Nordin Postat 19 september 2010 Författare Postat 19 september 2010 Då har man lagt en depositionsavgift på ett 540L ramakvarie som skall hämtas till helgen, tanken är att jag ska starta upp det karet om någon månad eller så, kommer att starta en 'Planeringstråd' om det karet då det kommer att ställas frågor .
Nordin Postat 19 september 2010 Författare Postat 19 september 2010 Gött! Storleken har betydelse;)Hehe visst har den det . Har äntligen hittat det kar som jag sökt så länge, jag är smått förälskad ram akvarier och just 540L kommer passa mig som fisken i vattnet .
Nordin Postat 28 september 2010 Författare Postat 28 september 2010 Salinitet -1,026 (Refraktometer)Temp - 26cCalcium - 1000 ? (Salifert,testade 3 ggr)Magnesium - Över 1500 ? (Salifert testade 3ggr)Nitrit - 0 (Salifert)Nitrat - 5 (Salifert)Fosfat - 0 (Hanna)Kh -5,8 (Salifert)Ph - 7,4-7,7 nånstans emellan (Salifert)Som ni ser så är Ca och Magnesium på tok åt även KH är lite lågt.Jag har inte tillsatt någonting alls förutom Prodibio's, Biodigest och Bioptim.Nu behöver jag akut hjälp med hur jag skall gå tillväga med detta. MVH Daniel.
stigigemla Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Jag tror inte på ditt Ca- värde. Jag skulle skölja sprutorna noga i osmosvatten och sedan ta en ny test. Har du verkligen använt 2ml akvarievatten?
Ted-m Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Du skall bara ta gånger 2 vid större mängd vatten va? jag tror jag tog gånger 2 när jag brukar använda 5 eller 6 ml.Bha dålig på att kolla världen med Stig är en haj på det ;P
Nordin Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Jag tror inte på ditt Ca- värde. Jag skulle skölja sprutorna noga i osmosvatten och sedan ta en ny test. Har du verkligen använt 2ml akvarievatten?Jag vill inte heller tro på det! men jag testade 3 gånger, 2 gånger med 'full dos' då räckte inte vätskan i den lilla sprutan till, då testade jag med att halvera mängden akvarie vatten och köra på snik versionen. Men jag ska pröva med att skölja sprutorna i osmosvatten, jag brukar bara skölja i kranvatten och sen pröva igen! .
Ted-m Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Bytheway klara sig korallerna får lägga upp ett par bilder när du monterat dom
Nordin Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Jorå dom lever dom flesta fick mycke finare färger nästan direkt, men ett par av dom (dom som blivit brända i "högen") är fortfarande lite tråkig i färgerna .
Nordin Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Min eldräka har lämnat in, men den har varit nåk i ca 1-1,5 vecka. Vet inte vad det beror på, men räkor blir inte så gamla om jag förstått det rätt ?.
Nordin Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Säker på att den bara inte ömsat?Jepp jag är helt 100 på det det var inget tomt skal, utan det var fylligt och med samma färg som räkan brukar ha i vanliga fall, och räkan har ju varit dålig den senaste tiden, varit framme nästan hela tiden vilket den inte brukar bara vid matning.
stigigemla Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Lågt pH + lågt kalcium = döden för kräftdjur.
Nordin Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Lågt pH + lågt kalcium = döden för kräftdjur.Det kan jag mycket väl tänka mig. Jag kollar mina värden 1 ggn i veckan ungefär, å förra veckan var det inte lågt, snarare lite tvärt om. Kan det verkligen sjunka så snabbt ?
Nordin Postat 8 oktober 2010 Författare Postat 8 oktober 2010 Här kommer lite bilder, lite taskigt ljus vart det på bilderna, ljuset är verkligen inte så gult som det ser ut att vara. Tagen me en Iphone 4 som jag inte lärt mig än
Ted-m Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 känner igen en del av korallerna där.blir kul att få se dom växa upp.
Nordin Postat 10 oktober 2010 Författare Postat 10 oktober 2010 Har beställt ballaster till mina 2x 250W då dom tydligen var döda, söker nu ett par lampor till dessa, det är med dubbla socklar, gillar lite blåaktigt/klart ljus. Skall även fungera bra för SPS'er. Någon utav er som har några bra förslag.
Nordin Postat 10 oktober 2010 Författare Postat 10 oktober 2010 Har någon form utav svamp i mitt kar, troligen Clathrina clathrus men är inte helt 100 på det. Hur som hellst har jag försökt att bli av med svampen genom att ta upp stenen ovanför ytan och borsta med en grov nagelborste och sedan låta ligga i en 10-20 minuter, har läst att svampar inte ska gilla det För tillfället ser det ut som att den kommer ta över mitt kar, den finns nästan på varje sten jag har.Är det någon som sitter inne på något bra 'svampdödartips' så mottages det gärna!. Svampar och filtration i all sin ära, men det börjar bli för mycket utav dem!.
Ted-m Postat 10 oktober 2010 Postat 10 oktober 2010 Spar den och byt med mig hehe.Imperatorn borde tycka om den eller?
Nordin Postat 10 oktober 2010 Författare Postat 10 oktober 2010 Det är ju bara det att de finns på nästan alla stenar i hela karet, Imperatorn har inte rört dom vad jag sett, och dom bara ökar och ökar, så jag tvivlar på att den äter dem.
stigigemla Postat 10 oktober 2010 Postat 10 oktober 2010 Om du börjar med en fosfatremover som tar kisel får svampen jobbigt.
Nordin Postat 10 oktober 2010 Författare Postat 10 oktober 2010 Har du något tips på vilken remover som tar kisel ?, eller är det alla järnbaserade som gör det ?.
stigigemla Postat 10 oktober 2010 Postat 10 oktober 2010 Det är lite skillnad på hur effektiva de är. Fauna Marin har t.ex Ultra Sil som är lite effektivare på kisel.
Rekommenderade inlägg