Gå till innehåll

Köpa "död sten" i göteborg


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Har länge bara lurkat och läst här då det finns svar på det mesta, men nu när jag väl skall sätta igång min första tank (efter typ ett år av om och men) så kommer jag nog komma med lite frågor här :).

Vart kan man få tag på snygga stenar till sitt akvarium? Hade tänkt ha ett par bitar levande sten i min sump och låda det sprida sig i akvariet med tiden.

Tack i förskott :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, det är död levande sten (fan va fel det låter :P), jag vill ha, Har läst mycket på de amerikanska forumen för råd ect tidigare o där pratar många om Fiji sten ect.

Något sånnt här hade jag tänkt.

Vad finns det för bra affärer i göteborg för sånnt här? var på Herkules Zoo, vilket bara hade levande sten. Och jag mailade den butiken i Lerum o de hade bara levande svarade dom :(.

När man behöver köpa närmre 60kg sten så är det lite saftigt att punga ut 10k för stenar >_<

couch%20stack500x375.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du ha död sten. Den levande stenen är en av de viktigare delarna i ett akvarium. Att snåla i början känns onödigt. Tag pengarna och köp bra sten. Finns mycket begagnat på detta forum, nästan hela tiden.

Tjena,

Jag kommer ha en levenade sten som jag lägger i min sump, denna kommer med tiden att göra resten av stenarna levande. Det är en fråga om hur snabbt man vill ha i de lite känsligare sakerna.

Jag har inte bråttom, och levande sten är så sjukt mycket dyrare.

1dödsten i samma storlek väger typ hälften av vad en levande sten väger pga vattnet den suger upp OCH kostar 2-3 gånger mer.

Skiljer sig nästan 10000kr i pris för det jag skall köpa.. :) Men om du har ca 100kg levande sten du vill sälja för 50kr KG't PMa mig så löser vi det :D

För att inte tala om att det inte varit en annons nära GBG som säljer levande sten för under 100lappen på månader ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG och en skönt go' hobby.

Herkules Zoo och Butiken i lerum jag aldrig minns namnet på, finns det några fler i göteborg?

Marinakvariet i Mölndal, ligger bakom astra. Dock tvivlar jag på att han har död sten.

Men ciklidhuset (den i lerum du glömt namnet på) brukar ha så kallad "baserock", det är kurerad LS. Den är billigare än "äkta" LS.

Sen har vi ju Bioted i kungsbacka, kan inte minnas att jag sett död sten där heller, men det skadar ju inte att fråga.

Tjena,

Jag kommer ha en levenade sten som jag lägger i min sump, denna kommer med tiden att göra resten av stenarna levande. Det är en fråga om hur snabbt man vill ha i de lite känsligare sakerna.

Varför lägga den i sumpen, lägg den i karet istället.

Sen anser jag att en sten är för lite för att kollonisera med, du bör nog satsa på minst 10% riktigt fin och porös sten för att öka mångfalden lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG och en skönt go' hobby.

Marinakvariet i Mölndal, ligger bakom astra. Dock tvivlar jag på att han har död sten.

Men ciklidhuset (den i lerum du glömt namnet på) brukar ha så kallad "baserock", det är kurerad LS. Den är billigare än "äkta" LS.

Sen har vi ju Bioted i kungsbacka, kan inte minnas att jag sett död sten där heller, men det skadar ju inte att fråga.

Varför lägga den i sumpen, lägg den i karet istället.

Sen anser jag att en sten är för lite för att kollonisera med, du bör nog satsa på minst 10% riktigt fin och porös sten för att öka mångfalden lite.

Tjena,

tack för svaret, får kolla med Bioted ;). vet du vad dom tar för den kureade LSen per KG? Antar att den är blöt så den väger dubbla det torr sten väger va?

Två anledningar till att jag har den i Sumpen,

1. tänkte lite grann i samma spår till att man har cheato ect i sin sump, det får växa ostört och kan därför föröka/sprida sig snabbre.

2. bara för utesendets skull, tycker det e snyggare att hålla 1 sten som e fullt utveklat ifrån all ny död sten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Alger växer och förökar sig, det gör inte sten. Bakterierna du vill åt kan visst sprida sig via vattnet, men du gör bäst i att blanda dem där de ska va istället för o dela på sig.

2: Efter ett par månader ser all sten likadan ut, under den tiden kan du låta karet gå igenom dess cykel och bara se på när det "går in sig".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blöt levande sten väger inte dubbelt så mycket som död torr sten, skillnaden är inte speciellt stor, vattnet rinner ur snabbt.

Däremot så varierar vikten på sten men samma volym ganska kraftigt beroende på hur porös den är, det gäller både död och levande levandesten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Alger växer och förökar sig, det gör inte sten. Bakterierna du vill åt kan visst sprida sig via vattnet, men du gör bäst i att blanda dem där de ska va istället för o dela på sig.

2: Efter ett par månader ser all sten likadan ut, under den tiden kan du låta karet gå igenom dess cykel och bara se på när det "går in sig".

1. Okej, jag har iaf läst att de sprider sig precis lika bra från en sump, vet att flera har fått sina tankar "seedade" genom att man bara skrapat av lite av en levande sten så jag tror inte det spelar någon större roll.

