Gå till innehåll

Från en novis i Thailand


Richme

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Så har jag också blivit smittad och ytterligare en som kommer att behöva hjälp. Även om jag inte bor i Sverige hoppas jag på respons från er därborta som kan er hobby.

Har sedan barnsben, till och från, alltid haft en tank. Några gånger försökt mig på saltvatten, men alltid misslyckats, mest beroende på okunnighet och en låg tålamods tröskel. Nu är jag absolut ingen expert, långt ifrån, men lärt mig lite framförallt att skynda långsamt.

Att sätta igång och ha en tank här i Thailand har både för och nackdelar mot t ex Sverige.

En sak är klar, man behöver ingen doppvärmare men däremot en kylare, som tyvärr inte är gratis att skaffa eller att använda.

Tro nu inte att bara för att man bor här i Thailand är det bara att gå till stranden och hämta fisk osv. Det är nämligen förbjudet enl. lag att fånga den typ av fisk vi vill ha i våra tankar. Det är faktiskt också förbjudet att hämta sten och ta mig sig hem. Allt det som går att köpa här av saltvattens fiskar, koraller och anemoner är importerat...Skall vara, fan tro et. En och annan fisk har nog blivit inhåvade inom Thailands territorial vatten och olagligen införts här och lika olagligt säljs. Mer om det senare. Mina LS, ca 300 kg behöver vi inte här prata om hur jag skaffat. En lokal handlare säljer sten för motsvarande Sek. 20.-/kg som han säger är importerad från Singapore...igen Fan tro et, tror att jag träffar på honom nästa gång jag går till beachen där stenarna finns...15 min bilresa från mitt hus.

TANKEN

108 x 26 x höjd 33 i tum som man räknar tankar här ger 275x 66x höjd 84 i cm ger ung. 1500 liter. Naturligtvis helglas med 12 mm glas. Inbyggt filter på ca 100 liter. Detta filter var perfekt när tanken användes till sötvattens tank med bl a 1 Kissing Gourami Helostoma temminckii, men när den dog efter ca 5 år med mig ( jag var mycket ledsen när den gick bort) och imponerande ca 40 cm, beslöt jag mig för att bli saltis istället. Tro nu inte att jag helt lämnat sötvattens livet. Har framför huset en fiskdamm på ca 15 m3 med Koi , (Karpar) och några Kissing Gourami också. Den största ca 30 cm, men det är bara en ungdom bara 1,5 år. Rena tonåringen. Jag glömde mina 3 sköldpaddor som är ca 25 cm och väger ca 1 kg.per styck.

STATIV

Tanken står på ett stativ som är svetsat samman av 7,5x7,5 cm 4-kants rör och har 6 ben. Mellan tanken och stativet 4 cm frigolit.

Tanken väger tom ca 1500 kg och stativet ca 150. Så även tomt är det inget som flyttar sig nämnvärt när det blir tvärdrag om man öppnar dörren och monsun vindarna sveper in i vardagsrummet.

Allt bars hem till mig av tillverkaren och 20 av hans kompisar efter 3 veckors leveranstid till en kostnad av 16 000.- Baht som är ung. 3 500.- Sek och då ingick en retur pump från filtret och en 18 Watts UVC samt armaturerna.

BELYSNING

Har 2 armaturer med 3 rör på 36 Watt vardera. Totalt 216 Watt. Totalt har jag tänkt att ha bara 2x36Watt på under dagtid (ganska ljust utan direkt solljus) och allt på kvällen tänt mellan ca 18.00 – 22.00. ÄR DETTA OK?

Om några dagar mer om tankens insida och sumpen på ca 400 liter som är placerad runt hörnan utanför på terrassen. Utomhus. En fördel att ha tank i Thailand...

post-5306-14468920138623_thumb.jpg

post-5306-14468920138843_thumb.jpg

post-5306-14468920139049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det med ljuset får du nog prova dig fram med. Det beror ju på hur ljust du har i rummet. Är det ett mörkt kyffe så behöver du säkert bättre ljus men har du ett rum med panoramfönster så är det inte säkert du behöver mycket mer. Även diffust ljus av tillräcklig styrka kan ju funka bra och fördelen med det ljuset är att du får belysning upp på revpelare och annat. Du kan ju också testa med spottbelysning där du vill ha speciellt ljuskänsliga koraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Skall prova mig fram men punkt belysning över lite mer känslig anemoner.

Ett lite större problem här nere är att strömmen går lite då och då. Kortare avbrott klarar man sig väl med, 20-30 min, men när det går flera timmar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SUMPEN

Den är på ca 400 l och placerad på terrassen i en hörna så att man slipper att se den men lätt att komma åt. Borrade upp ett hål vid vattenlinjen på tanken och vattnet går som självfall via 18 Watt UVC ner till en av 8 kammare i sumpen.Den första ett vadd filter följt av en kammare där en skummare finns.( den är för liten, skall skaffa en större) Skiljeväggarna är placerade på olika höjd, så att vattnet får gå så lång väg som möjligt. Efter skummaren 2 kammare med biobollar följt av en sandkammare med "levande" sand. Därefter kolfilter följt av kalkringar. En returpump tar vattnet via en kylare tillbaka till tanken.

