Gå till innehåll

Fråga om balling o korallfoder


Reefen

Rekommenderade inlägg

Hej Jag har börjat dra igång med balling nu o tänkte köra efter detta receptet

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Min fråga är om man behöver mata sina koraller utöver ballingblandningar samt ev fiskfoder som fångas upp, Hur gör ni ? (Med koraller menas jag diverse smått o gott, stenisar, mjukis samt knapp o skivanemoner osv)

Fråga 2. Vad är egentligen brukligt att göra med vattenbyten o balling, En del verkar byta 10% per vecka andra kanske 20% i månaden o nån aldrig o värden ligger stabilt.

Det är en djungel detta o alla verkar ha sina egna teorier kring saker o ting =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle fylla upp dunkarna till 5 liter. Det är svårt att lösa så mycket bikarbonat i fyra liter. Annars är receptet OK. Du kommer att behöva tillsätta magnesiumklorid också. Kanske ungefär en tredjedel av Kalciummängden. Man mäter och prövar för det beror på kalkalger man har förutom saltet du använder och korallerna.

Jag matar inte mina koraller mer än med spillet från fiskarna.

Hur mycket vatten man behöver byta hänger ihop med hur mycket man matar och hur bra nedbrytnig och filtrering man har.

Ett grundtips är att göra likadant som ägaren till ett snyggt och stabilt akvarium gör.

Välj en mentor. Följ det receptet åtminstone några månader innan du börjar ändra. Och ändra inget utan att det är en bestämd anledning till en bestämd ändring. Diskutera det med mentorn först. Det är mycket möjligt att han - hon har testat just detta och förkastat idén.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumklorid är ju ett ämne som diskuteras fram o tillbaka hurvida man behöver tillsätta eller ej. Jag har idag ok värde kring 1300 men om man läser din hemsida skall man helst ligga lite i överkant på detta värdet? Det kanske är svårt att uppnå utan tillsatser om man kör med vattenbyte.

Hur ofta byter du vatten Stig ?

Det med mentor gillar jag o jag tycker att bättre mentor än du själv blir svårt att finna så här kommer min väjdan o undran om du kanske kan tänka dig att ställa upp på detta ?

Du nämner ju att göra likadant som ägaren av ett Stabilt o snyggt akvarium gör så ett bra exempel på det borde ju vara just du =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en fördel om "mentorn" befinner sig om inte inom gångavstånd, så åtminstonde inom korta reseavstånd, eftersom man ska lyckas lura hem denna lite då och då för att titta på akvariet, och besöka mentorn i hemmet för att titta på dennes kar, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Ricke det är aldrig för sent att börja ju =)

jaja det löser sig säkert till slut... jag har ju mina SG vänner här på nätet att fråga.

Jag föreslår att ni försöker få 'Mentorn' att röra på sig, han börjar bli gammal och det är bara nyttigt med lite motion för att inte stelna till;)

hehehe du har en poäng där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med det receptet som nämns ovan, det är som stig säger den är lite svårlöst då (det går men tar lite tid). Bättre ha samma mängd pulver till 5 liter istället.

Magnesiumklorid kör jag manuellt vid behov. Det går åt såpas lite i mitt kar så det räcker för mig.

Får skopa i någon deciliter pulver i månaden kanske.

Glömde:

Koraller matar jag lite då och då med en soppa av FM Ultra Min-S, FM Ultra Clam, TM Pro coral phyton, TM Pro coral zooton och Cycklop Eeze.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter väl ungefär 10% i månaden. Det passar bra i mitt kar.

Hur mycket och hur ofta beror på belastningen mm...

Den ballingmetoden med NaCl fritt salt är utvecklad så att man egentligen inte ska behöva byta vatten.

Men det tror inte jag funkar i längden då det finns en del spårämnen i saltet som behövs fyllas på, även om man kör med FM tillsatserna. Och bytena exporterar ju en del skit från karet med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Måste ta tillfället i akt och fråga samma sak som frågades innan. Tänkte köra med de inställningar för AquaCalculator som stig angett på sin sida för balanserad balling, inkl magnesiumhexahydrat. Frågan är dock i vilken dunk magnesiumet skall tillsättas i. AquaCalc säger bara exakt hur många g som skall tillsättas av varje preparat, inte i vilken dunk.

Sen har jag sett att stigs recept inte stämmer helt med det som nämns i denna tråd (vilket är det jag tänkte köra från början). Vad är det som gör att de inte är lika? Tänkte blanda lite större dos, då mina ballingbehållare rymmer upp till 23L vardera, och då är ju AquaCalc perfekt för att få exakta viktangivelser...å då får jag gå på stigs recept...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar ibland varför alla ska krångla till det för sig med balanserade blandningar.

En balanserad blandning behövs vad jag förstått om man INTE vill hålla på med vattenbyten. Nu gör medparten av alla saltisar vattenbyten (neutraliserar därför obalanser) och det känns då något föråldrat att köra på detta sättet.

Enligt min mening så är det enklaste sättet att köra ballingen är med Balling Light via doserpumpar och blanda enligt Fauna Marins recept. Man doserar Ca, Mg, KH efter den mängd som förbrukas. Enkelt!!!

Det blir garanterat olika mängder för de olika dunkarna men det är enkelt att justera dessa.

