Gå till innehåll

Månadskostnad akvarium


Hampus86

Rekommenderade inlägg

hejsan!

Har precis börjat intressera mig för saltvattensakvarium och har läst en hel del här och runt om på nätet. Har även lånat daniel knops bok saltvattensakvariet som många rekommenderar här inne.

Något jag inte hittat svar på är hur mycket ett saltvattensakvarium kostar i drift per månad. Jag förstår att detta är väldigt skiftande beroende på storlek, innehåll i akvariet etc.

Men mellan tummen och pekfingret, vad är månadskostnaden för ett 8-900 L akvarium, med fiskar och koraller?

Ni får gärna berätta vad ni själva har för akvarier och vad dom kostar i drift!

/Hampus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Oveb gjorde några kalkyler när han ännu höll på med salt.

Om minnet inte sviker så med kemi/el/teknik blev kostnaden kring 2kr/litern i mån.

Han var vädligt nogran med sina beräkningar och tog med en del som jag inte ens kom att tänka på, eller kanske ville tänka på;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju helt på vad du tänkt ha karet till, är det Fish only så kan du ju spara in lite slantar på elräkning och armatur korall-mat och sånt , men då finns det säkert andra saker som är nödvändigt till fish only akvarier.

Jag har ett 220 liters å det kostade mig 160;- föregående månad, då var de med el,mat å ja allt där till :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju en "gyllene regel" som säger att i slutänden (med kar, teknik, LS, koraller å fisk) så kostar ett revkar ca 100kr/liter.

Har haft ett 240L, ett 420L och ett 830L. Skulle nog säga att det har stämt relativt väl med den ovan nämnda formeln i samtliga fall. Sen är det klart att allt blivit mycket dyrare om man köpt allt nytt och skaffat mer exklusiva djur.

Tilläggas bör att vi satsat mest på SPS och biologisk filtrering av olika slag. Fish-only och liknande bör givetvis bli billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju en "gyllene regel" som säger att i slutänden (med kar, teknik, LS, koraller å fisk) så kostar ett revkar ca 100kr/liter.

Har haft ett 240L, ett 420L och ett 830L. Skulle nog säga att det har stämt relativt väl med den ovan nämnda formeln i samtliga fall. Sen är det klart att allt blivit mycket dyrare om man köpt allt nytt och skaffat mer exklusiva djur.

Tilläggas bör att vi satsat mest på SPS och biologisk filtrering av olika slag. Fish-only och liknande bör givetvis bli billigare.

är 100kr/liter per månad du menar då eller ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar!

det som skrämmer mest är väl 2kr/l i månaden..har man 1000 L så blir ju det en del. Höga engångskostnader i början, fine, men med sådana löpande kostnader skulle jag bli ruinerad=P.

Vad är det som står för den stora kostnaden i driften per månad?

Är det stor skillnad på att ha koraller och inte kostnadsmässigt?

Funderar på att skaffa stort kar, och ta det väldigt lungt..kanske starta med några clowner som flickvännen är kär i, och sen ta det steg för steg.

Behövs det 10% LS även om man bara ska ha några clowner i ett så stort kar?

Kom gärna med förslag och tips, gärna på hur jag säker månadskostnaden=D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som kostar i månaden är salt för vattenbyten diverse preparat för att kunna hålla värden på rätt nivå, om du tycker det är dyrt så tycker jag du ska försöka satsa på något mindre kar att börja med kanske runt 4-500 liter, så har du halverat kostnaden iallafall :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, kan vara en tanke:D.

Men skulle nog försöka komma undan billigare då också. Missförstå mig rätt, jag förstår att man inte kan skarva hur mycket som helst. Självklart kostar det. Men om du säger att det i första hand är saltet och div produkter runt det som kostar, kan man då genom stora inköp pressa priset på så sätt? Är det billigare att beställa från tyskland, eller blir frakten såpass dyr att det inte lönar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Driftsmässigt är det i princip koraller som kostar. Det är de som kräver massor av ljus (= el) och stabila vattenvärden (vattenbyten, kalktillsatser efter val, fosfatremovers, kol och liknande). Att hålla fisk är mer okomplicerat och vattenvärdena behöver inte vara på topp. Ingen fisk har nog någonsin dött av höga värden fosfat t ex (även om algerna kanske dödar akvaristen!)

Sen kan man ju driva ett kar på olika sätt. Stora regelbundna vattenbyten och Ballingstillsatser är ju ett sätt - ett annat är olika typer av tekniska lösningar för att hålla vattenkvaliteten stabil (tänk kalkreaktorer, nitratfilter, NP Biopellets). Jag tror därmed att driftskostnaden kan variera en hel del mellan olika kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller gör en enorm skillnad enligt mig, kraven på utrustningen ökar direkt.

Det som kostar normalt blir som nämt salt, kemikalier men även byte av lysrör lampor som sker en gång per år minst(tycker man får räkna in det i driften).

Ett T5 rör går på 180-275, sen har man en ramp med säg 10-12st 80w rör till ett 1000 liters kar så har man en månadskostnad kring 200 för bara rören.