VERKAR SUMPEN OK?

post-5306-14468920143921_thumb.jpg

post-5306-14468920144107_thumb.jpg

post-5306-14468920144311_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett brukar man inte behöva ett separat filter för att bryta ned nitrit till nitrat (tex biobollar) i saltvattens akvarium så du kan lika gärna använda utrymmet till något annat. Om du däremot vill ha macroalger i karet så mår dom nog bra av den lilla höjjningen av nitrathalten, sen vinns det ju vissa om hävdar att jättemusslor gillar nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av någon anledning så är det tabu att i Sverige använda biobollar eller annars effektiva biofilter i saltvattensakvaristiken. I övriga världen används dock i allmänhet med bra resultat. Att man här pratar om biobollar som nitratfabrik visar att de gör sitt jobb - att snabbt bryta ner livsfarligt ammonium/ammoniak via nitrit till nitrat. Detta görs också, om än dåligt av levande stenen så de som pratar om nitratfabriker skall ta och plocka ur sin levande sten också.

Det finns ytterligare en väg att bli av med det farliga ammoniaken/ammoniumet och det är vi mycket kraftig luftning - ettdera via speciell luftning eller vi mycket kraftigt överdimmensionerade skummare. Denna metod kan dock enligt mig vara lite vansklig - skulle exempelvis luftningen minska (igensatt venturio eller annat) så kan et snabbt ackumuleras mammonium så att dödliga mängder ammoniak bildas. detta är mycket farligare och vanligar inom saltvärlden på grund av det högre pH:t än i normala sötvattenskar. Personligen föredrar jag ett bra arbetande biofilter som stadga och garant för att jag inte får farliga nivåer av ammoniak i karet och har en luftning igång som i normalfallet skall plocka bort en del av ammoniaken.

Nitraten tar man sedan hand om via någon kolkällemetod, denitrifikation, vattenbyte eller djupa sandbäddar.

Jag skulle dock sätta UV-C på trycksidan (returmatningen in till karet). Sätter du den på inkommande vatten till sumpen och det vattnet kommer via en ytavrinning så får du så mycket luftbubblor i UV-C:t så att det blir verkningslöst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog säga att det finns en (och har funnits en längre tid) trend att inte använda biobollar i revburkar och detta inte bara i Sverige. I de flesta av mina (främst amerikanska) böcker kring revakvarium nämns det att man bör undvika biobollar av ett flertal skäl.

De två huvudskäl som nämns är:

1. Risken är stor att det fastnar skräp i biobollarna som sedan släpper sina föroreningar. Så ska man köra med biobollar är det väldigt viktigt att ha ett bra mekaniskt förfilter.

2. Det kan ibland skynda på produktionen av nitrat för mycket och leda till förhöjda nivåer av detta.

Dock nämns att det är väldigt effektivt i system med enbart fisk och även kan funka bra i system med härdiga koraller.

Men, om Du vill köra biobollar Richard så gör det, se bara till att det inte fastnar skräp i dom. Dessutom finns det många olika sanningar om vad som funkar och inte funkar. Det bästa är väl att testa själv. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg något avsnitt från LA Fishguy på Youtube tror jag det var, där han visar hur han gör ett hembesök hos någon av sina kunder. Han pratar då om att många personer från Europa har frågat honom varför han använder nitratfilter av biobollstypen när det är risk för "nitratfabrik" som det ofta talas om i samband med dessa filter.

Han berättar då att eftersom det är många system som är fish-only så gör det inte så mycket att man har nitrat i karet, det klarar fiskarna av utan problem. Nitrit däremot är värre, och ett bra trickelfilter typ biobollar är ett väldigt effektivt nitritfilter.

Ska man ha biobollar så bör man ha dem så att vattnet rinner igenom så man får ett wet/dry-filter istället för att ha dem nedsänkta i vattnet.

Kör på med det filter du har Richard, jag tror det kommer funka fint. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi går till Tyskland så utrustar både Aqua Medic och Deltec sin fabriksbyggda burkar med biofilter av olika sort. Går vi till zeovitmetoden och deras zeovitfilter så är deras skötselsätt och rekommendationer det som samtidigt optimerar nitrifikationen för ett dränkt filter även om detta inte sägs rakt ut. Nu håller jag inte med LA-fishguy om att nitrit är farligt för framförallt fisk i saltvatten men det ändrar inte hans bedömning eftersom ett effektivt biofilter snabbt förvandlar det som är farligt i saltvatten - ammonium/ammoniakkomplexet - till nitrit och nitrat.