(Jag vet att jag nu riskerar att hamna i en utdragen diskussion om vad som är rätt och fel... men vi skippar det denna gång)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar ibland varför alla ska krångla till det för sig med balanserade blandningar.

För att det är smidigt;)

Skämt o sido så kan jag säga såhär av egen erfarenhet...

Om jag doserar "balanserat" så har alla värden följt snällt varann och jag kan i princip bara mäta kh för att få en indikation på vart allt ligger.

Nu kör jag även Mg men jag doserar inte olika volymer för att korrigera hela tiden som vissa gör. Det hela balanserar ut sig i slutändan om man utgår från en bra grund.

Jag har provat öka doseringen för vissa delar och då får man fortsätta vingla sig fram med korrigeringar.

Dethär är bara mina personliga reflektioner efter att ha kört balling ett tag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl inget rätt eller fel så sätt, man gör ju som man själv vill. :)

Bara för att det funkar för en är inte samma som att det funkar för alla, eller hur?

Jag personligen hade valt den typen som tar lika mycket från varje dunk (balanserad?) mest för att man då vet hur lång tid det tar innan man ska fylla på dunkarna igen, och kan med ett visst intervall slippa blandning/skakning av dunkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ta tillfället i akt och fråga samma sak som frågades innan. Tänkte köra med de inställningar för AquaCalculator som stig angett på sin sida för balanserad balling, inkl magnesiumhexahydrat. Frågan är dock i vilken dunk magnesiumet skall tillsättas i. AquaCalc säger bara exakt hur många g som skall tillsättas av varje preparat, inte i vilken dunk.

Ca och Mg i dunk nummer 1

bikarbonat i dunk nummer 2

Nacl fritt salt i dunk nummer 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar ibland varför alla ska krångla till det för sig med balanserade blandningar.

En balanserad blandning behövs vad jag förstått om man INTE vill hålla på med vattenbyten. Nu gör medparten av alla saltisar vattenbyten (neutraliserar därför obalanser) och det känns då något föråldrat att köra på detta sättet.

Enligt min mening så är det enklaste sättet att köra ballingen är med Balling Light via doserpumpar och blanda enligt Fauna Marins recept. Man doserar Ca, Mg, KH efter den mängd som förbrukas. Enkelt!!!

Det blir garanterat olika mängder för de olika dunkarna men det är enkelt att justera dessa.

(Jag vet att jag nu riskerar att hamna i en utdragen diskussion om vad som är rätt och fel... men vi skippar det denna gång)

Bra inställning "Enligt min mening",,, det är så man tar saker och ting frammåt. Genom att testa en egen väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar ibland varför alla ska krångla till det för sig med balanserade blandningar.

En balanserad blandning behövs vad jag förstått om man INTE vill hålla på med vattenbyten. Nu gör medparten av alla saltisar vattenbyten (neutraliserar därför obalanser) och det känns då något föråldrat att köra på detta sättet.

Enligt min mening så är det enklaste sättet att köra ballingen är med Balling Light via doserpumpar och blanda enligt Fauna Marins recept. Man doserar Ca, Mg, KH efter den mängd som förbrukas. Enkelt!!!

Det blir garanterat olika mängder för de olika dunkarna men det är enkelt att justera dessa.

(Jag vet att jag nu riskerar att hamna i en utdragen diskussion om vad som är rätt och fel... men vi skippar det denna gång)

Alla har inte möjlighet att byta vatten varje vecka, jag vill köra balanserat och byta vatten ca 1ggr per månad. Mitt jobb gör att jag vill vara med familjen när jag är hemma, inte slabba med ett akvarium.

Försöker få mitt kar så underhållsfritt det bara går med mesta möjliga liv och färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mg hör hemma i dunk 3 ihop med det natriumfria saltet.

Om det är enkelhet som eftersträvas så måste väl ett balanserat recept vara bäst! Bara att blande och dosera lika mycket av varje, som sagts tidigare så får man enkelt koll på var man ligger i värdena. Varför ska man köra obalanserat och hålla på¨och justera varje dunk för sig? Om man balanserat värdena så kommer det förbrukas lika mycket av varje så det blir inget krångel alls

Edit: insåg just att vi nog pratar om olika saker när vi säker balanserat el inte. jag pratar ovan om balanserat, menar då balaserat så att man använder samma mängd av blandningarna. Men balanserat i balling handlar ju egentligen om det natriumkloridfria saltets vara el ick vara minns jag nu, det saltet tillsätts ju för att balansera upp en jonobalans som annars uppstår i karet. Den jonobalansen motverkas även genom vattenbyte och följderna av obalansen är oklara (om den ens ger några effekter...).

Å andra sidan finns ju nacl-fritt salt och om man ändå ska köra med magnesium så behövs ju ändå tre dunkar så då finns väl ingen anledning till att inte balasera blandningarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
LN21

Ca och Mg i dunk nummer 1

bikarbonat i dunk nummer 2

Nacl fritt salt i dunk nummer 3

MattiasN

mg hör hemma i dunk 3 ihop med det natriumfria saltet.

Det där blev man ju inte så mycket klokare av...

Vad är det egentligen som gäller? Skall magnesiumhexahudraten blandas i dunk 1 eller 3!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...