Gå till innehåll

Red sea salt


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Blandade upp 45 liter osmosvatten med red sea salt och lät stå med cirkulationspump och doppvärmare. Efter 35h var vattnet fortfarande ganska mjölkigt.

Eftersom jag är en otålig skit och ville ha mitt vattenbyte gjort idag så gjorde jag ett byte på 30 liter i mitt RSM130 och karet blev naturligtvis också mjölkigt. Kan det vara skadligt för mina koraller/fiskar?

Ska det ta så lång tid för saltet att blanda sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en tråd om detta innan, jag har haft samma problem med mitt red sea coral pro. Det är något fel på vissa spann, det är både sand och någon fällning som blir när man blandar det, det vita sätter sig på rutor och överallt i akvariet så man får suga upp det för att bli av med det. Vet inte vad det är, kalkutfällning kanske. Så jag har bytt saltmärke nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte ihåg exakt hur mkt det var men jag mätte upp för en salnitet på 1.025. Min hydrometer visa 1.024 (vipparm) så mängden är nog rätt.

Saltet var jäkligt klumpigt i påsen jag har det i, (luftfuktighet?) så kan ha med det att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en tråd om detta innan, jag har haft samma problem med mitt red sea coral pro. Det är något fel på vissa spann, det är både sand och någon fällning som blir när man blandar det, det vita sätter sig på rutor och överallt i akvariet så man får suga upp det för att bli av med det. Vet inte vad det är, kalkutfällning kanske. Så jag har bytt saltmärke nu. :)

Jahapp, där ser man. Lika bra o skaffa nytt salt då kanske, börjar klarna i karet nu iaf.

Är det farligt för mina vänner i fiskhuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

märkligt?

då jag tidigare bara hade nano kar så köpte jag bara "lösvikt".

så jag måste fått från många olika spannar.

men jag råkade aldrig ut för "mjölk-vatten".

jag är jätte nöjd med mitt RS pro salt, ock tänker fortsätta med det...

du får ju helt klart reklamera saltet till din handlare.

han kan ju försöka blanda det. ;)

då får du säkert en ny spann om det är fel på saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

märkligt?

då jag tidigare bara hade nano kar så köpte jag bara "lösvikt".

så jag måste fått från många olika spannar.

men jag råkade aldrig ut för "mjölk-vatten".

jag är jätte nöjd med mitt RS pro salt, ock tänker fortsätta med det...

du får ju helt klart reklamera saltet till din handlare.

han kan ju försöka blanda det. ;)

då får du säkert en ny spann om det är fel på saltet.

mer troligt att det är vattnet han har i ledningarna det är fel på! ;) mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara så att det skikta sig lite i hinken/påsen så nått ämne har blivit väldigt koncentrerat. Vet att folk som har råkat blandat med för hög salt halt har fått det mjölkit och sen när dom blandat rätt salthalt med salt från samma hink så har dom fått det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osmos vatten är ju ingen garranti på att lyckas.

men det är ju en förutsättning att få mindre problem.

kolla dina värden, temp...

och testa med en ny sats osmos.

och även en liten sats vanligt vatten...

så du kan utesluta en sak i taget...

för vi är nog många som kan intyga att RS pro är ett bra salt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att det är något lurt med ditt osmosvatten. Gör en kH test på det. KH- testet skall slå om på första droppen.

Ett salt som är gjort för att användas med osmosvatten fäller kalciumkarbonat = kalk = vit mjölkaktigt om det blandas i hårt vatten.

Det var en dålig batch på Red Sea saltet för ett år sedan ungefär men den måste väl vara slut nu?

Det är många som använt saltet utan problem det sista halvåret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första rs-saltet som jag fick med när jag köpte mitt clownhotel var det inget fel på. Det blev först när jag köpte en hink som det blev fällning i dunken. Så jag tror inte att det har med vattnet att göra, och min osmos var kanske bara 4 månader gammal och inte mycket använd till ett akvarie på 60L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när någon tar upp ämnet så kan jag passa på att flika in att jag också fått en utfällning (vit grumling) i vattnet de senaste två gångerna jag kört på RS salt. Jag har kört det i två år utan problem, det är de senaste två-tre gångerna jag sett detta. Jag brukar aldrig köra med pump utan blandar direkt i 25l dunkar som sedan får stå ca 24 timmar med omskakning då och då, det har alltid funkat kanon.

Jag tänkte att det kanske berodde på värmen men nu när ni säger att osmosvattnet kan vara boven så kanske även jag ska kolla upp denna. Har testat vattnet för silikat och det är rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade kh på mitt osmos. Lyckades inte nå slutfärgen utan det slog över till överdosering direkt, vilket jag förstått det ska göra. Det kanske har med värmen eller luftfuktigheten att göra. Mitt salt skulle även kunna vara ett år gammalt då det är det salt som följde med mitt begagnade kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har rotat lite i de hela och är rätt övertygad om att ni kan glömma osmosen som felkälla när det kommer till RS salt.

Det har kommit flera vändor/batcher med salt som fäller ut, tillverkaren kan ha över/underdoserat så att de fäller ut vid blandning.

Det finns även en möjlighet att dom inte klarar av att hålla en homogen blandning ända till paketeringen vilket känns som en rimlig förklarig.

Det skulle förklara varför det varierar från hink till hink ibland.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vattentemperaturen påverka!? :smiley24:

Två veckor i rad har jag också fått en vit utfällning med RSCP-saltet. Temperaturen i blandningskaret har då varit runt 30 grader när jag hällt i saltet.

När jag blandade nu i helgen var temperaturen i blandningskaret tillbaks på normala 25 grader och då var det blandade saltvattnet helt klart, precis som det brukar vara.

Inga andra förändringar är gjorda. Använder Osmosvatten och har en pump för att blanda saltet. Skumt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha.. då kanske man råkat ut för en dålig hink med red sea salt då.. skall starta ett 170 liters akvarium från grunden.. har fyllt upp nu med 160 liter osmos vatten och idag var det dags att blanda salt.. jag drog igång skummaren och pumpen (observera att allt e sprillans nytt förutom osmosen).. sedan blandade jag i saltet. j när jag slog i saltet hade jag 25 grader i akvariet, jag har mätt kh på osmos vattnet och det slog om direkt. Men även jag upplever vattnet som mjölkigt.. har stått i 6 timmar nu och e fortfarande mjölkigt.. kommer detta ge sig eller är det bara tappa ut skiten ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...