Gå till innehåll

Månadskostnad akvarium


Hampus86

Rekommenderade inlägg

Men ni som driver FO kar, hur ser det ut med månadskostnad om ni räknar med allt?

Fet skummare lite LS+biobollar samt balling på hink och b-salt så kan det inte bli så enorma kostnader?

Några streamers o ett par lysrör lär inte skapa någon enorm elräkning...

@Hampus86, Jag menar inte att du skall försöka starta ett om du är student, kostnaderna för en start är ändå rätt saftiga.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade hobbyn fått kosta vad den ville så hade jag inte haft något hus o bo i. :)

Kan inte säga vad jag lägger på mitt kar, men jag försöker att ha det så att det helst ska gå runt av sig själv, inte så att fraggar ska stå för utgifterna för karet, men om man leker med tanken att värmen från karet ska gå tillbaks i huset som delvis uppvärmning, fukten som avdunstar ger en bättre inomhusmiljö (iaf hos oss) så kommer man undan lite billigare. Samt att man blir gladare när man sitter vid karet, det är bra för kroppen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade hobbyn fått kosta vad den ville så hade jag inte haft något hus o bo i. :)

Kan inte säga vad jag lägger på mitt kar, men jag försöker att ha det så att det helst ska gå runt av sig själv, inte så att fraggar ska stå för utgifterna för karet, men om man leker med tanken att värmen från karet ska gå tillbaks i huset som delvis uppvärmning, fukten som avdunstar ger en bättre inomhusmiljö (iaf hos oss) så kommer man undan lite billigare. Samt att man blir gladare när man sitter vid karet, det är bra för kroppen. :)

Precis rätt inställning :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Budgeten blir ju olika om du betalar el eller om den ingår i hyran. Hur har du det?

Nej, tyvärr ingår inte elen i hyran. Och tjänar inget på att akvariumet ger ev extra uppvärming då jag inte bor i villa.

2 kr/l i driftskostnader per månad, skulle någon kunna slänga upp en lista som visar den ungefärliga fördelningen av denna kostnad på olika ting?

ex:

totalt:

1000 L= 2000 kr

salt och andra substanser= x kr

el(varierande pris, men på ett ungefär)= y kr

...etc, etc....

vore grymt användbart så man inte hastar in i nåt som man efter några månader inser att man inte har råd med=D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2kr/liter i månaden tycker jag låter väldigt mycket.

Med den kalkylen skulle mitt kar kosta 800 sura pengar varje månad, det hade jag inte fått tillstånd till av regeringen, jag hade inte velat lägga dom pengarna heller för den delen.

I runda slängar kostar mitt 400l system:

El 100kr

Mat 50kr.

Kemikalier 50kr

Lite andra tillsatser mm 50-100kr

Saltet är ingen jättesumma för mig då jag kör balling fullt ut, byter 50 liter i månaden kanske, så den ligger med i mina övriga tillsatser.

Lägger man då till lysrör osv så blir det ju andra summor. Kan räkna med att rören kostar runt 200kr styck. Så 6x200/år ungefär, om man räknar att rören bytes en gång om året.

Således kan man lägga till en hundring till mitt kar, men kommer ändå inte upp i 800.

Min 50öring till detta blir att det hamnar snarare på 1kr/liter i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade miniversionen av Ovebs kalkyl på daglig kostnad för hans percula120.

Elkostnad8 kr Tillsatser, tester och fiskmat11 krFiltrering4 kr

Dvs 23 kr per dag, men han hade en mer utförlig uträckning som listade i princip varje pryl.

Sen tror jag att ett kar kan variera rätt ordentligt i kostnad, DaTruckas är nog i den billigare ändan när det kommer till korallkar.

//NixoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: El 100kr i månaden!!! Hur lyckas du med det? Till ett 375L har du antingen 6x80W eller 6x54W. Kör du alla rör 12h/dygn så kostar ett 6x54W ca 110kr och ett 6x80W kostar ca 160kr/månad. Därtill gissar jag att du har 2-3 cirkulationspumpar, returpump, värmare/fläkt och skummare. I rimlighetens namn borde du snarare hamna på minst 200kr i månaden i elkostnad, eller har jag missat nått väsentligt här???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: El 100kr i månaden!!! Hur lyckas du med det? Till ett 375L har du antingen 6x80W eller 6x54W. Kör du alla rör 12h/dygn så kostar ett 6x54W ca 110kr och ett 6x80W kostar ca 160kr/månad. Därtill gissar jag att du har 2-3 cirkulationspumpar, returpump, värmare/fläkt och skummare. I rimlighetens namn borde du snarare hamna på minst 200kr i månaden i elkostnad, eller har jag missat nått väsentligt här???

Har 6x54w. Kör inte allt lyse i 12h, 2 rör i 12h + 2 rör i 10h + 2 rör i 8h .

Ja returpumpen hade jag glömt räkna med, så det blir väl en elkostnad på runt 150kr.

Elpriset kör jag 50/50 rörligt och fast, då det är mest förmånligt för mig. Räkningarna i vintras var lite saftigare än vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade miniversionen av Ovebs kalkyl på daglig kostnad för hans percula120.

Elkostnad8 kr Tillsatser, tester och fiskmat11 krFiltrering4 kr

Dvs 23 kr per dag, men han hade en mer utförlig uträckning som listade i princip varje pryl.

Sen tror jag att ett kar kan variera rätt ordentligt i kostnad, DaTruckas är nog i den billigare ändan när det kommer till korallkar.

//NixoN

Det är klart kostnaden verierar oerhört mycket beroende på vad man stoppar i karet.

Ta ballingkemikalier tex. "fulkemikalier" ligger på runt 40 kr/kg. Väljer man att köra på märkesvaror så ligger priset på över det dubbla.

Mycket fisk=mer mat, även dom skiljer i pris beroende på märken och sort.

Pumpar mm kan man göra lite genom att välja energisnåla alternativ.

osv...osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är min hyfsat nogranna elförbrukningskalkyl för mina 580 liter. Torde medföra en elkostnad per månad på 350-400 kr.

--------------------------------------förbrukning W-------drift/dygn h--------Förbrukning per dygn W

Belysning

2xMH 250W-------------------------------500------------------8--------------------------------------4000

2xT5 54W----------------------------------108-----------------11--------------------------------------1188

Pumpar

Returpump Eheim-------------------------80-----------------24--------------------------------------1920

Cirkulationspumpar 2x

Tunze 6105 max 28W-------------------40-----------------24----------------------------------------960

Matning skummare Tunze-------------30-----------------24----------------------------------------720

Matning kalkraktor

Grotech sp 4800---------------------------12-----------------24---------------------------------------288

Matning kylare------------------------------15----------------24----------------------------------------360

Zeo-filter

Aqua-Bee UP 2000-----------------------15-----------------24---------------------------------------360

Kalkreaktor

Aqua-Bee UP2000/1----------------------33----------------24----------------------------------------792

Skummare Red Dragon------------------48----------------24--------------------------------------1152

Kylare-----------------------------------------190-----------------3----------------------------------------570

SUMMA---------------------------------------------------------------------------------------------------12310

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off Topic:

Vad har du för kylare på 190 Watt Christer? Vad klarar den?

MVH Lasse

En Aqua Medic Titan 500. den klarar att hålla 26°C i mitt akvarium, även den här sommaren. Nackdelen som jag har den nu, bredvid akvariet är att den blir lite som ett självspelande piano eftersom den avger rätt mycket värme. Ju mer den går ju varmare blir det i rummet och följdaktigen i burken. Snart ska den dock ned i källaren tillsammans med sump och skummare, det kommer att bli mycket bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...