Gå till innehåll

Refraktometer från Fish-street


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Fick hem en leverans idag men lite blandade saker, bland annat en refraktometer.

Där var ingen vätska av något slag i boxen som refraktometern låg i.

Bör där inte vara det för att kunna kalibrera den korrekt, hur ska jag annars gå tillväga?

Utförliga tips uppskattas då jag aldrig haft ett saltvattensakvarium eller något annat för att mäta salthalt tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en likadan. Tanken är att man ska kalibrera den med 20-gradigt (vet inte om det spelar nån roll med temperaturen egentligen) sötvatten och vrida inställningsskruven så att den visar exakt 1.000. Glöm inte att ställa in okularet innan så du får en skarp bild! Sen ska man vara noga med att rengöra den efter varje mätning! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en likadan. Tanken är att man ska kalibrera den med 20-gradigt (vet inte om det spelar nån roll med temperaturen egentligen) sötvatten och vrida inställningsskruven så att den visar exakt 1.000. Glöm inte att ställa in okularet innan så du får en skarp bild! Sen ska man vara noga med att rengöra den efter varje mätning! Lycka till!

Tack för svaret, så jag kan använda vanligt kranvatten till kalibreringen?

Hur rengör man den? Bara torka av med duken man fick till eller ska det sköljas med mera?

Så du fick inte heller med någon vätska till din refraktometer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, bara refraktometern, en liten skruvmejsel till kalibreringen, duk och en pipett... och en bruksanvisning... låg under fodret.

Har inte grejorna framför mig, men har för mig att det stog nåt om att man kunde tvätta av med ren alkohol för att vara riktigt säker, annars så tror jag att sötvatten och en dammfri trasa funkar bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, bara refraktometern, en liten skruvmejsel till kalibreringen, duk och en pipett... och en bruksanvisning... låg under fodret.

Har inte grejorna framför mig, men har för mig att det stog nåt om att man kunde tvätta av med ren alkohol för att vara riktigt säker, annars så tror jag att sötvatten och en dammfri trasa funkar bra!

Okej, härligt, då saknades inget i mitt paket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du mäter kloridinnehållet med refraktometern så fungerar normalt dricksvatten bra som 0 i de allra flesta fall. Ett vatten med klorider känns salt redan vid väldigt små mängder som är mindre än märfelet på refraktometern. Skall du vara vetenskaplig korrekt så är det dest, avjoniserat eller RO vatten som gäller.

Att inte kranvatten av den renhet som finns i de flesta av Sveriges kommuner inte skulle gå att använda till saltvatten är för mig lite av en myt. Det man är rädd för är att det skulle ackumuleras upp tungmetaller pga av påfyllnaden av det som dunstat. Sköter man bara sina vattenbyten ordentligt och byter veckovis så är det inte heller någon stor risk i de allra flesta fall. Det man skall kolla är kalciumhalten, alkaliniteten och nitrathalten. Har man för hög alk ellar kalcium så väljer man helt enkelt ett salt med mindre kalcium och alk från början. Ev. får man kolla silikat också - men det går att ta bort med silikatfilter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är den kalibrerad med kranvatten, tack för hjälpen.

Micke, jag har ingen aning om vad frakten gick på för just refraktometern, beställde lite annat också, 5 pumpar, 1 streamer, strumpa, feeder, digital termometer.

Jag hade varorna elva dagar efter jag betalat.

Hong kong post brukar skicka saker till Sverige på lördagar så det kan du ha i åtanke vid beställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! får man kansk fråga hur mkt frakten gick på den och hur lång lev tid på den?

är nämligen oxå lite sugen på den! Mvh Micke

Frakten för bara den går på nästan 9USD. Du kan alltid kolla vad frakten kostar där. bara lägga det du vill ha i varukorgen och sen gå till kassan och sen gå till kassan utan att skapa konto och sen slutligen välja sverige längst ner. (Min webbläsare översätter till svenska :P.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat från fish-street

Jag ger dom ++++++ dom är bra

Men min refraktometer litar jag inte på

jag vet att jag har 1,025 salt halt och refraktometern visar 1,030

den är kalibrerad med ro vatten .

Förslag på vad som är fel eller har jag fått ett söndags X

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38gr salt / L = 1,025 vid 26 grader red sea pro color

sen har jag en beprövad sen många år tillbaka densitetmätare

med tempskala vet inte exakta namnet den visar exakt 1,025

och sen tror jag mest på det som står på salt hinken hur man

skall blanda . Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Spelar det någon roll vad det är för temperatur på vattnet när man kalibrerar?

I displayen går att läsa "20°C" så jag antar att man får kompensera för temperaturen sen åxå då i så fall eller?

Tanke: Om jag läser av refraktometern med vatten från mitt kar och den visar 1.026 så borde det i själva verket motsvara 1.024 enligt tabellen på denna länken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=344748

... då räknar jag med att mitt kar håller omkring 26°C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på produkt specifikationer står även att den har automatisk temperatur kompensation, så det bör räcka med att droppa dit vattnet och vänta i 30 sek å sen läsa utav.

Product Specs

* Ranges: 0-100 ppt of Salinity and 1.000 to 1.070 Specific Gravity

* Accuracy: +/- 1 ppt / 0.001 Specific Gravity

* Divisions: 1 ppt / 0.001 Specific Gravity

* Automatic Temperature Compensation (ATC)

* Sturdy design made of durable Aluminum, not "carbon" plastic, 3-Year Warranty

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det där med 20 grader förbryllar fortfarande... Visar refraktometern relativ densitet vid 20 grader eller vid rumstemp? Om det är första alternativet som stämmer - stämmer då mitt förra antagande att relativa salthalten i mitt 27-gradiga kar egentligen är närmare 1.024 än de 1.026 som refrakometern visar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ATC refraktometer skall kalibreras vid den temperaturen som står på, i regel 20 grader.

Fixa till en bytta med vatten som håller 20 grader, doppa ner toppen (hela den delen som rutan sitter på, inte mer) på refraktometern i några minuter. Kalibrera den så fort som möjligt efter det.

Då spelar det ingen roll om du har 25 grader i rummet, refraktometern kompenserar för den temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...