Vill man hålla nere fosfatvärden så kostar varierande remowers/biopellets/zeosystem lite olika beroende på...

El kostar även det för att driva belysning o pumpar för att inte tala om kylare om man behöver en.

Pumpar filter(tex osmos) etc slits med tiden och man behöver byta ut/underhålla dom ibland.

Man kommer undan lindrigare med FO kar då belysningen kan vara minimal, vattenvärden blir mindre kritiska om man inte har känsliga kirurger etc.

Man kan även välja lite annorlunda filtersystem men det har jag inte så bra koll på...

Jag har sett några FO kar(vissa på flera kubik) och dom faller inte alls i min smak, jag skulle nog föredra att gå tillbaka till sötvatten o ha växtkar än ett salt FO.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag räknar till min månadskostnad är följande.

el,foder,tillsatser,salt.

Till tillsatser hör allt möjligt till, tex, Balling,Removers,bio,zeo och liknande.

Jag räknar inte med byte av MH/Lysrör då man gör det 1 ggn om året, det är som att byta sommardäck som jag oxå gör en gång om året. inget jag räknar till kostnaden.

Nu lär jag få på huvve över att jag räknar som jag gör. Men jag ser lysrör/lampor mer som en engångskostnad. ska man dra det hårt så ska man väll räkna in slitage på pumpar,streamers,skummare,reaktorer. För i slutändan så måste allt bytas tillslut, bara man håller på med hobbyn länge nog

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ignorance is bliss" ;)

Jag menar inte att skrämma någon men jag tycker det är viktigt att berätta åt nybörjare vad dom ger sig in på, speciellt om dom tänker starta nåt stort.

Kostnaden per månad är nog en delorsak till att många stora kar inte blir så långlivade.

Jag misstänker att flertalet akvarister räknar med el/salt/kemikalier och skippar alla dom små utgifterna...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ignorance is bliss" ;)

Jag menar inte att skrämma någon men jag tycker det är viktigt att berätta åt nybörjare vad dom ger sig in på, speciellt om dom tänker starta nåt stort.

Kostnaden per månad är nog en delorsak till att många stora kar inte blir så långlivade.

Jag misstänker att flertalet akvarister räknar med el/salt/kemikalier och skippar alla dom små utgifterna...

//NiXoN

Menar ju självklart inte att ignorera vad någon menar eller säger, å vill ju verkligen inte föra något så pass viktigt som kostnader för ett stort kar bakom ljuset, utan mer att det finns dom som räknar in varenda pinal dom köper till karet å slår ut det på ett år med alla andra saker dom köper, å dom som bara räknar delar av det :). det finns ju dom som räknar in koraller å fisk till oxå, vilket för mig skulle vara omöjligt att räkna in, då det inte sker så regelbundet:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade bara att man inte lider av de man inte tänker på eller vet av;)

Jag har en hemsk pärm där jag samlar nästintill alla kvitton som hör ihop med karen, det är lite skrämmande men samtidigt nyttigt.

Nu är jag rätt övertygad om att de finns ett antal som inte läser i tråden mer just för att dom inte vill tänka på hur mycket dom lagt ner i sina burkar:)

En hobby skall få kosta lite men det är nog rätt bra att veta vad man gör med sina pengar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en perfekt värld så skulle jag ha en obegränsad budget=D. Men tyvärr så kan jag inte lägga mer än 500 kr i månaden på karet i driftskostnader, då jag är student.

Känns bäst att kolla med folk som vet, innan jag sätter i gång och gör något överhuvud taget.

I värsta fall får jag väl vänta tills jag har råd, vilket kan dröja=).

Om jag vill ha saltvatten på den budgeten, vad skulle ni reka?

Tanken från början var ju att köpa stort direkt, och försöka köra low budget tills jag har råd att utveckla det. Men verkar som om det inte är någon bra ide, då det fortfarande kommer gå på en hel del.

tack för all hjälp så här långt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 375 liters blandrev. Har inte räknat på kronan direkt men hamnar på en driftkostnad på runt 200-250 i månaden. El, foder, kemikalier är det jag räknat på.

Uppstarten är det som blir riktigt dyrt om man startar stort och köper nytt, 100kr/liter brukar stämma ganska bra. En kubik hamnar ju då på ca 100 000 i uppstarten, månadskostnaden vill jag inte ens tänka på med 1Kw i belysning. Så stora är lite svåra att hitta begagnat med, även belysning, skummare och annat krafs är lite jobbigt att hitta begagnat till så stort. Det dyker upp då och då om du har tid att vänta.

Så satsa på 3-400 liter istället, mycket lättare att hitta saker begagnat och billigare framförallt. Det kostar mycket mer än man tror och vill veta.

Tja....det är ifs relativt, i längden är det ju en skapligt billig hobby om man jämför med tex bilsport eller hästar.

Det kör jag med som argument ibland när det blir sura miner från frugan... Kan ju börja med bilar istället...Då brukar det bli lite lugnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...