bordsfläkt mot sumpens yta så går den inte över 28.

Jag har även 2st Sunon-fläktar på ett antal W som sitter i serie på en 12V-dosa, då blåser de ändå så pass att jag inte skulle vilja ha dem igång vid en filmkväll pga ljudnivån, men de kyler utan problem ner karet till 25 grader. :)

Effektivt och väldigt enkelt. (De ska förresten kopplas in som nödkylningsutrustning på den där termostaten från Conrad så fort jag får en dag över till o lösa det lite snyggt.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par 12cm datafläktar i armaturen bara, annars hade jag nog inte kunnat ha igång den alls.

Jag har inget glas på min mharmatur, så värmen från lampan går rakt ner mot ytan. Tror ni det gör någon skillnad om jag sätter dit ett härdat glas från någon glasmästare i MH armaturen? (så värmen hålls mer inom armaturen istället.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um. Det verkar föreligga ett missförstånd. Fläktarna som nämnts är inte för att kyla lampa, eller armatur, även om båda delar lever lengre om man håller temperaturerna lägre. Fläktarna är i stället avsedda för att blåsa på vattnets yta och påskynda avdunstningen, vilket leder till högre luftfuktiget i rummet, och lägre temperatur i karet. Luftfuktigheten hanterar man genom att helt enkelt ha god ventilation i rummet, och att vatten nivån sjunker hanterar man genom att fylla på regelbundet...

Strålningsvärmen från lampan påverkas minimalt av huruvida det finns ett glas i mellan eller inte. Däremot är risken för skador och olyckor mycket mindre om det sitter ett stycke glas i mellan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar bli varmt i akvariet...

Finns det någon intelligent tempmätare/dator för vettig peng som man kan programera att slå av strömmen till MH:n när temperaturen närmar sig 30 (Eller något annat värde)?

Har letat lite på ebay och hittat några, men ingen verkar intelligent nog att inte slå på MH:n igen när temperaturen droppar till 29.9 igen och då bränner man nog ballasten till slut iom att den inte lär starta om direkt?

Någon som har några idéer?

/Robert

Intelligent? Det där fixar du med en vanlig sketen korkad termostat bara den har rätt funktioner. Och rätt funktion i det här fallet är ställbar hysteres.

T ex den här:

http://www.reptillagret.se/thermocontrolproii-p-5137.html

(som för övrigt jag säljer en tia billigare)

Du kan på den ställa in en temperatur upp till 50 grader där den slår av. Och du kan ställa in en skillnad på 1 - 15 grader innan den slår på igen. Och den klarar 1000 W.

Det där är då ett exempel på en termostat som klarar jobbet, det finns fler sorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har så klent avstånd mellan spänningsförande ledningar så jag brydde mig aldrig om att montera den byggsats jag köpte för några år sedan. Farlig att använda på 230 volt.

Nu är jag kanske mer än lovligt korkad, men vilken byggsats?

Pratar du om modulen från Fish-Street så ser den väll ut att ha samma avstånd mellan stiften som man har i lampbrytade och dyligt?

(Däremot funderar jag på hur känsligt det är att man har koll på linje & nolla till den där, eftersom vi som regel inte vet vad som är vad i våra uttag)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a?category_id=60 denna hade jag själv planerat införskaffa till att styra ett antal fläktar. Men om du söker lite bland mina senare inlägg kan du se och läsa lite om mina tester. Temperaturkontrollen har en temp-delay så att den kan programmeras att gå igång då karet når 29 grader med slå ifrån först då det är nere i 26 (den kan även användas på omvänt sätt). Har inte riktigt koll på vad 10A motsvarar, men du kan behöva något relä som kan slå till och från lamporna om det är dom du vill styra. Jag skulle inte ge upp idén med fläktarna, jag fick grym effekt av en 92mm tyst fläkt till mina 210W! Som sagt, läs mina tidigare inlägg så kan du se hur jag gjort. Har även en annons på säljes/teknik om samfrakt från Fish-street om du skulle vara intresserad. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt inlägg ovan (14) syftar på byggsatsen från Conrad.

När det gäller modulen från Fish Street kan antagligen någon elkunnig bygga in den i en låda, montera riktiga anlutningar och så vidare. Men jag kan givetvis inte säga att den har bättre isolationsavstånd och så vidare än Conrads bygge med ett relä stämplat max 125 volt. Conrads relä bryter för övrigt bara en ledning vilket innebär att det är 50% chans att bygget är spänningsförande som avslagen.

Jag skulle köra med en doppvärmare kopplat i serie med lindningen till en kontaktor för elvärme. Då vet man att de ingående delarna är säkra. Men det fordrar inbyggnadslåda + litet elkunskap likaväl som modulen från Fish Street.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slappt att jag inte kollade länken utan trodde det var samma som min byggsats.

Den du länkar till ser ju bra och säker ut även om jag tror den inte håller för MH.

Haken är strömstöten vid tillslag om man har faskondensator eller spänningstöten (gnistan) vid frånslag om man kör utan kondensator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slappt att jag inte kollade länken utan trodde det var samma som min byggsats.

Den du länkar till ser ju bra och säker ut även om jag tror den inte håller för MH.

Haken är strömstöten vid tillslag om man har faskondensator eller spänningstöten (gnistan) vid frånslag om man kör utan kondensator.

Jag använder den till att styra fläktarna med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo en tycker det men jag tror det är något problem med den iofs inplastade temperatursonden eftersom den ibland plötsligen får för sig att visa helt idiotiska värden som aktuell temperatur. Jag har två temp mätare som diffar lite men jag kan hela tiden se den relativa skillnaden. Regleringen sköter den automatiskt och bra och om den skall fungera som värme eller kylgivare bestämmer den helt själv genom att titta på vilket av de inställda värdena (slå på eller slå av) som är störst. Är slå på högst så blir den en kylregulator och är slå på lägst så blir den en värmeregulator. När fallet med helt otroliga värden inträffar så pluggar jag ut den några dagar och sedan när man pluggar in den igen så funkar det någon månad. Förklara den om det är ngn som kan? :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När fallet med helt otroliga värden inträffar så pluggar jag ut den några dagar och sedan när man pluggar in den igen så funkar det någon månad. Förklara den om det är ngn som kan? :)

MVH Lasse

Enkelt, det är Bill Gates som skrivit programvaran.:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...