Gå till innehåll

Hoppande Clownfisk


asintorn

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har ett litet ca 25 liters akvarium(vas) där jag nu i helgen satta i mina första fiskar, det blev en Clown och en jordgubbe. De såg båda ut att trivas. Har också levande sten och en liten korall. När jag idag kollade till karet hittade jag Clownfisken på golvet. Vattenytan slutar ca 10 cm från ovankanten på karet. Någon som vet ifall detta kan bero på att Clownen gillar att hoppa eller om det kan vara att Jorgubbsfisken jagat ut Clownfisken. Jag vill gärna slippa ha klas på ovansidan av karet då jag belyser karet med spot ovanifrån.

//Alex

post-5325-14468920157448_thumb.jpg

post-5325-14468920157656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt en mycket erfaren akvariehandlare ska det inte vara några problem att ha två fiskar av denna sorti detta kar, de behöver inte så stora ytor för att trivas. Det var inte heller det som jag frågade efter. Har tänkt att uppgradera så snart jag känt på om jag mäktar med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja handlare har ju inget egenintresse av att sälja;)

Personligen så klassar jag dehär som onödig grymmhet mot djur, även om man kan hålla dom vid liv under såna omständigheter.

2 Fiskar som båda kan vara aggressiva på en så liten bottenyta är inte så lyckat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolut fullt djurplågeri med 2 fiskar av den sorten i ett så litet kar. den handlaren som gett dig det rådet bör inte kalla sig erfaren expert. jag är ganska ny i saltträsket och t.o.m jag vet att man inte ska hålla dom 2 fiskarna i 25 liter vatten med en bottenyta på kanske 15-20 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga seriösa Zooaffärer som idag tex säljer guldfiskskålar, det här är samma sak (från en mycket erfaren akvarist ;)).

Svar angående hoppande clown:

"Akvariet" är alldels för litet, clownen har inget annat val än att försöka hoppa ur och på så sätt komma undan sin reval angående utrymmet. Lägger du på ett täckglas så kommer han inte att hoppa ut, men han kommer mycket sannolikt att bli dödad av jordgubbsfisken så smånongom i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar, då blir det ingen fler fisk i detta karet utan siktar i stället på att skaffa ett större. Blir nog >200 l. Hade jag vetat detta direkt hade jag aldrig parat ihop dessa fiskar.

Tack igen!

Det blir nog utmärkt.

Udda ide med vasen dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gått snart en och en halv vecka sedan start. Inga alger än så länge. Matade fisken för första gången idag, den var hungrig. Fisken är inte så skygg längre heller. Känns som ett ganska hyfsat resultat för att vara första försöket med saltvatten. Snart blir det till att uppgradera till större kar, ca 200l.

Någon som vet hur länge man bör ha belysningen på per dag? Jag har en spot som är på 3 x 3w cree vit.

post-5325-1446892017359_thumb.jpg

post-5325-14468920173811_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tycker folk ska sluta klaga på att det är för litet, då han nog redan har förstått detta. Han har redan sagt att han ska uppgradera till ett större.

Man kan istället försöka svara på hans fråga (vilket är besvarat).

Lycka till med ditt nya kar :) Starta gärna en ny tråd då.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...