2. Jag menar att det e snyggare under tiden algerna sprider sig till stenarna =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

död sten (korallskelett) finns på herkules zoo... har köpt där själv... dock bör du blötlägga den i flera omgångar innan du använder den för den innehåller massor med skit... jag kör de min i en balja med vatten och väteperoxid och sen flera sköljningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ingen erfarenhet av död "levande sten" men om du inte ska ha ett FO kar så ser jag det för troligt att du får lägga lika mycket pengar på fosfatremover som på frisk fin sten.

Hej vad baserar du detta på? jag går mest efter vad jag läst på de amerikanska forumen (då de är mycket aktivare och aktivare) och på 3reef så brukar de flesta rekommendera att köra med "dry rock" från starten då man betalar 30-50% av priset för levande sten samt att man slipper få med sig en massa skit i tanken om man har lite otur.

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av saltvatten så jag suger bara åt mig information från alla håll och kanter men aldrig har jag läst något om fosfatremover, varför tror du det behövs?

o FO = fish only antar jag?

(ser du att detta såg lite väl kritiskt ut :P men det var bara menat så jag har en förståelse för varför det skulle behövas isf :) uppskattar alla kommentarer )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den torra stenen har haft en massa liv i sig som nu är dött organiskt material. Det innehåller förmodligen ganska stora mängder av fosfat som kommer att läcka ut när du lägger stenen "i blöt". Om du vill ha koraller i akvariet (stenkoraller) så måste du hålla en låg nivå av fosfater och för att få stenen "fosfatfri" kommer det att gå åt mycket fosfatremover (ganska dyrt) och mycket tid.

Jag vet att det finns många amerikaner med stora kunskaper om saltvattensakvaristik men jag tror också att det finns ganska många med ganska begränsade kunskaper som mer än gärna förkunnar sina läror och idéer på forumen. Man bör nog vara ganska källkritisk. Inte bara där naturligtvis.

Jag tror inte att det är många av de erfarna och duktiga akvaristerna här på forumet som skulle kunna tänka sig att ens stoppa en död "levande sten" i sitt akvarium. Om du vill ha svaret på det så kan du ju alltid starta en omröstningstråd.

Hur du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till med ditt saltvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rädd att köra med död levande sten. Men den behöver kureras först.

Läs här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32019&page=3

I inlägg 48 kommer stenen hem. Vi får nog reda på hur lång tid det tar innan fosfathalten går ned. Att bygga upp en bakteriekultur tar ungefär en månad men sedan behöver få in copepoder, amphipoder och maskar med mer som hindrar att stenen kleggar ihop så småningom. Det får du genom att lägga i "riktig" levande sten som djuren kan sprida sig ifrån. Det tar nog närmare ett halvår innan smådjurskulturen får sin balans.

Vi får följa tråden ovan så ser vi hur lång tid det tar för Claes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm undrar om inte jag blandar ihop två termer nu utan att veta om det :)....

Med död sten så menade jag... ikke levande sten, inte levande sten som har legat och dött och sedan köra i det i mitt akvarium.

Är inte den torra stenen, aka Dry rock (eller som jag kallade den, den döda levande stenen) man köper i svenska butiker kurerad? Det verkar det vara i dom amerikanska butikerna.

Och jo, att det tar tid vet jag, planerar inte att köra igång med koraller / anemoner ect på minst 6 månader o iaf en månad innan jag har tankar att sätta i levande.

Ursäka om jag är rörig, blir så dumt när man tar för givet att saker e likadana här som USA :).

Men tackar för allas hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror (alltså tror) att en del handlare har en balja i butiken där de lägger torr sten för kurering. Hur länge den legat där, om den blivit ympad med vad och om det har använts fosfatreducering tror jag (igen) skiljer sig från handlare till handlare.

Men jag är helt övertygad (skillnad mot tror) om att vi får en seriös utvärdering från Claes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sten jag köpte från samma källa som Garfish (Gustav) i Tyskland var vanlig levande sten från något rev som troligen soltorkats. En hel del organiskt material var det i stenen - för det trillade ut både krabbskal, svampar och liknande från håligheterna. Så här i efterhand hade jag nog övervägt att lägga stenen först i klorin några dagar och sedan efter vattenbad i natriumhydroxidlösning. Det hade först oxiderat bort allt organiskt material och natriumhydroxiden hade tvättat bort resten. Nu tvättade jag bara med vatten och vatten med lite ättika på slutet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att starta upp ett kar med just torkad levande sten. Det ska finnas en hel del kvalitetsskillnader även här, både vad det gäller hur pass "rena" stenarna är och även vikten på dem.

Jag har inga långtidsresultat ännu men har i uppstarten inte märkt några som helst problem. Har använt torkad levande sten, levande sand och minimalt med levande sten. Inga fosfatproblem i dagsläget, men så filtrerar jag med ordentligt med AquaPhos redan från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din idee fungerar utmärkt, under förutsättning att du kör med fosfatremover redan från början.

Jag skulle dock lägga den levande stenen bland de "döda stenarna" då kommer de att bli levande snabbare.

Om du även skall ha sand, så kan du fråga om du kan få lite "inkörd" sand från ett akvarium som varit i gång ett tag (om du har vägarna förbi Skövde kan du få lite av mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...