Gå till innehåll

Akut hjälp, clowerna dör=(


stooolpe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack alla för tips och hjälp, båda clownerna mår nu bättre och simmar en del, dock är cirkulationen rätt kraftig för tillfället.

Har inte skaffat någon luftsten, har ingen pump, kan man köra me sån vit syresten?

hur länge behöver man köra med pumpar riktade mot ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha maximalt luftutbyte under hela startperioden (och det är ingen nackdel sedan heller). Det kan räcka med att du har en pump som sätter bra rotation på ytvattnet.

Om du inte får igång skummaren så går det bra med vanlig syresten och luftpump. Köp i så fall en av trä - speciellt för saltvatten.

Det verkar som det har varit en ammonium/ammoniaktopp du drabbats av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha maximalt luftutbyte under hela startperioden (och det är ingen nackdel sedan heller). Det kan räcka med att du har en pump som sätter bra rotation på ytvattnet.

Om du inte får igång skummaren så går det bra med vanlig syresten och luftpump. Köp i så fall en av trä - speciellt för saltvatten.

Det verkar som det har varit en ammonium/ammoniaktopp du drabbats av.

MVH Lasse

Tack för all hjälp Lasse, startperioden = 4 veckor?

Det ända problemet för mig med det är att jag måste ha täckglaset på nu annars är hela lampan blöt och skänken akvariet står på.

Jag har täck för rätt mycket av den öppna ytan dels med täckglaset men även papper, är det viktigt att akvariet är helt öppet upptill eller räcker det med någon liten springa för att det ska fungera?

Ska snart ge mig i kasst med skummaren igen, motorn snurrar nu i alla fall.

Har några koraller i akvariet, blir alla vita när de är döda, så jag vet när de ska ut ur karet?

Tycker du att jag ska fortsätta med nitrivec? 5 ml sa du, har för mig det står 10, men ditt ord väger tyngre, har även den nya aquatan om den skulle vara bättre eller om man ska kombinera de båda.

Behöver jag göra något vattenbyte nu under 2-3 veckor eller bara fylla på med osmosvatten för det som avdunstat?

Ska strax ladda upp en bild på karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte mins fel så står det 20 ml per 100 liter den första dagen och 10 ml per 100 liter efteråt. Jag brukar köra den kraftiga dosen hela tiden och eftersom ditt kar är ungefär 25 liter så blev det 5 ml om dagen.

Det är inte bra att du täcker för ytan (med täckglas) eftersom det hindrar luftutbytet. Du behöver inte ha pumparna så de sprutar upp utan sätt bara en av dem så utblåset är paralellt med ytan och orsakar lite stormvarning där. Ta det försiktigt med matningen. (dvs ingen matning några dagar nu)

Stenkoraller blir som sagt var vita om de dör (först). Mjukkoraller bara tynar bort.

Jag brukar inte byta något vatten de första tre - fyra veckorna ungefär.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant Laggeman, tänkte mest hur lång tid det brukar ta i genomsnitt.

Tack Lasse, har nog inte läst så noga på burken helt enkelt.

Kommer ta bort täckglaset igen och göra lite andra modifieringar så att inte vattnet hamnar utanför karet

Första bilden är från när clownerna introducerades i karet, korallen som ser ut som en svamp längst till höger, som jag placerat i den levande stenen på bild nummer 2 ser rätt tråkig ut för tillfället, tänkte mest så den inte ställer till det mer för mig, då är det bara att kasta den.

Bild 3 är tagen för ett par minuter sen, likadant med bild 4, där man ser den ena clownen, inne i den grottan låg stackarna tidigare, men nu simmar de där hela tiden, är nog för kraftig cirkulation i övriga delen av karet.

post-5186-14468920158776_thumb.jpg

post-5186-14468920158963_thumb.jpg

post-5186-14468920159162_thumb.jpg

post-5186-14468920159347_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lever bägge fortfarande?

Jag kan inte avgöra vad det är för korall men den ser väl inte så dålig ut.

Jag tror, om vi förutsätter att värsta faran är över, att du kan ta en av pumparna bara och sätta utblåset så nära ytan som möjligt och rikta det paralellt med ytan. Och bara köra en. Om du kan så är det bra om du förlänger insuget så det går längre ner, kanske börjar 5 cm ovan botten. Då får du en cirkulation genom hela akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lever bägge fortfarande?