Jag vill återgå till inkörningen av akvariet där alla pratar om hur viktigt det är att de biologiska proocesserna och framförallt nitrifikationen kommer igång. Nitrifikationens slutprodukt är alltid nitrat oavsett om den bakteriella nitrifikationen sker på levande sten eller i biobollar. Mängden producerad nitrat av nitrifikationen är alltid samma mängd som den mängd som stoppas in isystemet i form av ammonium från bakterier och matning av fisk. Där skiljer sig inte resultatet i slutänden från vilken typ av substrat man har från nitrifikationen. Vad som skiljer sig är att den levande stenen är ett betydligt sämre nitrifikationsmedia än biobollar, wet/dry filter, Fhormanmadrasser och andra bra produkter. Detta gör att mer ammonium ligger kvar längre i akvariet, framförallt vid ojämn belastning, och därför kommer mer ammonium avgasas som ammoniak via luftningen i skummaren eller via separata luftningsprocesser som gasstrippningstorn eller aktiv luftning. Med en viss del ammonium kvar så kan man troligtvis fördröja steget nitrit -> nitrat och riskera ett uppbygge av dödliga halter ammoniak. Ett system som inte bygger på biofilter - oavsett fish only eller korallkar blir alltid mer instabilt än ett som kompletterar luftning/skummare med ett effektivt nitrifikationsfilter.

Om vi går till baka till de nu så poppulära biopelletsen som man använder med en konstant backspolning - vad tror ni sker väldigt effektivt på vissa delar av dem? De är inte lika effektiva nitrifikationsfilter som andra som har beskrivits här - men visst sättet som de körs på optimerar den nitrifikation som dock kan ske på dem. De är inte optimerade nitrifikationsmedia eftersom de består av organiskt kol som gymnnar andra mer snabbväxande bakteriegrupper - men en viss nitrifikation - bättre än LS - måste man räkna med.

Jag skulle inte ta bort biofiltren i ditt system men det finns en rätt så stor varning eftersom du lever i områden med osäker strömförsörjning. Skulle cirkulationen stoppa genom filtren (om du inte använder trickelfilter) så finns en risk för att (om du inte har nitrat i vattnet eller efter lång tid) det bildas svavelväte som sedan kan sköljas ut i ditt akvarium. Det är bra att detta fall göra så att de pumpar som drar igenom filtren inte startar automatiskt när strömmen går på utan att du har möjlighet att ettdera rensa filtren (lukta först om det behövs - ruttna ägg - rensa!) eller köra ut det första vattnet till avloppet.

Om du riskerar långa stillestånd i akvariet så är det alltid bra att ha lite koncentrerad väteperoxid hemma. Vid stillestånd så tar du en hink vatten från akvariet, blandar i några centiliter (eller nån deciliter) koncentrerad väteperoxid i hinken - väntar några minuter och pytsa i lite grand här och var i akvariet med jämna mellanrum. Stig i Gemla klarade i stort sett allt sitt under stormen Gudrun på detta sätt (han var strömlös under många dagar).

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsatte så mycket väteperoxid som motsvarade 3-4 mg O2 per liter i mina akvarier eftermiddag och morgon. Cirkulationspumparna i karen höll jag i gång med 220 volt från bilbatteri. Allt gick bra i drygt 5 dygn. Jag matade inte under tiden.

Jag tror mycket på levande sten som bakteriesubstrat. Den har diverse smådjur inneboende som gör stenen självrensande till skillnad från en sandbädd som lätt kleggar ihop så småningom. De smådjuren som klarar sig i hålor i stenen har begränsat skydd mot diverse "sandvändare"

Biobollar som filter tror jag inte alls på men i ett droppfilter är de mycket bra på att lufta ur ammonium men en äggviteskummare är ännu bättre på att lufta ur ammonium.

Skumplastfilter får inte jag att fungera i saltvatten. De fyller sig med skit mycket snabbt och tätnar. Nu säger väl Lasse t.ex att det beror på bakteriekultur men det är ingen eller obetydlig denitrifikation till skillnad från levande sten.

En vanlig bioboll har en yta av 40cm2 och en liter rymmer ungefär 16 bollar. En liter biobollar motvarar alltså en glasyta på 6,4 kvadratdecimeter.

En äggviteskummare har den stora fördelen mot biofilter att skiten är i koppen även vid strömavbrott.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Andre, Jimmy, Lasse, Stig och Magnus för era synpunkter. Nu vet jag betydligt mer vad jag skall se upp med om jag får för höga halter av det ena eller andra.

Som Jimmy sa:

"Kör på med det filter du har Richard, jag tror det kommer funka fint. :)"

Jag skall köpa en större skummare och fixa några UPS så att pumpar funkar vid ev. strömavbrott. Då har jag cirkulation både i tanken och i sumpen. Skall nog kunna hitta några kraftiga UPS som klarar att hålla igång systemet under de ca 20-30 min som avbrotten max brukar vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att ändra om lite i facken, så att bibollarna blir wet/dry istället.

På sandbädden mer LS.

Att det är viktigt att först ha ett mekaniskt filter förstår jag och därefter skummaren, men sedan spelar det någon roll var sandbädden kommer i förhållande till bibollarna, kolfiltret resp kalkringarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...