Jag kan inte avgöra vad det är för korall men den ser väl inte så dålig ut.

Jag tror, om vi förutsätter att värsta faran är över, att du kan ta en av pumparna bara och sätta utblåset så nära ytan som möjligt och rikta det paralellt med ytan. Och bara köra en. Om du kan så är det bra om du förlänger insuget så det går längre ner, kanske börjar 5 cm ovan botten. Då får du en cirkulation genom hela akvariet.

MVH Lasse

Ja båda lever och ser ut att må bra, men den som syns mest är han som blev dålig först.

Okej, jag har ingen aning heller tyvärr, kan bara säga att den liknar en svamp, var brun på ytan när jag fick den.

Så du menar att jag kan testa att plocka bort övriga 2 pumpar plus hang on filtret, ska se om jag kan förlänga insuget nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det är enbart PVC-slang eller om den innehåller mjukgörande ämnen kanske.

Är det rent plast så är det bara o köra på.

Ingen aning tyvärr, då får jag skippa idén Lasse kom med, men om jag sätter en av pumparna längre ner i karet och en längs med ytan så borde det fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att vrida ett av munstyckena så sätt den längre ner och på sidan, vrid sen munstycket lite snett uppåt så bör du få rätt bra cirkulation även från botten och upp.

*Edit: Ser nu att det är det du har gjort redan med två av pumparna. :)

Ja precis, problemet är dock att jag blir tvingad att köra med täckglas annars har jag vatten överallt och det stryper syre tillförseln.

Har stängt av hang on pumpen nu, skönt för den väsnas nåt så in i.

Ska testa att köra med två pumpar så fort jag släcker belysningen, en som kommer riktas längs med ytvattnet och en som kommer att sitta en bit ner i karet.

Så får jag hoppas det räcker som cirkulation, annars får man försöka med något annat, ser jag clownerna på botten igen så blir det på med alla pumpar igen och mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen om koraller, undrar om jag inte redan har 2 Caulastrea, tror du kan se någon av de på bilderna jag laddade upp, har satt 2 st i den levande stenen.

En euphyllia måste jag ha sen, gillar de starkt, riktigt fina.

Edit: Det primära är dock att fiskarna överlever, korallerna är just nu bara lite ögongodis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, ser hur fel jag skrev, de länkar jag gav var mina förslag på vad det kunde vara för koraller du har nu. :)

Jag gissar också på Caulastrea.

Hehe, men det var ändå bra, då vet jag att två av de är calustrea, frågan är vad de andra två är för något.

Har bara 2 kompaktkameror och det går inte få till bilderna på dessa två.

Svampen ser lite trisst ut nu, går knappt att se skillnad på den och den levande stenen på bilderna, ska se om jag lyckas knäppa någon bättre bild med den andra kameran.

Den andra korallen finns på den lilla stenen som ligger till vänster i akvariet, det är som små blommor, med grön prick i mitten och "bladen"=) är brun/röda med lite grönt längst ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra korallen finns på den lilla stenen som ligger till vänster i akvariet, det är som små blommor, med grön prick i mitten och "bladen"=) är brun/röda med lite grönt längst ut.

Något sånt här?

http://se.reeflex.net/tiere/2139_Knopia%20_octocontacanalis.htm

eller kanske en sån här:

http://se.reeflex.net/tiere/2125_Pachyclavularia_violacea.htm

?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en bit 16 mm elektrikerrör och en värmepistol så brukar det kunna fixas med rörbiten.

Ta ett bättre foto av korallen. det kan ju vara en mjukis också.

MVH Lasse

Ska se om jag kan ordna fram något imorgon, ryms inte mycket i min lilla verktygslåda.

Har försökt nu, ska ladda upp de inom ett par minuter så fort jag får tillgång till den bärbara datorn med minneskortläsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman, det skulle kunna vara den översta du skickade, formen är i alla fall densamma och pricken i mitten, hoppas dessa bilderna jag tog nu blev lite bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förresten en till korall eller vad det kan vara, nu på bilderna ser den ut som det är samma som finns på den lilla stenen, den måste alltså följt med den levande stenen för det är inget jag satt dit.

Nu kom jag även på att sätta på makro på kameran, blev lite lättare att fotografera då även med en dålig kamera.

post-5186-14468920161375_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...